BRM 200 2020-04-04

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

BRM 200 2020-04-04

Inläggav Daniel Ridings » 19-10-13 17:51

Tid: Lördag 2020-04-04
Bana: 200N 2020
Kontroller: Kontrolltider
Plats: Circle K, Backadalen
Start: 08.00
Betalning: senast 07.45, gärna med Swish. 150:- med medalj, 100:- utan.
Swish: 123 085 58 74 (Skriv BRM200 4/4 och ditt namn)
Maxtid: 13,5 timmar

OBS: Obligatorisk föranmälan senast kl. 12.00, 2020-04-03

Flera förhållningsregler kan komma.

Anmälningssida
Antal anmälda

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: BRM 200 2020-04-04

Inläggav Daniel Ridings » 20-03-10 11:12

Det är bara drygt 3 veckor till årets första brevetlopp, en 20-milare som går på fin, fina vägar.

Jag missade denna förra året, men det kommer jag inte att göra i år, om inte jag är sjuk. Annars, solsken eller regn, ... jag kommer.

Välkomna!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Tracking: BRM 200 2020-04-04

Inläggav Daniel Ridings » 20-03-28 06:54

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 20-03-31 08:58

Som ni märker, har vi nya rutiner.

Förstagångscyklister föranmäler sig från länken ovan och kommer till starten senast 20 minuter före starttiden. Då får ni era brevetkort. Andra regler gäller för erfarna randonneurer.

Välkomna!

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 20-04-02 15:54

Om man känner sig det minsta sjuk, ska man INTE komma till starten. Avgiften betalas tillbaka. Det går andra 200km från Göteborgsområdet. Det här är det första.

Anmälningsmöjligheten stänger kl. 12.00 på fredag.

Som ni märker, har vi olika ordningar i år pga läget. Vi har en ordning för erfarna randonneurer och den vanliga ordningar för övriga, även erfarna randonneurer om de vill. OBS ni som cyklar enligt den förra ska skicka brevetkorten tillbaka till mig snarast efter genomkört lopp. Jag behöver ha resultatet helst på måndagkväll. Resultat meddelar ni mig bara. Kortet skickar ni efteråt.

Tumregel: erfarna randonneurer = någon som har kört en Superrandonneurserie (200, 300, 400, 600).

Ni som startar kl. 08.00 på lördag, får ett kort av mig och lämnar det i kassan på Circle K. Där får ni också den avslutande stämpel.

Det finns olika skäl till detta. Dels vill jag hålla ned startfältets antal. Dels har vi cyklister som inte styr över sin egen tid pga ett oförutsägbart arbetsschema (sjukvård).

I båda fallen ska brevetkorten behandlas med stor respekt. Märker jag slarv, avvecklar jag ordningen för erfarna randonneurer.

Vi har alltid haft två fotokontroller på 200 N. De är fortfarande fotokontroller.

Det som är annorlunda med de andra kontrollerna är att de får ersättas med en fotokontroll. De måste inte ersättas, utan man kan gott skaffa en stämpel eller ett kvitto som vanligt. I båda fallen ska ankomsttiden skrivas på kortet. Tar man foto, ska man skriva ”foto” i den rutan tillsammans med ankomsttiden. Det finns ett handskrivet krys vid alla ”Arrival time”.

Foton ska skickas till mig: 070-729 12 53 eller [email protected]

Man ska kunna uppvisa kvitto eller motsvarande på att man har betalat startavgiften till 1) klubben eller 2) till mig (då har jag ju beviset själv). Jag tar inte emot kontanter. 0707291253 är min Swish.

Klubbens Swish: 123 085 58 74 (Skriv BRM200 4/4 och ditt namn som ett meddelande) "BRM200" är det viktigaste så att kassören kan bokföra beloppet korrekt.

Om man inte är säker på att man kan åka, vänta tills man startar.

Studera karta, ladda ner GPX-filen eller gör vad du gör, för att kunna följa banan helt på egen hand. Man vet aldrig. Du kan mycket väl cykla ensam.
Om man cyklar i en grupp (helst en mindre grupp) och kommer fram till en kontroll där man vill ha ett kvitto eller stämpel, tänk på att vi cyklister ser ut som förkylda med rinnande näsa och liknande, fastän vi inte är det. Stressa inte upp en stackars bakom kassan med flera stycken som hostar, snutar näsan eller vad det nu kan vara. Skicka i så fall in en med alla kort.

