vila under sommaren?

Denna avdelning gäller träningstips

Moderator: Styrelsen

Mattias Reck

vila under sommaren?

Inläggav Mattias Reck » 06-07-06 00:19

Den viktiga vila!

Ofta brukar man säga att en cyklists rejäla viloperiod är under hösten, men det är en sanning med modifikation!

Det är visserligen rätt att det stora brejket från cykling tas under höstmånaderna (oftast halva september och under oktober beroende på vilken nivå man cyklar på och vilket upplägg man har), men säsongen är lång och det kan vara bra att någongång mitt i ta och göra en konstpaus följt av en kortare åter-uppbyggnadsperiod.

Har man tränat ordentligt, kanske med början redan i november, kört tävlingar eller/och motionslopp sedan april till juni/juli, är det för många på sin plats att ta en liten time-out under sommaren, och på så sätt dela upp säsongen i två perioder.

Det är svårt att säga när var och en ska ta den lite längre vilan (förutom de viloveckor man tar med jämna mellanrum). Det beror på hur länge du varit igång med träningen, hur hårt du har kört, hur mycket du kört men framför allt "hur upplever du att dina ben, kropp och skalle känns?" Är det dax för en liten time-out kanske?

Hur kändes det efter alla motionslopp och Vättern? Dax för vila eller kalasform så du kan köra på ett tag till?
Vila nu så jag kan vara igång igen lagom till M6 i Laholm, Burseryd, Gran Fondo, Svanesund och Mjörn?


Hur?
Några extra dagars vila under en vecka följt av en liten ny mini-uppbyggnad för att bygga ny grund, dvs lugnare distansträning någon vecka som sedan byggs på med styrkeintervaller och snabbdistans (det är slitit att köra hårda intervaller ofta så detta bör undvikas under dessa sammanlagt ca två veckor - är man mycket sliten behöver man ännu fler vilodagar).

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Återgå till "Träningstips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster