BRM 600 lördagen 2018-06-30

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-02-23 18:14

Datum: Fredag kl. 16.00 - 18.00 och Lördag 2018-06-30
Plats: Norr
Starttid: 07:00 (lördag) 16.00 - 18.00 (fredag)
Betalning: senast 06.45, gärna med Swish. 150:- med medalj, 100:- utan.
Swish: 123 085 58 74 (Skriv BRM600 30/6 och ditt namn)
Maxtid: 40 timmar

Bana: Brevet 600 N - Göteborg - Charlottenberg (ut)
Bana: Brevet 600 N - Charlottenberg - Göteborg (tillbaka)
Bana: Brevet 600 N - Bana (Openrunner)
Noter: Brevet 600 N - Noter
Kontrolltider: Brevet 600 N - Kontrolltider
Kontrolltider kvällsstart: Kontrolltider för kvällsstart
NB: tiderna är beräknade på start kl. 16. Startar man 17, får man lägga till en timme och startar man 18, får man lägga till 2 timmar. Vi ordnar de exakta tiderna vid starten och de kommer att stå på kortet.

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2018. Anmälan är inte bindande, utan garanterar att du får ett startkort.

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Anders Tordenvik
Registrerades: 18-06-20 21:48

Re: BRM 600 lördagen 2018-06-30

Inläggav Anders Tordenvik » 18-06-20 21:55

Hej. Målet är att köra PBP nästa år. Tänkte köra mitt första brevetlopp den 30/6. Stämmer starttiden 07.00? Ser att alla andra lopp startar 08.00./Anders.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-21 21:29

Anders Tordenvik skrev:Hej. Målet är att köra PBP nästa år. Tänkte köra mitt första brevetlopp den 30/6. Stämmer starttiden 07.00? Ser att alla andra lopp startar 08.00./Anders.

Jag ska kolla upp det Anders. Jag såg också kl. 7, men jag har hört andra prata om kl. 8.

Med tanke på PBP vill jag gärna införa två starttider.

* En tid på kvällen (fredagkväll)
    * En tid på morgonen (lördagmorgon)

Kvällstid passar en PBP-satsning på 90 timmar (man startar på kvällen).

Det är inte bestämt. Men håll ett öga på denna plats. Det blir klart inom kort.

Daniel

Anders Tordenvik

Inläggav Anders Tordenvik » 18-06-21 21:38

Start på fredag kväll skulle passa mig mycket bättre! Håller tummarna för detta. /Anders.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-24 15:12

Anders Tordenvik skrev:Start på fredag kväll skulle passa mig mycket bättre! Håller tummarna för detta. /Anders.

Då kommer frågan upp ... hur ska man lägga upp det?

Om man startar på morgonen, så passar det de flesta att sova när man passerar Årjäng för andra gången (367 km).

Men om man startar på kvällen?

Jag har inte kört denna bana med kvällsstart. Jag har kört en 400 med kvällsstart, i samma syfte ... att få en känsla för en PBP-start.

Om man kör i 90-timmarsklass på PBP kan man starta runt kl. 18 (jag startade 17.45).

Jag fick råd av Henrik Hittig (Södertälje/Randonneurs Stockholm) att satsa på att sova efter 500 km. Jag tyckte att det lät långt. Carhaix-Plouguer är 526 km. Sover man före Loudéac (448 km) kan man få lite stress med tiden.

Det finns en station (inte en kontroll) vid St. Nicolas du Pelem (493 km). Det handlar om en sovstation. Det kan man ta som en liten vink från ACP om vad de rekommenderar. Det finns sovplatser tidigare (på väg ut), men de är nog tänkt att användas på väg tillbaka till Paris, från Brest.

Loudéac (448 km) fungerade inte för mig. Jag kom fram ca kl. 18 och jag kunde helt enkelt inte sova och jag slösade bort tid genom att försöka.

Så St Nicolas du Pelem eller Carhaix-Plouguer, 493 - 526 km, hade fungerat bäst för mig (Henrik hade rätt).

Så runt Uddevalla skulle passa. Förmodligen kommer det att kännas för nära målet, men, men ... det är ju ändå 80 km kvar och de är sega. Det kan vara bra att köra dem lite utvilad.

