Distansrunda Söndag 21 Mars Utomhuspremiär

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Distansrunda Söndag 21 Mars Utomhuspremiär

Inläggav Motionsgruppen » 10-01-15 19:53

Träningsform: Distans

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper.

Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van vid att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar i den lugna gruppen och sen går över till snabbare grupper allt eftersom du känner att formen kommer.

HCKs Träningspolicy

Karta:

Bild
En pdf fil med kartan finns här

HCK Ledare:
Göran Fredriksson
Eive Wallman
Joakim Adolfsson

Startplats:Ericsson

Klockan: 10.00

Distans: 60 km
Senast redigerad av Motionsgruppen 10-03-28 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Jag är mycket tveksam...

Inläggav Björn Larsen » 10-03-16 19:00

men om det är isfritt och över nollstrecket är det en stor chans jag hänger på och provar mina nya hjul. Jag har inte skärmar så det får låta bli att regna också.
Regnar det, är på fel sida nollstrecket eller isigt drar jag ännu en runda på gymmet.
Mvh. Björn
Senast redigerad av Björn Larsen 10-03-17 07:30, redigerad totalt 1 gång.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 10-03-17 00:07

Om väderprognosen på yr.no håller i sig, så kanske jag dyker upp. Det ska vara hyfsat isfritt har jag hört. Här på Hisingen är det ganska dåligt på många håll.

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 10-03-17 08:32

Välkomna till vårpremiären!

Nu till vår första söndagsrunda i ett något kylslaget landskap får vi hoppas att vädret blir lite torrare än vad YR aviserar över Hällesåker och Inseros mm. Teperaturen blir strax över noll med viss risk för regn. Jag kommer att köra på tung vintercykel med dubbdäck, jag misstänker att det kan vara halt i skuggiga partier.

I och med att detta blir första rundan för många så kommer vi att köra lungt o fint o bara njuta av att komma ut på vägarna.

Checklista:
* Skriv ut kartan om du har möjlighet
* Vätska; gärna minst 2 st vattenflaskor med vatten alternativt sportdryck
* Energi; bananer, energikaka eller liknande
* Reservslang; om du får punka
* En cykelpump; för att pumpa upp ovannämnda slang , utifall att...
* Om du har - verktyg och reservdelar du får plats med (multiverktyg, lagningssats, extra pedalkloss, etc etc)
* Ett glatt humör

Vi ses på söndag!
Göran

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 10-03-17 11:28

Vill, vill, vill, vill, vill vara med.....
...min släkt är dock uppe från Malmö, så jag får väl hoppas på att bli lössläppt på grönbetet ett par timmar!

Carl Friberg
Registrerades: 10-02-16 14:38

Inläggav Carl Friberg » 10-03-17 13:32

Ny medlem i klubben och ny på att cykla i grupp.... Känns lockande att hänga med.... Har en fundering dock. Äger 2 cyklar. En ny racer samt en gammal mindre bra MTB med punkteringsskyddade slicks. Känns lite vanskligt att ta nya racern med tanke på nuvarande underlag (grus, is etc). Att be om punktering/problem? Har ingen möjlighet att sätta på andra däck på racern heller? Vad rekommenderas? Att komma med min gamla MTB eller avvakta tills underlaget blir bättre. Tacksam för svar. Calle

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 10-03-17 14:11

Hej Carl!
Ta absolut inte den nya racern, jag skulle satt på andra däck på MTBn, med ståldubbar fram. Det är inte bra att börja säsongen med en vurpa....

/Eive 8)

Carl Friberg
Registrerades: 10-02-16 14:38

Inläggav Carl Friberg » 10-03-17 14:53

Tack för snabbt svar Eive! Avvaktar ett tag...

Mandus Tjällskog
Registrerades: 09-01-31 23:20

Inläggav Mandus Tjällskog » 10-03-17 15:21

Skärmarna ska vara så långa så de går hela vägen runt hjulet :D 360 grader och 20 grader varmt med sol :D :D

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare

Inläggav Göran Fredriksson » 10-03-17 15:46

Seppo Miettinen skrev:Det är väl skärmar som gäller på söndag?

Seppo

Skärmar gäller :D

Göran

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 10-03-18 22:17

Äsch.... Jag har inga skärmar....
Men, jag kan skaffa, eller i annat fall ständigt ligga sist i klungan och bara mysa, mysa och mysa!

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 10-03-19 09:30

Jag tvivlar att skärmarna är till för att hålla bakomvarande torr om näsan. Ska man ha såna skärmar får man nog specialtillverka nånting. Jag har bakskärm som endast är till för att hålla rumpan torr.

Har inte heller bestämt mej än om jag kommer på söndag men det skulle va gott med en tidig utomhuspremiär.

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare

Inläggav Göran Fredriksson » 10-03-19 12:46

Jens Ronnedal skrev:Jag tvivlar att skärmarna är till för att hålla bakomvarande torr om näsan. Ska man ha såna skärmar får man nog specialtillverka nånting. Jag har bakskärm som endast är till för att hålla rumpan torr.

Nej det är sant att vanliga tillbehörsskärmar endast håller egen rumpa torr. Skärmar som håller kompisen torr behöver förlängas och förses med kompislapp. Kolla in Olas bild på förlängd skärm med kompislapp från teknik forumet.