Fundera på att ha med sig en del mat själv. Det finns ingenting vid två, kanske tre kontroller: Upphärad (så där), Gräfsnäs och Ryd.

Håll er uppdaterad med information här i forumet.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

200 karta som kan skrivas ut

Inläggav Daniel Ridings » 20-04-03 17:26

Här finns en karta och vägvisning som kan skrivas ut:

Karta med noter

OBS: Runt km 113 gör GPS-spåret en liten avvikelse. Se upp för det. Det kör fram och tillbaka ca 100 meter.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Uppföljning BRM 200 N

Inläggav Daniel Ridings » 20-04-06 09:54

Grattis!

Randonneurvärlden kan vara lite nördig. Det vimlar av titlar och utmärkelser. Flera har nu förtjänat titeln "randonneur" i och med lördagens lopp, och den titeln är livslång:

Alla resultat registreras av Audax Club Parisienne i Paris, och det har de gjort i 100 år, varje år (möjligen ett krigsavbrott) sedan 1920-talet. Sveriges resultat finns sedan flera år tillbaka. Det tar några dagar för allt att registreras i Paris, få ett löppnummer osv. Men ni kommer att kunna följa det på:

https://www.randonneurs.se/Resultat.htm

Jag vill våga påstå att vi nu har Sveriges yngste randonneur. Grattis Linus.

Dessutom har vi Klas, Edvin, Helena, Therese och Karin. Ni är nu randonneurer. Vill ni läsa lite mer om cykelformen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Randonne

Lite mer information på engelska:

https://en.wikipedia.org/wiki/Randonneuring

Men bli inte allför mallig. Nästa steg är titeln "Super Randonneur". Alla har kommit ett steg på vägen. Man ska köra 200, 300, 400 och 600 under samma säsong.

Det går ett praktlopp nästa år: Super Brevet Scandinavia. Det startar i Hirtshals i Danmark, kommer in i Sverige vid Helsingborg och fortsätter upp till gränsen vid Kornsjø. Därifrån fortsätter det till Moss, färjan över Oslofjorden och söderut till målet i Kristiansand. Man ordnar med övernattningar och liknande, så man behöver inte tänka på allt. Det är begränsat till 100 deltagare globalt och 25 platser i reserverade för svenska cyklister. I Sverige blir det övernattningar på hotellet vid Erikslund (söder om Ängelholm) och Brålanda.

För att kvalificera ska man helst (coronatider ställer till det) köra en superrandonneurserie (200, 300, 400 och 600) redan i år. På grund av läget och att många länder, Danmark och kanske Norge, har ställt in sina brevetlopp i år, finns det säkert möjlighet att kvalificera sig före juni nästa år. Men då är det fortfarande 200, 300, 400 och 600 under samma säsong.

Vi var 20 som kom i mål. Banan var inte knävänlig och vi tappade två. Ni är välkomna tillbaka. Ni har avgiften tillgodo för nästa lopp ni vill köra.

Jag är tacksam för att alla följer reglerna som jag går ut med. De allra viktigaste är:

1) Föranmäl er senast kl. 12 dagen före ett lopp. Detta är obligatoriskt, men inte bindande. Ni kan chansa och sedan avstå.
2) Kom i tid, absolut senast 20 minuter före start
3) Få era kort korrekt ifyllda (det gjorde alla) OCH lämna in dem vid sista kontroll, Circle K.
4) Följ Folkhälsomyndighetens råd om att hålla distans i butiker e.dyl. Detta gäller även vid start, där vi samlas utomhus.

Det skapar mycket merarbete åt mig om ni avviker från detta. Att jag vill att ni kommer senast 20 minuter före start (och då ska ni vara uppställda, klara för att höra om dagens lopp, inte bara rullande in på parkeringen) ... att jag vill det, är för att jag själv vill köra loppet och behöver några minuter egen tid att göra mig själv i ordning.

Mycket möjligt att senare ankomster till start får tidstillägg, 20 minuter, på resultat.

Just i Coronadagar finns ett annat skäl. Om ni kommer tidigt, tillsammans med alla ni vill cykla med, kommer jag att släppa iväg er grupp tidigt. Det är fint om grupperna kommer ut i små mängder för att hålla oss utspridda vid kontroller osv.

Återigen, grattis till alla. Det var en kall, blåsig och kännbart backig runda. Så tidigt på säsongen, det är starkt!

Daniel

Återgå till "HCK:s brevetlopp"