Det blir en kvällsstart. Detaljerna kommer ...

Bara tankar och hugskott

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-26 08:32

Nu har jag lagt ut kontrolltider för kvällsstart och också lagt till möjligheten att anmäla sig till den. Jag kommer att kontrollera tiderna så att jag inte har räknat fel och jag kommer att lägga in "lördag" och "söndag" på tiderna, men det borde hjälpa med planeringen.

Daniel

Anders Tordenvik

Inläggav Anders Tordenvik » 18-06-27 22:22

Hej. När tänker ni andra starta på fredag eftermiddag? Jag och Lars Björkman kommer starta runt 16.30-17. Jag jobbar så hinner nog tyvärr inte till 16. Hur gör ni med sömn? Vi har som plan att inte stanna för att sova. /Anders.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-29 19:24

And they're off ...
Bilagor
DSCF6430.jpg
DSCF6430.jpg (580.88 KiB) Visad 830 gånger
DSCF6427.jpg
DSCF6427.jpg (566.31 KiB) Visad 830 gånger
DSCF6426.jpg
DSCF6426.jpg (532.87 KiB) Visad 830 gånger
DSCF6425.jpg
DSCF6425.jpg (561.56 KiB) Visad 830 gånger
DSCF6420.jpg
DSCF6420.jpg (610.52 KiB) Visad 830 gånger
DSCF6419.jpg
DSCF6419.jpg (539.87 KiB) Visad 830 gånger

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-30 09:26

Kl. 22.40 (fredag) var Christian och medcyklister (Lars P och Mikko?) på jakt efter mat i ED.

Kl. 8.40 (lördag) var Anders och Lars B på Circle K i Årjäng, 376 km, på väg tillbaka till målet.

Daniel är internetcyklist denna helg (och jobbar på att göra färdigt 100-milabanan).

Magnus startade kl. 7 nu på lördag på väg mot sin första Superrandonneur utmärkelse ... solo.

Typiskt. Jag fick inte ladda upp fler bilder (vi måste hitta en fungerande kommunikationskanal). Jag länkar till dem istället ...

Bild

Bild

Bild

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-30 18:40

Kl. 17 lördag

Christian och Lars Pennman är sömniga i Bengtfors. Och nu har de motvind ... igen, motvind som de hade hela vägen upp.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-06-30 20:50

Från Anders, via Facebook ...

"Framme efter 28 timmar och 5 min. Det har varit en riktig strapats. Helt slut, sitter på tåget hem. Vi hoppade att cykla 5mil till idag. Ont i varenda kroppsdel"

PBP ... sätt dig på cykeln igen och ta om det från början :-)

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-07-01 09:14

Jag åkte till Circle K Backadal, start och mål, kl. 8.

Alla fem som startade på kvällen kom också i mål, med goda marginaler. Christian och Mikko är nu Superrandonneurer 2018.

Stort grattis till alla. Jag hoppas vi får höra lite av era erfarenheter med kvällsstart. Jag kan inte minnas att vi har gjort så med den banan tidigare. Det som jag var lite orolig för, möjlighet att få en stämpel vid kontroller mitt på natten, visade sig inte vara något problem. Alla fick sina intyg. Det blir lite socialt det här med brevetcykling :-)

Återigen, Grattis!

Nu väntar vi på Magnus, som startade på morgonen och kör helt solo. Han kommer också i mål som Superrandonneur.

Mikko Iskanius
Registrerades: 18-07-01 12:53

Inläggav Mikko Iskanius » 18-07-01 14:23

Tack för ett riktigt kul evenemang!
Det var min första avklarade 60-milare någonsin och så blev man Super Randonneur på kuppen, det känns bra!

En lång reserappor följer, hoppas någon finner det intressant:

Det började i behaglig tempo. Innan Ljungskile splittades gruppen pga lite olika matbehov. Jag hängde på snabbgruppen. Stämpling och inköp av mat och cola i Ljungskile.

Vid km120 insåg jag att tempot i uppförsbackarna var för högt för mig så jag fortsatte solo. Hann till pizzerian i Ed med några minuters marginal innan stängning och hittade mina två medcyklister käkandes kebab. Pizzerian stängdes så jag fick sitta ute på kullen och äta pizza. Vilken utsikt! Bara halva pizzan gick ner så spände jag fast kartongen ovanpå framväskan i äkta randostil.

