Vänern innan Vättern?

Denna avdelning gäller träningstips

Moderator: Styrelsen

Mattias Reck

Vänern innan Vättern?

Inläggav Mattias Reck » 06-02-23 09:43

Har fått några frågor om Vänern runt som förberedelse inför Vättern

Imponerande vilka ambitiösa upplägg ni tänker på, rena rama proffssatsning (som ex brukar åka till Spanien på etapplopp för att komma iform till klassiker i belgien)

Om jag förstått det rätt så är Vänern runt rätt så avspänt och man "jagar inte runt".

Har man bara hyfsad form när man ska genomföra Vänern, så man inte blir knäckt (dvs man har det inom räckhåll), tror jag absolut att det är väldigt bra att köra detta 3 dagars lopp på sammanlagt 55 mil i slutet på maj.

Hur ska jag köra?
Den som saknar lite distans/mängträning bör hålla sig till just distanstempo alla 3 dagar.
För den som redan har rejäl långdistansuthållighet kan ju dra lite mer eller lite hårdare eller på lite tyngre växlar i backar/motvind någon dag/vissa sträckor för att stimulera kroppen lite mer.
Vänern är dock så långt så distanstempo är troligtvis gott nog för de flesta!!

Det är dessutom tillräckligt långt till Vättern så man behöver inte vara rädd för att vara sliten tills dess utan hinner få en formtopp..Det snarare så att det är ganska långt mellan dessa båda lopp så man kan inte bara "vila sig i form" trots att man kört Vänern!!
Senast redigerad av Mattias Reck 06-02-23 10:35, redigerad totalt 2 gånger.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Mattias Reck

upplägg

Inläggav Mattias Reck » 06-02-23 09:58

Upplägg för den som redan har bra grund och funderar på att ta i lite någon dag:
Träningsprinciper brukar säga att man ska köra de hårdare passen i början när man är fräsch..ex efter en vilodag
men...
Med tanke på Vänerns upplägg skulle jag dock råda de som vill köra på någon dag att vänta till den sista betydligt kortare etappen (om det finns lite pigghet i benen kvar!!).
Risk finns annars att man går ut för hårt första dagen och då blir de andra dagarna bara mentalt knäckande, slit och kanske tråkigt...

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 06-02-25 18:09

Eftersom Vänern Runt är uttalat "en för alla - alla för en", dvs man får inte köra utanför sin egna grupp, så vill det till att hela gruppen är tänd på att köra snabbare. För om man får tuppjuck sista dan och kör snabbare än resten av gruppen så blir det ingen medalj ;)

Men Vänern Runt kan verkligen rekommenderas!

Återgå till "Träningstips"