140928 Distans - Höstlopp?

Användarvisningsbild
Jakobína Grétarsdóttir
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-05-06 15:06
Kontakt:

Re: 140928 Distans - Höstlopp?

Inläggav Jakobína Grétarsdóttir » 14-09-28 16:47

Ett stort tack till Mia och Ulf som cyklade den norra slingan tillsammans med mig. =D>

Ett stort tack till Aina och Åke som bjöd på fika, glada tillrop och justering av cyklar. =D>

Ett stort tack till Carl Johan som cyklade hem med oss vilket gjorde att vi fick fördelar av klungcykling. =D>

Några fick ihop sin längsta cykeltur någonsin. =D> =D> =D>

Vi ses fler gånger på :bike:

Jakobína

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-09-28 18:14

Det där med kvalitet på fikat ... jag fick så jag teg. Smaskigt var det! Tack Aina och Åke.

Vi pratade lite i 26-gruppen. Det finns följdproblem med att 29-gruppen inte håller 29. Följdproblemet är att några av oss, som av en och annan anledning avstår från 29 och kör 26 ... vi riskerar att flytta farthållningsproblemet ned till 26-gruppen. Detta är inte menat som kritik utan bara ett konstaterande av att vi har anledning att se över upplägget. Alla ska väl kunna vara med, de som vill ta det lugnare och de som vill dra på ordentligt. Vi kom inte fram till någon lösning, utan var lite självkritiska.

Men det var en fin, fin runda med klart godkända vägar, riktigt trevliga vägar på sina ställen. Om man tar Norra Hällesåkervägen istället för att köra från Kållered och utkanten av Lindome, får man en trevligare väg samtidigt som man kan undvika de nya utlagda "vägsvampar" innan man åker ned över ån i Lindome. Bara en tanke vi pratade om i gruppen.

Tack alla och tack Aina och Åke för fikat.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Marie Post
HCK-medlem
Registrerades: 13-01-28 22:37

Inläggav Marie Post » 14-09-28 18:32

Bo, lysande bra ledare i 29an så det så :)
Många backar, tack för hjälpen upp i några av dem, jag var helt slut ett tag men nöjd o glad att jag inte också hoppade av efter första depån.

Gofikat satt där det skulle [-X

Ulf Jerneryd
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-18 17:16

Inläggav Ulf Jerneryd » 14-09-28 19:04

Jag får väl instämma i tackkören trots en öm bakdel. Tack till Mia och Jakobina för det lilla men trevliga sällskapet och givetvis tack till fikafixarna. Fast det var mycket jobbigare att cykla efteråt. Man kallnade efteråt liksom. Backigt och blåsigt men kul ändå. För mig och, misstänker jag, Mia var det med stor känsla av att ha åstadkommit något som vi konstaterade "nästan åtta mil"
Nästa steg : 100km+ :D

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 14-09-28 22:10

Tack för att ni kom och körde dagens distansrunda!

Som ni vet testade vi banan och fick in en del input om det ska bli ett motionslopp:
- Backig men fin runda
- Vänd på norrslingan upp mot Härryda och Landvetter
- Ta Norra Hällesåkersvägen över Greggered för att slippa svampar, vänstersväng med krön och motvind på vägen tillbaka
- Älvsåkers byväg är (för) smal
- En del korsande mellan filer när man korsar E6 vid Pepparedsleden/Gamla riksvägen
- Kanske går det att ha start/mål söder om Söderleden för att slippa rondellerna i början och slutet
- Kika på den gamla introrunda som fanns för några år sedan och gick ner till Älvsåker

Har ni andra funderingar får ni gärna skriva dem här.
bild 2.JPG
bild 2.JPG (181.94 KiB) Visad 1764 gånger

Henrik Enberg
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-25 21:31

Inläggav Henrik Enberg » 14-09-28 22:58

Vägen in/ut från Åby ner till Kållered känns som den har lite väl mycket filbyten och rondeller för större grupper än vad vi var i dag.

Användarvisningsbild
Daniel Svensson
HCK-medlem
Registrerades: 12-04-30 19:15

Inläggav Daniel Svensson » 14-09-29 15:45

Tack för en trevlig tur och med ett grymt uppstyrt fika!

Daniel Ridings lyfter en viktig punkt som också tidigare har tagits upp att 29-gruppen ska hålla den hastigheten. Alltså snitthastigheten för rundan. Men ha också i åtanke att ansträngningsnivån skiljer sig avsevärt om rundan är platt eller faktiskt ganska kuperad som den var igår. Så bra att höjdprofilen ligger ute.

En 29-grupp ska hålla den snitthastigheten. Är det så att det är några som vill köra fortare får de bilda en egen grupp precis som Aina annonserade eller så får de helt enkelt se till att hålla den hastigheten och följa 29-gruppens ledare som bör ha koll på medelhastigheten för gruppen.
Danne "Fläng" Svensson

Ulf Jerneryd
HCK-medlem

Inläggav Ulf Jerneryd » 14-09-29 15:59

Jag är intresserad av att prova 26 gruppen nu när jag kört 23 några gånger. Det finns energi över. Dock blir jag lite orolig av vad jag läser här. Jag har insett att en höjning av snitthastigheten med 3 ynkliga km/h ju faktiskt innebär en avsevärd höjning av ansträngningsnivå så om 26 gruppen i realiteten kör fortare än 26 vet jag inte om jag klarar att hänga med i 9 mil. Hur fort brukar det gå?

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 14-09-29 21:55

Ulf Jerneryd skrev:Jag är intresserad av att prova 26 gruppen nu när jag kört 23 några gånger. Det finns energi över. Dock blir jag lite orolig av vad jag läser här. Jag har insett att en höjning av snitthastigheten med 3 ynkliga km/h ju faktiskt innebär en avsevärd höjning av ansträngningsnivå så om 26 gruppen i realiteten kör fortare än 26 vet jag inte om jag klarar att hänga med i 9 mil. Hur fort brukar det gå?

Hej Ulf,

Snittet på en runda beror på hur rundan ser ut. Är det backigt brukar snittet vara lägre men med medvind och platt runda är det lätt att det ökar dock skall det aldrig vara högre än att alla i gruppen hänger med på en "lagom ansträngningsnivå ". Det är dock inte alltid lätt att vara ledare. Dels så kan gruppen vara väldigt pigg och då är det ibland svårt att hålla igen. Ännu svårare blir det om ingen säger ifrån att det går för fort.
Jag har tidigare bett alla att hjälpa oss ledare så att vi kan hålla utsatt hastighet och framförallt säg ifrån så fort du blir trött även om det inte går snabbare än planerat snitt.
Som ledare är man inte nöjd om det blivit fel trots att vi alla försöker så sker misstag. Slutligen Ulf så tror jag inte du får problem i 26:an och om du får det gäller HCK regeln att ALLA SKALL MED. De flesta av oss har någon gång blivit jätte trött och behövt hjälp från klungan för att komma hem så det är en heder att få återgälda den hjälpen vid annat tillfälle.
Häng med nu på söndag och gör ett försök i 26:an :D :D
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 14-09-29 21:59

Daniel Svensson skrev:Tack för en trevlig tur och med ett grymt uppstyrt fika!

Daniel Ridings lyfter en viktig punkt som också tidigare har tagits upp att 29-gruppen ska hålla den hastigheten. Alltså snitthastigheten för rundan. Men ha också i åtanke att ansträngningsnivån skiljer sig avsevärt om rundan är platt eller faktiskt ganska kuperad som den var igår. Så bra att höjdprofilen ligger ute.

En 29-grupp ska hålla den snitthastigheten. Är det så att det är några som vill köra fortare får de bilda en egen grupp precis som Aina annonserade eller så får de helt enkelt se till att hålla den hastigheten och följa 29-gruppens ledare som bör ha koll på medelhastigheten för gruppen.

Håller helt med dig och nästa gång ni märker att gruppen har svårt att hålla hastigheten be ledaren stanna gruppen så att de som vill cykla snabbare kan bilda en egen grupp. Det har gjorts förut och blivit mycket bra.
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Ulf Jerneryd
HCK-medlem

Inläggav Ulf Jerneryd » 14-09-29 23:28

Jo Aina. Jag är medveten om inställningen att alla ska med. Ett utomordentligt trevligt synsätt som jag inte har några som helst problem att ställa upp på...så länge det inte är jag själv som sackar efter :roll: om det nu är någon sorts "manlig fåfänga" eller vad det nu kan vara så får bara tanken på att vara den som tvingar hela gänget att sakta ner mig att kallsvettas. Men med den, halvt skämtsamma, halvt allvarliga kommentaren ur världen så tänkte jag nog försöka mig på 26 på söndag. Det borde gå. :D

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-09-30 12:42

Ulf, det går bra. 26 gruppen brukar hålla 26, ibland mindre och då och då lite snabbare, beroende av vind och väder och vem som är med.

Passledarna är bra. Men vi ska komma ihåg att vi alla är vuxna och det ska räcka med att passledare gör ett påpekande. Vi ska inte tvinga dem att sätta ned foten. De är ledare och det de säger gäller. Följer vi reglerna, går det utmärkt.

Ville bara säga igen ... sträckningen och idén med höstlopp är mycket bra. Jag anar lite hur ni hade tänkt att få med en treklöver ... med tanke på hur mycket banritaren gillar backar, tydligen :-) Norra Hällesåkervägen kan kanske passa in.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Återgå till "Äldre"