Västkusten runt

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Inlägg: 358
Registrerades: 07-09-12 20:46
Ort: Lindås
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-12-25 22:38

Lycka till imorgon Daniel. Skall bli kul att läsa din rapport.

:D Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Nils Calmsund
Inlägg: 3
Registrerades: 12-05-13 21:29

Re: Västkusten runt

Inläggav Nils Calmsund » 13-12-27 09:59

Är du framme än Daniel?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Daniel Ridings
HCK-medlem
Inlägg: 656
Registrerades: 10-03-22 07:54
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-27 10:48

Jag ska försöka ... jag har världens huvudverk, förmodligen till följd av lite för lite vatten igår.

Stora drag: Vårt brevetlopp 400N (som gör österut), 71 höjdmeter per mil
HCK-VR: 83 höjdmeter per mil

Den här banan är, alltså, ingen "cake walk". Jag tyckte det var tufft, dels för att jag är den jag är, dels pga mörkret (becksvart halva tiden), tung vintercykel (gjorde förmodligen inte så mycket i sammanhanget).

Jag kom i väg sent, 06:40 hemifrån Lindome. Den första tiden var jag nästan beredd att vända mig om och hämta vindjackan. Jag tyckte det var kallt, men jag har som regel och klä mig så att jag ska tycka det är kallt den första kvarten eller så ... "men om en kvart, har jag ingen lust att vända om ... tänk ...". Jag satsade på yr.no och smhi som menade att det inte skulle regna, och det gjorde det inte.

Den första biten är transportsträcka, i mitt fall kändes det så ända upp till Varekil. När jag cyklar till Oslo tar jag i stort sett samma väg. Men det var ingen trafik och det flöt på. I Stora Höga försökte en västsvensk redneck preja mig och pekade energiskt mot en cykelbana (det var bara han och jag på vägen ... han hade all plats i världen att köra om och jag var längst ut till höger). Jag brukar inte göra det, men han gjorde mig förbannad. Jag borde ha överseende. Jag har ju arbetat i mentalvården under utbildning för att hålla ned studielånet och borde ha förstått att man inte ska reta sig ... men upp flög långfingret, högt och stolt med den grynnande himlen. Han måste ha sett det för han körde gasen i botten och jag såg aldrig honom igen (som tur var, för att så förbaskat tuff är inte jag).

Det är inte första gången jag råkar ut för sådana typer just runt Stora Höga. Det ska vi nog tänka på.

Jag stannade vid Tjörnbro för att ta in utsikten. Det brukar jag göra.

Tjörnbro

Sedan var det bara att trampa vidare till Varekil där jag visste att det fanns en Statoil där jag kunde fylla på vatten och meddela min fru att allt var ok.

Vid korsningen i Varekil svänger banan öster ut. Östra Orust är riktigt fin, ingen transportsträcka, utan en njutning. Här tyckte jag vi kunde ha en depå (om vi inte klämde in oss runt macken i Varekil).

Ture i Ström

Man kan kanske säga att backarna börjar här. Kanske inte backar, direkt, men det är inte längre platt som det har varit fram till Varekil.

I Varekil försäkrade mig om att det fanns något vid rondellen i Rottviksbro (rondellen norr om fastlandsbro från Vindö). Jag hade studerat banan och såg att den drogs mycket förnuftigt ut för ett cykellopp. Den undviker det mesta vad heter tätbebyggelse. Men det är inte lika betryggande när man är ute ensam. Tjejen bakom kassan kom från Henån så hon visste besked. Sedan blev hon mycket intresserad av min cykel, inspekterade den, gillade cantileverbromsarna, lyfte den ... "ja, den är tung". (Det handlar om en stålcykel).

Som sagt, sträckan utmed östra sidan av Orust är mycket tilltalande med backar som avbryter ensidigheten men inte sliter. Fina gårdar, ett och annat tecken på en försvunnen tid ... gamla lanthandel, som det ser ut, men att döma av skyltarna, så är de fortfarande igång på en normaldag.

