Tempotest II Torsdag 12 Maj

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Tempotest II Torsdag 12 Maj

Inläggav Motionsgruppen » 11-03-28 10:59

Träningsform: Tempotest II

Blir du bättre?

HCKs Träningspolicy

Karta:

Bild

HCK Ledare:
Gabor Kugler

Startplats:Klubblokalen

Klockan: 18.00

Distans: NNN km
Senast redigerad av Motionsgruppen 11-06-13 06:18, redigerad totalt 2 gånger.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare
Registrerades: 08-05-05 17:14

Inläggav Gabor Kugler » 11-05-01 00:15

Hej, snart kör vi årets andra tempotest.

Banan är klubbens numera ordinarie mästerskapsbana Mysterna-Rödbo och tillbaka. Banan är knappt en mil.

Tanken är att alla som vill ska få köra två gånger på banan. Tidtagning kommer att finnas på plats. Vi kommer att starta en-o-en med jämna mellanrum, varje minut eller halvminut beroende lite på hur många som dyker upp. För att alla ska kunna träna måste alla hjälpas åt med tidtagning och registrering. Efter första varvet får man hjälpa till med tidtagningen för de som fortfarande cyklar. När man har återhämtat sig är det dags för varv två. Vi behöver inte vänta in att alla kommer i mål innan man kör andra vändan. Efter de två varven har jag tänkt ta några omgångar i Ellesbobacken, de som har lust får gärna hänga på.

Samling vid klubblokalen 18:00 eller vid starten 18:30.

Lite att tänka på: Detta är tempo_TRÄNING_ inte tempotävling. Det är träningseffekten som räknas, inte sluttiden. Vi kommer inte ha några flaggvakter längs vägen, och alla trafikregler gäller.

Cykla längs högerkanten!

Se dig om vid omkörning!

Försäkra dig om att det är fritt från alla håll vid vändningen, tappa hellre några sekunder men hamna inte under bilar!

Slutligen några tips från coachen:
På ett platt och vindstilla tempolopp ska man försöka hålla en så jämn och hög belastning som möjligt. Är det lite backar eller motvind kan det löna sig att ta i lite extra där det är jobbigt och försöka återhämta sig när det går lättare.
Ta inte i för kung o fosterland direkt från start, utan försök att närma dig "tröskeln" underifrån. Får man mjölksyra efter 500 meter kan det bli en jobbig resa sen.
På upploppet kan man försöka att ta i lite extra om man har sparat lite krut, för att sen gå "all in" i backen mot mål. Allt under maxpuls vid målgång ger IG :wink: (Lästips: Lunkans dödstjuga.)

Om man vill kan man experimentera lite med olika upplägg av loppet. Eftersom det är träning och man har två varv på sig kan man testa vad som händer om man går ut lite lättare och försöker ta i mer på hemvägen. Eller tvärtom, ta i för allt vad tygen håller och se hur länge det funkar. En annan variant kan vara att försöka köra på lite högre eller lägre växel än vad som känns bekvämt, och kolla vad som händer med hastigheten/pulsen/känslan i benen.

Mer läsning om ITT.

Målsättningen är att ha en tempotest i månaden fram till KM i september. Då vill vi se många vältränade HCK-are på startlinjen.

Kan/vill du inte träna men har lust att vara med och hjälpa till är du mer än välkommen.
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Räknar med att komma

Inläggav Björn Larsen » 11-05-09 10:44

Gabor har förbjudit mig att använda triathlon-styre så jag får försöka med racerolja och snabb luft i däcken istället.
Skall se om jag kan hitta medvindsknappen på cykeldatorn också.
Vi ses på Torsdag.
Mvh Björn

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare

Re: Räknar med att komma

Inläggav Gabor Kugler » 11-05-10 09:06

Björn Larsen skrev:Gabor har förbjudit mig att använda triathlon-styre så jag får försöka med racerolja och snabb luft i däcken istället.
Skall se om jag kan hitta medvindsknappen på cykeldatorn också.
Vi ses på Torsdag.
Mvh Björn

Känns som en liten förklaring är på plats här. Självklart förbjuder jag inte nån att använda tempostyre. Diskussionen gick ut på att om man vill använda tempotestet som nån slags mått på sin egen formutveckling ska man hålla alla parametrar så lika varandra som möjligt mellan testtillfällen.
Vädret är svårt att påverka (även om Björn brukar göra sitt bästa).
Det man kan påverka är maten, vilan och utrustningen. Gör man ett konditionstest brukar 2 dagars vila och 2 timmars fasta rekommenderas. Det viktiga är att man gör likadant som man gjorde gången innan.

Vill man å andra sidan köra så fort som möjligt, då får man mer än gärna dyka upp med en sån här:

Bild

Eller låna Cancellaras motoriserade cykel om det känns bra. :wink:
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Beata Sandström
Registrerades: 09-05-18 21:14
Kontakt:

Inläggav Beata Sandström » 11-05-10 18:08

Hej

Hinner jag bli frisk så dyker jag upp på min nya tempohoj 8)

Användarvisningsbild
Martin Tornblad
Registrerades: 04-08-27 10:58

Inläggav Martin Tornblad » 11-05-11 15:07

Hittade en dammig tempocykel på vinden så jag tänker dyka upp.
/Martin

Användarvisningsbild
Ulf Lunnhed
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-07 08:01

Inläggav Ulf Lunnhed » 11-05-11 20:49

Jag kommer och kör!

//Ulf L.
Pain is temporary, glory is forever

Alexandra Göransson
Registrerades: 10-08-12 09:35

Inläggav Alexandra Göransson » 11-05-11 22:06

Kan man komma & få någon form av intensiv träning gjord? Eller är det bara för super cyklister?

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 11-05-11 23:46

Alexandra Göransson skrev:Kan man komma & få någon form av intensiv träning gjord? Eller är det bara för super cyklister?

Det är en utmärkt träning för alla, oavsett "nivå"! Man tränar nog mer hjärnan än kroppen, anser jag. Det är sällan kroppen som sätter stopp när man ger upp, utan det är psyket. Ju mer man tränar på att köra riktigt hårt, desto bättre blir man på det, alldeles oavsett om kroppen tränas mer eller inte. Fast det är utmärkt träning för kroppen också! :D

Själv jobbar jag då, så jag kan tyvärr inte vara med. :(

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-05-12 08:37

Alexandra Göransson skrev:Kan man komma & få någon form av intensiv träning gjord? Eller är det bara för super cyklister?

Alexandra, du behöver inte cykla i 80 knyck här för att bli godkänd :wink:
Det är bara mig man skäller på när jag försöker "smyga" mig lite.
Det är så i Göteborg vetdu, hårt men hjärtligt.
Ta nu cykeln till klubblokalen klockan 18 och ta i precis så mycket eller lite du vill. Det står även på Gabors inlägg att man efterlyser folk som kan hjälpa till med tidtagningen istället. Du får ju iallafall några mil cykling och det skadar ju aldrig.
Mvh Björn

Beata Sandström
Registrerades: 09-05-18 21:14
Kontakt:

Inläggav Beata Sandström » 11-05-12 10:05

Hej

Jag kommer tyvärr inte idag. Förkylningen hänger kvar.

Användarvisningsbild
Maria Hermansson
HCK-medlem
Registrerades: 08-11-11 12:54

Inläggav Maria Hermansson » 11-05-12 12:35

Alexandra Göransson skrev:Kan man komma & få någon form av intensiv träning gjord?

Det är det som är poängen - intensivt och att alla kan köra! Kul om du kommer Alexandra. :D

Jag siktar på att dyka upp.

Gabriel Nyström
Registrerades: 07-11-22 15:35
Kontakt:

Inläggav Gabriel Nyström » 11-05-12 14:11

Siktar på att komma. Värmer upp från Hästevik Torslanda och likaledes nedvarvning. Således kanske jag bara orkar med 1*Tempotest. När jag tänker på det är jag redan trött...
Gabriel

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

ja, vi blev några stycken

Inläggav Björn Larsen » 11-05-12 21:44

Bild
jag räknade till 16 som cyklar och så ett helt gäng som hjälpte oss med tidtagning och plåtade våra mjölksyretyngda ansikten.
Ja, Gabor, Kjell sa faktiskt att jag såg väldigt mjölksyreaktig ut när jag kom in för de sista hundra metrarna så nu har jag bildbevis på MVG :P
Menar jag gick ut för hårt. Hade spykänslor efter någon kilometer och upptäckte jag låg i 40 km/h. Tänkte jag drar ner farten en aning men sista kilometern räckte jag inte riktigt till. Det var mycket mjölksyra när jag passerade mållinjen. Annars var ju temperaturen perfekt hade bara lite trubbel med medvind. Får se om vi kan ordna den nästa gång.
Kjell, du frågade hur man lägger in bilder i forumet. För att lägga in bilder använder du img knapparna ovanför, Alltså

Kod: Markera allt

och lägger in adressen till bilden mellan dem. Jag har lagt en liten enkel beskrivning på mitt bostadsforum. Se mer här>>>
Det finns flera gratis bildgallerier som facebook eller picasa du kan använda för att få ut din bild på internet.
Jag har även lagt upp ett litet bildgalleri du kan använda för att få ut din bild på internet. Se den piwigo du hittar här>>>. Du får registrera dig som användare, ladda upp bilden och för att sedan hitta adressen till bilden klickar du på den till högupplöst och får den då i adressfältet på webbläsaren.
När det sedan gäller storlek på bilder har Christer Hedberg lagt ut lite om vilka mått du skall använda på bilden här>>>
För att göra bilden till denna storlek kan du behöva ett fotoredigeringsprogram sp, photoshop, paint.net eller använda dig av någon av alla gratistjänster du hittar på nätet. Exempelvis photoshop online editor, fotoflexer, splashup.com och liknande.
Sedan var det någon som frågade om hur man ställer om tiden på sin cateye. Jag har lagt en enkel beskrivning under teknik. Se mer här>>>
Tack alla för en rolig kväll, och alla som försökte hålla ordning på oss ystra cyklister.
Mvh Björn
Senast redigerad av Björn Larsen 11-05-13 07:31, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-05-12 22:23

Mina bilder upplagda på facebook
Om ni inte vill finnas där hör av er :-)
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Gabriel Nyström
Kontakt:

Inläggav Gabriel Nyström » 11-05-12 22:24

Tack för strålande arrangemang! Kul med såpass bra uppslutning. Härdande pass inför kommande tävlingar.
Gabriel

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare

Inläggav Gabor Kugler » 11-05-12 23:55

Grymt bra kört alla! Det blev ett helt perfekt pass med vindstilla och lagom temperatur. Bra ordnat, Björn! \:D/

En extra stor tack till Thomas och Pierre som ställde upp som funktionärer med den äran! =D> =D>

Tack även till hovfotograferna Kjell och Sture. :foto:

Så här ser tiderna ut:

Bild

Här är resultatlistan i tabellform. Som jag lovade senast, det blev lite varmare och lite snabbare.

Väl mött om en månad.
Senast redigerad av Gabor Kugler 11-05-13 13:12, redigerad totalt 1 gång.
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Gabriel Nyström
Kontakt:

Inläggav Gabriel Nyström » 11-05-13 00:09

Tack själv Gabor för den snabba rapporteringen. Ps - min GPS angav start - mål 9.66 km. Det blir då till allas glädje högre snittfarter. Oväsentligt nu men Dagen D på KM...
Gabriel

Användarvisningsbild
Sture Andersson
Registrerades: 06-07-04 14:18

Inläggav Sture Andersson » 11-05-13 00:18

Skall försöka hinna med att lägga upp några bilder imorgon....det är mycket nu!

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare

Inläggav Gabor Kugler » 11-05-13 00:21

Gabriel Nyström skrev:Tack själv Gabor för den snabba rapporteringen. Ps - min GPS angav start - mål 9.66 km. Det blir då till allas glädje högre snittfarter. Oväsentligt nu men Dagen D på KM...

Nu är det ändrat, vi gillar högre snittfart :lol:

Jag tog 9,56 km som Rasmus räknade med förra gången. Vet inte varifrån jag fick 9,45, jag hade inte ens cykeldator idag.
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Användarvisningsbild
Ulf Lunnhed
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-07 08:01

Inläggav Ulf Lunnhed » 11-05-13 07:36

Bra kört alla och kanon att du roddar det hela Gabor.

//Ulf L.
Pain is temporary, glory is forever

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare

Inläggav Gabor Kugler » 11-05-13 11:23

Nu har jag gjort lite jämförande studier mellan tempotest I och tempotest II. Jag måste säga att jag är imponerad av utvecklingen hos alla fyra som har deltagit båda gångerna.

Bild

Fixade även färgglada grafer:
Bild

Bild

Om man extrapolerar lite kan man komma fram till att Maria går igenom ljudvallen nån gång i april nästa år, sen passerar hon ljusets hastighet i början på maj för att sen slutligen börja resa bakåt i tiden.

Säg till om jag har glömt dig ur jämförelsen.
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 11-05-13 12:02

App, app, app, Gábor! Inte extrapolera från endast två mätpunkter! [-X

Användarvisningsbild
Maria Hermansson
HCK-medlem
Registrerades: 08-11-11 12:54

Inläggav Maria Hermansson » 11-05-13 12:47

Gabor Kugler skrev:Om man extrapolerar lite kan man komma fram till att Maria går igenom ljudvallen nån gång i april nästa år, sen passerar hon ljusets hastighet i början på maj för att sen slutligen börja resa bakåt i tiden.

Ha ha... Nu måste jag verkligen förtydliga att jag inte gick på Gabors råd att "hålla alla parametrar så lika varandra som möjligt mellan testtillfällen" utan tvärtom: denna gången körde jag med tempocykel!
(Fast jag vill inte återuppliva diskussionen racer vs tempo ;-))
Så frågan är ju vad jag måste åka på nästa gång för att hålla utvecklingen? Troligen den makalösa manicken på bilden längre upp i tråden.

Istället får jag lyfta fram Ulf som körde på racer och fick en suverän tid.

Bra kört av alla & Tack till er som fixar tidtagning, foto mm :-)

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 11-05-13 13:05

Tempodräkt och tempohjälm nästa gång så dänger du killarna, Maria! =) Bra kört!

Återgå till "Äldre"