Tips inför Hallandsåsen

Denna avdelning gäller träningstips

Moderator: Styrelsen

Mattias Reck

Tips inför Hallandsåsen

Inläggav Mattias Reck » 06-02-04 15:51

Tiden går fort och snart är vinterträningen förbi...och därmed stundar Hallandsåsen med en massa härliga backar!

Några tips inför lägret i Laholm:
1. För att till fullo kunna njuta av tre dagar med mycket och skön cykling, är det bäst att förbereda sig genom att hänga i med sin vinterträning. Fokusera lite extra på lägret när det går tungt i vintermörket.

Även om man bör köra inom sina begräsningar osv är det lätt hänt och kul att ta i lite mer på ett läger. Därför är det extra bra att vara förbered. Är man inte van att cykla mycket eller i backig terräng (men det är det man tänker göra nu när åsen står där) är det extra viktigt att hålla igång med två saker:
a) köra några längre pass, gärna två dagar i rad någon gång innan lägret
b) styrkeintervallerna (styrkeuthållighet+vänja knä vid tyngre belastning)

2. Kom utvilad och fullproppad med energi till lägret. Ska man cykla flera dagar i rad (och kanske lite hårdare än vanligt) är det mycket viktigt med en energirik kost både före, under och efter träning. Annars finns risken att kolhydratdepåerna sjunker så sakteliga från dag till dag. För den som tänker cykla väldigt mycket rekommenderas att inte bara äta helt nyttigt, utan behöver extra energi i form av sportdryck, sylt, honung, smör för att tävka behovet. Magen har svårt att äta stora mängder mat om det bara ska vara nyttig kost. Förutom den vanliga kosten med pasta, ris, kött, fisk, grönsaker osv så öka på med extra fett och snabba kolhydrater!

3. Se över din utväxling. Det är ett relativt vanligt fenomen att man inte har tillräckligt lätta växlar i sin arsenal. Det är av vikt inte bara pga hallandsåsen, utan även Göteborg stoltserar med backar som kräver riktigt lätta växlar. Att konstant cykla med för tung växel uppför är varken bra för knäna eller för orken! Det är dessutom bra att ha en extra lätt växel i reserv fall i fall. Så har du inte en kassett med utväxling för att kunna trampa lätt uppför så skaffa det! Beroende på din kondition kan det krävas alltifrån 39-25/26 till 39-29 skulle jag tro.

4. När stora grupper ska cykla tillsammans kan det vara extra viktigt att alla har nya däck och slangar påsatta så risken för punktering minskar. Den är ju högre ändå med tanke på det antal som cyklar ihop.

5. Upp och ner på åsen. Svettig uppför - nerkyld på väg ner. Ta med en vindväst eller överdragsjacka + handskar/mössa under hjälmen!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Annika Lotterberg
Inlägg: 179
Registrerades: 04-10-10 20:41
Ort: Katrineholm.... :O

Inläggav Annika Lotterberg » 06-02-04 17:53

Gud vad inspirerad jag blir när jag läser detta...... *gulp*

Kanonbra tips Mattias!!! :D

Och till er som ev. inte har införskaffat er en vindväst - gör det!!! Det är i särklass den bästa investering man kan ha på en cykelrunda i berg/backar och framför allt på vårsäsongen!!!
Annika

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Peter Takacs
Inlägg: 330
Registrerades: 05-09-30 16:53
Ort: Småland

Inläggav Peter Takacs » 06-02-04 20:23

Har minskat kroppsvikten med hittills 7 kg... i år skall förhoppningsvis backarna bli lättare :twisted: Men eftersom det ändå är precis början av säsongen så... :oops: :? :shock:

Nästa helg skall jag ut och införeskaffa mig par riktiga långbyxor. Det är ju fortfarande i mars när läret går av stapeln... har vi otur kan det vara riktigt kallt.
Förvara alltid deo och liniment åtskilda :'(

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Mattias Reck

Knäna

Inläggav Mattias Reck » 06-03-11 19:49

Man ska vara rädd om sina knän!

Risken att få problem med sina knä ökar då man kör mycket uppför eftersom det belastar mer (många kör också på för tunga växlar). 3 långa dagar på åsen med full av motivation med sommarcykeln ökar naturligtvis på risken!

Vädret gör ju dessutom att de flesta inte kört nått vidare mycket (eller inte alls) på sin sommarcykel innan lägret i Laholm. Detta är också en omställning för knä och alla leder/senfästen att växla hojjen (ex ofta lite bredare vevparti på spinningcyklar).

Förbereda sig gör man med styrkeintervaller som stegras i rätt doser (har du slarvat med detta så disciplinera dig mer nu i mars) och distansträning (gärna lite kuperad terräng om du hunnit komma igång ordentligt).

För dom som känner att dom inte hunnit träna så mycket eller ligger på en mer novis-nivå bör ta i beaktande att inte köra i backar alla dagar. Detta är förresten en rekommendation som nog gäller de flesta av oss - inte alla dagar full med backar... Jag vet flera som fått problem med knä av just denna anledningen - för mycket backar för tidigt på säsongen!!

Som jag sagt tidigare men det kan ju upprepas igen här - se till att ha låg utväxling, gärna 39-27 (kanske t.o.m. ännu lägre beroende på träningsstatus). Detta för att slippa behöva gå på lite för tung växel hela tiden, och för att ha en lätt växel i reserv om man börjar bli riktigt trött

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2214
Registrerades: 05-04-25 23:41

Re: Knäna

Inläggav Rasmus Olsson » 06-03-12 10:45

Mattias Reck skrev:gärna 39-27 (kanske t.o.m. ännu lägre beroende på träningsstatus).


...eller cykel. :wink:

Dela med dig på Facebook eller Twitter:



Återgå till "Träningstips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst