Söndag 25 mars Distansträning Varlarundan

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2213
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-03-25 22:34

Efter att ha läst Suzannes inlägg ovan, skulle jag nog lägga en stor del av skulden på det cykelfientliga vägverket. Fler och fler vägar görs "säkrare" för bilar på cyklisternas bekostnad. Nu har jag inte sett just den här förändringen, men jag har mina aningar.

Skönt att det verkar ha gått bra, trots allt!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Anders Höier
Inlägg: 70
Registrerades: 05-03-31 22:17
Ort: Öjersjö

Inläggav Anders Höier » 07-03-25 22:47

Ja verkligen en ruggig upplevelse.

Anders och jag låg som sakt sist och småpratade, m a o vi hade inte 110% uppmärksamhet framåt, plötsligt dyker de nya runda farthindren upp framför oss (tror vi hade ca 25 km/tim) då ser jag i väster ögonvrå Anders komma flygande (tippande, som man kört ner i en håla eller bromsat framhjulet) allt gick så otroligt snabbt (hur jag själv klarade vägbubblorna mins jag inte, troligen körde jag vid sidan). Vi får verkligen hoppas att Anders klart sig bra för det så ju riktigt otäckt ut. Anders cykel har skador fram på båda bromshantagen i övrigt kunde inte jag se något på cykeln. Jag minns inga tecken från gruppen rörande vägbulor.

Krya på dig Anders, jag har en vattenflaska som troligen är din, vi tänker på dig och hoppas på forsatta goda prognoser.

Alla skall ha ett hjärtligt tack för fördömligt uppträdande vid olyckan. Vore nog bra med en genomgång vid något HCK möte om hur vi skall agera vid olyckor och samla upp erfarenheterna från denna olycka.

Efter vi samlat oss fortsatte vi enligt plan i till en början lungnt tempo, vilket efterhand stergrades, så efter rundan gick vi översiktligt igenom vad som gäller för distansträngings rundor. Tack för hjälpen Jonas.

Nästa helg är jag upptagen men kommer tillbaka till Påsk, ni som skall köra ta det lungt och var observanta till 110 % framåt.

Tack för en i övrigt mycket trevlig men något omtumlande runda.

Anders Höier

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Patrik Sund
Inlägg: 103
Registrerades: 05-07-21 22:45
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inläggav Patrik Sund » 07-03-26 10:47

Jag låg näst längst fram till höger och pekade ut ett hål på höger sida. Farthindren såg jag över huvud taget inte förrän olyckan var ett faktum och jag hade vänt om. Väl kamoflerade och dåligt utmärkta. Högerledet kunde passera vid sidan om hindren. Längre upp i backen finns likadana bulor och jag provade att köra över ett. Kör man mitt på en bula är det som att köra upp för en fasad trottoarkant - fast högre. Om man dessutom bromsar med framhjulet precis när man kör upp blir det tvärstopp och man åker med största sannolikhet över styret.

Hoppas verkligen att du snart är på benen igen Anders.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Raymond Kvam
Inlägg: 431
Registrerades: 05-04-02 15:45
Ort: Trollhättan

Inläggav Raymond Kvam » 07-03-26 17:02

Hoppas få höra från dig snart Anders och få veta hur du mår.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Inlägg: 5660
Registrerades: 04-04-04 15:07
Ort: Till. Det är det det hela går ut på...
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-03-26 17:06

Oerhört tråkigt att höra att Anders gått i backen. Ambulans och magnetröntgen låter inget vidare.

Det vore nästan på sin plats att visa delar av den här diskussionen till de ansvariga på gatukontoret. Jag förstår absolut vitsen med farthinder när man vill ha ner bilars fart i vissa områden. Men när det går ut över cyklisters säkerhet är det illa.

Jag hoppas, precis som alla andra, att vi snart får se dig på cykeln igen Anders!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Suzanne Gadd
HCK-medlem
Inlägg: 2408
Registrerades: 04-04-06 16:46

Inläggav Suzanne Gadd » 07-03-26 18:03

Lägesrapport:

Anders ligger på ryggmärgskadeavdelningen och kroppen är fortfarande i s.k. spinalchock. Just nu svårt att sia om skadornas omfattning och hur lång tid en rehabilitering kommer ta.

Har skickat med alla hälsningar från Er till Anders via hustrun. Hon lovade berätta för sin man att vi tänker på honom, förbannar dåliga eller direkt livsfarliga vägbulor och vi väldigt gärna vill se honom på hojen igen...förhoppningsvis snart [-o< .

Kommer ha direktkontakt med Anders i slutet av veckan..nu behöver han lugn och ro.