Fortsatt solocykling. Fina vyer med röd himmel. Andra halvan av pizzan gick ner i Gustavsfors.

Stämpling i Årjäng, bankomaten. Vattenflaskor blev fyllda från fontänen på torget. Vatten var faktiskt lite bristvara under natten. Men såklart kunde man stannat vid någon bäck också, det är bara jobbigt att hålla utkik för passande vattendrag.

Efter Årjäng gick det trögt. Motvindar fortsatte men dessutom gick det konstant lite uppåt. Temperaturer under noll om min känsla stämmer. Solen började gå upp men olidligt långsamt, inte mycket värme där. Risgrynsgröt från framväskan hjälpte humöret lite. Träffade på de två snabbcyklisterna ca 13km innan Charlottenberg, det verkade gå lite trögt för dem också.

Ankomsttid Charlottenberg 07.00. Sightseeing i centrum
på jakt efter passlig stämplingsställe. Men självklart var det hotellet. En mäktig hotellfrukost för 99kr och sen blev det riktigt svårt att ta sig ut till kylan och börja röra på sig igen. Kl 9 rullade jag igen, efter att ha tagit det riktigt lugnt och nickat till några minuter vid frukostbordet.

I liten medvind fortsatte jag tillbaka mot Årjäng. Någon mil efter Charlottenberg mötte jag Christian och Lars som såg starka ut på vag till Charlottenberg.
Snabb stopp i Koppom och sen Stämpling på Circle K i Årjäng.

Nu började det mentalt mest krävande partiet. Uppförsbackar är mitt akilleshäl, och på denna brevet finns det gott om såna. Jag har nog aldrig använt min minsta växel så mycket. Vi har ju inga motsvarande alpbestigninar i Stockholmsområdet. Men erfarenhet från mina turer över Schweiziska och Italienska Alperna har lärt mig att det är bara hålla käften och tugga, någon gång tar det slut.

Glass och Cola i Bengtsfors. Det var varmt nu.

Väldigt bra humör när jag till slut nådde Ed. Väldigt bra väder också. Stämpling återigen på pizzerian, bara för skojs skull. Jag valde dock att handla maten på matbutiken istället. Bra fart fortsatte efter Ed. Jag kände mig superman-stark och trampade på som en galning. Hjärnan tog över och ifrågasatte mitt galna tempo. En jättefin skogsdunge precis efter den berömda hala träbron fick vara mitt tillfälliga matsal och sovrum där jag lade mig ner i den mjuka och torra mossan. Här märkte jag för första gången hur trött och okoncentrerad jag var. Trots lugna omgivningen kunde jag inte riktigt somna, men för att vara helt ärlig vet jag inte om jag somnade till några minuter eller inte. En timmes avslappning blev dit i alla fall.

Dessa mil innan Uddevalla var en känslomässig berg- och dalbana. I ena stund kändes det jättebra med cyklandet, i nästa tycktes Uddevalla vara omöjligt långt borta. Sista milen innan Uddevalla cyklade jag ganska långsamt då sömnbristen var påtaglig.

Mat och cola i Uddevalla gjorde stor skillnad, tröttheten var som bortblåst ända till Ljungskile. Riktigt snabb och kul sträcka att cykla på natten! I Ljungskile tog jag en extra snurr runt samhället tills jag mindes att det var Shell man skulle stämpla på. När jag satt och käkade var det några som kom fram och började fråga om randonneuring. Kul!

Och medans jag fortfarande satt på Shell, kom Christian och Lars och stämplade. Jag hakade på dem mot Göteborg. Efter 3-4 mil kom sömnigheten tillbaks, och då vill jag helst inte titta på någons bakljus eller vingla till så det blir farligt för andra. Så sista milen fortsatte jag själv i mycket lugnare takt. Jag lade lite extra krut på kartläsningen och njöt i fulla drag av känslan att nå målet efter så mycket slit.

Sista stämpling på Cirkle K. Tjejen i kassan måste ha tänkt att jag var helt förvirrad, så trött som jag var.

En sista lilla grej: jag tänkte att kl 5 var alldeles för sent för att det skulle vara värt att boka ett hotellrum så jag valde att sova i busken mellan McDonalds och motorvägen. Sov som en stock i 5 timmar, med bara alufilt och myggnät som säng. :)

Tack alla medcyklister, tillsammans tog vi nog den värsta motvinden i början. Och tack Daniel för organiserandet!

/Mikko

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 18-07-01 17:01

Daniel Ridings skrev:Jag åkte till Circle K Backadal, start och mål, kl. 8.

Alla fem som startade på kvällen kom också i mål, med goda marginaler. Christian och Mikko är nu Superrandonneurer 2018.

Stort grattis till alla. Jag hoppas vi får höra lite av era erfarenheter med kvällsstart. Jag kan inte minnas att vi har gjort så med den banan tidigare. Det som jag var lite orolig för, möjlighet att få en stämpel vid kontroller mitt på natten, visade sig inte vara något problem. Alla fick sina intyg. Det blir lite socialt det här med brevetcykling :-)

Återigen, Grattis!

Nu väntar vi på Magnus, som startade på morgonen och kör helt solo. Han kommer också i mål som Superrandonneur.

Bra rapporterat Daniel.

Magnus Andreasson
Registrerades: 18-06-23 10:44

Inläggav Magnus Andreasson » 18-07-01 18:50

Hej Hisingen!

Då har jag klarat av första 600 km. Det tog mig 32 h och 27 minuter tror jag det stod på brevetkortet! :)

Kort rapport:

Jag kände mig väldigt trött upp till charlottenberg, det tog mig ca 14 timmar. Efter det vaknade den gladaste cykelturen jag har haft i serien. Banan var fantastiskt fin, det var fullmåne och solen gick inte ner. Vid 02:00 var jag framme vid alcatraz där jag sov 1h och 30 min. vid 04:00 började jag cykla igen, det gick väldigt långtsamt men jag var nöjd över att ha sikte på en genomförd 600. Dom sista 12 var av lite varierad ork men vid preem tagene kände jag mig otroligt glad. Dom 5 lopp jag kört i år har alla varit arrangerade av Hisingen Ck och dom har varit väldigt bra! Det är första säsongen med distanscykling för mig och för varje lopp har jag varit lite mindre trött och varit lite piggare dagen efter!

Tack till Åke och Daniel som kom på lördag morgon och till Solmaz som hörde av sig om planeringen för 600!

Nu blir det glass och rockmusik resten av dagen!

(Daniel, får jag posta en av dina bilder på mitt privata instagramkonto och jag skriver vem som tagit foto?)

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-07-01 21:07

Magnus Andreasson skrev:
(Daniel, får jag posta en av dina bilder på mitt privata instagramkonto och jag skriver vem som tagit foto?)

Självklart får du det, Magnus. Schysst att du frågar.

Stort grattis! Att köra solo på den banan är tufft. Jag blev också himla trött sist jag körde den. När jag kom tillbaka till Årjäng för andra gången, mycket sent, så tänkte jag ge upp. Jag la mig på gräset på en liten park ut genom staden och bestämde jag mig för att sova. Mentalt hade jag brutit. Jag drack två flaskor Fortimel och sov en och en halv timme.

När jag vaknade insåg jag att kontrollen inte hade "stängt" ännu, så jag kunde lika gärna försöka att komma i mål i tid. Jag klarade det, men just den tröttheten ... den känner jag väl igen.

Grattis! Superrandonneur. Starkt gjort.

Daniel

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 18-07-02 00:52

Så har man hälsat på i de Värmländska skogarna igen. Den här 60-milaren är ju en HCK-klassiker, som gick första gången på 1990-talet. Några små varianter på bansträckning har vi haft, men i stora drag är det ju rakt norrut i 30 mil och sedan tillbaka. Ursprungligen körde vi väg 172 redan från Uddevalla, men sedan några år är den alltför trafikerad för att vara det säkraste valet av väg. Även om den har fler busskurer, som har fungerat som nattlogi för mången randonneur genom åren!
Några gånger körde vi över Åmotsfors på uppvägen och Adolfsfors på nervägen. Det hände att vi då hade stämplingen i Morokulien. Nu vill vi ju köra så lite som möjligt på väg 61 in till Charlottenberg.

Jag har startat på den här rundan både kl. 05, 07, 08 samt 16, 18, 19. Och måste säga att kl. 16 som vi denna gången startade både var den sämsta och en av de bästa tiderna att rulla iväg på. Bra att nå Alcatraz i Gustavsfors vid en rimlig tid för sömn med normal dygnsrytm. Men helt vedervärdigt att köra ut Kongahällavägen i fredagsrusningen! Det finns liksom inte bra plats på vägen för både cyklister och mötande bilar, där förarna sitter och ringer hem för att meddela sen ankomst till dagishämtning, middad etc. Bilkö från mitt i Rödbobacken på uppvägen! Farligt att köra om på både insidan och utsidan! Men det var jag som förordade start kl 16, så jag kan inte skylla på någon annan. Samma starttid igen och vi får börja backarna, på den här redan backiga rundan, med att ta oss upp över Svankällan.

Nåväl, iväg tillsammans med TRE årsfärska randonneurer. Härligt att leden fylls på med nytt blod! Alla rookiesarna skulle köra non-stop. Veteranerna Christian Behre och Lars Pennman valde nattvila i Gustavsfors 220 km. Dessa båda stannade redan i Ljungskile 75 km för middag. En vanlig fredag äter jag ett middagsmål då. Jag kan ju inte hoppa över det för att jag är på gång och cyklar 60 mil?! Anders, Lars och Mikka tog en banan och en Cola och rullade vidare. Det gjorde vi också en halvtimme senare.

Fin väg in i Uddevalla över Gustavsberg. Sedan rakt genom stan förbi sjukhuset och mot Fridhem. Efter en lång uppförsbacke kom vi ut på vischan. Bara andra gången jag kör den här sträckningen, så det gällde att hänga med i de svängar som erbjöds. Vi fick hasta sista timmen in mot Ed, men hann till pizzerian med fem min marginal till deras stängningsdags kl 23. De blev inte överlyckliga för att göra en sista pizza respektive sallad för kvällen. Dock nödvändigt för vår fortsatta färd in i natten. Lite lugnare 55 km till sovstoppet, men trevlig väg med långa backar. Här blev det rejält kyligt nerför i 6-8°C. En halvmil från Gustavsfors, kom vi ikapp Anders och Lars. Och efter en studs snackande i två-par önskade vi dem lycka till medan vi svängde av för en dusch och en go´säng.

Stoppet blev 01.40-07.00 alltså ganska långt för en randonneur. Anledningen var att matmöjligheterna öppnade kl. 08, 24 km bort i Årjäng. Och tur var det att vi hade gjort planeringen så, för denna timme blev min tuffaste på hela resan. Jag tog helt slut på muskelglykogen, kändes det som. Detta trots en portion campingmat före läggdags och en halv pizza till frukost. Tog mig till Årjäng på fettförbränning.
I Årjäng träffade vi Lars & Anders, som hade stämplat i Charlottenberg och nu var på hemväg, 23 mil kvar. Vi hade 35 ...

I medvinden efter vändningen sade jag till Lars att nu vill jag känna att det går lättare, inte bara att det går fortare. Alltså drog vi ner på belastningen en aning och i alla fall min resa blev behagligare.

Senast jag och Lars Pennman körde ihop var kvalserien inför PBP 2015. Då myntade han "Det här borde inte kallas Brevet-lopp utan Gourmet-lopp!" Han tyckte att jag och Kari Martens bara åt oss framåt. Eller snarare stannade ideligen för att äta. Denna gång åt jag lagad mat i Ljungskile, Ed, Gustavsfors (medhavd), Årjäng, Charlottenberg, Årjäng, Ed, Uddevalla - och fikade på nervägen i Bengtsfors och Ljungskile. Stopp som tar tid, men för mig är nödvändiga. Annars blir det stopp på vägen istället, pga soppa-torsk - och det är ju ingen fiskrätt man får kalorier av!

Sömniga i Bengtsfors, där vi intog kaffe och glass/wienerbröd, min första kopp kaffe sedan PBP 2015, tror jag. Detta gjorde vi blundandes/slumrandes.

