150514 Distansrunda

Jag kommer

Jag cyklar med 23-gruppen
8
21%
Jag cyklar med 26-gruppen
6
16%
Jag cyklar med 29-gruppen
24
63%

Antal röster: 38

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

150514 Distansrunda

Inläggav Motionsgruppen » 15-03-23 17:30

Träningsform: Distans

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Fartgrupper
Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper:
Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar med en Introrunda.

Cyklister som inte har cyklat med oss tidigare cyklar alltid sin första runda i den lugna gruppen och kan senare gå över till snabbare grupper när de har lärt sig grunderna i att cykla i klunga.
För att cykla med oss så måste du fyllt 18 år eller ha en som har ansvaret för dig på hela cykelrundan.

Är du inte medlem så går det bra att cykla med oss 2-3 gånger men sen vill vi se dig som medlem.

Läs mer om HCKs Träningspolicy, cykla i grupp och tecken vid klungcykling.

Håll dig uppdaterade och besök tråden för sista-minuten-information innan du ger dig av till startplatsen.

Startplats: Lackarebäck (fd Ericsson)
Distans (Km): 110
GPX: HCK Ericsson 03 Frillesas.gpx
GPSies: GPSies
Karta (PDF): HCK Ericsson 03 Frillesas.pdf
Banprofil: HCK Ericsson 03 Frillesas.PNG
Fika:Tjolöholms Slott

Ledare:
23
26
29

Klockan: 10:00

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Joakim Adolfsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-27 10:48

Re: 150514 Distansrunda

Inläggav Joakim Adolfsson » 15-05-12 08:43

Dagens runda går söderut via Kållerred Fjäråsbräcka Röstorp Åsa sedan stannar vi vid Tjolöholm grindstugan för sedvanlig fika innan vi kör mot Kungsbacka Släp och Kullavik innan vi är tillbaka vid Lackarbäck
YR lovar perfekt cykelväder 12-15 grader och sol
Se till att ta med vatten och någon extra energi (bananer energikakor gel) så orkar vi hela vägen.
Senast redigerad av Joakim Adolfsson 15-05-12 17:45, redigerad totalt 1 gång.
Ingen backe är brant nog

Användarvisningsbild
Peter Söderman
Registrerades: 06-07-30 21:34

Inläggav Peter Söderman » 15-05-12 16:03

:D
Vis Vitae est Vivere

Håkan Christiansson
HCK-medlem
Registrerades: 05-10-04 18:39

Inläggav Håkan Christiansson » 15-05-12 17:32

Jag kommer.

Håkan

Niclas Eliasson
HCK-medlem
Registrerades: 04-11-21 15:11

Inläggav Niclas Eliasson » 15-05-12 18:08

Kommer o kör med 29 grupp

Användarvisningsbild
Therese Jungegård
HCK-medlem
Registrerades: 11-08-22 20:10

Inläggav Therese Jungegård » 15-05-12 21:49

Jag kommer gärna och kör i 23 gruppen, längesedan jag trampade med hck och denna distansen, men ser ut att bli få som kommer, hur gör ni med hastighetsgrupperna då?

/ Therese Jungegård

Användarvisningsbild
Joakim Adolfsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-27 10:48

Inläggav Joakim Adolfsson » 15-05-12 22:25

Det brukar vara dubbelt så många som kommer på träningen jämfört med det antal som röstat så vi kommer troligen att få en lagom 23 grupp. Det finns en genväg som 23 gruppen ibland tar då blir runan ca en mil kortare.
Ingen backe är brant nog

Användarvisningsbild
Martin Ranefjärd
HCK-medlem
Registrerades: 15-05-10 19:49

Inläggav Martin Ranefjärd » 15-05-12 22:56

Jag kommer och kör i 23 grruppen, första gången jag kör klunga organiserat och första gången med hck så det blir spännande. Ev kanske man kan få en kort intro på vägen.

Andreas J
HCK-medlem
Registrerades: 15-05-08 08:52

Inläggav Andreas J » 15-05-13 15:50

Jag + 1 kommer och kör i 26-gruppen!

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 15-05-13 20:11

- Planerat för ett långpass denna dag så jag skarvar på.
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Användarvisningsbild
Rikard Sauce
HCK-medlem
Registrerades: 13-04-09 21:34
Kontakt:

Inläggav Rikard Sauce » 15-05-13 21:04

Jag e på!
Kör nog 26an om d blir nån.
/Rikard

YlvaN
HCK-medlem
Registrerades: 14-03-20 20:03

Inläggav YlvaN » 15-05-14 09:19

Jag kommer också! :D

Användarvisningsbild
Thanos Pinakas
HCK-medlem
Registrerades: 10-06-29 23:02

Inläggav Thanos Pinakas » 15-05-14 14:54

Vore bra om du/ni som bromsade hastigt in i klungan (det var inte endast en gång) och orsakade vurpan/cykelskador för oss längre bak (29:an, 2-gruppen), försöker att undvika göra det igen i kommande rundor. Det är livsfarligt. Är du inte van vid att cykla i klunga, testa istället i lägre hastigheter med 23/26-grupperna.
Greek Islands Cycling
greekislandscycling.wordpress.com

Användarvisningsbild
Peter Palotas
HCK-medlem
Registrerades: 13-05-14 11:17

Inläggav Peter Palotas » 15-05-14 17:48

Jag får lite känslan av att det är lite för stora grupper med tanke på folks varierande erfarenhet och styrkor. Det blir väldigt lätt ganska stökigt längre bak i klungan. Är det något problem att dela upp gruppen i fler delar om det blir mycket folk, även om det inte finns ledare till alla grupper? (Förutsatt att det finns en eller flera andra som hittar vägen det vill säga)?

Hur gick det med din cykel förresten, du som fick en bakväxel som slutade fungera?

På hemvägen från fikat kändes det mycket bättre i klungan, men då hade ju antalet folk i vår grupp nästan halverats.

Jennifer Dahlén
HCK-medlem
Registrerades: 14-01-26 16:31

Inläggav Jennifer Dahlén » 15-05-14 18:58

Thanos Pinakas skrev:Vore bra om du/ni som bromsade hastigt in i klungan (det var inte endast en gång) och orsakade vurpan/cykelskador för oss längre bak (29:an, 2-gruppen), försöker att undvika göra det igen i kommande rundor. Det är livsfarligt. Är du inte van vid att cykla i klunga, testa istället i lägre hastigheter med 23/26-grupperna.

Hoppas du snabbt får ordning på din cykel! Hemskt ledsen att jag inte hann stanna - höll en del avstånd eftersom det, precis som du skriver bromsades en hel del, men hann ändå bara börja bromsa in...
Hade vi kört tätare klunga kunde gått värre...

Jag klarade mig fö bra. Öm, lite blå och skrapad, men inte värre än att jag sitter på cykeln i helgen igen. :)

Tack allihop för en i övrigt väldigt trevlig tur! :)

Instämmer fö med båda föregående inlägg...

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 15-05-14 22:17

I 26'an var det också många. Till fiket var vi 20 pers, endast 6st hade anmält intresse här på forumet. Efter fiket var vi ännu fler. Och i motvinden vart det farligt flera gånger. Vi delade av gruppen och sen rullade vi på mycket smidigare. Finns kritik att dela ut både mot ledargruppen och medlemmar/deltagare på rundorna. Det är i stort sett alltid för få ledare. Samtidigt som vi alla kan bli bättre på att visa intresse på forumet om man planerar komma. Och visa gärna intresse ni som är nyfikna på att vara ledare.

Tråkigt att det blev incidenter idag. Bara att dra lärdom att detta och gå vidare.

Användarvisningsbild
Peter Söderman

Inläggav Peter Söderman » 15-05-14 22:28

Själv låg jag i vänster ledet idag och var inte inblandad men har lite tips vad gäller storleken på klungan. Håller både med och inte. Jag har bl.a. tränat i Italien med i grupper som var upp till 150 personer i samma klunga utan olyckor trots att vi ibland låg i 60 km/h nedför på dåliga vägar. Tecken användes sällan. I Sverige har jag tränat med gamla elitcyklister där man heller ej använder speciellt mycket tecken. I HCK är man väldigt noga med att använda tecken vilket oftast är bra men kan leda till att man glömmer sitt egna ansvar vad gäller uppmärksamhet. Ganska ofta saktar folk ned eller vinglar till när man ger tecken vilket gör att det blir ryckigt längre bak. En hel del som cyklar med HCK fokuserar på den som ligger framför. Oavsett hur stor grupp man cyklar med så ska man se långt fram så man tidigt kan ana att tex en inbromsning är på gång och inte bara lita på att framförvarande ger tecken. Ska man cykla m HCK ska man givetvis följa deras rutiner men som sagt håll blicken långt fram så slipper man skylla på att någon längre fram saktar farten (finns ju oftast en anledning).
Vis Vitae est Vivere

Användarvisningsbild
Peter Palotas
HCK-medlem
Registrerades: 13-05-14 11:17

Inläggav Peter Palotas » 15-05-14 23:33

Peter Söderman skrev:Jag har bl.a. tränat i Italien med i grupper som var upp till 150 personer i samma klunga utan olyckor trots att vi ibland låg i 60 km/h nedför på dåliga vägar.

