Intensiv Tisdag 17 Maj

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 11-05-18 08:08

Jag kom lite före när vi åkte från macken i Lindome, och eftersom jag frös så fortsatte jag hemåt i mitt egna tempo med sällskap av Micke.
Så här i efterhand är jag glad att jag kom före så att jag slapp vurpa. Hoppas verkligen att det inte har blivit några allvarligare skador, även om hjärnskakning är allvarligt nog. Krya på er.

Åke

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Jag har nu skrivit en anmälan till vägverket

Inläggav Björn Larsen » 11-05-18 08:23

På länken jag angav tidigare har du möjlighet att göra en skadeanmälan. Jag har själv skickat in en även om inte jag råkade ut för något. Så här har jag skrivit:
Händelseförlopp:
Tre av mina kamrater cyklade omkull vid träning med klubben varav två var tvungna att åka ambulans till Sahlgrenska efter hjärnskakning plus skador på cyklar.
Vägbanan ger en skarp kant på upp till 5 cm ute till höger och ger hög risk för fall om du inte är uppmärksam. Denna kant har funnits här länge nu men är inte utmärkt med varningsskyltar. Jag ställde själv ut en kona på vägbanan efteråt. Konan stod på gång eller cykelbanan och inte på vägbanan där den skulle varit.
På vilket sätt anser du att Trafikverket vållat skadan?
Vägverket har ej markerat farlig grop eller kant utan istället spärrat av cykelbanan vid sidan om. Denna farliga grop i vägbanan har funnits här i mer än två veckor.
Jag har angett Kungsbackavägen vid Rävekärr, strax söder om Kållered torg då jag inte minns vägnumret.
Även om ni inte får ersättning är det vitkigt Vägverket får in en anmälan så att man observerar det är en farlig bit på vägen som bör repareras.
Jag vill gärna att ni som ramlade gör en anmälan så det händer något. Här bifogar ni även scannade kvitton på skador och så vidare. Ni har möjlighet att både skicka dem digitalt eller med brev.
Mvh Björn.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 11-05-18 08:27

Björn, vägen olyckan inträffade på är troligtvis inte Trafikverkets väg utan en kommunal väg, så det är i så fall Mölndals kommun som är ansvarig.

Lite nyttig info. Visserligen från en sida inriktad på motorcyklar, men vi har i många fall samma problem på vägarna, vi på två hjul.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6530

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-05-18 08:41

Rasmus Olsson skrev:Björn, vägen olyckan inträffade på är troligtvis inte Trafikverkets väg utan en kommunal väg, så det är i så fall Mölndals kommun som är ansvarig.

Nej, Rasmus, det är inte trafikverkets väg utan vägverkets väg och du har möjlighet att göra en anmälan via den länk jag gav förut.
Länken hittar du här>>>

Alexandra Göransson
Registrerades: 10-08-12 09:35

Inläggav Alexandra Göransson » 11-05-18 10:03

Tack för all omtanke & tack till er alla som tog hand om mig... Kommer inte ihåg så mycket men förstod att Aina, Lana & Magnus gjorde en extra snäll insatts, tack!
Jag mår bra, mest illamående & huvudvärk idag. Läkarna sa att jag hade fin tur eftersom hjälmen inte såg speciellt kul ut! Var rejält underkyld när jag kom in så tack till de snälla människorna i huset som i alla fall försökte värma mig :)
Jag är nog på benen snart igen & cykeln med hoppas jag (även om jag inte sett den än)!
Igen stort jätte tack och även skönt att höra att det gick ok för er andra!

/Alex

Användarvisningsbild
Joakim Adolfsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-27 10:48

Inläggav Joakim Adolfsson » 11-05-18 10:31

Hej
Jag håller på att kontrollera vem som bär ansvaret för gatan där olyckan inträffade följande har jag fått fram:
Det är Mölndals kommun men...
Det är Mölndals Energi som lagt ner fjärrvärme och inte återställt gatan på rätt sätt. Och de har troligen en underentrpenör som gör jobbet.
Jag kollar vidare med ansvariga på Mölndals Energi.

För oss som körde omkull förbered er på att vi kommer att kräva ersättning från den som är ansvarig så spara alla kvitto på läkarvård kläder och ev. reparationer på cykel.
Ingen backe är brant nog

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Registrerades: 04-10-09 01:31
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 11-05-18 12:08

Man får hålla hårt i styret numera med dessa vägar ... . Mest tur igår att jag själv inte körde i någon rejäl grop/spricka på vägen mellan Härryda-Landvetter (eller upp till Hällingsjö). Det finns nästan ingen bra väg in/ut ur Göteborg nu (Partillevägen är nog bäst, men oerhört trafikerad och avsiktligt gjord extra smal så att man inte få plats på vägen om två lastbilar möts). Värst är nog vägen förbi Delsjön (och kallebäcksvägen är ju iofs avstängd, men alternativ via dålig cykelbana över Saab el. grusväg över Skår finns, el. leda cykel genom vägarbetet), men där har de åtminstone på en del av sträckan satt upp vägbuls-skyltar. Skulle köra ut mot Kungälv. Först var vägen förbi parthallarna avstängd. Sedan var cykelbanan över tågbron inte röjd. Sedan har de tagit bort asfalt på vägbanan i flera kilometer, men körde då över motorvägen till andra sida, men där hade de också tagit bort asfalten och där den ligger kvar finns hålor. Man måste ut ca. 20 km från Göteborg för cykelbara vägar ... .

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-05-18 12:38

Jerry Nilson skrev:Man får hålla hårt i styret numera med dessa vägar ... . Mest tur igår att jag själv inte körde i någon rejäl grop/spricka på vägen mellan Härryda-Landvetter (eller upp till Hällingsjö). Det finns nästan ingen bra väg in/ut ur Göteborg nu (Partillevägen är nog bäst, men oerhört trafikerad och avsiktligt gjord extra smal så att man inte få plats på vägen om två lastbilar möts). Värst är nog vägen förbi Delsjön (och kallebäcksvägen är ju iofs avstängd, men alternativ via dålig cykelbana över Saab el. grusväg över Skår finns, el. leda cykel genom vägarbetet), men där har de åtminstone på en del av sträckan satt upp vägbuls-skyltar. Skulle köra ut mot Kungälv. Först var vägen förbi parthallarna avstängd. Sedan var cykelbanan över tågbron inte röjd. Sedan har de tagit bort asfalt på vägbanan i flera kilometer, men körde då över motorvägen till andra sida, men där hade de också tagit bort asfalten och där den ligger kvar finns hålor. Man måste ut ca. 20 km från Göteborg för cykelbara vägar ... .

Menar du vägbanan från GPhuset eller menar du cykelbanan här, efter att du gått över älven och skall till Kungälv? Det jag såg var att man lagt ny asfalt på ett par ställen här veckan innan HR. När det gäller upp till Kungälv finns det ju ett par lite bättre ställen och det är om du korsar vid trafikljuset efter slakthusgatan och så använder den gamla vägen förbi klädkällaren upp till Agnesberg och sedan cyklar in vid Surte för att sedan korsa jordfallsbron vid Bohus. Sedan om du tar över Götaälvbron vid Nils Ericson och sedan upp till motet strax innan angeredsbron för att till sist följa saxarevägen från Kärra upp till Kungälv är ju någorlunda om man inte cyklar för fort förstås.

Jag fick ett svar från Trafikverket nu på mitt klagomål eller skadeanmälan. Så här ser det ut:
Hej!
Vi har tagit emot Din skadeanmälan och den har fått ärendenummer TRV 2011/34635.
Den beräknade handläggningstiden är i normalfallet 90 dagar.

Med vänliga hälsningar
Diariet
Trafikverket
www.trafikverket.se
Telefon: 0771-921 921
Fax: 0243-78900
[email protected]

Det tar alltså 90 dagar innan de tar tag i ärendet :x
Jaja... det händer ju inget om ingen klagar men man kan ju förstå att många drar sig för att lämna in en anmälan om det tar tre månader innan de ens tittar på det.

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 11-05-18 12:55

Björn Larsen skrev:Menar du vägbanan från GPhuset eller menar du cykelbanan här, efter att du gått över älven och skall till Kungälv? Det jag såg var att man lagt ny asfalt på ett par ställen här veckan innan HR. När det gäller upp till Kungälv finns det ju ett par lite bättre ställen och det är om du korsar vid trafikljuset efter slakthusgatan och så använder den gamla vägen förbi klädkällaren upp till Agnesberg och sedan cyklar in vid Surte för att sedan korsa jordfallsbron vid Bohus. Sedan om du tar över Götaälvbron vid Nils Ericson och sedan upp till motet strax innan angeredsbron för att till sist följa saxarevägen från Kärra upp till Kungälv är ju någorlunda om man inte cyklar för fort förstås.

Tog bussvägen på baksidan GP-huset -- kanske den enda riktigt bra vägen i GBG :-). Men sedan brukar jag köra över på taskig cykelbana/väg till Partihallarna och sedan över tågbron vid slakthuset till Hisingssidan, men de har ju byggt ny bro där och stängt av den gamla vägen till slakthuset, så jag fick åka tillbaka och över leden till gasklockan. (Den industrivägen (förbi Tingstad) är också dålig f.ö.) Brukade tidigare alltid köra på Surte-sidan, men var orolig för allt vägbygge på den sidan, men det kanske mestadels är efter Bohus ... undrar just om det finns bra väg upp på den sidan nu från Bohus till Lilla Edet ...). Skall man till Trollhättan/Vänersborg (som jag) så kan man ju alltid också köra över Gråbo-Sollebrunn el. Alingsås-Sollebrunn, men Gråbovägen är ruggigt tråkig i början och något längre. Det är alltid trevligt med vägen förbi Hjärtum ... .

