Tjôtrunda Tisdag 18 Augusti

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Tjôtrunda Tisdag 18 Augusti

Inläggav Motionsgruppen » 09-02-26 23:25

Träningsform: Tjôtrunda

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper.

Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van vid att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar i den lugna gruppen och sen går över till snabbare grupper allt eftersom du känner att formen kommer.

HCKs Träningspolicy

Karta:

OBS att kartans startplats är felaktig start vid Ericsson och ingen annanstans
Bild
Bild
En utskriftsvänlig karta i pdf-format finns att hämta: här
OBS att kartans startplats är felaktig start vid Ericsson och ingen annanstans

HCK Ledare:

Startplats:Ericsson

Klockan: 18.00

Distans: NNN km
Senast redigerad av Motionsgruppen 09-08-21 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Sabina Lundell
Registrerades: 09-05-18 20:42

Re: Tjôtrunda Tisdag 18 Augusti

Inläggav Sabina Lundell » 09-08-17 18:36

Hej,

Jag tänkte vara med imorgon och kör gärna det lugna tempot. Är det bara att komma?

Hälsningar Sabina Lundell
Sabina

Användarvisningsbild
Thomas Backelin
HCK-medlem
Registrerades: 07-08-31 08:39

Välkommen!

Inläggav Thomas Backelin » 09-08-17 22:44

Hej Sabina!
Ja och du är hjärtligt välkommen / Thomas

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 09-08-18 07:19

Jag kommer idag - med hjälm...

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-08-18 07:58

Försöker hänga på. Vi syns ikväll.
Mvh.
Björn danmarkscyklist

Användarvisningsbild
Ari Lindgren
HCK-medlem
Registrerades: 05-04-18 16:38

Inläggav Ari Lindgren » 09-08-18 08:13

Vilket fint väder, idag blir vi många...

Sabina Lundell
Registrerades: 09-05-18 20:42

Re: Välkommen!

Inläggav Sabina Lundell » 09-08-18 08:24

Toppen, ses ikväll! /Sabina
Sabina

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 09-08-18 09:22

Jag kommer!

/Eive 8)

Användarvisningsbild
Johan Lafin
Registrerades: 05-06-11 11:33

Inläggav Johan Lafin » 09-08-18 11:34

Mr "IronMan" dammar nog av linjecykeln och kommer förbi ikväll, speciellt om det fina vädret håller i sig.

Vi ses!
Med vänliga hälsningar
Johan

---- IronMan ----
-- 3860 m sim -- 180 km cykling -- 42 195 m löp --
8-)

Användarvisningsbild
Per Grönberg
Registrerades: 08-04-16 21:00

Inläggav Per Grönberg » 09-08-18 14:22

Jag kommer osså!
Man blir träningssugen av att äta och hungrig av att träna...

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 09-08-18 16:05

Jag fegade ur i söndags p g a väder men idag kommer jag. =)

Användarvisningsbild
Per Grönberg
Registrerades: 08-04-16 21:00

Inläggav Per Grönberg » 09-08-18 16:10

Vädret i söndags var ju tokbra! Vi satt under tak när skuren kom!
Man blir träningssugen av att äta och hungrig av att träna...

Elisabet Hedenbergh
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-19 16:59

Inläggav Elisabet Hedenbergh » 09-08-18 16:44

Kommer :)
Elisabet

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 09-08-18 21:12

Vi hade en riktigt behaglig tjötrunda i "26-gruppen" som inofficiellt är 29-gruppen. Där emot verkade det som att många i "29-gruppen", den inofficiella 32++gruppen gjorde allt utom att tjöta. Såg mer ut som en tävling där folk som tappades i Eskilsby-backarna t o m hade problem med att komma ikapp oss i "26-gruppen". Tråkigt när dom som var starkast i backen tyckte att det var viktigare att köra om en grupp som ligger före istället för att vänta in att hela deras grupp ska ta sej upp för backen. Jag hade mina misstankar om det redan vid start och valde istället en långsammare grupp.

Ove Olsson
Registrerades: 07-04-24 06:44

Inläggav Ove Olsson » 09-08-18 22:25

Jens Ronnedal skrev:Vi hade en riktigt behaglig tjötrunda i "26-gruppen" som inofficiellt är 29-gruppen. Där emot verkade det som att många i "29-gruppen", den inofficiella 32++gruppen gjorde allt utom att tjöta. Såg mer ut som en tävling där folk som tappades i Eskilsby-backarna t o m hade problem med att komma ikapp oss i "26-gruppen". Tråkigt när dom som var starkast i backen tyckte att det var viktigare att köra om en grupp som ligger före istället för att vänta in att hela deras grupp ska ta sej upp för backen. Jag hade mina misstankar om det redan vid start och valde istället en långsammare grupp.

Kanske någon i ledande position i klubben som har en kommentar på detta. Ser ut att bli vanligare och vanligare detta "fenomen".
Eller så kan någon i 29 gruppen säga några väl valda ord.

Mvh Ove cykelkompis

Ove Olsson
Registrerades: 07-04-24 06:44

Re: Tjôtrunda Tisdag 18 Augusti

Inläggav Ove Olsson » 09-08-18 22:28

Motionsgruppen skrev:Träningsform: Tjôtrunda
Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Hittade detta i överst på inlägget..

Mvh Ove

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 09-08-18 23:09

Jag körde i 29 gruppen - som för övrigt var oerhört stor. Kanske hade jag på förhand önskat att den skulle delas i två, men eftersom jag inte sa något om detta ska jag heller itne klaga.
När vi kom till backen (efter en punka) skrek någon att det var fri fart i backen, vilket det också blev. När sedan kom ner från backen valde vissa att vänta in de som kom lite efter. Några åkte hemmåt.
Jag har ingen aning vilket snitt eller vilka hastigheter vi kan ha haft då jag inte har någon mätare (regnade sönder i Laholm), men visst kördes det hårt i den lilla gruppen som körde på efter backen.
Min förhoppning är att alla var nöjda över denna runda - jag var det och jag hoppas att resten av 29-gruppen också var det, även om inte alla som ursrunglingen mötte upp vid Ericsson väntade efter backen.
Men, som jag har sagt innan, önskar jag att det finns möjlighet att ha en grupp som går 30+...

Vänligen:
Kristoffer Creutz

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 09-08-19 08:19

Bild
Tack för en svettig 30+ runda. Tyvärr glömde jag att svänga vid greggeredsbacken,. Var tvungen att rulla uppför backen för att komma över vägen då det var mycket trafik. Rullade sedan tillbaka mot backen där det stod ett gäng cyklister och vinkade in mig. De såg då min tröja och jag upptäckte detta var Mölndals cykelklubb. Bestämde mig sedan för att försöka cykla ikapp vår grupp igen men det verkade vara ganska omöjligt. Jag såg en skymt av några när jag kom uppför backen. Sprutade på i 40 på rakan och nästan 60 nerför. Tog dessvärre slut i uppförsbacken vid kapellet. 29 gruppen stod och väntade på mig vid vägen till Hällersåker men min puls var hög och jag hade mjölksyra upp till öronen så det var helt omöjligt att få upp samma fina tempo igen. Vi följdes, i vilket fall, åt några stycken tillbaka och jag fick en mjölksyra runda istället för distansrunda. Kan vara det som jag kunde behöva efter att ha cyklat 100 mils distans förra veckan.
Tack alla, iallafall, för en svettig runda.
Mvh. Björn

Mikael Carlsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Inläggav Mikael Carlsson » 09-08-19 16:12

Jo men visst var alla nöjda i 29 gruppen. Det var väl egentligen bara Björn som vi tappade bort en liten stund och som vi oroade oss för innan vi hittade honom igen. Kul runda och gott väder. Och även om det är en tjötrunda så kan man väl ha fri fart här och där. Såg inga sura miner vid Ericsson vid eftersnacket när gruppen pö om pö återsamlades.

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare

Inläggav Eive Wallman » 09-08-19 17:34

Jag måste poängtera att den snabba gruppen inte hade någon utsedd ledare, vilket kanske medförde att tempot var aningen högt. :?
Vad jag vet så sa heller ingen något om hur snabbt gruppen skulle köra, men jag tror att de flesta ändå körde i 'tjöttempo'.
Att gruppen splittrades handlade mest om dålig kommunikation, dvs man missade att tala om var 'fri fart' slutad och var man skulle invänta resten av deltagarna.

/Eive 8)

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 09-08-19 21:30

Jag såg inte heller några sura miner vid återkomsten till Ericsson. Tror att spontandelningen av den snabba gruppen berodde på dels dålig kommunikation och dels det faktum att vi kom ifatt den andra gruppen vilket gjorde att det blev svårare att återsamla utan stök. Noterar också att synpunkterna kommer från cyklister som ej deltog eller körde i andra grupper.

Jag förvarar inte att man kör ifrån cylister så att någon lämnas ensam, det gjordes heller inte igår, när Björn pga av en felkörning kom lite vilse så stannade hela gruppen på en busshållplats och väntade på honom. Men jag gillar att trycka på lite på rundorna och jag tycker om att vara lite trött när jag kommer hem från träningen, för det är så jag ser dessa rundor, jag tror att det är det som gör att jag utvecklas som cyklist. Men det känns som om man bara får utvecklas till en viss nivå, utvecklas man mer så finns det ingen plats i HCK:s motionsgrupp.

