BRM 300 km Söder långfredag 2015-04-03

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 300 km Söder långfredag 2015-04-03

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-20 14:15

Tid Lördagen 2015-04-03
Plats: STATOIL, Fässberg
Start: 07:00
Maxtid: 20 timmar
Bana: Kontrolltider HCK 300 SÖ och länk till OpenRunner (GPS). Ni får klicka på länken i dokumentet för att komma vidare till OpenRunner. Länken finns under huvudrubriken.

300 SÖ noter för hela rundan.

Översiktskarta

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2015

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda till brevetlopp 2015

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Re: BRM 300 km Söder långfredag 2015-04-03

Inläggav Jonas Birgersson » 15-03-30 23:20

Siktar på att cykla på fredag. De som körde i lördags verkar ju haft en trevlig tur men det är så klart smartare att köra nu på fredag av två skäl:
- Det är ljust drygt en timme mer
- Den här fredagen sägs vara väldigt lång så då borde man hinna cykla långt

Ser fram emot en trevlig upplevelse längs Tingsvägen, har cyklat (fel) där förr så jag borde hitta men förstår mycket väl att man kan råka hamna fel. Men det ligger ju å andra sidan i randonneurens natur att se sig om.

Ses på fredag!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-31 19:59

Jonas,

Långfredag är mycket längre än fredags. Vi bytte ju till sommartid i helgen så kl. 02 blev vips ... kl. 03. Maxtiden blev en timme mindre.

Det sägs att du inte äter mer än en baguette med jambon på PBP, men för säkerhets skull, ta med en banan också.

Nu får Bettina krypa fram. Hon har sagt att hon funderar på att köra och jag har tänkt att hålla henne sällskap.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

GaryNee
Registrerades: 14-10-22 17:25

Inläggav GaryNee » 15-03-31 22:13

Aina och Gary kommer.

Bettina Meiners
HCK-medlem
Registrerades: 14-02-02 14:36

Inläggav Bettina Meiners » 15-03-31 22:29

Känner mig lite pressat nu. Har ingen aning om hur jag ska överleva så många höjdmeter så pass tidigt på säsongen. Men får väl försöka...

Vi ses på fredag
Bettina

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-01 06:27

Nu blev det fel, Bettina. Det var inte alls meningen att du skulle känna dig pressad. Det ÄR tidigt på säsongen för en sådan runda.

Helt ärligt skulle jag rekommendera ett par 20-milare till först, typ 18/4 och 25/4 och sedan ta den här den 14/5. Åke har lagt upp brevetschemat så att man kan börja tidigt, eller man kan börja lite senare på året och ändå ha samma möjligheter att köra de fina rundorna.

Du känner Lygnern. Lygnern runt, om man räknar från rondellen nedanför kyrkan, är 50km. Tänk dig Lygnern runt 6 gånger. Andra kan rätta mig, men jag tror att det är en rimlig beskrivning av den här banan om man vill jämföra med något känt.

Så min bestämda rekommendation är att vänta med detta och att köra ett par 20-milare först. Båda våra 20-milare är bra träning inför den här. Jag kan gott göra dig sällskap den 15/5 också.

Jag har flera skäl (demoner) att vilja köra detta igen. Dels är jag dålig i backarna. Och dels är jag irriterad över att jag inte läste på tillräckligt mycket om Partille i förväg. Jag vill också se om jag kan komma in under 18 timmar, gärna tidigare. Det var inte bara Partille som kostade tid. Jag har flera svagpunkter.

Mitt råd om upplägg gäller alla som känner sig tveksamma. Det vore hemskt att känna att man vill bryta. Den här banan leder långt bort.

Så känn dig inte alls pressad. Den går en gång till. Lite mil och backar är benen är att rekommendera.

Daniel

PS: Vi har frågat BRM-ansvarig för Sverige om vi kan erbjuda två 30-milare, den här, och en som passar bättre tidigt på året för de flesta, men svaret är "nej". Det kan vi inte.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Bettina Meiners
HCK-medlem
Registrerades: 14-02-02 14:36

Inläggav Bettina Meiners » 15-04-01 11:42

Det är lugnt, Daniel.
Planen är precis nu att komma till startplatsen och försöka. Det finns ju den ena eller andra genväg man kan ta om man vill avkorta banan. I så fall får man ingen medalj så klart men ändå en trevlig träningsrunda. Det är inte precis vad man vill när man startar men tycker att det vore ännu värre att inte ens försöka p g a att man är rädd för alla backar.

