Racerapport från Svanesund

Användarvisningsbild
Moa Johansson
HCK-medlem
Registrerades: 11-10-06 14:38

Racerapport från Svanesund

Inläggav Moa Johansson » 12-09-02 17:06

Nu är Svanesundstävlingarna över, jag och Jessica Ylven representerade HCK i D30 respektive D40. Det var tävlingsdebut för Jessica, som körde väldigt bra, men det låter jag henne själv berätta om! Det blev i alla fall en rolig helg med många andra HCKare på plats, både i herrklasserna och några som åskådare.

På lördag kördes tempolopp på 20 km. Banan var väldigt knixig med många kurvor och ganska kuperad. Jag var ensam i D30, men ville ändå köra bra såklart, särskilt efter förra helgens tempodebut då jag vände på fel ställe... Känner mig ju fortfarande ovan vid den nya tempocykeln och den knixiga banan gjorde det svårt att hitta en bra rytm. Lyckades dock cykla rätt den här gången (yay!) och kom i mål på en hyfsad tid, men hade nog kunnat ta i lite mer mot slutet. Men det är ju svårt att veta vilken ansträningsnivå man ska lägga sig på när man är oerfaren tempocyklist. Efter tempoloppet åkte vi till vandrarhemmet för en snabbdusch och sedan Kinamiddag i metropolen Stenungsund. Men vad gör det att man är i en sömning småstad när man har 8 härliga klubbkompisar med :) Kul att åka iväg på tävling som ett lag!

Idag (söndag) körde vi linjelopp på 54km. Damveteranerna startade tillsammans med gubbarna i H55-70. Eftersom jag inte hade någon att tävla emot i min klass så bestämde jag mig för att helt enkelt försöka hänga med gubbtäten så länge som möjligt och få ett rejält träningspass åtminstone. Vi körde tre varv på banan som hade en rejäl backe där det kördes ganska hårt det första varvet. Nånstans där lyckades två gubbar sticka, jag hamnade med H60 täten som också trampade på ganska bra. Resterande damer och gubbar och bildade en tredje grupp. Sen gick det väl ganska jämnt och fint tills slutet där jag i alla fall fick hänga med på ett litet tokryck sista kilometern mot mål tillsammans med en 55-gubbe som körde för tredje plats. Så vi kom loss från klungan av 60+ gubbs som satt och taktikkörde lite väl långsamt och tråkigt. Nått kul måste man ju hitta på när man inte har nån att tävla emot :)

Fler HCK damer på banan säsongen 2013? Hör av er om ni är sugna, det är grymt kul!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Jessica Ylvén
HCK Motion Ledare
Registrerades: 08-11-03 22:02

Re: Racerapport från Svanesund

Inläggav Jessica Ylvén » 12-09-02 19:58

Jaha, första men kanske inte sista racerapporten från mig.
Moa och jag kom upp till Svanesund i god tid och kunde reka Tempobanan i lugn och ro. Värmde upp med lite spurter och fick upp pulsen ordentligt några gånger.
Moa startade 1 min före mig och min konkurrent Lena från S-holm 30 s efter mig.
Starten gick i uppförsbacke och vid nedräkningen 5,4,3,2,1... iväg - blev jag riktigt nervös. Fick upp pulsen alldeles för högt första knixiga biten av banan. Såg inte röken av Moa men Lena kom strax ifatt mig. Här tänkte jag att jag skulle bita i och inte släppa för mycket. Men hur lätt är det med en erfaren tempocyklist som dessutom körde på en riktig tempohoj?! Jag hade ju bara min vanliga linjecykel. Vid vändningen var det ändå inte så långt avstånd mellan oss tjejer. Men därefter blev banan bättre och de andra trampade antagligen på hårdare och tidsskillnaden ökade. Försökte hitta mitt egna tempo och mata på så gott det gick. Med lite mer vana kan man nog få till det betydligt bättre. 20km är ju inte så långt och det borde gå att ta i mer!

Dagens linjelopp blev mycket bättre och roligare.
Startade med 55+ gubbarna och hängde på bra i klungan fram till den långa backen (som är min svaga punkt) Moa och några andra drog iväg och jag halkade lite efter. Tänkte att nu är det helt kört, kommer att få ligga sist och köra själv resten av loppet. Mjölksyran sprutar ut genom öronen som aldrig förr. Men... efter halva backen börjar jag knapra in på några gubbar och framförallt Lena. Inser att hon också är ganska trött. Vi blir en klunga på 7-8 pers som kör vidare. Riktigt härligt att varva och höra hejarop från HCK supportrarna vid start/mål. Andra varvet var lugnt. Lite svårt att få gubbarna att gå upp och dra så Lena och jag gör det mesta dragjobbet. Men jag försöker se till att hon tar de jobbiga partierna. Backen gick galant andra varvet och jag börjar känna att det här går ju riktigt bra. Sista varvet löper på med några fler tempoökningar. Dessutom får Lena draghjälp förbi mig av en klubbkompis några gånger.
Inför sista km råkar jag hamna först och tänker att det var ju såhär det inte skulle bli. Matar ändå på i den första medvinden utan att ta ut mig. Sedan kommer spurten... Försöker hålla Lena bakom mig ett bra tag men hon tar hjul på en av gubbarna och spurtar om sista 10tal metrarna... Jag är ändå glad och nöjd. Riktigt roligt. :D :lol: :D

Men tänk om vi varit fler. Då hade vi kunnat hjälpas åt och kört lite taktiskt. Så nästa gång vill jag se fler HCK tjejer... därmed basta!!!

Tack för att vi fick göra denna satsning och Tack till alla våra supportrar som hejade på – Sofia, Jonas, Emma, Lars, Seppo ...
/Jessica

Användarvisningsbild
Lena Isgren
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-22 21:09

Inläggav Lena Isgren » 12-09-02 23:20

Kul att du vågade Jessica. Antar att med lite mer vana kommer du att köra mer taktiskt! Bra kämpat båda två

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
HCK-medlem
Registrerades: 08-08-02 21:38

Inläggav Kjell Andersson » 12-09-03 08:51

Kul att ni kom till start, hoppas fler lockas av spänningen med tävlingar. Själv får jag hoppa in i H55-gruppen nästa år.... :)

Användarvisningsbild
Maria Hermansson
HCK-medlem
Registrerades: 08-11-11 12:54

Inläggav Maria Hermansson » 12-09-03 20:07

Roligt att läsa och starkt kört! =D>

Mitchel880
HCK-medlem
Registrerades: 15-01-23 08:03

Inläggav Mitchel880 » 15-01-23 08:06

Två av HCK-s snabbaste tjejer är inbjudna till VR 2012 i en ny satsning kallad SubXX. Dessa två är Maria Hermansson, med SM och NM guld bland senaste meriterna och Sofia Sandberg, den snabbaste svenska tjejen på PBP nånsin. Båda körde VR under 8 timmar i år.

Lycka till med nästa års satsning!
Our complete set of 70-685 test questions and mcse exam cost study guides you in exact way so you will pass your real mcsa pdf exam www.usuhs.mil with flying colors of Maryland University of Integrative Health

Återgå till "Tjejer på Väg"