Däckval Racer

Tom Christensen
Registrerades: 05-10-06 14:37

Däckval Racer

Inläggav Tom Christensen » 09-06-23 13:02

Hjälp! Jag vill höra vad ni som kör landsväg har för erfarenheter av däckval.
Jag sliter ut mina bakdäck på ca 150 - 200 mil.
Har kört på michelin Pro2 light 700x23 ca 200 mil. Hål överallt
Continental Ultra Sport 700x 23 153 mil. Hål rakt igenom slitbanan.
Båda dessa är vikbara - skall dock inte påverka slitytan.
Fälg är en Race Lite. Fälgband är i tyg och bytta vid tecken på att de inte sitter bra. Dock inga punkteringar på insida slang.
Inga tillverkningsfel utan nedslitna enligt Cyclecomponents
Jag väger 97 kg. Kör alltid med 120 psi, fram och bak.
Har aldrig, ta i trä, haft punka fram.
Vad har ni för erfarenheter? Jag kan inte bara köpa att däcket tar slut efter så få mil. Ett tips från Cyclecomp var att gå ner i tryck, ca 1 kg på bak däcket. På tvärs med alla rek som jag har sett, någon med erfarenhet om lägre tryck?
Luck is a earned by hard work...

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Mikael Carlsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Inläggav Mikael Carlsson » 09-06-23 14:09

Hej!
Prova Michelin Krylion Carbon. jag väger 90 kg och de senaste Michelin Krylion Carbon jag körde på gick 615 mil bak och över 800 mil fram. Bra komfort och bra värden beträffande rullmotstånd.
mvh
Mikael

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Re: Däckval Racer

Inläggav Björn Larsen » 09-06-23 15:09

Tom Christensen skrev:Hjälp! Jag vill höra vad ni som kör landsväg har för erfarenheter av däckval.
Jag sliter ut mina bakdäck på ca 150 - 200 mil.
Har kört på michelin Pro2 light 700x23 ca 200 mil. Hål överallt
Continental Ultra Sport 700x 23 153 mil. Hål rakt igenom slitbanan.
Båda dessa är vikbara - skall dock inte påverka slitytan.
Fälg är en Race Lite. Fälgband är i tyg och bytta vid tecken på att de inte sitter bra. Dock inga punkteringar på insida slang.
Inga tillverkningsfel utan nedslitna enligt Cyclecomponents
Jag väger 97 kg. Kör alltid med 120 psi, fram och bak.
Har aldrig, ta i trä, haft punka fram.
Vad har ni för erfarenheter? Jag kan inte bara köpa att däcket tar slut efter så få mil. Ett tips från Cyclecomp var att gå ner i tryck, ca 1 kg på bak däcket. På tvärs med alla rek som jag har sett, någon med erfarenhet om lägre tryck?

Undrar om du inte skall kolla bakgaffeln. Jag slet ut continental ultra sport på 200 mil när jag hade en bakgaffel som gått av. Om bakgaffeln är sned eller gått av får du som ett snett kors. Precis som på en bil och detta sliter ju däck. Satte själv på de nya michelin pro3S veckan innan vättern och tycker dessa rullar helt fantastiskt på torrt underlag. Upptäckte dock på vättern rundan att de var lite hala på vått underlag. Jag har nu inte cyklat mer än kanske 65 mil på dessa så jag kan inte uttala mig om hur länge de håller ännu.

Tom Christensen

Inläggav Tom Christensen » 09-06-23 15:29

Tack för tipset. I dessa fall jag nämnt menar jag att däcket inte är utslitet. Det ser i princip helt nytt, och således inte slitet, ut.
Problemet är att det blir massa små hål som leder till punkteringar. Dessa små hål. eller mera som små sprickor, menar Cyclecomponents är tecken på att det är utslitet. Jag har reklamerat däcken och menar att de bör hålla längre.

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Registrerades: 04-10-09 01:31
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 09-06-23 19:14

Tom Christensen skrev:Tack för tipset. I dessa fall jag nämnt menar jag att däcket inte är utslitet. Det ser i princip helt nytt, och således inte slitet, ut.
Problemet är att det blir massa små hål som leder till punkteringar. Dessa små hål. eller mera som små sprickor, menar Cyclecomponents är tecken på att det är utslitet. Jag har reklamerat däcken och menar att de bör hålla längre.

Tror det är pga av glas i stan som man oftast får dessa (vanligt förekommande hos mig) småsprickor, men säkert även från vassa småstenar på cykelbanor och annorstädes. Däcken är inte mycket mer utslitna eller punkteringsbenägna för det -- OM inte sprickorna är lite för stora (vilket händer). Låter som Cyclecomponents vill sälja däck. Jag kör alltid tills jag ser väven på alla däck (har man alltid med en reservslang är det inget större problem). På framdäcken vill du inte se väv dock (sätt det bak om det börjar närma sig).

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 09-06-23 21:02

Om det är småsprickor i gummit så har jag haft liknande problem med continental GP 3000 och GP 4000. Jag upplever det som om deras gummi åldras väldigt fort, speciellt de färgglada gummiblandningarna jämfört med tidigare däck jag har använt.

Men jag har inte upplevt speciellt mycket punkteringar, men å andra sidan så väger jag in på ca 77 kg.

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 09-06-23 23:22

120 Psi låter lite väl mycket, :shock: kolla på däcket hur mycket du max får ha i det.

/Eive 8)

Användarvisningsbild
Torgny Tennby
HCK-medlem
Registrerades: 04-10-26 23:04

Inläggav Torgny Tennby » 09-06-24 08:33

Eive Wallman skrev:120 Psi låter lite väl mycket, :shock: kolla på däcket hur mycket du max får ha i det.

/Eive 8)

De e väl de som vi skall ha i 120-klubben nästa år, eller? 8) :lol:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-06-24 08:48

Jag kör alltid med 120+ psi i däcken. GP4000S använder jag. Går det några dagar mellan pumpningarna sjunker det till kanske 105-110 psi, men det går an det också.

Och just GP4000S anses väl allmänt som de bästa däcken just nu.

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 09-06-24 13:55

Rasmus Olsson skrev:Jag kör alltid med 120+ psi i däcken. GP4000S använder jag. Går det några dagar mellan pumpningarna sjunker det till kanske 105-110 psi, men det går an det också.

Och just GP4000S anses väl allmänt som de bästa däcken just nu.

Oavsett vad du kör med för tryck i dina däck så är de designade för ett max tryck. Har man för högt tryck så slits däcken betydligt fortare än normalt och man kan tappa de egenskaperna som däcket normalt har.

/Eive 8)

Tom Christensen

Inläggav Tom Christensen » 09-06-24 14:15

Tror det är pga av glas i stan som man oftast får dessa (vanligt förekommande hos mig) småsprickor, men säkert även från vassa småstenar på cykelbanor och annorstädes. Däcken är inte mycket mer utslitna eller punkteringsbenägna för det -- OM inte sprickorna är lite för stora (vilket händer). Låter som Cyclecomponents vill sälja däck. Jag kör alltid tills jag ser väven på alla däck (har man alltid med en reservslang är det inget större problem). På framdäcken vill du inte se väv dock (sätt det bak om det börjar närma sig).[/quote]
Jag är inte i närheten att se väv, snarare sitter "nabbarna" kvar i slitytan....Vad kör du för tryck och vilken vikt?
Jag kan förstå det som Eive skriver att ett högt tryck sliter mer men är inte avsikten med det höga trycket att få småsten att "sprätta iväg" snarare än att fastna i däcket.

Rolf Gustafsson
Registrerades: 08-04-02 09:43

Inläggav Rolf Gustafsson » 09-06-25 22:16

Tom Christensen skrev:Jag är inte i närheten att se väv, snarare sitter "nabbarna" kvar i slitytan....Vad kör du för tryck och vilken vikt?
Jag kan förstå det som Eive skriver att ett högt tryck sliter mer men är inte avsikten med det höga trycket att få småsten att "sprätta iväg" snarare än att fastna i däcket.

Njae, enda anledningen att man måste ha ett visst tryck är att inte få genomslag så det går hål pga det. Och att det rullar tyngre om man har för lågt tryck.

Jag brukar också få små hål och sprickor i slitytan efter ett tag men det ger i sig inga punkteringar, så länge det inte är hål genom hela däcket. Under slitgummit sitter en skyddsväv, så länge den är hel är det OK. Till slut brukar jag ändå byta när det blir för mycket sprickor, det är sällan jag lyckats slita ett däck ner till väven.

Du skulle kunna prova 25 mm däck och lite lägre tryck, det har jag själv funderat på. Om inte annat skonar det dessutom fälg och ekrar, vilket man kan behöva tänka på i den här viktklassen. Om du haft problem med t.ex. ekerbrott är det definitivt värt att överväga. Conti har även lanserat 24 mm däck som ett halvt steg åt det här hållet.

Jag hade över 8 bar förut men insåg att det var för mycket, pumpar nu cirka 7 bar (ca 100 psi). (Exakta värdet är oklart för mätaren på min pump visar för mycket. Men jag har i alla fall sänkt med drygt 1 bar, det är både händer, armar, axlar och rumpan glada för.)

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 09-06-26 02:37

Tom Christensen skrev:
Jerry Nilson skrev:Tror det är pga av glas i stan som man oftast får dessa (vanligt förekommande hos mig) småsprickor, men säkert även från vassa småstenar på cykelbanor och annorstädes. Däcken är inte mycket mer utslitna eller punkteringsbenägna för det -- OM inte sprickorna är lite för stora (vilket händer). Låter som Cyclecomponents vill sälja däck. Jag kör alltid tills jag ser väven på alla däck (har man alltid med en reservslang är det inget större problem). På framdäcken vill du inte se väv dock (sätt det bak om det börjar närma sig).

Jag är inte i närheten att se väv, snarare sitter "nabbarna" kvar i slitytan....Vad kör du för tryck och vilken vikt?

Jag väger ca. 87-89 och kör vanligtvis med 7 kilo tryck (hör inte många cyklister prata om psi...). Continental klarar (enl. vad de skriver högre tryck än Michelin t.ex.), men 7 kilo räcker vid träning och vid tävling kan man trycka i lite mer. Mina favoritdäck är också Michelin Krylion (tidigare Carbon) - de liknar Pro Race däcken i allt väsentligt men har lite längre livslängd (enl. mig ca. 400 mil bak och 800 mil fram). Pro Race däcken var slitstarkare tidigare och höll då nästan lika långt och Carbon var egentligen då bara en onödig produkt, men de verkar ha lyckats differentiera dem mer nu ... . (Nackdelen med Michelin är enbart att de är svårare att ta av/sätta på.) Krylion/Pro Race är helt släta, men har trots det betydligt bättre grepp än många mönstrade däck!

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-08-02 19:50

Bild
Mina Michelin Pro3Race klarade 268,5 mil. Går nu inte att köra på längre utan måste bytas.
Däcken rullar bra men är hala när det är vått. Har märkt att jag slirar i uppförsbacke även när det är torrt underlag och jag tar i.

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 09-08-08 15:30

Det både bekräftar och inte det jag skrev ovan. Vet inte om de nya Pro Race däcken har sämre grepp i vägbanan än tidigare Pro Race däck, men vet att mina tidigare Pro Race däck haft betydligt bättre grepp än vissa andra däck jag provat ... . /Jerry

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-08-08 17:44

Jerry Nilson skrev:Det både bekräftar och inte det jag skrev ovan. Vet inte om de nya Pro Race däcken har sämre grepp i vägbanan än tidigare Pro Race däck, men vet att mina tidigare Pro Race däck haft betydligt bättre grepp än vissa andra däck jag provat ... . /Jerry

Jag tycker de har sämre grepp men jag har aldrig haft några däck som rullar så bra som dessa. Hör även andra säga att dessa Pro Race har betydligt sämre grepp än förra årets modell.
Pratade med en yngre kille på cykelcity idag och han påstod att dessa bara skulle hålla 300 mil. Fick inte tag på någe nytt så jag får fortsätta på ett continental Ultra sport där bak. Skall rulla ner till Köpenhamn nu på måndag och funderar på att besöka bikebuster här eller i Ålborg för att få tag på antingen dessa eller kanske Continental GP 4000S vilka skall ha bra grepp.

Rolf Gustafsson
Registrerades: 08-04-02 09:43

Inläggav Rolf Gustafsson » 09-08-08 19:31

Bike Discount har ett utdrag ur ett däcktest gjort av det tyska magasinet Tour
http://www.bike-discount.de/pdf/products/487.pdf
Det är på tyska, och alla däcken som diskuterats i tråden är inte med men det ger en bild av vad man kan förvänta sig. Utan tyskakunskaper kan man läsa tabellen med resultaten. Obs, de anger greppet som en maxhastighet man kan köra i en viss kurva. Tänk då på att kraften (eller snarare accelerationen i sidled) beror av kurvhastigheten i kvadrat. Ett däck som klarar 33.0 km/h har alltså 19% bättre grepp än ett som klarar 30.3 km/h.

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 09-08-10 18:08

Här har de fått bra betalt från Continental ;-). Har inte testat deras 4000 däck då deras 3000 var så himla kassa ... . /Jerry

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 09-08-11 11:53

Jag kör sedan många år tillbaka på Continentals GP 4000 och deras senaste modell GP 4000S och är väldigt nöjd med dessa. Förra året körde jag över 1000 mil utan en enda punktering. De vinner i test efter test - låt vara i tyska tidningar, men så tillverkas däcken också av kvinnohänder i Deutschland. :wink:
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 09-08-11 12:01

Jerry Nilson skrev:Här har de fått bra betalt från Continental ;-). Har inte testat deras 4000 däck då deras 3000 var så himla kassa ... . /Jerry

På vilket sätt var du inte nöjd med GP3000

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Registrerades: 04-06-11 18:28
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 09-08-11 14:54

Göran Fredriksson skrev:På vilket sätt var du inte nöjd med GP3000

Jag kan svara för min del. De slets ut i princip bara av att titta på dem och inte hade de nå't vidare grepp heller.
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 09-08-14 00:15

Ja, dels att de slits fortare än andra däck jag provat; att gummit och väven lossnade från varandra (inte helt och efter ett tag på i princip varje däck); att de inte kändes särskilt lättrullade med en mönstring som inte föreföll fylla ngn funktion. Andra däck jag haft problem med är Schwalbe Stelvio (vreds och blev bubbligt) + annat Schwalbe däck som blev skadat väldigt enkelt och Vittoria CX (släppte såsom GP3000). Kenda tyckte jag verkade bra/slitstarkt, men var ett av de mönstrade däcken jag provat som inte visade sig ha ngt bra grepp alls. HAr nu testat ett Hutchinson Fusion (då jag inte kunde hitta ngt billigare i Les Deux Alpes) och det verkar snarlikt Michelin, men fick en liten reva (på grusväg/stig dock ...). /Jerry

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 09-08-14 15:18

Jerry Nilson skrev:Andra däck jag haft problem med är Schwalbe Stelvio (vreds och blev bubbligt) + annat Schwalbe däck som blev skadat väldigt enkelt och Vittoria CX (släppte såsom GP3000).

Var det Schwalbe Ultremo? Min kompis gjorde en rejäl inbromsning och sladdade lite grand när vi körde ner från Prato Maslino. Dagen efter upptäckte han att däcket var genomnött till korden på ett ställe. Då hade han använt däcken i 6 dagar...

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 09-08-16 23:41

Fredrik Granlund skrev:
Jerry Nilson skrev:Andra däck jag haft problem med är Schwalbe Stelvio (vreds och blev bubbligt) + annat Schwalbe däck som blev skadat väldigt enkelt och Vittoria CX (släppte såsom GP3000).

Var det Schwalbe Ultremo? Min kompis gjorde en rejäl inbromsning och sladdade lite grand när vi körde ner från Prato Maslino. Dagen efter upptäckte han att däcket var genomnött till korden på ett ställe. Då hade han använt däcken i 6 dagar...

Nej det var Schwalbe Stelvio (det första av dem) -- det andra var ngt 20 mm däck (detta kan ha varit lite gammalt - köpt i Italien). Den tyska undersökningen är nog hyfsat korrekt (Uli och tyskarna har nog rätt ... för tillf. ... :wink:) - problemet med sådana undersökningar är ju att det alltid missar att ta med modeller som man är mest intresserad av, typ Michelin Krylion osv. /Jerry

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 09-08-16 23:55

Jerry Nilson skrev:Nej det var Schwalbe Stelvio (det första av dem) -- det andra var ngt 20 mm däck (detta kan ha varit lite gammalt - köpt i Italien). Den tyska undersökningen är nog hyfsat korrekt (Uli och tyskarna har nog rätt ... för tillf. ... :wink:) - problemet med sådana undersökningar är ju att det alltid missar att ta med modeller som man är mest intresserad av, typ Michelin Krylion osv. /Jerry

Tur att andra tidningar sköter sig bättre på den punkten! :-)

Återgå till "Teknik"