Vi ses på fredag
Bettina

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 15-04-01 22:33

Jag låter mig inte avskräckas heller. Vi ses på startlinjen!
MVH
Magnus

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-02 06:53

En liten sak man ska se upp för, om man använder och inte har uppdaterat OpenStreetMap på ett tag.

Vid 103km står det att svänga till vänster mot Holsljunga. Det stämmer precis.

Men just där, vänster svängen, hade en tidigare version av OpenStreetMap ett fel som gjorde att en GPS inte vill göra den vänstersvängen. En bit på vägen saknades helt enkelt, så det såg inte ut att vara en väg där i 100m eller så.

Om man inte har uppdaterat, kommer din GPS att leda dig till höger några kilometer och sedan till vänster, mot Holsljunga, där du kommer tillbaka till den tänkta banan, men först efter en omväg och inte så få kilometer på en större väg.

Så kom ihåg. När du ser en skylt Holsljunga 9, så följ den vägen. Det handlar om en Y-korsning och om jag minns rätt, så känns det mest naturligt att hålla sig till vänster ändå.

Om du har uppdaterat din OpenStreetMap på senare tid, är inte detta ett problem. Det har rättats till.

Daniel
---

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-04-02 10:18

"Vad skall man tro på, tro på, tro på, när..." GPS:n visar att vägen du just cyklar på inte finns? Verkligheten eller den lilla datorn?

Karta på papper är bäst. Tillsammans med sunt förnuft och lokalsinne. Särskilt om man har förberett sig genom att studera rutten och kartan.

Men notera gärna om det finns tveksamheter på kartan eller noterna, så att vi kan förbättra dem!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-02 12:39

Aj, aj, aj ... vad göra? vad göra?

Jag är hemma hos min 87-åriga svärmor och på sitt skrivbord under en glasskiva har hon en jättefin papperskarta, 1:10000 över Lindome.

Hör och häpna! Min gata, den gata jag vet att jag bor på, är borta! Och mitt hus ... det är också borta! Vad göra nu?!

:-)

Daniel
---

Användarvisningsbild
Bo Rosenquist
HCK Motion Ledare
Registrerades: 10-08-17 18:35

Inläggav Bo Rosenquist » 15-04-02 14:03

Kan bara försöka föreställa mig vad det innebär att upptäcka att ens hem inte finns och heller aldrig(?) funnits! :shock:

Aina bad mig kolla på att skapa en karta i pdf-format på samma sätt som vi har i motionsgruppen.
Morgondagens runda finns nu i pdf-format http://forum.hisingensck.se/randonnee/2015_brevet_300_km_soder_1.pdf

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-04-02 15:10

flera kartor, noter, energi inköpt, cykeln tvättat, putsad och nyservad , alla teknik kollad och uppladdad, extra batteri med, beställt pannkakor av min mamma.........
Mao inget fel på uppladdningen denna gången så nu är det bara upp till mig att palla backarna i morgon. Ses kl 6.45
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-02 16:07

Välkommen till det andra 300km brevet som HCK arrangerar åt Randonneurs Sverige.

Det finns två smärre ändringar i noterna vid 132km och 169km. De är markerade i rött. Om ni redan har skrivit ut noterna, kolla gärna upp det. De är inte kritiska, men bra att ha.

Ta gärna med jämna pengar: 150 kr (medalj) eller 100 kr (utan medalj). Swish är också en möjlighet.

Vi stämplar i:

Sätila (bankomat rätt fram i huset när ni kommer uppför backen)

Horred ("Bilisten", en mack på vänster sidan när man kör in i Horred, eller ICA, lite längre fram)

Svenljunga: valfritt. Björn Bagare om ni vill äta. Tar ni dagens rätt får ni det i samband med att ni betalar. Korv och pizza finns här och där.

Fristad: OKQ8 till vänster efter rondellen, längs banan.

Sandared: ICA vid T-korsningen.

Alingsås: valfritt. Vi kör förbi McDonalds inne i Alingsås och Preem på vägen ut.

Sedan är det MÅL!

Vi får sol, enligt SMHI, men är man ut sent, får man räkna med att det blir kallt.

Jag tar med kort så det räcker till de som har anmält sig (jag kollar senare ikväll också) och några extra kort för säkerhets skull.

Ses imorgon!

Daniel
---

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare

Inläggav Jonas Birgersson » 15-04-03 23:58

Lika bra att skriva en race report ikväll med minnet färskt, även att huvudet snurrar lite...

Fin runda och såväl till stämplingarna i Sätila, Horred och Svenljunga kändes allt bra. Körde solo för att inte ryckas med i för hårt tempo och strategin var mycket korta stopp och istället lägre rullsnitt. Bestämde mig för att inte kolla farten mer än i efterhand utan istället låta känslan styra. Det var en 4-mansklunga samt Uli som man träffade på vid nästan varje stämpling. Trevligt!

Efter en välbehövlig pasta bolognese kom som vanligt matkoman efteråt, kändes segt och inget tryck kvar i benen. Tillsammans med att backarna började efter Sexdrega blev det riktigt jobbigt. Har aldrig kört ett brevetlopp med så jobbiga backar tidigare. Från Sexdrega förbi Dannicke till Fristad och någon mil till var det inte platt en meter. Därtill motvind. Puh!

Gick långsamt till Fristad och ett tag undrade jag om jag skulle komma i mål. Men en korv med pommes i Fristad fick fart på kroppen och därifrån kändes allt mycket lättare. Inga mer problem även att det blev segt när mörkret kom.

Rullade in till Fässberg kl 22.42 och det kändes fantastiskt skönt. Åtminstone mentalt, kroppen skrek i ländrygg, nacke och armar pga för få timmar på cykeln.

Körde på GPS och det funkade utmärkt till Svenljunga. Sedan ville den inte hitta banan igen så då gick jag över till att köra efter noter istället. Klockrena noter, det enda stället jag inte hittade rätt direkt på var efter McD i Alingsås. Kunde inte hitta den cykelbanemarkering som stod i noterna, åkte fram och tillbaka innan jag tänkte till var Preem ligger och åkte rätt.

Slutligen kan jag rekommendera denna runda, riktigt bra träning men kanske ska man ha hunnit träna 100 mil eller så innan man ger sig på den?

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem

Inläggav Aina Illiano » 15-04-04 18:19

Här kommer en rapport från världens långsammaste randonneurer.

STOLT är ordet nu men så var det inte igår. Att ge sig ut på 300 km med 450 km i benen innan är inte så klokt och med tanke på att jag innan Vättern vill ha minst 1800 km vet jag inte varför jag plötsligt släppte alla principer #-o

Vägen ut var fantastisk men tyvärr hade jag inte fått i mig tillräckligt med frukost och kylan gjorde att jag inte åt och drack så innan Svenljunga var jag jätte låg och hade i stort sett ont överallt. Då kom jag ihåg Åkes ord att när energin är låg känner man smärtor. Så sant för efter en pasta, Cola och kaffe så återvände jag till världen. Kul att träffa Daniel på stamrestaurangen. Ägarns ord var att han (Daniel) brukar vara här :D

Nästa måltid intog vi i Fristad. Vid det laget insåg vi att vi behöver all energi vi kan få. Vi delade en pizza mitt emot macken. Innan vi gjort klart toalettbestyr och hunnit sätta oss var pizzan på bordet. Den viks ihop till en macka så intaget går fort. Tips från oss som alternativ till mosbricka bättre toaletter och ingen speciell tidsförlust.

I Sandared blev det varmdryck, då hade vi börjat frysa och kl var 19. Här tackar vi Daniel för hans tips om att ha med torra kläder. Vi byte undertröja och strumpor vilket kändes underbart. Vi gjorde oss beredda för natten 8-[

Någonstans hoppades vi på att backarna skulle sina men det var bara att konstatera att så var inte fallet och nu blev det dessutom mörkt och vi vågade inte stå på utför. Det var en hel del djur som sprang ut framför oss, råddjur, harar, katter och en råtta. Även en fasan visade sig mao rena zoo.

I Alingsås på Mc Donald satt jag och skakade av kyla. Hade smärtor från kända skador och dessutom var jag glad att ingen läkare hörde mina lungor. Kylan och backarna tog mig hårt. Här dök tanken upp om att ta en taxi men efter en hamburgare och 2 stora muggar med varmdryck så var det upp på cykeln igen.

Graderna sjönk och när det var -5 och vattnet i flaskan frös var det inte kul. Vi körde de sista milen på en vilja som jag inte vet var jag hämtade någonstans. Detta var Gary största ansträngning någonsin och jag kan inte bestämma mig om mitt första Vasalopp eller detta var värst. Dessutom har jag ju fött barn :lol: :lol:

Igår hade vi bestämt oss att inte köra fler brevetlopp men efter att ha hört fler berättelser idag om att vi inte var ensamma om att ha det tungt börjar vi omvärdera. Det kanske trots allt var en prestation att vi klarade det. Nu skall vi ta hand om våra smärtor och glädjas åt att vi nådde målet.

Noterna vad fantastiska, all support och goda råd. GPSen hjälpte oss 2 gånger då vi höll på att köra fel. Vi missade helt enkelt att läsa noterna.

Sist men inte minst, jag är djupt imponerad över alla ni andra som klarade på bättre tid och alla som körde ensamma. Stort grattis till en enorm prestation =D> =D> =D>

PAIN IS TEMPORARY, PRIDE IS FOR EVER

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-04 19:45

"Det kanske trots allt var en prestation att vi klarade det."

Kanske??? Aina, ni ska ha mycket beröm. Det här är ett brevetlopp, och just den här 30-milare, vågar jag påstå, är den tuffaste i Sverge. Stort grattis! En prestation i ett brevetlopp är att komma till kontrollerna och målet i tid. Inget annat. Sedan att man kanske lär sig något längs vägen som gör att man får större marginaler nästa gång ... men det är bara något för din egen planering. Det var en jätte prestation. Jag blev glad när jag fick höra av Åke att ni klarade det.

Alla klarade det. Ingen bröt.

Jag ville köra om Partille igen, som jag fick problem med förra gången. Det slog mig efter ett tag att det fanns andra sätt att köra Partille igen än att ta sig runt hela banan ...

Jag åt en riktig frukost den här gången. Jag slarvade förra gången. Mycket müsli, en banan och en av mina pannkakor med två skivor parmaskinka. De andra 4 tog jag med mig. Jag kom hem med en, eftersom jag inte hann äta den vid start.

I Horred och Sandared köpte jag en liter blåbärssoppa. Jag har sett att Christian gör så. Jag tror faktiskt att det fungerade. Mandelmassa, som jag åt förra gången, var inte så bra. Jag kom hem med en uppfrätad mun. OKQ8 i Fristad hade inte blåbärssoppa, så det blev en liter mjölk istället.

Jag lyckades hålla kläderna rätt torra hela vägen eller, rättare sagt, han torka ut dem i Svenljunga och Fristad. Jag bytte inte till ny undertröja förrän jag kom i målet och skulle cykla hem.

Jag träffade alla i Svenljunga. Jonas var på väg bort när jag kom. De flesta andra kom ut när jag parkerade. Jag satte mig utomhus för att torka kläderna i solen och Uli kom ut från gården. Han hade burit in cykeln så jag visste inte att han var där.

Det gick lite långsammare med maten, men det visade sig att han hade gjort iordning i förväg när vi kom förra gången. Jag hade nämnt att vi skulle passera den 28/3 och han hade maten färdig och en välkomstskylt utanför. Den här gången visste han inte att vi var på väg.

Ett annat trick, Aina ... negativa tankar är förbjudna. De kan vara eländiga motståndare. Det finns allt något gott att tänka på istället.

I helt lugn, sansad och konstruktiv ande tänkte jag "om PBP är så här i 1200km, så åker inte jag", men Uli, som jag träffade igen i Alingsås försäkrade mig att PBP inte var så.

I Partille har jag alltid lite svårt att hitta cykelbanan som går uppför backen. "Svårt" betyder bara att jag får tar det lugnt och titta noga. Det ser ut som man kan plocka upp den på två ställen, inte så långt ifrån varandra. Jag tog backen sittande, men var glad att jag beställde en trippel för framtiden. Det gick att mala, men jag hade helst snurrat lite mer. Knäna är ömma idag.

Det blev kallt blixt snabbt. När jag passerade Töllsjö var det fortfarande plusgrader. Men genom skogen där mot huvudvägen föll termperaturen ned till -2 och stannade där nästan hela vägen. Jag hade stora förhoppningar om att Göteborgs luftförorening skulle värma upp, men inte igår.

Jag såg stenbron den här gången, Christian, och stannade för att ta en bild. Men bara så du vet ... det där med minihus ... det kallas "fågelholk" ... det ser man på bilden.

Stenbro och minihus

Edit: Christian hade bilder på det riktiga huset. Det är en kopia på ett annat hus på samma gård, men detta är bara 150cm hög:

Från ett litet avstånd

Bara huset
---

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-04-04 20:43

Aina och Gary, grattis! Och detsamma till alla er andra som utförde samma bedrift igår och för en vecka sedan.

Jag har nu kört den här rundan i sin helhet två gånger och inser att den är väl tuff som PBP-kvalificering. Därför gläder det mig att höra att ni fixade den! Då är ni på god väg mot PBP. Några av backarna är brantare än i Normandie och Bretagne och nej, det är inte så här i 123 mil.
Men de flesta av avsnitten är natursköna och det finns många hissnande nerförsbackar. Och man får verkligen träna på att köra utför i mörker. Om man inte kör som snabbgruppen och är i mål innan det blir mörkt. De missar ju den delen av PBP-träningen.
Det finns några avsnitt som kan ändras/göras bättre av olika anledningar. Tingsvägen är onödigt brant efter 28 mil, så kanske skall vi köra Björndammsbacken istället? Sträckorna på de trafikerade vägarna 41, 154, 180 är inte så långa, men särskilt 180 i kvällning är obehaglig. Kom gärna med synpunkter!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-05 08:25

Vad gäller natursköna vägar, det kan jag skriva under. Man tror att man blir avtrubbad för vackra vyer, men längs den här vägen, får man en ny upplevelse varje gång. Kåsjön i fullmåne ... hur många har upplevt det? :-) Stenmurar, många som påminner om rester från storskiftet från 1700-talet. En älg sprang framför mig förra veckan just när jag hade kommit till toppen efter Sätila och var på väg utför. Det var strax efter, så jag hade inte hög fart ännu och älgen höll sin fart, så det blev inte närmare än 15 meter eller så.

Jonas, jag vet inte hur OpenRunner fungerar. I den lilla erfarenheten jag har, är OpenRunner enbart avsett för frankofiler. Man måste älska Franrike för att utsätta sig för eländet.

Man ska ALLTID göra sina egna rutter. Man ska använda samma karta i planeringen som man har i GPS-enheten. Allt annat är en chansning.

Det kan hända att den karta du har i GPS inte har med cykelbanan ut från Svenljunga. Men GPS borde ha plockat upp rutten igen i Sexdrega, när vi kommer ut på den stora vägen (154) igen. Jag vet att det är jag som drog fram cykelbanan mellan Svenljunga och Sexdrega (trots min djupt rotad skepis till allt vad cykelbana heter) men jag tror faktiskt att det är bättre att gå ut på 154 redan i Svenljunga. Då får man en Preemmack på vägen ut ifall man vill köpa något. Det finns stora hål i cykelbanan. Jag tyckte det var festligt att någon som bor däromkring hade stoppat ned en kvist och satt upp påskfjädrar som en varningsskylt.

Det kan också hända, men det tror jag inte, att du fick mina rutter. Jag gav dem till Åke. De går inte runt i en enda rutt, utan jag har tre: Start-Svenljunga, Svenljunga-Alingsås och Alingsås-mål. Så med mina, måste man ta in en ny rutt i Svenljunga.

Jag märkte att jag så gott som aldrig tittade på hastigheten ... det var helt nedslående :-) Men jag tittade på pulsen och på tiden. Om pulsen sjönk under 70%, så visste jag att jag hade mer i kroppen som jag kunde ta utan att det straffade sig för hårt. Då anstränger jag mig lite mer.

Men tiden på min Garmin 800 säger inte så mycket. Klockan har jag, så jag vet hur lång tid jag har varit ute. Det jag vill veta är hur länge jag har stått stilla. På min gamla eTrex Vista, kan jag ställa in ett fält för "stopped time", så att jag kan hålla reda på hur länge jag har stått stilla. Jag bättrade min egen tid från förra veckan med nästan en timme. En del av det var att jag cyklade lite bättre. Jag skötte maten bättre. Men en del var också att jag var stillastående 30 minuter mindre. Jag överdriver inte detta med stopptid. Om jag inte har tid att stanna och ta en bild av en stenbro, så har jag fel prioriteringar. Men det ska ske med måtta. Jag ska inte stanna för att jag är trött. Är jag trött så hjälper inte ett kort uppehåll. Det är bara inbillning. Då är det bättre att trampa på, så att jag kommer i mål och kan vila på riktigt.

