Distansrunda Söndag 28 Juni Sjöviksrundan

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Distansrunda Söndag 28 Juni Sjöviksrundan

Inläggav Motionsgruppen » 09-02-26 23:38

Träningsform: Distans

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper.

Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van vid att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar i den lugna gruppen och sen går över till snabbare grupper allt eftersom du känner att formen kommer.

HCKs Träningspolicy

Karta:
Bild
Bild

En större finns att hämta här

HCK Ledare:
Pierre Karlsson
Annika Jacobsson
Göran Fredriksson
Eva-Lena Westlund
Sture Andersson

Startplats:Klubblokalen

Klockan: 10.00

Distans: 105 km
Senast redigerad av Motionsgruppen 09-06-27 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Esa Kuusiniemi
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-16 17:17

Inläggav Esa Kuusiniemi » 09-06-18 07:15

Hänger på / Esa

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 09-06-21 11:38

Är det någon som har cyklat längs med 45:an mellan bohus och Alafors på sistone?

Är det lämpligt att köra rundan längs med 45:an nu när de hållerpå att göra om vägen där?

Ove Olsson
Registrerades: 07-04-24 06:44

Inläggav Ove Olsson » 09-06-21 12:47

Jag har inte cyklat där men jag kör bil där dagligen..
Sträckan mellan Älvängen och Alafors har nu en asfalterad gång/cykelbana.
Övriga sträckan mellan Bohus och Alafors ser ut som tidigare, dvs sprängarbete mellan Aletorg tom Bohus. Där är man nog tvungen att använda ordinarie körbana vilket inte är att rekommendera.

Mvh Ove

Göran Fredriksson skrev:Är det någon som har cyklat längs med 45:an mellan bohus och Alafors på sistone?

Är det lämpligt att köra rundan längs med 45:an nu när de hållerpå att göra om vägen där?

Christer Ericsson
Registrerades: 05-07-16 21:35

Inläggav Christer Ericsson » 09-06-21 12:57

sträckan mellan Bohus-Nödinge blir det att cykla på 45:an , vilket inte är någon höjdare. Men från Nödinge till Alafors kan man cykla på "nya"lokalvägen (bredvid45:an) och den är bra.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-06-21 13:38

Göran Fredriksson skrev:Är det någon som har cyklat längs med 45:an mellan bohus och Alafors på sistone?

Den värsta biten är när du kommer norrifrån Nödinge. Det vill säga du cyklar åt motsatt håll. Kommer man söderifrån bör det gå att följa gamla 45:an från Lilla viken strax efter Bohus upp, nästan, till Nödinge. När du sedan kommer till Nödinge tycker jag det måste gå att följa lokalbanan som går bredvid 45:an. Den var iordning tidigare i år. Om man följer lokalbanan kommer man så småningom till Nol och tar av till höger på det riktiga spåret strax efter Brandsbo i Nol. Detta är ca 500 meter efter gamla tudorfabriken.
Jag skall ringa en bekant här uppe och fråga hur det ser ut med denna vägen.

Christer Ericsson

Inläggav Christer Ericsson » 09-06-21 14:17

Jag bor i Nol och cyklar denna sträcka nästa varje dag , mellan Nödinge-Alafors är det inget problem som jag skrev innan . Mellan Bohus-Nödinge använder lastbilarna gamla 45:an till att transportera sprängsten .

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 09-06-21 21:38

Men klockan 10 å 45 på en söndag borde det väl inte vara så mkt lastbilar i farten, eller vad tror du, Christer?

Eller är det så att denna halvmil är så dålig för oss cyklister att vi bör avstå från att dra några klungor cyklister i genom denna passage?

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 09-06-22 10:18

Sprängsten eller inte, jag hänger på vilken väg det än blir. Väderprognosen ser mycket lovande ut, så cyklingen på söndag vill man inte missa. :arrow:

Christer Ericsson

Inläggav Christer Ericsson » 09-06-22 13:27

den tiden är det hyfsat lugnt även på 45:an , vägrenen är i bättre skick än den lilla vägen bredvid (dom jobbar dygnet runt)

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-06-22 15:10

Christer Ericsson skrev:den tiden är det hyfsat lugnt även på 45:an , vägrenen är i bättre skick än den lilla vägen bredvid (dom jobbar dygnet runt)

Det kan nog vara riktigt som Christer säger. Man kan ju sedan svänga av Nödinge södra och fortsätta lokalbanan upp till Brandsbo i Nol.
OBS!!! Hörde nu på morgonen att man håller på med sprängningsarbeten mellan tudor och brandsbo. Vägen är avstängd. Möjligt den är öppen till Söndag. Återkommer med uppgifter på Lördag.

Christer Ericsson

Inläggav Christer Ericsson » 09-06-23 16:42

Björn skrev : Hörde nu på morgonen att man håller på med sprängningsarbeten mellan tudor och brandsbo. Vägen är avstängd.

Jag cyklade där igår kväll , vägen är stängd men cykelbanan öppen.

Användarvisningsbild
Andreas Peterson
Registrerades: 09-05-19 23:36

Inläggav Andreas Peterson » 09-06-23 17:35

Jag hoppas definitivt att jag kan komma.
Var med på åsarundan nu i söndags och den var mycket trevlig så jag vill verkligen inte missa denna rundan, nu när det dessutom skall vara riktigt fint väder...
// Andreas

Mandus Tjällskog
Registrerades: 09-01-31 23:20

Inläggav Mandus Tjällskog » 09-06-23 23:54

Kommer som ett skott nu efter ett uppvaknande på 5 dagars magsjuka :) Dags att sätta sig i sadeln igen :)

Beata Sandström
Registrerades: 09-05-18 21:14
Kontakt:

Inläggav Beata Sandström » 09-06-24 12:07

Jag kommer 8)

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 09-06-24 21:05

Jag kommer!

Björn Nilsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-11-01 01:53

Inläggav Björn Nilsson » 09-06-24 22:10

Jag räknar med att dyka upp på den här turen

Martin Mannerstråle

Inläggav Martin Mannerstråle » 09-06-25 22:43

KnÄt är ok, jag kömmer!

Pierre Karlsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 07-04-27 17:18

Inläggav Pierre Karlsson » 09-06-26 09:14

Hej och välkomna!

Eftersom 45:an verkar vara framkomlig kör vi den planerade sträckan enligt kartan. Det verkar som om vi får lite sommarvärme, så tag gärna med ordentligt med dricka och solskydd. 8)

Fikar gör vi på Stora Lundby golfklubb i Gråbo, de är förvarnade och kommer att duka upp med goda smörgåsar och bullar. För att komma dit fortsätter man ca två km mot Göteborg på väg 190 efter rondellen vid Shell i Gråbo, adressen är Valters Väg 2.

Checklista:
* Skriv ut kartan om du har möjlighet
* Vätska; gärna minst 2 st vattenflaskor med vatten alternativt sportdryck
* Energi; bananer, energikaka eller liknande
* Reservslang; om du får punka
* En cykelpump; för att pumpa upp ovannämnda slang , utifall att...
* Om du har - verktyg och reservdelar du får plats med (multiverktyg, lagningssats, extra pedalkloss, etc etc)
* Ett glatt humör :-)

Vi ses på Söndag!
Hälsar Pierre

Raymond Kvam
Registrerades: 05-04-02 15:45

Inläggav Raymond Kvam » 09-06-28 00:27

Kommer.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-06-28 15:20

Skön och solig runda! Man kan nog sammanfatta den som snabb, snabbare, snabbast för min del, eller ja, för gruppen jag cyklade med i slutet.

Otur med punktering och ekerbrott (samma person men med ca sex mil mellan), men i övrigt inga missöden.

Mysig fika på golfklubben i Stannum!

Mot slutet delade vi upp den snabba snabbgruppen i en snabb och en lite mindre snabb. För min del var det dock fortfarande distanspuls, även om det blev lite backintervaller vid Gunnilse upp mot Gårdsten.

Vår lilla grupp kom fram med ett snitt på ca 32.7 km/h, mycket tack vare den beskedliga vinden!

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-06-28 16:15

Bild
Sture räknade till 38 i starten men jag tror det tillkom några på vägen. En i Kungälv och så kom Ritva med någonstans norrut. Så vi var, åtminstone, 40 på dagens runda. Vi delade upp två grupper på 29:orna och min tanke var en långsam 29 grupp. det höll de första 4 milen. Vi kom igång med ett lagom tempo men blev omkörda efter några Kilometer av Görans grupp. Dessa körda vi sedan om vid säve station då de hade en punka.
Bild
Detta lyckades även vi åstadkomma vid starrkärrs bygdegård. Vilket innebar.
Bild
Att vi blev, än en gång, omkörda av Görans grupp. Och senare även
Bild
Ewa-Lenas mys cyklings gäng. Nu var bönorna varma och vi fick öka tempot lite. Ewa-Lenas kom vi förbi på Kollanda mosse strax innan Sjövik. Peo valde att åka med Ewa-Lena här. Själv märkte jag kraftigt av värmen när vi passerade sjövik och upptäckte när vi var framme vid fiket att jag glömt dricka de sista milen. Och jag som hade tjatat så om vätska :oops:
Vid fiket inhalerade jag själv en liter vatten, en halv liter sportdryck och en kaffe för att få tillbaka lite vätska i kroppen. Detta gjorde underverk. Hittade dock inte min grupp efteråt. Någon sade att de hade åkt med Göran. Jag stod och väntade på parkeringen medan Ritva och någon annan försökte cykla ikapp de som stuckit. Sedan tryckte jag på med ett snitt av 40 km/h ner till vattenpalatset i Lerum men insåg då att jag fick ge upp och slog en signa til E-L att jag myscyklar hem genom Jonsered istället.
Vi höl ett snitt av 32 km/h till Gråbo och sedan höll jag 30 hem igen. Lite för högt tempo för en långsam 29 grupp :oops: . Får tacka alla för en rolig runda och hoppas alla som cyklade med mig kom hem ordentligt. Jag blir lite orolig när man inte säger till när man byter grupp.
Mvh Björn
Senast redigerad av Björn Larsen 09-06-29 09:43, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 09-06-28 16:31

Hej!

Tack för all hjälp när jag fick punka och sedan ekerbrott. Tog mig hem i ett lite lugnare tempo efter att ekern pajat. Jag fick sällskap av en av våra kollegor som släpte i Lerum.

En härlig dag trots det lite lägre tempot på slutet.

:D Stefan

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 09-06-28 16:53

Tack för en trevlig och varm söndagsrunda!

Kändes bra i 29-gruppen förutom när det blev oplanerade intervallkörningar i backarna mellan Lerum och Olofstorp. Ingen vidare klungkörning där men det blev bättre när vi delade upp oss i Olofstorp.

Skönt att höra att du kom hem till slut Stefan. Hoppas inte cykeln tog för mycket stryk vid ekerbrottet.
Senast redigerad av Jonas Birgersson 09-06-28 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-06-28 17:17

Jag har förresten bekräftat nummerplåten på bilen som körde på nån i en annan klunga. Bilmodell och färg stämmer, och bilen är reggad på en person boende i Sjövik, nära platsen det hände.

Mer än så skriver jag inte här - resten löser vi med privata meddelanden om det behövs.

Återgå till "Äldre"