Dubbdäck

Användarvisningsbild
Bo Norgren
Registrerades: 06-01-08 22:49

Dubbdäck

Inläggav Bo Norgren » 07-11-10 21:45

Trampar Nokia dubbdäck på MTB:n
Skulle gärna ha dubb även på hybriden 28" för att komma billigt undan har jag tittat på Biltemas.
Hur är Biltemas 28" ang. hållbarhet på dubbar, grepp?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-11-10 23:17

Vet inte hur just de på 28" är, men jag skaffade hösten 2005 ett par av Biltemas 26x2.1" dubbdäck, med 300 dubbar, ungefär. Fungerade väldigt bra till en början. Greppet var utan tvekan fullgott för mina behov. Däremot är dubbarna av stål, och stål har inte så hög hårdhet (ca 5-5.5), och slipas därför mycket snabbt ner av stenarna i asfalten (hårdhet mellan 6 och 7). Mittdubbarna på däcken är helt nerslipade, och däcken rullade inte mer än 30 mil, har jag för mig. Jag gav ca 600 kr för dem sammanlagt, så det blev väl en milkostnad på 20 kr enbart för däcken...

För ett år sen skaffade jag ett par Nokian 26x2.1" med dubbar av wolframkarbid (engelska: tungsten carbide), som är mycket hårdare (8.5-9.5) än stenarna i asfalten. De har fortfarande sina spetsar kvar, trots fler mil. När väglaget kräver det den här vintern, ska de på igen, och då är de fortfarande nästan som nya.

Om dubbarna på Biltemas 28"-are är av samma kvalitet som på däcken jag köpte, så skulle jag nog avråda från köp. Å andra sidan kan man ju köpa ett par och se hur det går. Man har ju inte gått back så mycket om de bara håller en vinter, jämfört med hur mycket man lägger på cyklingen i övrigt.

Dubbdäck är underbart att cykla på vintertid! Nokian-däcken räddade mig från en svår vurpa vintern som gick. Tvärnitade och låste framhjulet när en bil tvärvände framför mig. Ren is under däcket, men jag bara gled några centimeter i sidled och några decimeter framåt, utan att ramla. Med dubbfria hade jag halkat rakt in i bilen och slagit mig rejält!

Lycka till med vad du än köper!

Antti Lumme
Registrerades: 07-10-09 17:34

Inläggav Antti Lumme » 07-11-16 19:38

Jag hade ett par Continental Spikeclaw däck under två vintrar och dom var jättebra fast pris var mellan Nokian och Biltema. (Nokian har tillverkat denna däcken.) :D

Jag har hört också att Biltema dubbdäck håller sig inte mer än några mil men förstås beror det på individer.

Nu har jar Nokian W240 och W106 på cykelcross och jag är mycket nöjd. Inga dubbar har lossnat i ett vinter och däck rullar fint.

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 07-11-16 23:33

Jag har kört ett par vintrar på Continental nordic spike 700x42 med ca 240 dubb på min hybrid.

Jag har inte sett något slitage på dubbarna, men de kostade 550 kr styck hos Åkes sportcervice så jag förväntar mig många mil.

Å greppet är överraskande bra.

Användarvisningsbild
Jesper Johansson
Registrerades: 07-04-23 19:23

Inläggav Jesper Johansson » 07-11-21 14:11

Vad jag har läst på happymtb.org så skall Biltemas däck ha en benägenhet att tappa dubb rätt så snabbt.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/74 ... msg-747284
Funderade i samma banor men köpte själv Nokian W106.

Jesper

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-11-21 19:27

Jesper Johansson skrev:Vad jag har läst på happymtb.org så skall Biltemas däck ha en benägenhet att tappa dubb rätt så snabbt.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/74 ... msg-747284

Jag har inte tappat dubb på mina. Men kanske är det lite skillnad på hur de används med tanke på vilket forum det handlar om... Knappast stadskörning på isig asfalt inte...

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 08-11-24 16:42

Hej,

jag funderar på att köpa dubbdäck till min citybike. Har nu varit och besökt två cykelhandlare i mitt närområde och fått två olika svar på hur dubbarna skall sitta.

1. Det behövs inga dubbar i mitten, då man inte vurpar så länge man cyklar rakt fram. Dubbarna gör bara nytta i svängarna och därför räcker det med dubbar endast på sidorna.

2. P g a den smala däckytan man cyklar på behöver man dubbar även i mitten.

Vad är rätt? :-k

Uli
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 08-11-24 16:50

Spontant tycker jag nog att dubbarna bör finnas i mitten också så att man har grepp hela vägen och inte bara när det är på väg att gå åt helvete.
.

___O
-\ <,
(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare
Registrerades: 08-05-05 17:14

Inläggav Gabor Kugler » 08-11-24 17:31

Dubbar på mitten borde hjälpa vid inbromsning/framdrift.

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare

Inläggav Göran Fredriksson » 08-11-29 23:56

Uli Kappes skrev:Hej,

jag funderar på att köpa dubbdäck till min citybike. Har nu varit och besökt två cykelhandlare i mitt närområde och fått två olika svar på hur dubbarna skall sitta.

1. Det behövs inga dubbar i mitten, då man inte vurpar så länge man cyklar rakt fram. Dubbarna gör bara nytta i svängarna och därför räcker det med dubbar endast på sidorna.

Uli

Vad menas med mitten...
Man kanske inte behöver dubb precic på centrumlinje då däcket oftas är lite tillplattat i kontaktytan även när det är hårt pumpat.
Vi kan ju också ta lärdom av crossåkarna som kör med löjligt lågt däckstryck för att få bästa grepp när banan är mjuk.

Varför inte prova lite olika däckstryck för olika väglag...

Mina Continental nordic spike 700x42 har inga dubb på centrumlinjen utan de sitter som två rader på var sida om centrumlinjen.
Centumvståndet mella de innersta raderna är ca 15 mm.
De yttersta dubbraderna sitter ca 30 mm i från varandra.
Däckets största bredd är 38 mm mätt mellan gummidubbarnas ytter kanter.

När däcken är pumpade till maxtryck så hörs ett tydligt knatter från dubbarna. så även om de inte sitter i mitten så gör de nog sitt jobb.

Så här ser mina däck ut efter ca 300 mil och ca 3,2 vintrar, varav mest på asfalt, mestadels fram och åter till jobbet. Och alla dubbarna sitter kvar.

[/img]Bild

Mandus Tjällskog
Registrerades: 09-01-31 23:20

Inläggav Mandus Tjällskog » 09-10-04 22:02

Köpte Biltemas dubbdäck till mountainbiken för två vintrar sedan för att testa. Det var den modellen med flest dubb. Körde två vändor med dem och det fanns i princip inte en dubb kvar på mitten. Dessutom var de otroligt tungkörda. Visst säger en del: det ger mer träning. Men dessa var inget vidare.
Kvaliten verkar variera en del och detta kanske var ett riktigt måndagsex, men jag skulle inte rekomendera...

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 09-10-05 07:38

Jag har kört en vinter på samma däck, och även om inga dubb försvann ur däcken, så var dubbarna i mjukt stål som slipades ner på mycket kort tid.
Mer detaljer i mitt två år gamla inlägg ovan...

Användarvisningsbild
Thomas Westlund
Registrerades: 04-01-04 00:24

Inläggav Thomas Westlund » 09-10-05 10:28

Uli Kappes skrev:Hej,

Uli

1. Samma tankesätt finns för vanliga racerdäck, där det är mönstrat bara på sidorna. Dock:

2. Man kan behöva dubbar även när man kör rakt fram. När man åker nedför en backe är det inte oväsentligt att kunna bromsa. Är det tillräckligt kallt och brant hjälper dock inte dubbar heller. Prova att åka nedför gångvägen från Saab Kallebäck med blankis i - 12 grad.
It´s never to late to try

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 09-10-05 10:47

Det är inte så dumt med dubbar i mitten i andra sammanhang heller. När däcket slutar rulla är det glidfriktion som återstår, och då kan däcket röra sig lika lätt i sidled som framåt. Dessutom kan det vara trevligt att inte slira loss när man ska accelerera från stillastående (t ex vid trafikljus) eller när man ska cykla uppför i halt väglag.

Dubb i mitten, på sidorna och både på bakhjul och framhjul. Svårare än så är det faktiskt inte!

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare

Inläggav Göran Fredriksson » 09-10-05 11:51

Varför denna fokucering på dubbar i mitten eller ej. (Hur bred är mitten?)

Om man har belastning på däcket så har man viss bredd på kontaktytan å då greppar även dubbar som inte sitter i mitten.

Å andra sidan har man väldigt liten belastning på däcket t.ex. fram däcket speciellt om man inte lutar så mkt framöver, då är det ytterst smal kontaktyta där. Men då hade det inte hjälpt så mkt med dubbar precis på centrumlinjen heller för om dubben skall greppa i underlaget så krävs att man lägger lite tyngd på den.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 09-10-05 11:56

Göran Fredriksson skrev:Varför denna fokucering på dubbar i mitten eller ej. (Hur bred är mitten?)

Om man har belastning på däcket så har man viss bredd på kontaktytan å då greppar även dubbar som inte sitter i mitten.

Å andra sidan har man väldigt liten belastning på däcket t.ex. fram däcket speciellt om man inte lutar så mkt framöver, då är det ytterst smal kontaktyta där. Men då hade det inte hjälpt så mkt med dubbar precis på centrumlinjen heller för om dubben skall greppa i underlaget så krävs att man lägger lite tyngd på den.

Grundläggande mekanik:
När man sitter ner och ska trampa upp för en backe, är belastningen till stor del på bakdäcket. Då vill man ha dubb som biter fast i blankisen (som det ofta är i backar, delvis pga vattenflöden som frusit, delvis pga bilar som polerat isen blank).
När man bromsar förflyttas en stor del av belastningen över till framdäcket, och då vill man ha dubb där som greppar.

"Sidorna" av däcken definieras rimligtvis som de ytor som inte har markkontakt vid normala belastningar när man cyklar rakt fram. Därmed ger det att man behöver dubb även i mitten (dvs den del som HAR markkontakt när man cyklar rakt fram).

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare

Inläggav Göran Fredriksson » 09-10-05 14:38

Rasmus Olsson skrev:
Grundläggande mekanik:
När man sitter ner och ska trampa upp för en backe, är belastningen till stor del på bakdäcket. Då vill man ha dubb som biter fast i blankisen (som det ofta är i backar, delvis pga vattenflöden som frusit, delvis pga bilar som polerat isen blank).
När man bromsar förflyttas en stor del av belastningen över till framdäcket, och då vill man ha dubb där som greppar.

"Sidorna" av däcken definieras rimligtvis som de ytor som inte har markkontakt vid normala belastningar när man cyklar rakt fram. Därmed ger det att man behöver dubb även i mitten (dvs den del som HAR markkontakt när man cyklar rakt fram).

Med andra ord, får man lite tryck på däcket, så plattas det till en aning och dubbarna som sitter en bit från mitten går i ingrepp. Alltså borde det inte spela så stor roll om det finns dubb precis i mitten.

O frågan är om det finns dubbdäck som har dubben så långt ut från centrumlinjen så att de inte har kontakt med marken vid normal belastning?

Återgå till "Teknik"