Förmodligen kommer jag att lämna Garmin 800 och gå tillbaka till eTrex. Den har batterier som håller i över 24 timmar och om de dör, kan de köpas på vilken bensinmack som helst, eller jag kan ha två AA batterier i bakfikan. Edge 800 gav en varning för svagt batteri i Alingsås och jag kunde koppla på ett litet batterie från Kjell & Co, men det innebar en 5-minuters stopp som jag inte behövde. När jag kom hem, var Edge 800 fulladdad igen, så det fungerar. Men det är ett litet batteri som räcker till en uppladdning. Är man ut flera dagar, kommer jag att bära på ett dött batteri. Inte så kul.

Christian, är stämplingen i Taberg förhandlingsbart? :-)
---

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare

Inläggav Jonas Birgersson » 15-04-05 10:05

Daniel, jag laddade in GPX-filen och den var för hela rundan men problemet uppstod när jag slog på min Garmin efter stoppet i Svenljunga. Då ville den inte hitta banan igen, inte ens inne på torget. Det fanns bara en karta men utan spår att följa. När jag gick till bana i menyn fanns bara alternativen "granska banan" eller "avbryt banan" så det verkade som jag ändå inte hade gått ur den. Ville hur som helst inte lägga tid på det utan rullade vidare mot Sexdrega och då varnade den för låg batterispänning (misslyckad laddning?) så då gick jag definitivt över till noterna. Sedan dog den helt efter stoppet i Fristad.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-04-05 10:31

Tar vi bort Tabergstoppen blir banan 75 m för kort.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-05 13:03

Kan inte stämma. Även med dina genvägar över cykelbanor är rundan 403km (jag får det till 405 när jag ritar upp den) och det är bara 2km upp och ner.

Give me a hand here, people. :-)
---

Användarvisningsbild
Marie Post
HCK-medlem
Registrerades: 13-01-28 22:37

Inläggav Marie Post » 15-04-05 13:43

Jösses, vilken läsning! =D>

Ni är banne mig enastående som fixade detta! =D> Vättern måste vara rena barnleken jämfört en sån lång o backig bana så här tidigt på säsongen och dessutom i kyla och mörker!

Var rädda om er, vila ordentligt nu!

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem

Inläggav Aina Illiano » 15-04-05 18:34

Christian, Jag tyckte inte att de korta sträckorna vi körde på större vägar gjorde nått. Tvärtom var det skönt att sträcka ut lite och få upp farten innan nästa backe. Åt andra sidan så är jag ju van vid landsvägar så jag kanske är blind för trafiken.

GPS. Vi varje "längre" stop tog jag in och laddade GPSen (t o m på MC Donald). Har köpt en kort sladd men en platt stickkontakt. Funkade kanon och för första gången räckte den hela vägen hem. Har även ett externt batteri. En platt sak som väger lite men med hög kapacitet och den skall kunna ladda både lampa och mobil.

Jag är osäker på min lampa då den inte verkar hålla så många timmar. Den skall lysa längre men det kanske var kylan som drog ut batteriet. Det är dock frustrerande när lampan slocknar.

En fråga: Vad har ni för kläder i regn?

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-05 20:38

Aina Illiano skrev:En fråga: Vad har ni för kläder i regn?

Aina, det finns säkert lika många svar som cyklister, men jag använder "rain legs":

http://www.rainlegs.com/en/home

Veloform på Kustgatan har (har haft) dem på lager. Man kan kolla i hästbutiker också.

Blir det riktigt, riktigt kallt (-5 börjar komma ditåt) fungerar plagget bra som vindskydd också.

Jag har en "svamp" som jag kan dra över hjälmen och jackan är samma jacka jag hade på mig i fredags, en regnjacka från Craft. Den har gott om ventilation. Det här med regnjackor kan vara en dyr historia. I min erfarenhet, finns det inget material som "andas", bara marknadsföring som påstår det. Men en jacka med diverse blixtlås för ventilation (Showers Pass, Craft) duger gott. Jag köpte Showers Pass i USA, men det finns hos SPA Cycles i UK:

Regnkläder

Men framförallt är det stänkskärmar som jag uppskattar. Alla är olika, så jag hoppas du får fler förslag.

Daniel
---

Återgå till "HCK:s brevetlopp"