VKR 2015-01-04

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Re: VKR 2015-01-04

Inläggav Lars Björkman » 15-01-04 21:08

- Tack alla som var med på rundan. Vilken dag det blev. Fantastiskt väder, för att vara 4 Januari, och trevligt sällskap.
Cykelåret 2015 kunde inte fått en bättre start. Nu känner man sig nöjd och behagligt trött.
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Bo Rosenquist
HCK Motion Ledare
Registrerades: 10-08-17 18:35

Inläggav Bo Rosenquist » 15-01-05 10:31

Ja det blev en bra start på cykelåret!
Blev rejält tungt på slutet. Dubbdäcken tog mer än jag räknat med.

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 15-01-05 12:23

Fyra till start, en som åkt lite i förväg och en som mötte upp i Kungälv och ytterligare en i Stora Höga, totalt sju st. Inte så dåligt 4:e januari.

Det gick för fort för min nuvarande form så jag valde tidigt att köra ensam, tror att vi blev tre grupper, kanske fyra.

Tung motvind norrut, lite lättare efter Munkedal och sedan mojnande vindar. I övrig var det en kanon dag med mycket fint väder.

Skippade svängen in till Trollhättan och var hemma i Kungälv igen 19:30. Var som Bo lite sliten på slutet, kylan och dubbdäcken kräver energi. rullsnittet blev som förväntat ganska lågt, 22,4 km/t.

Åke
Senast redigerad av Åke Haraldsson 15-01-05 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Marie Post
HCK-medlem
Registrerades: 13-01-28 22:37

Inläggav Marie Post » 15-01-05 13:04

Ni borde få bragdguld! =D> :idea: Heja er!

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-01-05 13:50

RESPEKT

Jag är djupt imponerad. Själv tyckte jag rundan var lite småjobbig mitt i sommaren. Vågar inte ens tänka hur den är i januari med dubbdäck.

Well done =D> =D> =D>
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-01-06 08:23

Vinden hade jag räknat med, och jag trodde att jag hade löst mitt problem med att SPD-pedaler fungerar som kylledare rätt in i fotten (hade en ganska tjock inlägg av ylle), men vid Almö Livs var jag tvungen att stanna och bearbeta fötterna. Funderade på att vända och värma upp dem i Stenungsund och sedan få medvind hem, men jag räknade ut att Varekil inte var så långt därifrån.

Stannade länge i Varekil tills fötterna fick känsla igen och jag kunde känna lite värme i dem. Såg fyra cykla förbi och sedan 10 minuter senare såg jag Åke. Jag trodde att Magnus var i gruppen med fyra, men Lars hade med sig sällskap från Stenungsund, så det fanns inte till som jag inte kände till.

Cyklade iväg mot Svanesund och fick SMS från Magnus. Han hade precis kommit till Varekil. Därifrån blev det SMS från Åke och från Magnus ganska tätt fram till väg 160 norr om Henån. Jag låg mittemellan fram till Slussen där jag missade att bli påkörd med bara några centimeter. Jag minns att jag försökte i det längsta att inte skrapa bilens lack med bromshandtaget. Jag hade ingen lust att stanna för ett långt samtal i kylan och blåsten. Kvinnan kom från en grusväg och svängde upp på den lite större väg i högfart utan att titta. Som tur var såg den mötande bilen vad som höll på hände och hann bromsa in så att jag fick lite utrymme till vänster på vägen.

Hon såg aldrig mig, men hörde mitt skrik. Hon stannade, ganska uppskärrad. Jag fortsatte. När hon kom fram till mig så stannade hon och vi kunde prata av oss, önska varandra god fortsättning och jag varnade för att det fanns några till längre fram. Jag hade precis fått SMS av Åke att han var i Slussen.

Så jag hann inte i kapp förrän alla var på väg bort från Hogstorp. Jag åt en middag och var just på väg att packa ihop när Magnus kom. Jag väntade och vi hade sällskap därifrån.

Det hjälpte inte så mycket att svänga österut. Vinden var fortfarande kännbart, men backarna värmde.

Väl framme i Fagerhult var vi rejält frusna. Vi stannade i en busskur för att tanka lite energi. Då fick jag ett sms från min fru "ska jag hämta?".

Ingen idé. Hon hittar inte till Fars Hatt så att hitta oss i skogen var inte att tänka på. Hon var ute och körde ändå, så jag räknade ut att hon borde kunna hitta vägen längs älven från Lilla Edet. Det var bara 35-40 km dit för oss, så det blev så. Hon körde sina ärrenden och när hon hörde av sig igen var hon på väg till Hjärtum söderifrån och vi var på väg dit norrifrån. Det blev 20 mil ialla fall, men ingen medalj. Vi lastade på cyklarna och slutade där.

Jag har haft ganska ont i huvudet sedan dess. Kylan och ett mindre optimalt intag av vätska gör sitt. Var tvungen att lägga mig på vänster sida eftersom lungorna förde så mycket oväsen i alla andra positionter att inte kunde somna.

Nej du ... 5 plusgrader får det allt vara innan jag ger mig ut på en långtur igen.

Men jag är ok med rundan. Jag har haft diverse problem med kroppen hela december, var bortrest halva november och minns inte när jag satte på cykeln sist för en längre tur. Jag ville få lite rörelse i benen igen. Det fick jag.

Det var stundtals vackert. Men för det mesta var det på gränsen till plågsamt. För kallt.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 15-01-07 00:57

En tuff men härlig runda! Jag startade från Stora Höga med målet att vara nere till starten kl 7. Det var helt klart och någon grad varmt när jag rullade iväg. Medvind och tomma gator gav en skön känsla och kläderna kändes rätt. Vid Jörlanda vända jag österut över Svartedalen och ner mot Lysegården för att komma in på "banan". Tänkte inte köra ner till Gbg utan starta varvet där. Månen var så stark att jag stängde av lampan och bara körde på dess ljus över åsen och ner mot samhället. Magisk upplevelse :-)
Inne i Kungälv kom Åke ut på en tvärgata just när jag körde förbi så vi hade följe till start. Kom fram 20 min före utsatt tid och tog en fika. Här gjorde jag första felet och började inte äta i tid. Kanske mönstret med fel startade redan dagen innan...
Magnus var ny bekantskap men Bo kände jag sedan både 60 och 100 milarna i somras och efter lite kallprat slog klockan och vi gav oss iväg. Lugnt och jämt med Åke i täten som vi skrivit om.
Vid Kungälv splittrades vi och Anders kom till. Anders och Lars (som anslöt i Stenungsund) skulle hänga på en bit...
Nu var vi 4 och jag kom in i en bra rytm och drog (lite för mycket som vanligt). Var varken kall eller varm utan det var en behaglig resa. Tjörnbron, Varekil och Slussen passerades och alla var vid gott mod.
Här åt jag min sista medhavda mat som jag trodde skulle räckt till Lunch. Energin fanns i benen men inte i huvudet.
På Vindön fick jag skamset be om ett stopp och om att få dela lite mat. Solen sken där vi stod och generositeten flödade. Toppen var när Anders tog fram de chokladklädda marsipan grisarna. Fantastiskt...kommer jag aldrig glömma.
Med energin tillbaka i huvudet körde vi vidare mot lunchen i Hogstorp. Undrade vart Daniel skulle vara och om det fanns något kulinariskt ställe. Vi var ganska hungriga så det blev stopp på första bästa vägkrog. Ingen Daniel där eller på twitter. Hoppas det gått bra.
Mitt i våran mat kom Åke ikapp oss och tog sin lunch på samma ställe. Vi väntade in varandra för att starta ihop.
Daniel meddelade Åke om sin incident i Slussen och att han sett oss i Varekil. När vi rullade ut så kom Daniel in och vi var glada över att det inte hänt honom något.
Backe upp och backe ner. Åke körde sitt eget tempo men vi andra 4 höll ihop. Bo och jag undrade väl när Lars och Anders skulle vika av men något häll dom kvar. Kanske var det vädret, kanske målet...eller sällskapet? Skönt i alla fall att vara 4. Sista solljuset njöt vi av i Ellenö och sedan några mil till i twighlight tills Trollhättan. Gena eller inte gena? Vi körde riktiga banan och fick se ett underbart Trollhättan i nattljus och månsken. Min kamera funkade inte där så det blev inget förevigande.
Ner mot Lilla Edet flöt det på bra och med god fart. Bo kände att han ville köra i ett lugnare tempo och vi andra sa adjö efter att ha kollat att han hade energi att ta sig hem på. Några mil senare sa jag och Lars hejdå till Anders och vände västerut över Startedalen vid Västerlanda. Jag kände energin tryta och Lars fick göra grovjobbet uppför backarna. Borrade ner blicken på pannlampans sken och hans bakljus och tänkte på att vi snart var hemma. Det blev kallare uppför och nu för första gången började det nypa i tårna. Jag bad om ett stopp just på toppen och tog fram godispåsen jag sparat. Bådas vatten var slut så jag knackade på i ett hus och frågade. Fick en flaska med ljummet vatten som vi delade på och det kändes så gott. Nu hade jag skärpa ett köra nerför backarna till Ucklum. Sa adjö till Lars i Grössbacke och kände att det fanns energi kvar i ben och lampa. Vred på max (på lampan) och swichade fram i mörkret på cykelvägen. Fantiserade om en julmust som belöning på Statoil men väl där ville jag bara hem. Kylan kom mer och mer och jag tänkte på de andra som skulle till Göteborg och hade många mil kvar.
Skönt att vara hemma efter en lång, fantastisk och jobbig dag. Bra start på detta år!

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"