Sedan kan jag ju tillägga att vi inte har något absolut krav på skärm med kompislapp i HCK Motion ännu. Men är du rädd om din kompis bakom dig och inte vill stänka ned denne allt för mkt så ha skärm med kompislapp nu under vårens regniga period.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-03-20 20:13

Jag dyker nog upp, men jag kommer inte att ha skärmar på hojen. Dock garanterat mönsterfritt bakdäck (tack för det kära trainer...), så vattnet slungas inte med lika kraftigt.
Om regnet blir måttligt kanske det inte är så blött ändå. I dag hann det ju torka upp rätt bra, till exempel.

Användarvisningsbild
Ari Lindgren
HCK-medlem
Registrerades: 05-04-18 16:38

Inläggav Ari Lindgren » 10-03-20 20:46

Jag kommer på premiären i morgon.

Användarvisningsbild
Thomas Backelin
HCK-medlem
Registrerades: 07-08-31 08:39

Inläggav Thomas Backelin » 10-03-20 21:48

Kommer till utomhuspremiären och har självklart skärmar på racercykeln! Efter dagens härliga runda med Eive ner till Lindome så kan man konstatera att skärmar även skyddar mot alla småstenar som i stället fastnade och lät i skärmarna och inte hamnade på kompisen.
Vi har ingen policy i motion (ännu) att ha skärmar på cykeln men sunt förnuft är obligatoriskt... / Thomas :wink:
Senast redigerad av Thomas Backelin 10-03-21 00:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 10-03-20 22:11

Jag måste tillägga att skärmar är ett VÄLDIGT billigt sätt att behålla sina vänner :?

/Eive 8)

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Avstår idag

Inläggav Björn Larsen » 10-03-21 08:46

Tycker det ser lite grusigt, vått och kallt ut utomhus. Dessutom har jag inga skärmar. Jag väntar till nästa söndag.
Det kittlade dock i cykeltarmen igår när jag stod och väntade på bussen för en färd till gymmet. Solsken och 10 grader. Det var väldigt nära jag gick hem och gav mig av på cykel istället. Jag börjar bli rätt trött på den där motionscykeln med svärmors-sadel vi har på gymmet. När du vevar ordentligt får du skavsår på de mest hemska ställena :oops:
Jag hänger på nästa Söndag, utan skärmar, med underställ, jackor och fotvärmare.
Väl mött då.
P.S
Såg att du kan få tag på en billig ansiktsvärmare om du köper ett gäng fischermans friend. Tycker den känns ganska varm. Skall prova denna nästa helg.
Mvh. Björn

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Re: Avstår idag

Inläggav Rasmus Olsson » 10-03-21 08:50

Björn Larsen skrev:Jag börjar bli rätt trött på den där motionscykeln med svärmors-sadel vi har på gymmet. När du vevar ordentligt får du skavsår på de mest hemska ställena :oops:

Bara att gräva fram rôvsmôret! :D

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-03-21 14:11

Skön runda, förutom den tilltagande vinden. På slutet var det riktigt ordentligt segt!

Vi var sex personer i snabbgruppen, men vid Anneberg vek halva gruppen av mot fikastället, medan vi andra tre vände hemåt.
Ulrik stack västerut i Mölndal medan jag följde med Creutz till startplatsen, där han hade bilen. Där halsade jag en Gainomax, och trampade sen vidare mot Hising Island i stormen.

Vid startplatsen hade jag ett snitt på 28.2 km/h, och 53 km på distansen.

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-05-18 18:56
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 10-03-21 14:17

Rasmus Olsson skrev:Skön runda, förutom den tilltagande vinden. På slutet var det riktigt ordentligt segt!

Vi var sex personer i snabbgruppen, men vid Anneberg vek halva gruppen av mot fikastället, medan vi andra tre vände hemåt.
Ulrik stack västerut i Mölndal medan jag följde med Creutz till startplatsen, där han hade bilen. Där halsade jag en Gainomax, och trampade sen vidare mot Hising Island i stormen.

Vid startplatsen hade jag ett snitt på 28.2 km/h, och 53 km på distansen.

28.2 km/h i snitt? Var det medvind eller ett vanligt "distanspass" a la HCK motion? :wink:

//Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-03-21 14:22

Ola Sundberg skrev:28.2 km/h i snitt? Var det medvind eller ett vanligt "distanspass" a la HCK motion? :wink:

//Ola

Haha, det var motvind deluxe! Sista sträckan hem, längs Lindholmsallén, låg jag bitvis nära tröskelpuls för att hålla mig över 20 km/h!!!

Användarvisningsbild
Roger Byvald
HCK-medlem
Registrerades: 08-08-14 17:57

Inläggav Roger Byvald » 10-03-21 14:51

Rasmus Olsson skrev:
Ola Sundberg skrev:28.2 km/h i snitt? Var det medvind eller ett vanligt "distanspass" a la HCK motion? :wink:

//Ola

Haha, det var motvind deluxe! Sista sträckan hem, längs Lindholmsallén, låg jag bitvis nära tröskelpuls för att hålla mig över 20 km/h!!!

Varför var det viktigt att komma över 20km/h? Är inte pulsen viktigare än hastigheten på ett distanspass? :wink:
Byvald

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-03-21 14:59

Roger Byvald skrev:
Rasmus Olsson skrev:

//Ola

Varför var det viktigt att komma över 20km/h? Är inte pulsen viktigare än hastigheten på ett distanspass? :wink:

Haha, jag ville ju komma hem nån gång! :D

Användarvisningsbild
Roger Nilsson
Registrerades: 04-09-28 20:17

Inläggav Roger Nilsson » 10-03-21 17:54

Roger Byvald skrev:Varför var det viktigt att komma över 20km/h? Är inte pulsen viktigare än hastigheten på ett distanspass? :wink:

Än viktigare är att inte välta för att man nästan står still :wink:

Återgå till "Äldre"