Dubbat fram eller bak?

Användarvisningsbild
Christer Gustafsson
Webbmaster
Inlägg: 1010
Registrerades: 09-08-30 21:43
Ort: Umeå/Gråbo/Göteborg (Hisingen)
Kontakt:

Dubbat fram eller bak?

Inläggav Christer Gustafsson » 09-09-10 04:29

Hej, jag har hört olika bud gällande dubbdäck på cykel. Skall det vara fram eller bak och vilka är fördelarna?
/Christer :hck: :arrow:
:bike: Att inte cykla är att gå för långt!
Svänger gärna höger!

Funbeat | Facebook | Twitter | Blogg | Strava | flickr | Youtube

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2214
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-09-10 07:24

Båda!

Finns ingen anledning att snåla där.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Aron Mathiasson
Inlägg: 73
Registrerades: 05-11-06 17:16
Ort: Masthugget (bor på Kungshöjd)
Kontakt:

Inläggav Aron Mathiasson » 09-09-11 10:07

och om du bara har ett, ha det fram.

Ett bakhjulssläpp är lättare att parera men ett framhjulssläpp slutar oftast i backen.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2214
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-09-11 10:28

Aron Mathiasson skrev:och om du bara har ett, ha det fram.


Jag skulle säga: om du bara har ett, köp ett till.

Visst är det marginellt lättare att hjälpa upp situationen om det släpper bak jämfört med fram, men man får fega ordentligt vid kurvtagning i så fall. Att ta en sväng och lägga sig på vägen, med trafik som kommer bakom, det är nog inte att rekommendera...

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 291
Registrerades: 06-04-21 12:14
Ort: Hisingen

Inläggav Göran Fredriksson » 09-09-11 12:21

Jag körde en vinter för några år sedan med endast ett dubbat däck. Då provade jag med att köra omväxlingsvis med det fram o bak.

Hade pjag det bak så fick jag bra grepp vid accelerationer o bakhjulsbromsning men det var läbbigt i svängarna.

När dubben satt fram så var det lättare att styra o bromsa dessutom upplevde jag att cykelturen blev säkrare. Att det inte var dubbat där bak var i och försig inte så kul i uppförsbackar då greppet inte alltid räckte till för att komma upp i backen, men det var inte så ofta.

Numera har jag två dubbdäck vilket är ännu bättre.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Ulrik Thelin
HCK-medlem
Inlägg: 208
Registrerades: 07-04-26 18:59
Ort: Norrköping

Inläggav Ulrik Thelin » 09-09-21 15:00

Dubbat bak och fram.

Så körde jag några dagar förra vinten, det var inte många men jag hade bra bett.

/U

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Eyal Mualem
HCK-medlem
Inlägg: 149
Registrerades: 07-10-15 18:34
Ort: Göteborg

Inläggav Eyal Mualem » 09-10-01 22:14

När, tycker ni, ska man byta till dubbdäck?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2214
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-10-02 07:55

Eyal Mualem skrev:När, tycker ni, ska man byta till dubbdäck?


När det varit halt väglag (eller stor risk för det) i minst en vecka. Om man inte har fler än en cykel, för då kan man byta till dubbat på den ena nästan direkt.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jarl Törnkvist
HCK-medlem
Inlägg: 127
Registrerades: 08-09-24 08:46
Ort: Majorna, Göteborg

Inläggav Jarl Törnkvist » 09-10-02 18:51

Om man känner att man har råd så rekommenderar jag att köpa ett komplett EXTRA hjulpar som man har dubbdäck på, både fram o bak.

På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.

Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.
Senast redigerad av Jarl Törnkvist 09-10-03 01:50, redigerad totalt 1 gång.
HLS
Jalle

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2214
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-10-02 19:04

Jarl Törnkvist skrev:Om man känner att man har råd så rekommenderar jag att köpa ett komplett hjulpar som man har dubbdäck på, både fram o bak.

På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.

Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.


Hahaha! Ja, du, jättekul...

Jag har väldigt svårt att föreställa mig nån som på allvar gör så. Möjligen att man har två uppsättningar hjul och byter dem efter väder, men slänga av och på däck varannan dag, det orkar knappast folk i längden. Dessutom sliter det på däck och slang, och (om man har otur/taskig teknik) även på fälg och fälgband.

Folk har också en tendens att underskatta den tid såna där övningar tar.

När jag sätter på vinterdäck så sitter de på tills dödsgruset är bortsopat från cykelbanorna.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Inlägg: 1612
Registrerades: 04-05-18 18:56
Ort: Småland, men bor i Majorna
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 09-10-02 20:59

Rasmus Olsson skrev:
Jarl Törnkvist skrev:Om man känner att man har råd så rekommenderar jag att köpa ett komplett hjulpar som man har dubbdäck på, både fram o bak.

På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.

Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.


Hahaha! Ja, du, jättekul...

Jag har väldigt svårt att föreställa mig nån som på allvar gör så. Möjligen att man har två uppsättningar hjul och byter dem efter väder, men slänga av och på däck varannan dag, det orkar knappast folk i längden. Dessutom sliter det på däck och slang, och (om man har otur/taskig teknik) även på fälg och fälgband.

Folk har också en tendens att underskatta den tid såna där övningar tar.

När jag sätter på vinterdäck så sitter de på tills dödsgruset är bortsopat från cykelbanorna.


Nu får du nog läsa Jarls inlägg ordentligt! :wink:
Jag tror nog han menade att man skulle ha två uppsättningar hjul...

Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jarl Törnkvist
HCK-medlem
Inlägg: 127
Registrerades: 08-09-24 08:46
Ort: Majorna, Göteborg

Inläggav Jarl Törnkvist » 09-10-03 01:54

Exakt Ola!
HLS

Jalle

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2214
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-10-03 13:38

Iiih, jag ber om ursäkt! Jag läste däck...

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 291
Registrerades: 06-04-21 12:14
Ort: Hisingen

Inläggav Göran Fredriksson » 09-10-27 22:10

Eller om vädret skiftar så kan man ju alltid lägga på snökedjorna :?

http://www.tradera.com/Snokedjor-till-c ... _100972724

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Peter Takacs
Inlägg: 330
Registrerades: 05-09-30 16:53
Ort: Småland

Inläggav Peter Takacs » 09-10-28 10:37

Eyal Mualem skrev:När, tycker ni, ska man byta till dubbdäck?


Mina Schwalbe kom det med information att de skulle köras in minst 5 mil på barmark.

Nu sätter jag på dem när behovet uppstår.
Förvara alltid deo och liniment åtskilda :'(

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Eyal Mualem
HCK-medlem
Inlägg: 149
Registrerades: 07-10-15 18:34
Ort: Göteborg

Inläggav Eyal Mualem » 09-10-28 16:09

Peter Takács skrev:
Eyal Mualem skrev:När, tycker ni, ska man byta till dubbdäck?


Mina Schwalbe kom det med information att de skulle köras in minst 5 mil på barmark.

Nu sätter jag på dem när behovet uppstår.


Tack!

Då antar jag att det dax och med tanke att jag har ramlat häromdan så kommer jag å byta oxå däck redan i veckan.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:



Återgå till "Teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster