Lördag 7/5, Brevet 300 km, Söder

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Lördag 7/5, Brevet 300 km, Söder

Inläggav Christer Hedberg » 05-03-09 01:09

Bild

Tid:......Lördag den 7 maj
Plats:...Preem, Järnbrottsmotet
Start:...kl. 07:00

Maxtid: 20 timmar

Vägbeskrivning: Preem - Mölndal - Anneberg - Fjärås(33) - Sätila - Hyssna - Borås(97) - Dannike(116) - Svenljunga(146) - Ätran(188) - Ullared - Trönningeberg (Varberg)(234) - Frillesås - Kungsbacka(280) - Billdal - Askim - Järnbrott (307)(Preem)
Stämpelplatser är markerade med FET stil och körd distans inom parentes. (xxx)

Tänk på, att ta med belysning och reflex material för mörkerkörning.

Kartor för loppet i högre upplösning finns att hämta här:
Hela kartan i PDF-format (2.6 MB)
Västra delen i PDF-format (2.6 MB)
Östra delen i PDF-format (2.6 MB)

Vägbeskrivning / stämpeltider i Excel-fomat finns här

Ansvarig: BeGe

Mer info om brevet: Vår randonnée-avdelning

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Fredrik Dous
Registrerades: 04-01-08 16:05

Inläggav Fredrik Dous » 05-05-01 19:39

Jaha,
så var det då äntligen dags att göra debut på en av :hck: 's brevét-rundor!

Dock verkar 'någon' (BeGe?) göra allt för att förvirra :shock: en stackars Stockholmare, nu har han vänt på steken och skall köra åt andra hållet... där rök min fina planering!

Jaja, "if you can't beat them, confuse them... :? "

Möjligen har 'någon' sett en vindrapport för den 7:e och räknar med att "blåsa" upp till Gbg utmed kustvägen... \:D/

Vi syns den 7:e!
Fredrik Dous

BeGe Olsson
Registrerades: 04-01-10 12:10

Vägsträckning för Brevet loppen

Inläggav BeGe Olsson » 05-05-02 11:50

Fredrik skrev:
Dock verkar 'någon' (BeGe?) göra allt för att förvirra :shock: en stackars Stockholmare, nu har han vänt på steken och skall köra åt andra hållet... där rök min fina planering!

Det stämmer Fredrik!
Liver är fullt av överraskningar! Nu har du fått en dos av den västkustska nyckfullheten. Det gläder mig att du är ute i god tid och planerar din "framfart". Kartor och detaljerad vägbeskiving är på väg. Pga hög belastning på hemsidesansvarig kommer publiseringen av ovanstående dokument på tisdag eller onsdag.

För att inte "kartan" skulle överraska för mycket när den kommer att publiceras gick jag in i förra veckan och ändrade på det som stod i forumet. Det som står på hemsidan under "Våra Brevet Lopp 2005" gäller alltså inte.

Detta kväver kanske en förklaring?
De södra Brevet rundorna är i år lagda på ett sådant sätt att 300 km, 400 km och 600km kommer att innehålla delar av årets SBS. Detta är gjort för att ge en liten "favör" till de som Brevet loppen hos oss. Kolla på vår hemsida.

SBS:
Efter att ha kört över Hallandsåsen och övernattat i Laholm kör vi norrut mot Simlångsdalen, Fegen, Ätran, Svenljunga, Dannike, Vårgårda, Trollhättan, Uddevalla och Färjelanda där vi får njuta av andra övernattningen.
Denna banan kommer vi att ansluta till mer eller mindre under våra Brevetlopp under 2005. Att köra samma väg men i olika riktning är nästan som att köra två olika vägarsträckningar.

300km:
Från V Frölunda går det söderut till Fjärås där vi ändrar kurs och styr österut och efter att ha passerat Borås ansluter vi till SBS banan i Dannike. Banan körs nu i omvänd riktning, söderut, ner till Ätran där vi tar av åt höger och åker mot Varberg, Västkusten körs sedan Norrut.

400km:
Här åker vi Västkusten Söderut ner till Halmstad, svänger av österut och ansluter till SBS banan vid Simlångsdalen. Därefter kör vi i samma riktning, norrut, som SBS loppet går ända till Dannike. Efter en sista stämplig i Borås glider vi tillbaka till Götet.

600km:
Göteborg, Uddevalla och sedan hoppar vi SBS tåget i omvänd riktning, söderut, ända ner till Laholm där det finns möjlighet till övernattning. Voxtorp och Båstad får ett besök innan vi åter styr mot Götet och kör Västkusten, delar av Ginstleden, norrut..

Nu har dublivt Super Randonneurer 2005 efter att ha kört alla fyra distanserna.
Lite små förklaringar till årets upplägg.
Vad gör man inte för att Brevetåkarna skall få njuta av skön natur och vägar med liten trafik.

Önskar du några mer detalj uppgifter? Hör av dig så skall jag försöka svar efter bästa förmåga.

Vi ses vid Preem macken.

BeGe

Jan-Olov Jansson
Registrerades: 05-05-02 12:18
Kontakt:

Brevet 300 km

Inläggav Jan-Olov Jansson » 05-05-02 12:25

Hej

Jag tänker följa med Fredrik ner och köra Brevet 300 km. Man får sticka iväg efter jobbet idag och köpa kartor, så man inte blir mer förvirrad än vanligt. :wink:

Olle

Jan-Olov Jansson
Uppsala
olle

Raymond Kvam
Registrerades: 05-04-02 15:45

Inläggav Raymond Kvam » 05-05-02 13:18

Har någon som körde i samma grupp som mig i lördags funderat på att köra denna distansen nästa vecka? Jag tror jag skulle klara av det om det fanns en grupp som körde i lugnt tempo.
Senast redigerad av Raymond Kvam 05-05-02 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin Tornblad
Registrerades: 04-08-27 10:58

Inläggav Martin Tornblad » 05-05-02 21:24

Karta och stämpeltider klart för hämtning.
/Martin

Användarvisningsbild
Rasmus Hemph
Registrerades: 04-10-26 20:16
Kontakt:

Inläggav Rasmus Hemph » 05-05-02 21:37

Fina kartor Martin.
Det är dock en jäkla bit. Lisa och jag följer med bävan med... om vi inte lyckas hitta någon ursäkt innan vill säga.
//rasmus :sick:

BeGe Olsson

Energi tillskott?

Inläggav BeGe Olsson » 05-05-03 23:56

Hej Brevet ryttare!

Jag känner inte till alla gourmé ställen utmed lördagens runda men här kommer lite information om vad som kan finnas utmed vägen.
Även om du planerar att äta utmed vägen är det bra att ha med sig lite reservproviant för tillfälliga energi "svackor"
I Borås finn det flera bensinmackar och gatukök. P g a vägarbeten kommer vi att köra på mycket småvägar där det kan vara svårt att finna färdiglagad mat. På torget i Svenljunga, 200 m till höger från genomfartsleden, finner du både gatukök och ICA affär. Din fortsatta resa går utmed Ätrans dalgång i ett glesbefolkat område men på vackra vägar och det är inte förrän i Ullared som civilisationen tränger sig på igen. Här har du möjlighet att stilla din hungern men jag är inte säker på att det finns något riktigt matställe. Om du åker in till centrum i Varberg, sväng inte av mot Trönningeberg, finns det flera ställen att välja på.
I Kungsbacka finns det nattöppna bensinmackar. Preem macken, Järnbrottsmotet, där du avslutar din runda är öppen dygnet runt.
Glöm inte belysning och reflexer

Vi ses på lördag
BeGe

Användarvisningsbild
Janne Patala
Registrerades: 04-02-20 20:43

Inläggav Janne Patala » 05-05-04 22:12

Raymond Kvam skrev:Har någon som körde i samma grupp som mig i lördags funderat på att köra denna distansen nästa vecka? Jag tror jag skulle klara av det om det fanns en grupp som körde i lugnt tempo.

Jo, jag planerar att köra denna runda :D. Jag har aldrig cyklat så långt innan och undrar om det är fler som vill cykla denna i lungt tempo. Lungt tempo är lite diffust eller personligt, men "Audax tiden" enligt stämpeltiderna som mål är min definition.

Är någon intresserad av 30 mil i lungt tempo :?: , skriv på forumet eller PM mig :!: :!:

Jag har en liten reservation för vädret. Om smhi säger att det ska regna i kombination med blåst är jag inte intresserad. :cry:

Raymond Kvam
Registrerades: 05-04-02 15:45

Inläggav Raymond Kvam » 05-05-04 22:52

Jag var kanske otydlig - men jag vill cykla nästa vecka.