När man kommer ut vid väg 160, som man ska korsa för att ta småvägarna runt tunneln på Vindö, blev jag lite fundersam. Tittar man till höger, ett backkrön bara någon knappt hundra meter bort. Samma sak om du tittar till vänster. Den vägen vi kommer på har STOP-skylt. Hur ska funktionärer uppföra sig här? Går det att stoppa trafik som kommer i 90 km/t? Man behöver många, många skyltar "Cykeltävling pågår" utmed vägen för att varna.

Jag tycker om den mindre vägen som går runt tunneln. Den börjar svagt uppför och sedan är det en ganska mäktig utförsbacke ... men en utförsbacke med många svängar och det är lätt att komma över på fel sidan när man tar den bästa linjen genom svängarna. Något att tänka på.

Jag cyklade inte på vägen över bron från Vindö till fastlandet utan tog cykelbanan. Det var nära att jag vurpade. Det är massa skräp på den och när jag åkte slalom mellan det ena hindret efter det andra (i ganska låg fart) tappade jag styret och var på väg in i räcket mot vägen, inte den mot vattnet. Jag hade så låg fart att jag kunde räcka ut armen och ta i räcket, men det är inte optimalt att bromsa en cykel på det sättet. Jag är lite öm i armen och axeln.

Jag hade föraningar om att sista möjlighet att få mat var vid Rottviksbro ett par kilometer efter bron, så jag stannade och beställde en pizza, en ganska god pizza. Jag är lite svårflörtad vad gäller pizza, men jag var nog hungrig.

Sedan fortsätter man genom rondellen mot Skredsvik, en mycket trevlig väg. Men från och med nu, slutar allt vad kan anses vara "plattan" och den kommer inte tillbaka förrän någon gång mellan Trollhättan och Lilla Edet. Möjligen väg 172 en bit, men den var så stressig att jag inte tänkte på att jag var på väg upp eller på väg ner, bara att jag ville bort från den.

Efter Skredsvik, men före Munkedal, finns det en annan härlig utförsbacke in till ett sommarstugeområde, men den är också känslig pga en och annan sväng som kan göra att en klunga kan ta lite för mycket plats. Man ser inte runt svängarna heller. Något att se upp för.

Söder om Munkedal tar man österut mot Valbo-Ryr. Jag har skrivit att backarna börjar vid Rottviksbro (möjligen Varekil, beror på hur man se det), men den vägen mot Valbo-Ryr börjar "in your face". Ett par kilometer med 6-8% lutning som går ned till 4% ibland och känns då platt i jämförelse. Men oj vilken fin sträcka.

Mot Valbo-Ryr 1

Mot Valbo-Ryr 2

Bilderna togs vid 2 tiden på eftermiddagen och det började kännas mörkt eftersom det var mulet. På med baklamporna.

Den här vägen, ändå fram till Färgelanda är fin, men då tänkte jag "Subgrupperna, sub-7, sub-8 osv, kommer att få en tankeställare. Här gäller det vara en allsidig cyklist, inte bara strömlinjeformad för att åka 300km på plattan." Det kan hända mycket här. Huvudklungan har många, många tillfällen att bli av med sin svans, om man vill.

Fram vid Färgelanda var det i stort sett mörkt, men det skulle bli mörkare. Någon kilometer före delar vägen (Y-korsning). Båda kommer ut på 172, men jag misstänker att det handlar om den norra för HCK. Min gps pekade på den södra, men förmodligen för att den var lugnare (30 km/t väg genom ett bostadsområde med ett farthinder halvvägs uppför backen).

Ute på 172 och söderut. Hemmåt! Nu fanns ingen återvändo ... nåväl, återvändo och fortsättning var samma sak.

172 tar man någon mil ned till Fagerhult. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen, hålla sig till höger och hoppas bilarna ser alla reflex (det gjorde de, förstås, ... jag är här nu). Tyckte inte om vägen. Jag gjorde en mental anteckning att titta på kartan när jag kom hem för att se om det fanns alternativ.

Nu var det mörkt, mörkt, mörkt. När jag svängde av i Fagerhult, inne i skogen så såg jag inte mycket mer resten av vägen ned till Lilla Edet. Visserligen är Edelux-lampan ok, men den täcker bara några 10-talsmeter framåt och ingenting åt sidan. Man tänker lite på älg och annat man inte vill cykla på. Den fuktiga svarta asfalten sög upp allt ljus. Eftersom jag hade med mig en reservlampa, MagicShine, så satt jag på den då och då när det var riktigt mörkt och jag ville se om jag var på väg uppför en kort backe som man skulle stå upp och ta, eller en lång rackare som man skulle sitta och spinna uppför.

Skylten i Fagerhult pekar mot Lane-Ryr. Men det fanns inget (vatten) där heller. Jag hade lite förhoppningar om att det skulle finnas en Statoil eller Shell vid motet i Väne-Ryr, men icke. Man korsar 44 mot Stenshult och sedan mot Trollhättan. Jag kände till den delen av Trollhättan och visste att det inte skulle vara något där.

Mörkt, mörkt, mörkt. Motvind nu också, som inte var kraftig, men den var kännbar. Tänkte inte så mycket på det. Nu bar det hemåt!

Jag hade problem i Trollhättan. Jag visste att jag skulle svänga till höger, och det gjorde jag, men efter 50 meter varnade GPS att jag var ur kurs. Svängde tillbaka och försökte igen. 2-3 gånger körde jag in på fel väg. Den rätta vägen såg man inte i mörkret. Den såg ut som en garageuppfart. Becksvart.

Nu kändes vinden lite mer längs älven. Det var inte mycket att blockera den. Det var inte farligt, men jag hade inte mycket energi kvar heller och jag var törstig. Jag hade hushållit med vatten och alla föregående backar hade tagit ut sitt.

Lilla Edet, tänkte jag. Där finns Preem ... som hade stängt. Jag gjorde ett undantag och lämnade banan. Nu måste jag ha vatten. Jag hade bara en klunk kvar i flaskan.

Jag fick SMS av Christian och Åke och det kändes väldigt, väldigt gott. Jag var inte ensam här ute i mörkret :-)

Jag kom in i pizzariet doftande en blandning av obeskrivliga (jag vill inte förstöra din frukost) sekret och vätskor "Homer Simpson: Something stinks here. Hej! It's me!" och mannen bakom disken hälsade glatt "vill du ha vatten?"

Jag köpte ett par burkar Coca Cola och han fyllde på mina flaskor. Jag satte och tänkte på livet ett litet tag innan jag gav mig iväg igen.

Jag tyckte Kungälv kändes väldigt långt bort, men jag kom fram så småningom. På den här sträckan började jag tugga på min mazipancigarr. Jag tog inte den lilla vägen i Kungsbacka. På min karta går den inte igenom utan det är en liten stig mellan vägarna, inte ens en cykelbana, utan en stig. Det där hade jag ingen lust att undersöka närmare, men någon borde göra det.

Sedan var det den verkliga hemsträckan hemåt till Kärra och Backadal. "Där stod Stefan och jag i våras och dirigerade trafik." ... Garmin dog (batteriet tog slut), men ...

http://connect.garmin.com/activity/420063881

Maxpuls ska man strunta i. Jag plockade av sensorn i ett fåfängt försök att spara på batteriet. Kadensen är jag nöjd med. 77 i genomsnitt.

Hastigheten ger jag inte så mycket för. Jag har glad för att jag kom runt. Pannbenet är lite tjockare :-)

Trevlig helg!
Senast redigerad av Daniel Ridings 14-01-02 19:58, redigerad totalt 2 gånger.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Daniel Ridings
HCK-medlem
Inlägg: 656
Registrerades: 10-03-22 07:54
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-27 10:49

Nils Calmsund skrev:Är du framme än Daniel?