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-05-18 13:11

Jerry Nilson skrev:Tog bussvägen på baksidan GP-huset -- kanske den enda riktigt bra vägen i GBG :-). Men sedan brukar jag köra över på taskig cykelbana/väg till Partihallarna och sedan över tågbron vid slakthuset till Hisingssidan, men de har ju byggt ny bro där och stängt av den gamla vägen till slakthuset, så jag fick åka tillbaka och över leden till gasklockan. (Den industrivägen (förbi Tingstad) är också dålig f.ö.) Brukade tidigare alltid köra på Surte-sidan, men var orolig för allt vägbygge på den sidan, men det kanske mestadels är efter Bohus ... undrar just om det finns bra väg upp på den sidan nu från Bohus till Lilla Edet ...). Skall man till Trollhättan/Vänersborg (som jag) så kan man ju alltid också köra över Gråbo-Sollebrunn el. Alingsås-Sollebrunn, men Gråbovägen är ruggigt tråkig i början och något längre. Det är alltid trevligt med vägen förbi Hjärtum ... .

det jag ser och hör är att vägen från Bohus till Lilla Edet, alltså gamla 45:an inte är klar och i sommar börjar man med dubbelspår här så jag skulle inte råda någon att ta den vägen. Då är mitt förslag att cykla typ vår slottsrunda istället. :oops: nu tror jag vi kom lite från ämnet. Det handlade om den där biten vid isacssons i Rävekärr.
Senast redigerad av Björn Larsen 11-05-18 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jerry Nilson
Kontakt:

Inläggav Jerry Nilson » 11-05-18 13:14

Björn Larsen skrev: :oops: nu tror jag vi kom lite från ämnet. Det handlade om den där biten vid isacssons i Rävekärr.

Ja, sorry! :roll:

Mats Redhammar

Hjälm

Inläggav Mats Redhammar » 11-05-18 13:52

Tack Gode Gud för hjälmar. Hoppas ni snart är med igen!

Användarvisningsbild
Joakim Adolfsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-27 10:48

Inläggav Joakim Adolfsson » 11-05-18 16:03

Joakim Adolfsson skrev:Hej
Jag håller på att kontrollera vem som bär ansvaret för gatan där olyckan inträffade följande har jag fått fram:
Det är Mölndals kommun men...
Det är Mölndals Energi som lagt ner fjärrvärme och inte återställt gatan på rätt sätt. Och de har troligen en underentrpenör som gör jobbet.
Jag kollar vidare med ansvariga på Mölndals Energi.

För oss som körde omkull förbered er på att vi kommer att kräva ersättning från den som är ansvarig så spara alla kvitto på läkarvård kläder och ev. reparationer på cykel.

Var på olycksplatsen vid lunch idag och fotograferade vägen och nivåskillnaden som orsakade olyckan. Tog även bilder som visar att det inte finns några varningsskyltar.
Har nu varit i kontakt med Mölndals Energi och de bekräftar att de har gjort markarbeten på denna plats och att det är han som har ansvaret för detta. De kommer att undersöka även på plats vad som är fel och och vad som skall åtgärdas för att detta inte skall inträffa igen.
De skall återkomma till mig inom några dagar och då skall vi även ta upp ansvarsfrågan.
Ingen backe är brant nog

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-05-18 16:23

Joakim Adolfsson skrev:Var på olycksplatsen vid lunch idag och fotograferade vägen och nivåskillnaden som orsakade olyckan. Tog även bilder som visar att det inte finns några varningsskyltar.
Har nu varit i kontakt med Mölndals Energi och de bekräftar att de har gjort markarbeten på denna plats och att det är han som har ansvaret för detta. De kommer att undersöka även på plats vad som är fel och och vad som skall åtgärdas för att detta inte skall inträffa igen.
De skall återkomma till mig inom några dagar och då skall vi även ta upp ansvarsfrågan.

Sicket kanonjobb Jocke \:D/ \:D/ \:D/ applåder.
Vi är skyldiga dig en helkväll.
Du skriver att dessa åtar sig ansvaret. Ja då är det ju inga problem att begära ersättning.

Användarvisningsbild
Lena Isgren
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-22 21:09

Inläggav Lena Isgren » 11-05-18 18:30

Skönt att höra att det trots allt gick så bra som det gick! Hoppas att du snart är tillbaka Alexandra. För precis som Björn skrev så har du utvecklats väldigt mycket sedan jag körde ihop med dig, första gången i höstas och sedan idag! Ta det lungt och krya på dig!

Användarvisningsbild
Thomas Backelin
HCK-medlem
Registrerades: 07-08-31 08:39

Inläggav Thomas Backelin » 11-05-18 21:09

Hej!
Har nu på kvällen pratat med Alexandra, Joakim och Hans Öberg som samtliga är hemma och mår bra efter omständigheterna. Joakim håller kontakt med de ansvariga som inte markerat och lämnat höga kanter på vägen som orsakade olyckan. Ersättningskrav kommer att ställas till de ansvariga, för cyklar, kläder m.m.

HCK kommer självklart att var behjälplig på alla sätt och vis!

Krya på er så syns vi på vägarna snart igen! / Thomas

Återgå till "Äldre"