Distansrunda Söndag 12 Juli Långa tungarundan

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 09-07-13 08:28

Tänkte att jag skulle prova på å cykla i "29"-gruppen då 26-gruppen börjar kännas lite långsam. Dock är steget från 26 till 33+ i snitt lite väl mycket för mej. Och jag tror inte att jag var ensam om att tycka det. En grupp på 14 pers (tror jag) från början sprack tidigt i uppförsbackarna. Jag valde att ta det lugnt fram till fika och vänta in en som släppt. En till väntade in oss och vi var 3 som tog det vi uppfattade som 29-tempo fram till fikat.

Föreslog efter fikat att vi delade upp gruppen i en 29'a och en ännu snabbare grupp. Ingen nappade på förslaget. Jag hängde på men insåg direkt att det inte var nån idé att dra en enda meter om jag skulle kunna hänga på. Tror vi kommit 3km efter fikat innan första personen släppte. Sen sprack gruppen hela vägen tills det till slut bara var 3 personer kvar. En söndagsrunda som mer såg ut som en tävling än en träning när hela gruppen blir splittrad till slut.

Vet inte om det alltid ser ut så i "29"-gruppen. Men det känns ganska tydligt att folk ofta väljer 26-gruppen och drar sönder den för dom gärna vill köra 29. Men dom väljer 26-gruppen för att 29-gruppen kör en bra bit över 30. Kanske är dags för ytterligare en fartgrupp, 32+?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Eva-Lena Westlund
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-03-27 20:55
Kontakt:

Inläggav Eva-Lena Westlund » 09-07-13 10:04

Jag förstår verkligen inte att det skall vara så svårt att förstå skillnaden i fart. Känner man sig pigg och stark skall man naturligtvis nappa på ett sådant förslag som du kom med Jens, och bilda en snabbgrupp med dom som vill.

Speciellt nu i semestertider då det är svårt att få ledare till alla grupper är det viktigt att alla hjälps åt med farthållningen. Det är alla deltagares ansvar!

Denna 29-grupp höll högre snittfart i 16 mil än vad race-gänget gjorde i 13! Säger väl något eller? SKÄRPNING! :evil:

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 09-07-13 11:20

Bestämde mig ganska sent på förmiddagen för att cykla. Då jag bor i Stenungsund körde jag mot Svartedalen för att , om mina beräkningar stämde, möta upp 26-gruppen där. Hade precis tagit mig över krönet på den sega Brunås-backen då 29:orna kom. Hängde på dom till Spekeröd då Åke, som dagen innan gjort en 24-milarunda, ville ta det lite lugnare. Vi bestämde oss för att invänta Christian som punkterat. Tre cyklister trampade på mot Ucklum där Åke gav upp och beslöt sig för att ta närmsta väg till fikat i Backamo. Två kvarvarande cyklister öste på i, för mig, högt tempo. Christian på sin Mountinbike verkade ha hur mycket ork som helst. Hade en topphastighet på 61.7 km/h någonstans på sträckan.
Efter fikat i Backamo hoppade jag över till 26-gruppen och körde med dom till Stora Höga, där jag vände och cyklade tillbaka hem till Stenungsund.
Tack till Åke och framför allt Christian samt 26:orna för en lite anorlunda (alternativ) Söndagsrunda för min del.
Senast redigerad av Lars Björkman 09-07-13 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-07-13 11:49

Jens Ronnedal skrev:Vet inte om det alltid ser ut så i "29"-gruppen. Men det känns ganska tydligt att folk ofta väljer 26-gruppen och drar sönder den för dom gärna vill köra 29. Men dom väljer 26-gruppen för att 29-gruppen kör en bra bit över 30. Kanske är dags för ytterligare en fartgrupp, 32+?

De som försöker "dra sönder" 26 gruppen har inte full koll på klungkörningen här och blir ganska trötta efter några mil. För att en klunga skall fungera måste man försöka hålla ihop den och anpassa farten efter varandra. Vi brukar få de som är trötta att växla lite snabbare och de som känner sig omåttligt pigga att dra en bit längre. Man kan även "tjyvträna" lite genom att lägga in en växel högre i uppförsbackarna vilket faktiskt känns efter ett par backar.
Ibland, när vi är fler, finns det även möjlighet att lägga in typ "långsam" samt "snabb" 29 grupp. Vi körde mycket med "långsam" 29:a när vi tränade ihop till sub12 inför vättern. Tycker det fungerade ganska bra. Långsam 29:a tar det lite lugnare i uppförsbackarna och drar på ganska duktigt på rakor samt utför. Den "snabba" tar även lite bättre fart i uppförsbackarna och blir väl närmast det där 32+ du beskriver.
Mvh Björn

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-07-13 18:50

Det kan nog vara läge för att köra med en grupp som vi kan kalla "30+" eller liknande. Utöver en 29-grupp. Då håller sig de vanliga fartgrupperna till de tänkta snitten, och sen finns det en grupp som sätter snittet beroende på gruppens sammansättning och dagsform.

Farten var egentligen inte problemet i gruppen, utan att klungcyklingen var för dålig. Samma tempo men med korta förningar, jämna fina led i tvåpar och god kommunikation i gruppen, det hade de flesta orkat med. Nu blev det spontanspurter, backspurter och allt möjligt. Jag är inte heller oskyldig...

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 09-07-13 21:12

Inte heller jag kan anses oskyldig!
Det man kan säga var att snabbgruppen på denna runda var ryckig och rundan tämligen backig. Det var också svårt att hålla ihop gruppen då vissa med vilje (Åke som var sliten efter 24 mils rundan dagen innan) hoppade av. Men detta är inga ursäkter, man bör hålla ihop grupper och som Jens föreslog: att kunna dela upp 29 gruppen i två.
Till framtiden skulle nog jag också önska en 30+ grupp. Detta mest beroende på att 29gruppen sällan håller 29. I alla fall aldrig när jag varit med!
Således, sorry folks - vi borde försökt hålla ihop gruppen bättre!

Anders Gullman
HCK-medlem
Registrerades: 05-09-05 17:41

Inläggav Anders Gullman » 09-07-13 23:07

Hur svårt kan det vara?
Det verkar vara mkt svårt eftersom det ständigt återkommer.
Kanske mest märkbart i 29-gruppen men förekommer även i de lägre hastighetsgrupperna.
Har varit med om att nya medlemmar blivit avskräckta och inte återkommit(?) –
(hör troligen dock till undantagen).

Vad är ungefärlig snittfart?
” Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan. ”
Enl. mig bör den beräknas på ett flertal rundor eftersom den bör justeras om rundan är
mkt backig eller påverkas av andra förhållanden, t ex hård vind.
Man kan ibland få uppfattningen att det är ”fortast möjligt” som gäller.
Det borde vara en anpassning till gruppen - inom givet intervall.

Användarvisningsbild
Örjan Hansson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 09-04-18 19:47

Inläggav Örjan Hansson » 09-07-13 23:15

Det var nog mig Martin syftade på. Jag meddelade några att jag skulle släppa. Tack för omtanken, Martin. Trist att du inte kom tillbaka till klungan.

Jag, Christian och Lars-Åke (?) hjälptes åt sista biten och kom tillbaka precis under 5 timmar.

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 09-07-15 00:54

Syftet med söndagsrundorna bör kanske förtydigas också.

Dessa är tänkta att utföras i distanstempo vilket innebär pratvänlig ansträngning, ca 50-65(70)% av pulsreserven ((maxpuls-vilopuls) x procenten + vilopulsen). Detta för att vänja kroppen vid att använda fett om bränsle samt att bygga fler av de minsta blodådrorna i musklerna.

Vill man i stället utveckla sitt "flås" så är det bättre att satsa på korta intensivare rundor gärna i form av olika former av intervallträning. Detta bygger bl.a. upp hjärtats förmåga att prestera bättre.

Sen kan man alltid köra benmuskell uppbygglig träning på låg kadens i backe mm.

Så när vi kör distansträning på söndagarna så kör i pratvänligt tempo och ha trevligt, inte ens race gänget kör sina distnasrundor i 33+

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-07-15 06:22

Göran Fredriksson skrev:Dessa är tänkta att utföras i distanstempo vilket innebär pratvänlig ansträngning, ca 50-65(70)% av pulsreserven ((maxpuls-vilopuls) x procenten + vilopulsen).

Nåja, jag låg då på 70 procent enligt den formeln...

((191-39)*0.7)+39 = 145

Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-04-21 12:14

Inläggav Göran Fredriksson » 09-07-18 00:30

Dåså, gick du inte över 70% under passet så verkar det som det var en lugn o fin tjötrunda, i alla fall för cyklister av din kaliber.

Återgå till "Äldre"