Av ren nyfikenhet, körde ni verkligen 150 personer i tvåpar då? Dvs. 75 st. par på rad? Jag är ju definitivt ingen expert på det här området, men det låter ju i mina öron smått osannolikt att det skulle fungera väl, efter mina egna upplevelser i dylika tvåpar.

Om man däremot ser till linjeloppen som vi kör på intensivrundorna, eller de motionslopp jag varit med i så kan det vara betydligt fler i klungan utan större problem, men då är det ju sällan ordnade tvåpar, utan lite mer körning huller om buller, och det gör väl kanske att man är mer fokuserad och håller bättre koll på vad som händer. Samt att man ju i de fallen kanske inte anpassar farten så att alla hinner med... (om det nu har nån betydelse vet jag ju iofs inte).

Vad gäller körning med HCK så är min personliga uppfattning i alla fall att det oftast fungerar mycket bättre med något mindre klungor, och min fråga kvarstår; Finns det något problem med att dela upp klungan i två, även om det inte finns en ledare till båda förutsatt att någon/några kan bistå med vägvisningar i båda klungorna?

Vad gäller tecken så tycker jag problemet är att de oftast kommer alldeles försent för att vara till någon nytta. Jag ser att framförvarande pekar på ett hål, jag själv ska då peka, men i samma stund jag pekar så kör jag över sagda hål (nu med bara en hand på styret). Detta blir naturligtvis också värre ju större klungan är. Kommer tecknen i god tid så tycker jag definitivt de är bra, just för att påkalla extra uppmärksamhet. Framförallt för hinder som refuger eller liknande hinder som sticker ut som kan vara svåra att se. Att peka på ett brunnslock samtidigt som man kör förbi det känns dock enligt mig som det inte fyller någon större funktion.

Användarvisningsbild
Peter Söderman

Inläggav Peter Söderman » 15-05-15 08:44

Nä när vi var så många så blev det ofta flera led. Men problemet med uppsikt framåt, inbromsningar är ju samma om inte ännu svårare om man kör i en stor klump. Dom stora grupperna i Italien körde ofta tillsammans några mil men sen i bergen så splittrades gruppen ofta upp i mindre med ca 20-30 pers per grupp där den långsammaste höll runt 30 i snitt och den snabbaste höll över 40 i snitt. Beroende på vad man vill träna på håller jag med om att man kan vara färre i en grupp tex runt 10 pers tex om man vill köra jämt i en viss hastighet med personer som inte är vana att köra ihop. Vill dock ytterligare påpeka att man måste se långt framåt när man kör och inte hålla på att titta på däcket framför. Detta har jag även sett tex då sonen tävlade i motorcross där man verkligen får lära sig att hålla uppsikt långt fram då det ju går lite fortare än cykling. :D
Här är ett litet klipp från Italien. Obs den fina tröjan jag körde i.
https://www.youtube.com/watch?v=Q27kt6CrvmA
Vis Vitae est Vivere

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-15 09:20

Peter Söderman skrev:Vill dock ytterligare påpeka att man måste se långt framåt när man kör och inte hålla på att titta på däcket framför.

Ett gott, och helt avgörande råd. När man ligger så nära och det händer något med det hjulet som är några decimeter framför dig, hinner du aldrig i livet reagera i tid ändå. Stirrar man på hjulet framför och det händer något, är det kört.

Lars-Inge Kjörnberg brukar sammafatta detta med:

"Titta framåt, men tänk bakåt."

Jennifer Dahlén
HCK-medlem
Registrerades: 14-01-26 16:31

Inläggav Jennifer Dahlén » 15-05-16 14:27

Det slog mig plötsligt att vi glömde en sak bland kritik och goda råd...

Jag vill ge beröm för det som hände efter den där plötsliga hårda inbromsningen!

Jag hann knappt hamna på marken innan några kollade trafiken och några hjälpte mig. Alla de rätta frågorna ställdes innan jag fick hjälp upp, huvud, nacke osv. och blev ompysslad osv... (och någon kollade min cykel! ;) )
Efteråt frågade i stort sätt hela klungan hur det gått och hade extra koll så det gick bra vidare...

Stort tack och beröm för det!
För hur mycket vi än gör vårt bästa i klungan (nästan alla är vi glada amatörer, med olika lång erfarenhet, och trots lite extra avstånd, trots uppmärksamhet framåt osv...). Vurpor händer.
Och då är det tryggt att veta att det finns många i HCK som bryr sig om och kan hantera det! :)

Återgå till "Äldre"