En fjärde fartgrupp tack.

Åke

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 09-08-19 21:47

Åke: Jag är absolut inte ute efter att ni som vill ska få köra så fort ni vill. Passar det er så ska ni köra fort. Problemet är att det just nu hindrar utvecklingen för många andra som också vill utvecklas men har fler steg att ta innan dom är framme där du är nu. Som du själv säger. En fjärde fartgrupp skulle vara lösningen.

Jag såg bara dom stackarna som förjäves försökte jaga ikapp från backarna i Eskilsby till Landvätter. Såg ut som dom gärna velat att ni väntade in dom. Sen vet jag att folk tycker att det är genant att säga till och därför brukar lotten hamna på såna som mej att vara den som gnäller och föra talan för dom som gnäller för sej själv i tysthet.

Det finns ju anledningar varför snittet i 26-gruppen gärna hamnar runt 29. Och det är för att folk inte vågar välja 29-gruppen för att dom vet att det inte är 29 som kommer att köras.

Mycket möjligt att ni hade kommit överens om att det var frifart som gällde. Men med en 23'a och en 26 och sen en frifartsgrupp. Vilken grupp ska man då välja om man vill köra 29? Istället ligger folk som borde köra i 29-gruppen och trissar upp farten i den grupp som borde köra 26. Och jag är inte bättre än nån annan. Jag är en av dom som drar upp hastigheten i 26-gruppen för det finns ingen grupp som passar mej.

Steget från 23 till 26 i snitt på en runda är ganska stort. Steget från 26 till 29 är ännu större. Men att ta steget direkt från 26 till 32-35 är det inte många som klarar.

Jag pushar fortfarande på mitt gamla förslag sen tidigare diskussioner om detta att ha en till grupp utöver dom 3 vi har nu. 23, 26, 29 och 32 a.k.a. frifart a.k.a. vilda västern-gruppen eller vad vi ska kalla den. Vi har ju oftast folk så det räcker till 4 grupper? Är det ledare det hänger på så kan jag erbjuda mej att vara ledare i 29-grupper.

Ses på sönda på Gran Fondo!

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 09-08-19 22:47

Jens.
Jag håller med dig på alla punkter, det finns ingenstans att ta vägen efter 29 gruppen och detta trissar upp tempot i samtliga grupper.
Det är bra att vi disskuterar frågan så att utvecklingen går framåt.
Lycka till på söndag, själv skall jag inte köra.
Åke

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare

Inläggav Eive Wallman » 09-08-20 09:28

Hej!

Jag måste påpeka att NÄR det är en officiell ledare i 29 gruppen så SKALL denna grupp köra i tempot 28-30 km/h.

Om ni tittar på rundan i Söndags så ledde jag en 29 grupp, snittfarten var 30 km/h. Om det hade funnits någon som hade önskat köra snabbare än vi då gjorde så hade dessa varit tvugna att bildat sig en egen 'snabb' grupp.

Denna tjötrunda hade ingen utsedd ledare för den snabba gruppen därav så var det ingen som höll igen på tempot.

Jag tycker INTE att vi kan kräva att det skall finnas mer än två officiella ledare på en tjötrunda. Förra året var det enbart en ledare på veckorna som håll den långsamma gruppen, ville man köra snabbare så fick man utse frivilliga ledare eller så körde man helt ledarlöst.

/Eive 8)

Användarvisningsbild
Torgny Tennby
HCK-medlem
Registrerades: 04-10-26 23:04

Inläggav Torgny Tennby » 09-08-20 09:41

Eive Wallman skrev:Hej!

Jag måste påpeka att NÄR det är en officiell ledare i 29 gruppen så SKALL denna grupp köra i tempot 28-30 km/h.

Om ni tittar på rundan i Söndags så ledde jag en 29 grupp, snittfarten var 30 km/h. Om det hade funnits någon som hade önskat köra snabbare än vi då gjorde så hade dessa varit tvugna att bildat sig en egen 'snabb' grupp.

Denna tjötrunda hade ingen utsedd ledare för den snabba gruppen därav så var det ingen som höll igen på tempot.

Jag tycker INTE att vi kan kräva att det skall finnas mer än två officiella ledare på en tjötrunda. Förra året var det enbart en ledare på veckorna som håll den långsamma gruppen, ville man köra snabbare så fick man utse frivilliga ledare eller så körde man helt ledarlöst.

/Eive 8)

Bra sagt Eive!
De va änna "end of discussion"
Vi ses väl på Fondot på söndag?
//TT 8)

Återgå till "Äldre"