Härifrån började Lars att klaga på ömhet i ändan. Sån´t är jobbigt! För att minimera det kör jag långturer med ljusa byxor med tunn padding som jag har ventilerat. Dessutom står jag upp i nästan alla backar.

Fin kväll in mot Uddevalla. Flera stopp för att ta på mer kläder. Vid ett sån´t tillfälle stannade en bil, där föraren hade dragit slutsatsen att detta måste handla om randonneurscykling. Kul att du stannade och snackade lite, Christer Appelgren, själv randonneur under flera år och med två genomförda PBP!

I Uddevalla började vi att undra och i Kungälv och sedan genom Göteborg efter målgång, förstod vi på riktigt. Att trots ett gediget födointag hade vi inte haft tillräckligt med energi för att utvinna både rörelseenergi och värmeenerig. Vi hade massor av kläder på oss medan nattflanörerna gick i bara ben och bara armar. Men i mål kom vi kl. 04.00. Mellan Ljungskile och Ingetorpssjön körde vi tillsammans med Mikko. Sedan valde Mikko att köra själv igen. Han har ju själv förklarat varför.

En 60-milare är alltid ett äventyr. Och det är inte ett allt igenom njutbart sådant. Jag hade här tänkt ut en slutkläm, men nu är jag sömnig och får inte till den. Så ni får hålla till godo med det här!

Christian B

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-07-03 09:28

Magnus Andreasson skrev:Då har jag klarat av första 600 km. Det tog mig 32 h och 27 minuter tror jag det stod på brevetkortet! :)

Jag är inte den som lägger stor vikt vid tiden, men eftersom du redan har skrivit om det, Magnus, ska rätt vara rätt. Det är riktigt. Du skrev 32 h och 27 m på brevetkortet.

Du var nog lite trött när du räknade ... 31 h och 27 minuter har du som tid.

Hoppas du har hämtat dig!

Daniel

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 18-07-03 13:52

När Anders för någon dryg vecka sedan berättade att han skulle köra 60 milaren, och att eventuellt satsa mot en PBP, och frågade om jag hade lust att hänga på kunde jag inte säga nej. Då jag inte gjort någon större "cykelutmaning" i år och prognoserna dessutom pekade på fortsatt stabilt högsommarväder var svaret givet.
Tycker både Mikko och Christian har sammanfattat själva resan på ett mycket bra sätt men jag försöker lägga till lite.
Transportsträckan upp till Uddevalla är inte särskilt spännande men sen var det nästan bara nya vägar för mig. Jättefin väg upp till ED måste jag säga.
Ända incidenten på uppvägen var när Anders tvärdog efter 15mil eller 15km innan Ed och det planerade pizzastoppet som för oss var sista chansen till lite lagad mat. Blev lite orolig här, det är ju trots allt 45mil kvar. En gel och lite nyblandad sportdryck löste det problemet och Anders var på banan igen och vi hann fram till pizzerian 22.30 prick!
På väg mot Årjäng stannade vi till en stund för att uträtta diverse behov och för att kontrollera att vi var på rätt väg, då ser vi två cykellysen närma sig i mörkret. Det var som redan nämnts Pennman och Christian som vi slog följe med fram till Gustavsfors.
I Årjäng där vi skulle stämpla hade man dragit ner rullgardinen och allt var stängt. Fick tagit ut kvitton från en bensinpump med hjälp av kontokortet.
Det som förvånade mig lite var att det var så kallt på natten och tidiga morgonen, vi hade inte räknat med det och kläderna räckte inte riktigt till för att hålla oss varma, men med nöd gick det att utstå.
Vi såg älgar vid fyra tillfällen varav två där dom korsade vägbanan alldeles framför oss. Rådjur som hoppat ut framför oss och räv som sprungit vid våran sida. Vi väntade bara på björn och varg också men som tur var slapp vi dom.
Circle K vid rondellen i Charlottenberg nådde vi 05.25 givetvis stängt så fram med Mastercardet igen. Pausade här till 06.00 innan vi påbörjade hemresan.
På hemvägen strax innan Årjäng började jag få ont på baksidan av i mitt ena knä. I Årjäng stämplade vi på Circle K som nu var öppet och där träffade vi Christian och Pennman som åt frukost. Tog en kopp kaffe och en macka. Efter avfärd började även den andra baksidan, fast den man sitter på, göra sig påmind. Både jag och Anders hade lika stora problem med skav och därmed att sitta på sadeln. Det sista 15 milen var en ren pina och man fick hela tiden ställa sig upp för att sedan sätta sig ned i hopp om att hitta den perfekta sittposition, vilket man naturligtvis aldrig gjorde. Backarna fick, på grund av knät, tas på de allra lättaste växlarna vilket var till glädje för Anders som glatt konstaterade "Inte ofta jag frihjular förbi dig i en uppförsbacke" Just uppförsbackar var det väldigt gott om och de tycktes aldrig ta slut.
Efter Bengtsfors (tror jag det var) fick jag punka på framhjulet givetvis i en uppförsbacke, men det var den enda punkan så inte mycket att yvas över.
I Ed stämplade vi och åt lunch på Värdshuset Tjuren. Tror klockan var runt 13.30 därefter avfärd mot Ljungskile via Uddevalla och stämpling på Coop där vi även tog en glass.
Anders räknade lite på tågtiderna mellan Göteborg och Stenungsund och kom fram till att om vi öser på nu de sista 7 milen kan vi hinna med 20.40 tåget annars får vi vänta en hel timme till. Sagt och gjort det blev partempo förbi Backamo, över Grössbacke, längs med Karebyrakan och Ellesbovägen. Det gjorde till slut att vi hann till målet i Göteborg och fick lämnat in våra stämpelkort 20.05 och vi var i god tid till tåget. Tuffaste sträckan återstod dock, väl hemma i Stenungsund cykla från stationen och de sista 5-6 km hem. De var sega kan jag lova.

Stort tack till alla inblandade!
/Lars
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 18-07-06 08:42

Tack alla för era fina rapporter. Jag har glad att vi sparkar liv i forumet igen. Det är trots allt det enklaste sättet att förmedla information och att göra en återkoppling. Så värst mycket aktivitet behöver vi inte forcera för att komma fram, som det kan vara i andra kanaler med ett ständigt flöde.

Det finns många som går och funderar på att börja med brevetlopp och många som har åkt förut, men kanske inte just en viss distans. 60-mil är en distans som inte alla har gett sig på och det är mycket hjälpsamt att få höra om andras erfarenheter.

Jag måste ägna mig åt att lägga sista hand på 100-milaren. Den kommer att vara fin, garanterat. Jag har haft ett stort stöd från Nils Calmsund i Milslukare, men nu måste jag sätta alla idéer och påpekande på pränt.

Det kommer en 60-milare till i juli, 21/7. Vi har en gäst från Oslo. Den är lite som vår 40-milare som går söderut (Mölndal, Halmstad, Hyltebruk, Svenljunga ...) men den går åt andra hållet och leder upp till Trollhättan först. Det är förmodligen av historiska skäl. Då kunde Trollhättan och Göteborg dela på samma bana. Den är en aning bättre för Trollhättastarten. De kommer till Båstad och Laholm ca 90km tidigare och det passar för nattvilan. Men bara man vet det och inte slarvar i kontrollerna, kommer man till Laholm i mänskligt tid ändå.

Randonneur Väst har en alldeles utmärkt 60-milare som går nu till helgen. Jag åkte den veckan före midsommar. Det är också en banan man inte vill slösa bort tid i kontroller (gäller väl alla brevetlopp).

Trevlig sommar och tack igen för matnyttig information!

Daniel

Magnus Andreasson
Registrerades: 18-06-23 10:44

Inläggav Magnus Andreasson » 18-07-09 07:26

Daniel Ridings skrev:
Magnus Andreasson skrev:Då har jag klarat av första 600 km. Det tog mig 32 h och 27 minuter tror jag det stod på brevetkortet! :)

Jag är inte den som lägger stor vikt vid tiden, men eftersom du redan har skrivit om det, Magnus, ska rätt vara rätt. Det är riktigt. Du skrev 32 h och 27 m på brevetkortet.

Du var nog lite trött när du räknade ... 31 h och 27 minuter har du som tid.

Hoppas du har hämtat dig!

Daniel

Aha. Det var roligt att höra iallafall :)

Återgå till "Brevetlopp"