:-)

Enligt Garmin tog det 24 timmar ... men det handlar mer om att jag inte stängde av den när jag satte den på laddning och stoppade rundan först imorse. :-)
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Daniel Ridings
HCK-medlem
Inlägg: 656
Registrerades: 10-03-22 07:54
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-27 11:45

Stefan Gunnarsson skrev:Lycka till imorgon Daniel. Skall bli kul att läsa din rapport.

:D Stefan


Tack för uppmuntran längs vägen, Stefan. Facebook har sina förtjänster :-)
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Inlägg: 358
Registrerades: 07-09-12 20:46
Ort: Lindås
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-12-27 11:47

Bra jobbat Daniel. Fin beskrivning. Skall se om jag får till en runda i helgen.

:D Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Daniel Ridings
HCK-medlem
Inlägg: 656
Registrerades: 10-03-22 07:54
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-27 12:23

Snåla inte med bakkassetten, Stefan. Det kan vara skönt att sitta i backarna ibland :-) Lycka till! Jag tror jag ta en liten vilopaus.

Den här banan ... om vi kan förlänga den med 5 mil, så skulle det vara en mycket bra kandidat för en 300 brevet eller, något jag har önskat mig, en "permanent", något vi har på lager och kan köra när det passar.

Det passar definitivt till brevet och är kanske bra förberedelse för en backig PBP?

Daniel
Senast redigerad av Daniel Ridings 13-12-28 08:43, redigerad totalt 1 gång.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Mikael Carlsson
HCK-medlem
Inlägg: 106
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Re: Västkusten runt

Inläggav Mikael Carlsson » 13-12-28 01:05

Hård kille den där Ridings, bra jobbat!
mc

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 257
Registrerades: 06-06-09 17:43
Ort: Utby

Re: Västkusten runt

Inläggav Jonas Birgersson » 13-12-28 23:17

Härligt Daniel, tack för att du körde banan och gav en rapport! Hade gärna kört den också men jag är inte så tuff att jag ger mig ut på den mitt i vintern. Kanske delvis för att jag har kört banan med bil vilket har ingivit respekt?!?! :oops:

Jag tar med mig dina synpunkter och vissa saker bör vi nog åtgärda. Bland annat kan det vara så att vi ska hastighetsbegränsa trafiken på väg 160 till 50 km/h söder om Vindön när vi ska korsa densamma. Det handlar om säkerhet för såväl cyklister som våra funktionärer.

Sommarstugeområdet efter Skredsvik kan vi undvika. Jag är inne på att svänga höger strax innan Skredsvik för att köra via Hogstorp och gamla E6:an. På så vis besparar vi oss inte bara problemet med utförskörningen utan sparar också någon rondell och en vänstersväng. Utanför Hogstorp skolan finns dessutom bra plats för en depå.

Som du säger är första biten mot Svalbo-Ryr verkligen "in your face". Den är brutal med sina serpentinsvängar uppför men den skapar verkligen identitet och är bra för loppet tycker jag.

Y-korsningen i Ellenö före väg 172 har du helt rätt i att det är den norra slingan vi kör. Då slipper vi både 30-väg, bostadsområde och fartgupp.

För att underlätta för dig tänkte jag dra om sträckan i Trollhättan. Det är för synd att inte köra förbi fallen när vi är så nära. Inebär dessutom inte så stora behov av komplicerade trafiklösningar heller. Och tänk de som cyklar i lagom takt och kommer dit kl 15 och får se dammluckorna öppnas...

Återigen, tack för att du cyklade, vi kan säkert prata mer om din upplevelse framöver!

PS. Hoppas att det inte var Kungsbacka som du cyklade genom innan du kom ner till Kärra :wink:

Dela med dig på Facebook eller Twitter:



Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster