Klurigt vevlagerproblem
- Bo Norgren
- Inlägg: 60
- Registrerades: 06-01-08 22:49
- Ort: Skultuna
Om ramen är av aluminium bör man tänka på att koppar och aluminium går inte ihop om jag inte minns fel. Blir galvanisk korrosion, fräter. Om det nu är koppar i kopparpasta...... Biltema.
Loctite finns för olika ändamål typ stora spalter (gängpaj) och olika hårdheter. Information finna att få hos dom som säljer lager.
Loctite finns för olika ändamål typ stora spalter (gängpaj) och olika hårdheter. Information finna att få hos dom som säljer lager.
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Nu har jag skruvat ihpo allt igen. Jag satt lagret i det som fanns kvar av gängorna (vilket var knappt synligt med blotta ögat, utom längst in där det fanns typ tre hela varv kvar) med massor av litiumfett. Under växeljustering och på vägen till jobbet idag har det inte varit några problem iaf.
Tack igen för alla bra tips!
Tack igen för alla bra tips!
/Jon
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Det var väl ingenting sa Bellman!
Jag har kört på min förra lösning (den med fett och montering i de gängor som fanns kvar) sedan september. Nu har dock vevlagret lossnat och förmodligen finns inget kvar alls av de gängrester som jag monterade lagret i sist (man kan utan problem skjuta vevlagret i ramhylsan för hand). Efter att ha kollat igenom de gamla trådtipsen känns det som att nytt foder med frächa gängor är det enda alternativet.
Har någon här fått en ramhylsa för vevlager renoverad av en cykelverkstad med godkänt resultat? Vill någon rekommendera en butik/verkstad?
Jag har kört på min förra lösning (den med fett och montering i de gängor som fanns kvar) sedan september. Nu har dock vevlagret lossnat och förmodligen finns inget kvar alls av de gängrester som jag monterade lagret i sist (man kan utan problem skjuta vevlagret i ramhylsan för hand). Efter att ha kollat igenom de gamla trådtipsen känns det som att nytt foder med frächa gängor är det enda alternativet.
Har någon här fått en ramhylsa för vevlager renoverad av en cykelverkstad med godkänt resultat? Vill någon rekommendera en butik/verkstad?
/Jon
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Jaha...
Efter att ha ringt runt till ett par olika cykel-butiker verkar det som att ingen vill ta på sig en renovering (eller hyra ut verktyg). Verktyg från park-tool till detta projekt kostar mycket mer än en ny fin ram, så jag bestämde mig för att testa med gänglåsvätska.
Efter noggrann rengöring av både lagrets gängor och hylsans (nu plana) gängor satte jag dit lagret med biltemas gänglåsvätska. Hittills har jag cyklat 6km till jobbet i makligt tempo utan problem. Det blir intressant att se hur länge det håller
Efter att ha ringt runt till ett par olika cykel-butiker verkar det som att ingen vill ta på sig en renovering (eller hyra ut verktyg). Verktyg från park-tool till detta projekt kostar mycket mer än en ny fin ram, så jag bestämde mig för att testa med gänglåsvätska.
Efter noggrann rengöring av både lagrets gängor och hylsans (nu plana) gängor satte jag dit lagret med biltemas gänglåsvätska. Hittills har jag cyklat 6km till jobbet i makligt tempo utan problem. Det blir intressant att se hur länge det håller
/Jon
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
En annan lösning skulle kunna vara att ta en tunn (lagom tjock för ändamålet) plåt av nån mjuk metall, som koppar, och trycka in i hylsan. Sen skruvar man in vevlagret i det. Resterna av gängorna håller plåten fast i sidled, och vevlagrets gängor hålls fast i sidled av plåten, i sin tur.
Har ingen aning om hur det skulle funka, men det är en tanke. Kräver att vevlagret har metall på båda sidor, och inte plast som på vissa modeller.
Har ingen aning om hur det skulle funka, men det är en tanke. Kräver att vevlagret har metall på båda sidor, och inte plast som på vissa modeller.
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Mikael:
Att svarva en insats som sedan limmas fast t.ex. tycker jag inte heller borde vara så knepigt, men det är fortfarande svårt att få tag på gängsnitt.
Rasmus:
Den plåten blir löjligt tunn. Det var fortfarande friktion mot resterna av gängorna när jag satte dit lagret. Lagret är dock helt i metall (även hylsan på vänster sida, om det var den du menade). Däremot har jag funderat på om man skulle kunna ta aluminiumkitt och låta det börja härda och sedan använda lagret som gängsnitt utan att härdningen fäster i lagret. Hmm...
Förhoppningsvis håller denna lösning så pass bra att det inte blir jobbit att göra om den när den lossnar någon gång. Har nu kört ca 30km utan problem
Att svarva en insats som sedan limmas fast t.ex. tycker jag inte heller borde vara så knepigt, men det är fortfarande svårt att få tag på gängsnitt.
Rasmus:
Den plåten blir löjligt tunn. Det var fortfarande friktion mot resterna av gängorna när jag satte dit lagret. Lagret är dock helt i metall (även hylsan på vänster sida, om det var den du menade). Däremot har jag funderat på om man skulle kunna ta aluminiumkitt och låta det börja härda och sedan använda lagret som gängsnitt utan att härdningen fäster i lagret. Hmm...
Förhoppningsvis håller denna lösning så pass bra att det inte blir jobbit att göra om den när den lossnar någon gång. Har nu kört ca 30km utan problem
/Jon
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Jon Sjöstedt skrev:Rasmus:
Den plåten blir löjligt tunn. Det var fortfarande friktion mot resterna av gängorna när jag satte dit lagret. Lagret är dock helt i metall (även hylsan på vänster sida, om det var den du menade).
Ja, löjligt tunn var tanken!

Och ja, det var hylsan jag menade. Har ingen aning om vad det heter egentligen. Heter det hylsa?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Bo Norgren
- Inlägg: 60
- Registrerades: 06-01-08 22:49
- Ort: Skultuna
Jag har fått fast ett tändstift med en bit al-plåt från läskedrycksburk. Tändstiftet kunnde man dra rakt ut. Med de "gängrester" som fanns och utfyllnad som plåtbiten gjorde så satt det fast till vi kom hem.
Det ska ju inte vara på vinst och förlust man ger sig ut på cykeln.
Tips ett. Slakta en annan cykel. Gör gängbussningar som krymps eller limmas fast i det urfräsat huset.
Tips två. Köp nytt veparti och Plastic padding stålmetall
Det ska ju inte vara på vinst och förlust man ger sig ut på cykeln.
Tips ett. Slakta en annan cykel. Gör gängbussningar som krymps eller limmas fast i det urfräsat huset.
Tips två. Köp nytt veparti och Plastic padding stålmetall
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 2
- Registrerades: 06-08-20 17:22
- Ort: Patrik
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Patrik:
Jag föreslog för de butiker jag pratade med att man kunde köra italienskt istället, men det föll på gängsnitt (då också).
Bo:
Att sno gängor från en annan cykel skulle ju kunna vara något
Att sätta fast lagret med plastic padding tror jag inte på. Då har man ju förstört ramen när vevlagret är utslitet, eller?
Förutom de trasiga gängorna är det inget annat fel på ramen, så jag vill inte paja den i onödan
Jag föreslog för de butiker jag pratade med att man kunde köra italienskt istället, men det föll på gängsnitt (då också).
Bo:
Att sno gängor från en annan cykel skulle ju kunna vara något
Att sätta fast lagret med plastic padding tror jag inte på. Då har man ju förstört ramen när vevlagret är utslitet, eller?
Förutom de trasiga gängorna är det inget annat fel på ramen, så jag vill inte paja den i onödan
/Jon
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 2
- Registrerades: 06-08-20 17:22
- Ort: Patrik
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Inlägg: 43
- Registrerades: 06-03-27 15:42
- Ort: Göteborg
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Bo Norgren
- Inlägg: 60
- Registrerades: 06-01-08 22:49
- Ort: Skultuna
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
-
- Klubbmästare Tempo
- Inlägg: 2213
- Registrerades: 05-04-25 23:41
Jag vet att en skillnad mellan olika vevlagergängor (dock vet jag inte om det är det som skiljer de två du nämner) är gängavståndet (thread pitch).
En har 24 varv per tum medan den andra har 1 varv per millimeter.
Eftersom en tum är 25.4 mm, blir det väldigt nära 1 varv per millimeter (~0.945 varv/mm) och det går inte att se skillnad på, har jag hört. Låter rimligt.
I övrigt skiljer det sig väl bara i vilket håll det är gängat och måtten på själva "vevlagerröret" i ramen.
En har 24 varv per tum medan den andra har 1 varv per millimeter.
Eftersom en tum är 25.4 mm, blir det väldigt nära 1 varv per millimeter (~0.945 varv/mm) och det går inte att se skillnad på, har jag hört. Låter rimligt.
I övrigt skiljer det sig väl bara i vilket håll det är gängat och måtten på själva "vevlagerröret" i ramen.
Dela med dig på Facebook eller Twitter:
- Fredrik Granlund
- Inlägg: 550
- Registrerades: 04-06-11 18:28
- Ort: Skellefte, men bor i Mölndal
- Kontakt:
Bo Norgren skrev:Är det någon som vet beteckningen på engelsk rep. italienskt gäng?
Är dom specifika enbart för gängorna i en cykels vevlager?
Kan dom återfinnas någon annanstans?
http://sheldonbrown.com/gloss_ta-o.html#threading
Anyone can be fit. It's being hard that's hard.
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln

Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln

Dela med dig på Facebook eller Twitter:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster