Lite info om anmälan 2014

Kristina Schultz
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-18 14:30
Ort: Utvandrat från Skåne :D nu Gamla Masthugget, Göteborg

Lite info om anmälan 2014

Inläggav Kristina Schultz » 13-09-02 20:14

Kanske finns det några HCK:are som fortfarande vill cykla VR.

VR planerar att öppna för intresseanmälan i slutet av september. Riktigt när är inte klart ännu men enligt uppgift håller de på att jobba med "mina sidor" varifrån anmälan skall göras. Information om hur detta skall gå till kommer att läggas ut på sidan när den är färdig...

Enligt den information som jag fick av VR:s kansli. Med reservation för missuppfattning eller ändringar så...
- Sista dag för intresseanmälan slutet av oktober... Ingen hets att vara först med intresseanmälan.
- Önskemål om starttid uttrycks i tre intervall på en timme som rangordnas.
- Den som intresseanmäler en grupp måste bjuda in samtliga som skall vara aktuella för gruppen.
- Dessa måste ha lagt upp sig på mina sidor för att kunna bekräfta inbjudan.
- Den 4/11 kl 19:00 är då det gäller att vara snabb för den person som anmäler gruppen, principen först till kvarn gäller.
- Sedan har varje gruppmedlem en viss tid (några dygn) på sig att via en länk gå in och bekräfta anmälan och göra betalning. … och som jag förstod det är det då klart vilken starttid gruppen/individen fått.

Det värsta som kan hända är att gruppen splittras och då är det ju inget tvång att göra slutanmälan och betalning.... Å andra sidan har det ju historiskt sett i startfållorna varit relativt flexibelt med exakta starttider.
Senast redigerad av Kristina Schultz 13-09-22 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Kristina (till naturen rabiat :twisted: men mest glad :mrgreen: ändå)

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Stefan Brännö Karlsson
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-03 15:43

Re: Lite info om anmälan 2014

Inläggav Stefan Brännö Karlsson » 13-09-10 08:21

Jag trodde att vi skulle bojkotta VR...
"Man måste träna för att orka träna" citat Gunde Swan

Kristina Schultz
HCK-medlem

Inläggav Kristina Schultz » 13-09-12 18:17

Stefan Brännö Karlsson skrev:Jag trodde att vi skulle bojkotta VR...

Som jag fattat det är det inte HCK:s styrelses mening att vi skall bojkotta VR utan VR:s system för klubbar att förboka startplatser.

Så här skriver de:
”Vi ser därför inte att det finns en fördel att lägga gruppbokningar då risken finns att vi i alla fall inte kan cykla tillsammans.
Då även avgiften höjs med 500.- trots dessa försämringar har vi beslutat att ej förboka grupper till VR2014.
HCK kommer att titta på alternativ så det finna andra spännande motionslopp som vi kan träna inför tillsammans.
Varje person eller grupp som vill köra VR kan naturligtvis göra det den vanliga vägen.

HCK:s styrelse har alltså INTE gått ut med någon anmodan att vi som medlemmar skall bojkotta VR. Däremot har de själva reagerat och bestämt att inte lägga sina krafter på ett lopp som behandlar dem på ett sätt de inte tycker är ok och har därför inga arrangemang runt årets VR 2014 . De har också antagit att många medlemmar kommer att reagera mot de nya reglerna och därför lagt sin kraft på alternativ till VR. Något jag skulle beteckna som positiv styrning istället för negativa restriktioner. Även om jag inte håller med om deras beslut angående VR så skall de definitivt ha en eloge för att ha tagit fram andra lopp.

Det är antagligen inte jag som skulle svara på din fråga men jag måste erkänna att din förmodan gör mig lite orolig, både utifrån vad du tror om HCK:s styrelses omdöme och medlemmarnas förmåga att göra egna bedömningar och ta egna beslut. Var HCK:s styrelse väljer att lägga sin kraft tänker är en sak, men jag tycker att vi får försöka sätta oss över någon typ av obligatorisk kollektivanslutning på sandlådenivå.

Stefan Brännö Karlsson
HCK-medlem

Inläggav Stefan Brännö Karlsson » 13-09-13 06:43

Men att ragga ihop ett gäng via klubbens hemsidan och cykla i HCK tröjor ser jag inte som "vanliga vägen". Jag ser inga problem med din vilja att göra som du själv vill och cykla loppet, men på detta sättet blir det som vi accepterar VR styrelsens behandling av cykelklubbarna. Det är lite större än bara HCK. Kollar man runt på nätet så är väldigt många i cykel Sverige upprörda över VR,s beslut.

Kristina Schultz
HCK-medlem

Inläggav Kristina Schultz » 13-09-13 12:20

Stefan Brännö Karlsson skrev:Men att ragga ihop ett gäng via klubbens hemsidan och cykla i HCK tröjor ser jag inte som "vanliga vägen".

Nähä… men det är väl så det kan gå till med lopp där HCK inte har egna arrangemang Men… det är ju en av sakerna som är fantastiskt bra med demokrati att vi får tycka vad vi vill och dessutom berätta om det. Om du gillar toppstyrning så kan jag lugna dig med att det, åtminstone enligt vår ordförande, är ok att använda forumet . När jag i telefon framförde min åsikt om deras beslut var hon givetvis inte överförtjust men tipsade om att jag kunde lägga ut en tråd på forumet om gruppanmälan i egen regi. Hon trodde dessutom att det skulle finnas intresserade.

Stefan Brännö Karlsson skrev: Jag ser inga problem med din vilja att göra som du själv vill och cykla loppet
Puh... vilken tur!! Tack!! :D

Stefan Brännö Karlsson skrev: men på detta sättet blir det som vi accepterar VR styrelsens behandling av cykelklubbarna. Det är lite större än bara HCK. Kollar man runt på nätet så är väldigt många i cykel Sverige upprörda över VR,s beslut.

En lopparrangör i en marknadsekonomi som har bestämt att försämra villkoren och ta ut en avgift för en efterfrågad tjänst som tidigare var gratis... inte mer och inte mindre. Visst är många upprörda över att behöva betala 400 kronor för något som tidigare var gratis. Dessutom har många av de etablerade klubbarna klagat till VR:s ledning och inte blivit lyssnade på, självklart är de upprörda och kränkta i sin känsla av viktighet för cykelsverige och VR… men vad som gäller konsekvenserna för deras agerande så verkar det vara lite olika hur de valt att göra...
Örebrocyklisterna kommer (efter enkät till medlemmarna) att ha förbokade startgrupper ungefär som tidigare år. Fredrikshof kommer att ha förbokade startgrupper med halverat antal mot 2013. Lygnens venner har 40 förbokade platser på lördagsmorgonen (sub 8 och 9) och funderar på att administrera något med de icke förbokade startgrupper på natten. Team Kungälv och Hisingen CK har inga förbokade platser och inget arrangemang runt VR 2014. Så ser det ut på några av cykelklubbarnas hemsidor och det finns säkerligen fler varianter.

Vi får la se hur det går 2014 och vilka beslut VR, HCK och övriga cykelsverige tar inför 2015… Kanske blir det någon förändring kanske inte… som sagt ett fritt land där marknaden styr... och för det allra mesta brukar småsaker lösa sig på ett sätt som blir ok... kanske just för att det faktiskt handlar om mindre viktiga ting och då menar jag (självklart :roll: ) inte VR utan de fyra hundralapparna. :D

Stefan Brännö Karlsson
HCK-medlem

Inläggav Stefan Brännö Karlsson » 13-09-13 14:04

Lycka till

Kristina Schultz
HCK-medlem

Inläggav Kristina Schultz » 13-09-13 14:18

Stefan Brännö Karlsson skrev:Lycka till

Tack!! Det kan behövas, det sägs att VR kräver en del träning också... OM vi nu skulle lyckas med anmälningsförfarandet. :D :D :D

Kristina Schultz
HCK-medlem

Inläggav Kristina Schultz » 13-09-27 00:11

Nu har VR öppnat sin intresseanmälan för enskilda och/eller grupper.

Kristina Schultz
HCK-medlem

Inläggav Kristina Schultz » 13-10-30 15:23

OBS! Intresseanmälan stänger den 31 oktober kl. 24.00. Innan dess måste du ha intresseanmält dig för att ha möjlighet att anmäla dig den 4 november.

Återgå till "Starttider/startgrupper"