vecka 17 Söndag 1 maj HISINGEN RUNT PROVET

Suzanne Gadd
HCK-medlem
Registrerades: 04-04-06 16:46

vecka 17 Söndag 1 maj HISINGEN RUNT PROVET

Inläggav Suzanne Gadd » 05-02-22 16:20

Bild
Bild

Träningsform: Distans

Hastighetsgrupper / ledare:
23-gruppen: Viktor W
26-gruppen: Vakant
29-gruppen: Martin T

Startplats: Klubblokalen, Zenithgården

Klockan: 10.00 resp. 10:25

Distans:110 km

Vägbeskrivning: " Funktionärsrundan" inför Hisingen Runt

Fikaställe:

Resumé av rundan:

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Lars Larsson
Registrerades: 04-02-08 19:14

Inläggav Lars Larsson » 05-04-26 21:51

Jag tänker köra på söndag. Blir det någon
mer?
Lars L
Blev medlem juni 2000

Användarvisningsbild
Victor Warenius
Registrerades: 04-01-15 23:26

Inläggav Victor Warenius » 05-04-26 22:04

jag skall också köra rundan :D
Mvh Victor W. :wink:

Användarvisningsbild
José De Brito
Registrerades: 05-03-23 22:32
Kontakt:

Inläggav José De Brito » 05-04-26 22:05

Lars L skrev:Jag tänker köra på söndag. Blir det någon
mer?
Lars L

Jag ska vara med. Men hpppas på fint väder och att det är många som ska vara med eller? :lol:

Användarvisningsbild
Daniel Petersson
Registrerades: 04-01-08 16:04

Inläggav Daniel Petersson » 05-04-26 22:30

José skrev:Jag ska vara med. Men hpppas på fint väder och att det är många som ska vara med eller? :lol:

räkna med det...

Daniel

Användarvisningsbild
Martin Tornblad
Registrerades: 04-08-27 10:58

Inläggav Martin Tornblad » 05-04-26 22:38

Daniel Petersson skrev:räkna med det...

Gissar på :-k :-k ..... :-k 75.
/Martin

Användarvisningsbild
Martin Wahlberg
Registrerades: 05-02-15 22:29

Inläggav Martin Wahlberg » 05-04-27 06:50

Ja kommer!

Gäst

Hisingen runt provet

Inläggav Gäst » 05-04-27 08:47

Hej!

Jag är en ny medlem som gärna skulle vilja cykla denna tur med Er. Hur anmäler man sig och får information om turen???

/Ana

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Re: Hisingen runt provet

Inläggav Christer Hedberg » 05-04-27 08:49

Ana Ingvaldsdotter skrev:Hej!

Jag är en ny medlem som gärna skulle vilja cykla denna tur med Er. Hur anmäler man sig och får information om turen???

/Ana

Hej Ana
Du behöver inte anmäla dig till våra rundor, utan det är bara att dyka upp vid starten. Karta och liknande hittar du längre upp i den här diskussionen.

Vill du veta hur vi kör på våra rundor kan du läsa under avdelningen "Träning" i menyn överst på sidan. Vår klubblokal finns på Arvid Lindmansgatan 25 på Hisingen. Den här rundan startar därifrån. Men ibland startar vi också ifrån Cykelspec på Mölndalsvägen.

Välkommen på rundan!
Senast redigerad av Christer Hedberg 05-04-27 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stefan Larsson
Registrerades: 05-04-12 15:36
Kontakt:

Inläggav Stefan Larsson » 05-04-27 09:25

mig blir ni inte av med så lätt

Jöran Brahn
Registrerades: 05-04-04 23:21

Inläggav Jöran Brahn » 05-04-27 23:01

Kommer ni att cykla till Zenithgården och den vanliga rundan eller "genar" ni och kör direkt från klubbstugan till Tuve-Kärra osv.

"Torslandacyklist"

Användarvisningsbild
Martin Tornblad

Inläggav Martin Tornblad » 05-04-27 23:32

Jöran Brahn skrev:Kommer ni att cykla till Zenithgården och den vanliga rundan eller "genar" ni och kör direkt från klubbstugan till Tuve-Kärra osv.

"Torslandacyklist"

Förra året var det start från Zenithgården.
Årets karta är också ritad så, men klubblokalen är angiven som startplats. Förstår förvirringen och din fråga :?
Träningsgruppen återkommer i morgon med forhoppningsvis klargörande besked :oops:
/Martin

Användarvisningsbild
Pontus Hillström
Registrerades: 05-03-30 11:58
Kontakt:

Inläggav Pontus Hillström » 05-04-28 00:45

Så himla sugen på att cykla nu.. men blir ju aldrig frisk.. men ska försöka komma med på söndag om förkylningen lagt sig helt och man kommer upp efter valborg :)

Användarvisningsbild
Uffa Othberg
Registrerades: 05-01-19 20:05

Brevet/ och hissinsrundan

Inläggav Uffa Othberg » 05-04-28 14:26

Hej alla glada cyklister, skulle va med i helgen men ja är på jobbet å kan ej få ledigt . Dj...... tråkigt men sant. Så lycka till alla glada. :? :? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Martin Tornblad

Inläggav Martin Tornblad » 05-04-29 09:50

Jöran Brahn skrev:Kommer ni att cykla till Zenithgården och den vanliga rundan eller "genar" ni och kör direkt från klubbstugan till Tuve-Kärra osv.

"Torslandacyklist"

Vi gör så här:
Start kl. 10:00 från klubblokalen. Gemensam cykling till Zenithgården. Där tar vi genomgång och uppdelning i hastighetsgrupper. Start från Zenithgården 10:25. Om någon vill ansluta vid Zenithgården, så är det alltså OK.
/Martin

Användarvisningsbild
Göran Jansson
Registrerades: 04-06-07 22:58

Funktionärs rundan.

Inläggav Göran Jansson » 05-04-29 12:45

Martin Tornblad skrev: Start kl. 10:00 från klubblokalen. Gemensam cykling till Zenithgården. Där tar vi genomgång och uppdelning i hastighetsgrupper. Start från Zenithgården 10:25. Om någon vill ansluta vid Zenithgården, så är det alltså OK.

Undertecknad tänker ta bilen till Zenithgården i alla fall. Vi ses där, om hälsan tillåter förståss!!!

Användarvisningsbild
Martin Tornblad

Inläggav Martin Tornblad » 05-04-29 18:10

Söndagens runda räknas som ett genomfört HR för de som är med som funktionärer på torsdagens "riktiga" Hisingen Runt, och medaljen får man (de som vill ha) gratis.
/Martin

Användarvisningsbild
Pontus Hillström
Registrerades: 05-03-30 11:58
Kontakt:

Inläggav Pontus Hillström » 05-04-29 19:59

Min kropp verkar inte vilja cykla på söndag heller.. verkar aldrig bli frisk.. hoppas det löser sig tills på torsdag iallafall!

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Snabba gruppen

Inläggav Kjell Bengtsson » 05-05-01 17:21

En liten resumé från snabbgruppen :wink:

Vi blev 7 st cyklister från Zenithgården som påbörjade cykelturen för dagen. Martin T var gruppledare och tog tag i gruppen. Vi hade ganska bra tempo i början och det kändes i mina benen ganska tungt. Tänkte är det detta som är 29 km/tim och så var nog inte fallet utan det gick lite fortare i början.

När vi kom till Svankälledepån så tackade Rolf B för sig och cyklade hemåt inte så konstigt då han hade kört 20 milaren igår. Vi andra trampade på ganska bra och hade det riktigt trevligt i gruppen. Vi bestämde oss för att ta en snabbfika vid statoiltappen i Kode på hemvägen och det var riktigt skönt i lä när vi intog kaffe och annat.

När vi sedan närmade oss Bohusfästning så tackade jag för mig och valde Ellesbo vägen hem till Gerrebacka. Victor R följde med mig och cyklade sen vidare hemåt.

Vill tacka för det trevliga sällskapet på dagens runda och hoppas att de andra grupperna hade lika trevligt.

Tror vi hade ett cykelsnitt på ca 30 km/tim
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Användarvisningsbild
Martin Tornblad

Re: Snabba gruppen

Inläggav Martin Tornblad » 05-05-01 21:12

Kjell Bengtsson skrev:Tror vi hade ett cykelsnitt på ca 30 km/tim

Cirka var ordet. :wink:
/Martin

Användarvisningsbild
Annie Johansson
Registrerades: 04-08-30 18:11

Inläggav Annie Johansson » 05-05-01 22:38

Jag cyklade idag med en av 23-grupperna eftersom jag var seg efter gårdagens 200km Brevet. Blev lite sur då det var så dålig ordning i 23-gruppen och då främst den hetskörningen som var. Vi snittade en bit över 25km/h till depå Svankällan och trots påstötningar till gruppledaren så fanns det inga direkta planer på att anpassa tempot till det för gruppen passande snitttempot på 23km/h som var planerat. Oroligt i klungan på bla. det viset att man inte väntade in klungan efter korsningar eller att kolla av att alla är med efter korsningar.