BeGe Olsson

Deltagarprognos inför lördagen

Inläggav BeGe Olsson » 05-05-04 23:47

Bäste Brevetåkare!

Kontakter, förfrågningar och erfarenhet säger att det blir ett tiotal Brevetcyklister + några andra träningsvilliga som ger sig av från Preemmacken på lördag morgon.
Vi kommer att få internationellt deltagnde i form av Simone från Italien. Från vanligtvis välunderrättat håll har det meddelats att det kommer tre meriterade långdistancyklister från Huvudstadsområdet. Det är också mycket glädjade att det dykt upp några nya ansikten som klart uttalat att PBP 2007 är deras mål. Mycket klokt och bra att sätta upp målen i god tid!

Tänk på att ta med reflexer,belysning och lite energi tillskott. Plastpåsar för förvaring är mycket bra att ha med man vet ju inte hur vädret är Svenljunga. Ett blött stämpelkort ärinte roligt att lämna fram vid kontrollerna. Sov ordentligt natten innan loppet!

Rätt inställning när man kör ett Brevet lopp är att alltid vara beredd att köra själv och ha med sig utrustning för att klara sig på egen hand hela loppet. Varje km tillsammans med andra cyklister kommer då att bli en bonus.

Brevet loppen är inte den typ av cyklig där man delar upp sig i hastighetsgrupper från början utan det brukar visa sig efter hand vilka som "passar" ihop.

BeGe
Senast redigerad av BeGe Olsson 05-05-05 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mikael Karlholm
Registrerades: 04-08-06 23:41
Kontakt:

Re: Deltagarprognos inför lördagen

Inläggav Mikael Karlholm » 05-05-04 23:58

BeGe skrev:
Vi kommer att få internationellt deltagnde i form av Simone från Italien.

Låter kul med kontinentalt besök.

Slår vad om att Simone kör med Campagnolo...

Kort gloskurs:

Vänta på mig = mi aspetta
Du är galen = tu e pazzo
Fortsätta = continuare
Snabbare = Piú rapido
En härlig tur = Un giro magnifico

FORZA ITALIA! :-)
Senast redigerad av Mikael Karlholm 05-05-05 00:13, redigerad totalt 2 gånger.

BeGe Olsson

Inläggav BeGe Olsson » 05-05-04 23:59

Janne Patala skrev:Jo, jag planerar att köra denna runda :D. Jag har aldrig cyklat så långt innan och undrar om det är fler som vill cykla denna i lungt tempo. Lungt tempo är lite diffust eller personligt, men "Audax tiden" enligt stämpeltiderna som mål är min definition.

Jag har en liten reservation för vädret. Om smhi säger att det ska regna i kombination med blåst är jag inte intresserad. :cry:

Janne, Audax tempo är inte dåligt!
Det är nog flera stycken som tycker att det ät ett bra tempo. Tänk på att vi måste äta och stämpla också. Om vi kommer hem 21 - 22 är jag nöjd.
Man bara bestämmer sig för att köra!!
När det gäller vädret så tar man det som det kommer. Det är bättre att "träna regncykling" på en 300 km runda i stället för på en 600km distans

BeGe

Jan-Olov Jansson
Kontakt:

Re: Deltagarprognos inför lördagen

Inläggav Jan-Olov Jansson » 05-05-05 08:59

BeGe skrev:Bäste Brevetåkare!

snip
Från vanligtvis välunderrättat håll har det meddelats att det kommer tre meriterade långdistancyklister från Huvudstadsområdet. Det är också mycket glädjade att det dykt upp några nya ansikten som klart uttalat att PBP 2007 är deras mål.
snip
BeGe

Hej

Jag är en av dom tre meriterade cyklister, men mina erfarenheter från långdistanscykling är något begränsade, bara ett fåtal Brevéts, samt några Audax med Fredrikshof IF. Själv räknar jag försöka att hålla Audax tidtabellen, jag har räknat med att få cykla själv, då jag antar att Fredrik och Joe åker snabbare, mina kamrater från Stockholm. Min målsättning var början av året att under detta år bli en SR, men nu har den målsättning ändrats lite pga andra orsaker.

Jan-Olov Jansson

Uppsala
olle

Kristian Lindgren
Registrerades: 04-01-23 23:58
Kontakt:

Inläggav Kristian Lindgren » 05-05-05 11:33

Jag räknar med att köra denna runda. Siktar på rel hög fart och få stopp, om det inte blir väldigt kallt och regnigt. Nu ser prognosen lite ostadig ut för lördagen, med temp på 6-10 C, ev regnskurar samt V vind 7-11. Eftersom jag är optimist tror jag att det blir bättre än så, och om inte annat så blir det säkert roligt i alla fall. Men jag minns 30-milarn för två år sedan då vi hade under 10 C och en hel del regn. Då gick det bra ändå tack vare varma kläder och långfingrat. (Jag blir lätt kall om fötterna så jag tar skoöverddrag samt "tåvärmare" också.) Så min rekommendation är, men det vet ni säkert, ta med varma kläder och långfingrat samt belysning (då farten lätt blir lägre än planerat när det är ruggigt).

Vi ses,
Kristian

Användarvisningsbild
Lisa Eurenius
Registrerades: 04-10-26 19:58

hu!

Inläggav Lisa Eurenius » 05-05-05 19:29

Ser fram emot denna expedition med viss skräckblandad förtjusning... men för er gamla brevét-rävar verkar det ju vara en lätt match och inte mycket att våndas över! Jag försöker anamma er attityd :wink:. Har nyss köpt lättmonterade skärmar och nya däck, så nu är man laddad för alla eventualiteter...

Som nybörjare känner jag en lätt förvirring vad gäller vissa regler angående stämpling. Får man ett stämpelkort vid start? Och var stämplar man, väljer man valfritt ställe på fetstilsorten (om det finns fler än ett...) eller är det på förutbestämda ställen?

/Lisa (som dock fegreserverar sig vid spöregn...)

Användarvisningsbild
Fredrik Dous

Inläggav Fredrik Dous » 05-05-05 20:29

Jo jag tackar - "meriterade långfärdscyklister" - det måste vara någon av de andra!
Banan verkar vara supertrevlig med fina småvägar kring vattenlederna (:-({|= ) Viskan & Ätran och diverse sjöar. Hoppas man orkar njuta av naturscenerierna...

Vi syns på lördag 8)
Fredrik Dous

BeGe Olsson

Re: hu!

Inläggav BeGe Olsson » 05-05-05 23:41

Lisa Eurenius skrev:Ser fram emot denna expedition med viss skräckblandad förtjusning... Som nybörjare känner jag en lätt förvirring vad gäller vissa regler angående stämpling. Får man ett stämpelkort vid start? Och var stämplar man, väljer man valfritt ställe på fetstilsorten

Hej Lisa!

Jag tycker du har rätt inställning. Man skall ha respekt för 300 km men inte vara rädd. Jag var själv inte med på den information som förklarade hur Brevet loppen körs. Här får du min syn på det hela.
Vid start får du ett stämpelkort som du skall samla dina stämplar eller signaturer i från de förutbestämda stämpelplatserna. Det gäller för dig att på något sätt dokumentera att du varit på platsen och dessutom ange tidpunkt och distans. Det räcker med en stämpel från en affär. gatukök eller bensinmack. Det går också bra att en privatperson signerar och anger sitt telefonnr för att jag skall kunna kontrollringa. Tänk på att det kan vara lite svårorienterat i Borås och vägen ut till Gånghester men därefter är det "raka" spåret.

Vi ses på lördag

BeGe

Användarvisningsbild
Lisa Eurenius
Registrerades: 04-10-26 19:58

Inläggav Lisa Eurenius » 05-05-06 09:21

BeGe, tack för att du reder ut begreppen!

/Lisa

Användarvisningsbild
Janne Patala
Registrerades: 04-02-20 20:43

Oups!

Inläggav Janne Patala » 05-05-08 00:05

Christer Hedberg skrev:Hoppas ni slapp regn på dagens brevetrunda. Jag fick hagel på mig en kort stund när jag körde bil kring Eskilsby idag :D

Medvind, Hagel, Motvind, Dubbelpunka, Hagel, Regn, Punka igen, Svaga Ben, Svag medvind sista biten. Däremellan go körning i för mig aningen snabbt tempo. Får träna lite mer. :!: :!:

Humöret höll, Hemma nu, Tankad med mat och helt mör i kroppen. Sovmorgon imorgon. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Per Söderberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-13 15:15

Inläggav Per Söderberg » 05-05-08 15:49

Då har man cyklat en Vätternrunda utan att cykla runt Vättern. Det var första gången jag provade på en 30-milare och det utan att bli avskräckt från att fortsätta med långdistans cykling. Vi var 14 som startade från Järnbrott. 4 st drog iväg direkt i ett rasande tempo så vi blev 10st i vår grupp som efter några mil blev 7st. Vi cyklade genom natursköna områden med både backar och ut med sjöar och åar. Vädret var bra till att börja med och vi hade tur med de få regnskurar som kom. Regnskurarna sammanföll med de första stämpelplatserna, dessutom var de väldigt korta. Det var efter ca 14 mil strax innan Svenljunga som himlen öppnade sig och vi blev genomblöta. Efter lite onyttig mat i magen fortsatte vi vår resa, det dröjde dock inte så länge innan Janne fick en dubbel punktering och vi andra som inte hjälpte fick stunds vila i solen.
När vi stämplat i Gunnarp och styrde väster ut mot Varberg fick vi stark motvind. Men det skulle visa sig att den verkliga utmaningen började i höjd med Varberg. Himlen öppnade sig och det kom regn och massor med hagel. Det var en fruktansvärd smärta på de blöta låren och i huvudet (det är inte alltid bra med ventilation i hjälmen). Under resten av färden mot Göteborg avlöste regnskurar och hagelskurar varandra. Man kan väl säga att tur i oturen så hade vi inte motvind. Jag skrev efter min förra 20-milare att det var kallt (ner till 8grader). Denna gång kändes 8 grader väldigt varmt. När nederbörden var som värst efter Varberg gick temperaturen ner till 5grader. Efter Varberg splittrades även vår grupp, några ville stanna och klä på sig andra skulle stanna och fylla på vatten medan några ville bara hem.
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att vägvalet var mycket bra men det var alldeles för mycket små stopp under rundan, mer än 3 timmar i stopptid är alldeles för mycket. Krafterna räckte till och psyket fick sig en ordentlig genomkörare.
Tack för en trevlig resa, vi syns.

Fakta
308km
1765 höjdmeter
26,4Km/h i cykelsnitt
14tim 54 min i totaltid
11tim 41min i cykeltid
/Per

Jan-Olov Jansson
Kontakt:

Inläggav Jan-Olov Jansson » 05-05-10 10:48

Hej

Tack för en trevlig tur, och för draghjälpen. :) Vägarna och vyerna var sköna, lite trafik och kuperat. Det var lite mer kuperat än man är van vid från Uppsala slätten. #-o Som tur är brukar jag cykla i Dalarna, vid Tällberg så man är van vid lite backar. Jag kan tänka mig att återkomma vid något senare tillfälle cykla med er. :bike:
olle

Användarvisningsbild
Fredrik Dous

Inläggav Fredrik Dous » 05-05-10 15:24

Tack för i lördags,
utmärkt vägval och trevligt sällskap! =D>

Mycket trevliga vägar :!: Lugnt och behagligt trafik-tempo :!:
IStockholms-trakten får man vara glad om man inte blir nedträngd i diket eller åthutad - även utanför sta'n :!:

BeGe, glöm inte att anordna en Brevét helg nästa år :!:
20-mil norröver på lördagen och 30-mil söderut på söndagen :-k

Olavi, riv tågbiljetten och visa musklerna den 21:a maj (Sthlm-Gbg) :twisted: genom att även denna gång cykla till starten :!: Du slipper ju cykla hem, det ingår ju ... 8)

Vi syns :!:
Fredrik Dous

BeGe Olsson

Uppskattat Brevetlopp!

Inläggav BeGe Olsson » 05-05-17 23:45

Hej Brevet åkare!

Hittade en länk där Joseph Bruton berättar om sitt brevet lopp hos oss den 7 maj, Brevet 300 Söder.

http://lists.topica.com/lists/randon/re ... start=7184

BeGe

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 05-05-18 21:38

Bilder och text från rundan
Nu finns Lisas text från det här brevetloppet, tillsammans med bilder som Lisa och Tony har tagit, inlagda på hemsidan.

:arrow: Till texten och bilderna

Nu med ännu fler bilder!

Återgå till "Äldre"