PBP träning

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

PBP träning

Inläggav Daniel Ridings » 18-09-10 08:17

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, inte annat än att skapa intresse för att hålla formen över vintern.

Så här efter en fin sommar som för många av oss toppades av krävande lopp, har många av oss en god grund form (ok då ... Åke genomförde sin bedrift redan i slutet av våren, inte sommaren).

Formen försvinner snabbt. Just nu är jag i PBP-form. Jag cyklade ett långlopp (120-mil) i augusti. Upplägget på loppet var att ge en klar försmak om vad PBP handlar om. Med rätta förklarade man "om ni klarar detta, så kommer det gå fint under PBP". Så backigt och så jobbigt var det. Jag har kört PBP, Coulee Challenge var ett snäpp tuffare, utan tvekan.

Den formen vill jag underhålla eller åtminstone bromsa upp förfallet. Det där är en tuff uppgift i skandinavien med dess otala bortkastade månader i det mörka intet. För mig finns inte ett enda, NULL försonande drag med mörka nordiska vintrar. Norrsken och fullmåne på nyfallen snö är framkastade, omotiverade, undantag. Nordisk mögel hela rasket.

Men jag vet att jag måste ut i eländet och min tanke är att det är mer sannolikt att jag gör det om jag gör en grej av det och riskerar att konfronteras med frågan "hur gick det."

Vi har tidigare försökt (och jag har klarat av) en 20-mil i månaden. Been there, done that.

Jag har, som sagt gjort det. Jag tror inte att någon annan har gjort det. Jag kan inte rekommendera det och vill snarare berömma andra deltagarnas klokhet.

20-mil i månaden är alldeles för sällan för att göra ett allvarligt intryck på formen.

Så kommande vinter vill jag satsa på att komma ut flera gånger i veckan, alltid kortare, men helst alltid 1 timme och 2 - 3 timmar på helgerna.

Jag kommer inte att cykla i minusgrader. Därmed är dubbdäck inte aktuellt för mig. Jag har nått den åldern att ett brutet ben kan vara mycket allvarligt. Om vägunderlaget kräver dubbdäck, är det helt enkelt inget vägunderlag för cykel. Det är min inställning (jag har överblivna, knappt använda dubbdäck om någon vill köpa).

Regn och rusk ... det får man räkna med. Det är bara kylan som jag nobbar.

Jag hoppas vi kan stråla ihop och peppa varandra under de kommande månaderna. Om tre månader vänder det ...

Daniel

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Peter j Lundgren
Registrerades: 18-08-10 17:11

Re: PBP träning

Inläggav Peter j Lundgren » 18-09-16 18:12

Hej Daniel,

har ju precis upptäckt denna form av cykling i och med BRM1000 i Augusti och gårdagens BRM200, helt underbar typ av "tävling" passar mig utmärkt.

Själv cykelpendlar jag ett par ggr i veckan hela året runt men då detta lätt blir lite mellanmjölksträning försöker köra 30-45 minuter Monarkpass två ggr i veckan när jag kommer hem från pendlingen för att stressa upp pulsen. Minst ett distanspass per helg med vad som funkar grussprätt, MTB eller springa där avsikten är att röra sig i många timmar men såklart helst i sadel.

Rapha500 har jag trampat igenom två år i rad nu utan sällskap men det kanske finns någon har som vill hitta på något kul upplägg för det i år ?
Det har blivit ett par turer på 8-10 milare men spånat på att ta mig till typ Stockholm och sedan trampa hem eller Malmö ToR , andra förslag?

och ja jag kommer försöka ansluta mig till PBP2019 :)

Jag hakar gärna om ni trampar ut på långturer framöver .

Mvh
Peter

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Träning/Träningsråd"