Gruppledarna bör säkerställa att de själva känner till klubbens träningspolicy om de skall axla det ansvaret som det innebär att leda en grupp.

Om någon släpper från 23-gruppen (långsamma gruppen), skall denne då tvingas köra ensam hem eller vad säger klubbens policy om detta. I de snabbare grupperna så finns det kanske en enkel lösning genom att personen får släppa lite och strax bli ikappåkt av en långsammare grupp, men då först efter att gruppledaren försäkrat sig om att vederbörande VET och kan hitta hem.

Hur får vi en bra lösning på detta så vi inte skrämmer bort cyklister som nu kör i långsammaste gruppen men ändå får slita som bara den för att farten är ett par kilometer över det tempot som man satt upp.

Om man har problem med att det går för långsamt får man ju byta till en snabbare grupp vid nästa träning eller så får man trampa på lättare växlar för att själv få extra fart på sitt egna hjärta.

Bara mina små synpunkter på denna runda. I övrigt är jag mycket nöjd med hur det mesta fungerar i klubben nuförtiden. Dock så måste man ge ris då det behövs.

Annie

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 05-05-01 23:18

Efter att ha cyklat 20 mil på lördagen fick det bli en walkover på helgens söndagsrunda för min del.

Men som en av de som brukar vara ledare på söndagsrundorna har jag fått telefonsamtal och PM under dagen från dagens runda, från såväl ledare som deltagare, som gör mig en smula ledsen.

Först och främst – när det är distansträning som står på programmet så är det inte lika med att "köra skiten ur varandra". De som kommer till en distansrunda med den inställningen bör leta efter en annan söndagssysselsättning, alternativt hänga med på nån av vardagsrundorna som ibland är mer tempobetonade.
Läser man genom klubbens träningspolicy och upplägg för distansträning så är det ganska klart vad som gäller, dvs det finns tre olika fartgrupper med klara hastigheter. Att en 23-grupp snittar 25/26 km/h över 10 mil bäddar ju för att folk inte hänger med. De som vill köra snabbare har att välja på att antingen välja den snabbare 26-gruppen eller följa gruppens uppsatta hastighet. Speciellt trist är det att höra att folk släppts av bakom vår långsammaste grupp. Det finns inte på kartan!!

Men för att få våra distanspass att fungera krävs det ett samarbete mellan såväl deltagare som ledare. Om folk klagar på att hastigheten är för hög i gruppen till gruppens ledare skall den sänkas. Och om ledaren säger till att farten skall sänkas så är det det som gäller. Det är väl ganska självklart, inte sant?

Jag ser att Annie skrivit ner sin kritik på forumet utan omskrivningar, och andra gjort det i lite mer "flytande form". Hisingens CK står inte för cowboycykling. Det finns det andra som sköter bättre. Jag tror nog att de flesta som cyklar med oss är med på rundorna av samma anledning som jag själv, dvs för att få en trevlig söndag med behaglig träning.

Eller har jag fel?

Ni som blev ifrånkörda idag eller fick pressa er runt rundan med hjärtat i halsgropen – häng med nästa söndag då vi kör till underbara Storåns Café. Ni som pressade på idag – kör slut er under veckan så att ni kommer med mindre testosteron till nästa runda.

För visst vill vi väl att alla skall få en trevlig runda?

Christer

Ps. Det tjatas mycket om klubbens träningspolicy, men när man frågar deltagarna på klubbrundorna om man läst den så är det väldigt många som inte läst den. Om du inte vet vad jag pratar om, klicka här.
Senast redigerad av Christer Hedberg 05-05-01 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin Wahlberg
Registrerades: 05-02-15 22:29

Inläggav Martin Wahlberg » 05-05-01 23:25

Eftersom det inte fanns tillräckligt med ledare idag, bl.a. saknades ledare för mellangruppen helt så tyckte väl jag och Stefan att vi kände oss tillräckligt varma i kläderna för att leda en rätt stor (ca 18-20st) mellangrupp ut på HR-rundan och det skulle väl gå ganska bra trodde vi eftersom så många HCKare var med! Redan ute vid Säve flygplats gick det över 35km/h! Vi fick dämpat oss något och höll ihop bra och parkörningen funkade kanonfint och första korta stoppet gjorde vi uppe vid Svankällan! Turen fortsatte planenligt och nästa korta stopp gjordes först i Skårby, även om man fick påminna få och då om vikten av att hålla igen så att krafterna räcker hela vägen hem! 11 mil är ändå 11 mil! Men solen sken och lite medvind hade vi och de flesta var ganska starka idag så tempot ökade igen och igen.. Gjorde ett lite längre stopp vid Statoil i Kode där kaffe och bulle verkligen smakade! Några hann även med en halvspecial! Snacka om raketbränsle och hemlängtan!! I Rollsbo började både mina och Stefans krafter tryta och vi påminnde än en gång om att det faktiskt var en distansrunda och att vi ska hålla ihop! Är det någon som bara orkar hålla 14km/h uppför en backe så är det det tempot som gäller!! Vi ska hålla ihop på söndagsrundorna! Men fram till Kungälv ökade tempot igen.. Efter Kungälv innan nerförslöpan vi kallar för Gödderedsbacken fick Johan dagen första punktering, snabbt fixat med 2 mans hjälp och nere vid Ragnhildsholmen väntade de övriga men redan innan Säve var de borta igen.. trots "håll igen lite"-uppmaningar.. E ju så himla trist att man bara nonchalerar att några hamnar på efterkälken, ja förresten, så himla mycket på efterkälken var vi ju inte för avståndet mellan oss 3 och klungan verkade vara rätt konstant ända fram till Skra Bro, ca 200 meter.. som man tydligen inte hade tid att vänta in.. När vi (jag, stefan & johan) kom fram till Zenithgården nån halvannan minut efter de andra var de redan på väg därifrån, så inget eftersnack blev det heller.. Nu snittade vi "eftersläntare" ändå över 26km/h så jag kan inte på nåt sätt tycka att vi hade valt "fel" grupp för dagen, mellangruppen har ju t.o.m bytt namn till just 26-gruppen, så varför kör man ifrån oss? Varför väntar man inte på sina träningskompisar? Känns inte bra att kritisera på det här sättet men rundan idag lämnade en trist o besk eftersmak.. Gick ändå med i den här klubben för att man just håller ihop! Hoppas detta var en engångsföretelse orsakad av det fantastiska vädret vi fick och det faktum att många var rätt triggade av att det var HR-rundan vi körde!
Väl mött igen!

Jöran Brahn
Registrerades: 05-04-04 23:21

Inläggav Jöran Brahn » 05-05-02 10:17

Jag var med i Annies grupp under söndagen och jag upplevde att det var ganska många nybörjare i denna grupp (inklusive mig själv). Jag tror att det är en av anledningarna till att det blev ett ojämnt tempo. Själv tycker jag det är jättesvårt att veta vilken fart man skall hålla.

Jag antar att de flesta nybörjarna lägger sig i 23-gruppen innan man vet sin egna kapacitet. Därmed hamnar många i "fel" grupp.

Ett förslag är att man stannar till lite oftare och hör med gruppen vad dem tycker om tempot. Jag tror det är viktigt att man sprider attityden att "alla skall hålla ihop". Ibland känner jag att det kan bli lite hetsigt.

Frågor; I nedförsbackar skall man ju trampa hela tiden, vilken innebär att man kommer upp i ganska höga hastigheter och inte har nån större koll på dem andra bakom. Är det bara att gasa och sedan samla upp de som eventuellt har tappat?
Medelhastighet 23 km/h. Vad skall man ha för hastighet på en raksträcka utan vind eller andra yttre omständigheter?

Jag vill tacka Roy (tror jag du hette) för en trevlig tur från Ragnhildsholmen och hem (Vi åkte bara 5 mil). Jag fick många tips och råd under den sträckan.
"Hellre en kråka i skogen än 10 i näsan"

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 05-05-02 10:27

Jöran Brahn skrev:Frågor; I nedförsbackar skall man ju trampa hela tiden, vilken innebär att man kommer upp i ganska höga hastigheter och inte har nån större koll på dem andra bakom. Är det bara att gasa och sedan samla upp de som eventuellt har tappat?

Hej Jöran
De som ska trampa i nerförsbackar är de som ligger först. Jag var jätteförvånad över det när jag började cykla. Alla rullar ju ändå, så varför ska man trampa när man är först?!
Men sen fick jag en förklaring från en av "veteranerna" i klubben. När man ligger bakom en annan cyklist så drar man ju nytta av det lä som skapas bakom de man har framför sig. Det gör att man kommer rulla ikapp de som ligger först om dessa inte trampar vilket gör att alla bakom de som drar får bromsa sig ner genom hela nerförsbacken.
Men det är ingen "paniktrampning" som behövs utan det handlar mer om att hålla benen igång med ett lätt tryck. Då får man en klunga som glider nerför backen utan att behöva trampa, men samtidigt håller en sansad hastighet.

Hoppas detta var svar på din fråga?

Christer

Återgå till "Äldre"