Dubbat fram eller bak?
- Christer Gustafsson
- Webbmaster
- Inlägg: 1010
- Registrerades: 09-08-30 21:43
- Ort: Umeå/Gråbo/Göteborg (Hisingen)
- Kontakt:
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Aron Mathiasson
- Inlägg: 73
- Registrerades: 05-11-06 17:16
- Ort: Masthugget (bor på Kungshöjd)
- Kontakt:
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Aron Mathiasson skrev:och om du bara har ett, ha det fram.
Jag skulle säga: om du bara har ett, köp ett till.
Visst är det marginellt lättare att hjälpa upp situationen om det släpper bak jämfört med fram, men man får fega ordentligt vid kurvtagning i så fall. Att ta en sväng och lägga sig på vägen, med trafik som kommer bakom, det är nog inte att rekommendera...
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Göran Fredriksson
- HCK Motion Ledare
- Inlägg: 291
- Registrerades: 06-04-21 12:14
- Ort: Hisingen
Jag körde en vinter för några år sedan med endast ett dubbat däck. Då provade jag med att köra omväxlingsvis med det fram o bak.
Hade pjag det bak så fick jag bra grepp vid accelerationer o bakhjulsbromsning men det var läbbigt i svängarna.
När dubben satt fram så var det lättare att styra o bromsa dessutom upplevde jag att cykelturen blev säkrare. Att det inte var dubbat där bak var i och försig inte så kul i uppförsbackar då greppet inte alltid räckte till för att komma upp i backen, men det var inte så ofta.
Numera har jag två dubbdäck vilket är ännu bättre.
Hade pjag det bak så fick jag bra grepp vid accelerationer o bakhjulsbromsning men det var läbbigt i svängarna.
När dubben satt fram så var det lättare att styra o bromsa dessutom upplevde jag att cykelturen blev säkrare. Att det inte var dubbat där bak var i och försig inte så kul i uppförsbackar då greppet inte alltid räckte till för att komma upp i backen, men det var inte så ofta.
Numera har jag två dubbdäck vilket är ännu bättre.
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- HCK-medlem
- Inlägg: 208
- Registrerades: 07-04-26 18:59
- Ort: Norrköping
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- HCK-medlem
- Inlägg: 149
- Registrerades: 07-10-15 18:34
- Ort: Göteborg
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Jarl Törnkvist
- HCK-medlem
- Inlägg: 126
- Registrerades: 08-09-24 08:46
- Ort: Majorna, Göteborg
Om man känner att man har råd så rekommenderar jag att köpa ett komplett EXTRA hjulpar som man har dubbdäck på, både fram o bak.
På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.
Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.
På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.
Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.
Senast redigerad av Jarl Törnkvist 09-10-03 01:50, redigerad totalt 1 gång.
HLS
Jalle
Jalle
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Jarl Törnkvist skrev:Om man känner att man har råd så rekommenderar jag att köpa ett komplett hjulpar som man har dubbdäck på, både fram o bak.
På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.
Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.
Hahaha! Ja, du, jättekul...
Jag har väldigt svårt att föreställa mig nån som på allvar gör så. Möjligen att man har två uppsättningar hjul och byter dem efter väder, men slänga av och på däck varannan dag, det orkar knappast folk i längden. Dessutom sliter det på däck och slang, och (om man har otur/taskig teknik) även på fälg och fälgband.
Folk har också en tendens att underskatta den tid såna där övningar tar.
När jag sätter på vinterdäck så sitter de på tills dödsgruset är bortsopat från cykelbanorna.
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Ola Sundberg
- HCK-medlem
- Inlägg: 1612
- Registrerades: 04-05-18 18:56
- Ort: Småland, men bor i Majorna
- Kontakt:
Rasmus Olsson skrev:Jarl Törnkvist skrev:Om man känner att man har råd så rekommenderar jag att köpa ett komplett hjulpar som man har dubbdäck på, både fram o bak.
På morgonen tittar man på termometern och är det runt nollan så sätter man på dubbdäcken på bara några minuter.
Om det nästa dag är några plusgrader på morgonen så sätter man enkelt tillbaks hjulen med slicks.
Hahaha! Ja, du, jättekul...
Jag har väldigt svårt att föreställa mig nån som på allvar gör så. Möjligen att man har två uppsättningar hjul och byter dem efter väder, men slänga av och på däck varannan dag, det orkar knappast folk i längden. Dessutom sliter det på däck och slang, och (om man har otur/taskig teknik) även på fälg och fälgband.
Folk har också en tendens att underskatta den tid såna där övningar tar.
När jag sätter på vinterdäck så sitter de på tills dödsgruset är bortsopat från cykelbanorna.
Nu får du nog läsa Jarls inlägg ordentligt!

Jag tror nog han menade att man skulle ha två uppsättningar hjul...
Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie
the Oltre movie
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Jarl Törnkvist
- HCK-medlem
- Inlägg: 126
- Registrerades: 08-09-24 08:46
- Ort: Majorna, Göteborg
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Göran Fredriksson
- HCK Motion Ledare
- Inlägg: 291
- Registrerades: 06-04-21 12:14
- Ort: Hisingen
Eller om vädret skiftar så kan man ju alltid lägga på snökedjorna
http://www.tradera.com/Snokedjor-till-c ... _100972724

http://www.tradera.com/Snokedjor-till-c ... _100972724
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Peter Takacs
- Inlägg: 330
- Registrerades: 05-09-30 16:53
- Ort: Småland
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- HCK-medlem
- Inlägg: 149
- Registrerades: 07-10-15 18:34
- Ort: Göteborg
Peter Takács skrev:Eyal Mualem skrev:När, tycker ni, ska man byta till dubbdäck?
Mina Schwalbe kom det med information att de skulle köras in minst 5 mil på barmark.
Nu sätter jag på dem när behovet uppstår.
Tack!
Då antar jag att det dax och med tanke att jag har ramlat häromdan så kommer jag å byta oxå däck redan i veckan.
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst