Coronapandemi och randonneurverksamheten

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Coronapandemi och randonneurverksamheten

Inläggav Daniel Ridings » 20-03-25 15:27

Randonneurs Sverige har kommit fram till nedanstående beslut som ordföranden Bengt Sandborgh förmedlar. Beslutet har tagits efter konsultationer brevledes och i samtal/chat med arrangörerna.

Hej!

Frågan som alla ställer sig är hur ska vi göra med våra lopp. Det har diskuterats i mailtrådar internt och jag har även pratat och chattat med några av arrangörerna enskilt.
Från början tänkte jag att vi skulle ta ett beslut som skulle gälla alla lopp på alla orter men har insett att förutsättningarna skiljer sig så mycket åt att det blir ogörligt.

Mitt och Randonneurs Sveriges beslut:
Det är upp till varje arrangör själv att bestämma om man tycker att ett lopp kan genomföras på ett säkert och "snyggt" sätt som inte ökar risken för att vi smittar varandra eller någon utomstående. Eller sticker i ögonen på omvärlden.
Saker som ska tänkas igenom innan beslutet:
Startfältets storlek- Min bedömning är att vi fn ska ställa in alla lopp där deltagarantalet kan tänkas komma överskrida ca 15 personer
Startplatsen: All hantering av startkort, betalning etc ska ske utomhus. Undantaget där du har en egen lokal tillgänglig. Tex en egen klubblokal.

Deltagare ska instrueras att inte cykla tillsammans fler än 2-3 st. Detta för att i möjligaste mån undvika många som samtidigt, snörvlande och pustade, invaderar ett stämplingsställe. Du som arrangör kan kanske även överväga att göra om kontrollerna till fotokontroller?

Det är också tillåtet att låta folk cykla loppen ensamma eller tillsammans med någon kamrat vid valfritt tillfälle om ni klarar av den administrativa utmaningen.

Audax Club Parisien har gått ut med att det kommer att gå bra att lägga in nya lopp i kalendern med kort varsel. Det går alltså bra att säga att loppet är uppskjutet till ett senare tillfälle istället för inställt.

När det gäller pandemin är all info och alla beslut en färskvara. Vad som låter bra idag kan vara fullständigt förkastligt i morgon. Vi får titta på förutsättningarna vecka för vecka. Just nu känns det som om det ligger och väger lite grann. Är det denna nivå på smittspridningen vi kommer att få i Sverige eller kommer det att ta ännu mera fart? Vi hoppas så klart på det förstnämnda!

Här en länk till Folkhälsomyndigheten gällande idrottsverksamhet:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... 6PTEnVM5XU

Med vänlig hälsning
Randonneurs Sverige

Bengt Sandborgh
Ordförande

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: Coronapandemi och randonneurverksamheten

Inläggav Daniel Ridings » 20-03-25 16:54

En sak som Bengt ville ha med, men som glömdes bort i skrivande stund ...

Tänk på olycksrisken. Vi ska inte belasta sjukvården i onödan.

Daniel

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Allmänt"