Ja dessa vägbulor behöver vi gå vidare med. I lördags kom jag nedsusande för samma backe...en backe som är en riktig go utförslöpa för många hck:are och andra Göteborgscyklister. Tack och lov hade jag en bil framför mig, ca 30 meter före. Hann observera att bilen krängde lite märkligt och drog ner farten.

Bulorna har en snarlik färg som vägbanan, bryter lite mot rödbrunt. Överst på bulan har man markerat vita prickar. Svåra att se när det är ett gott väder med klar sikt..ryser när jag tänker på vad som kan hända oss cyklister när vädret är grått med kanske lite regn i luften. Mopedister och MC-gänget kommer också vara väldigt utsatta. Nu lyfter jag luren...djävlarannamma :evil: ..innan det blir fler olyckor.

Suzanne

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Karin Ahlin
Inlägg: 1319
Registrerades: 04-07-20 12:55
Ort: Mölndal/Östersund
Kontakt:

Inläggav Karin Ahlin » 07-03-26 19:38

Hej alla!

Usch, vad trist det ær att læsa om detta(ja, jag ær i Danmark). Hoppas vi får høra att Anders ær på føtter och att vi på något sætt kan påverka Vægverket eller Mølndals kommun att ordna detta snarast. Før vem har inte susat ner før den backen några gånger.

Syns,

Karin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2213
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-03-26 19:42

Suzanne Gadd skrev:Ja dessa vägbulor behöver vi gå vidare med. I lördags kom jag nedsusande för samma backe...en backe som är en riktig go utförslöpa för många hck:are och andra Göteborgscyklister. Tack och lov hade jag en bil framför mig, ca 30 meter före. Hann observera att bilen krängde lite märkligt och drog ner farten.

Bulorna har en snarlik färg som vägbanan, bryter lite mot rödbrunt. Överst på bulan har man markerat vita prickar. Svåra att se när det är ett gott väder med klar sikt..ryser när jag tänker på vad som kan hända oss cyklister när vädret är grått med kanske lite regn i luften. Mopedister och MC-gänget kommer också vara väldigt utsatta. Nu lyfter jag luren...djävlarannamma :evil: ..innan det blir fler olyckor.

Suzanne


För att inte tala om vad som händer vid vinterväglag. Det är ju inte säkert att bulorna syns alls när det ligger lite snö på och kring dem. Totalt livsfarligt då ju!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jörgen Aaröe
HCK-medlem
Inlägg: 463
Registrerades: 05-03-07 12:42

Inläggav Jörgen Aaröe » 07-03-26 19:47

Kan bara instämma. Vi råkade ut för bulorna i lördags när vi var ute, totalt livsfarliga om man kommer i hög fart! :x
Riktigt tråkig olycka, hoppas att han repar sig snart!!!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Pontus Lindberg
Inlägg: 402
Registrerades: 05-10-13 21:57
Ort: Mölndal

Inläggav Pontus Lindberg » 07-03-26 19:59

Fy vad otäckt. Hoppas det går bra trots allt.

Tänkte ge mig ut och cykla nån kväll i veckan åt det hållet. Var ligger dessa fördömda farthinder?

/Pontus

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Fredrik Follin
Inlägg: 85
Registrerades: 05-02-10 14:16
Ort: Landvetter

Inläggav Fredrik Follin » 07-03-26 20:10

Efter den otäcka olyckan som onekligen lade stor sordin på stämningen så beslutades det att rundan skulle fortsätta som planerat. Detta var helt ok och inte alls oviktigt ur ett berabetningsperspektiv för oss övriga i gruppen.

Dock blev jag riktigt irriterad på slutet av rundan. Farten sista milen sisådär 34-39 km/h. Det är inte ok :evil: . Jag hade iofs inga direkta problem att hänga med i tempot (så det är inte därför jag är förbannad) utan det är snarare det faktum att principerna för rundan ignorerades totalt. Jag påtalade i klungan att detta minsann inte var något 29 tempo men det skedde ingen fartminskning. Helt ok att köra fort som sjutton och jag är gärna med på det. Men om vi nu har distansträning och dessutom haft en riktigt svår olycka samma dag så anser jag att tempot skulle hållits till ett betydligt mer säkerhets/träningsanpassat sådant.

I snacket efteråt på Ericssonparkeringen så var det tydligt att vissa tyckte det var småfräckt att köra tokfort samtidigt som man var väl medveten om att det var distansträning. Men "alla hängde ju med" och "kalvar på grönbete" var två parafraser som på något sätt då skulle motivera tokkörningen...NOT!

I fortsättningen anser jag att den som är ledare/värd för rundan skall bära en tröja eller motsv som indikerar "ledare" och som samtidigt ger honom eller henne statusen som sådan. Den som inte vill sträva efter att cykla som gruppen bestämt anser jag kan köra någon annanstans. Är det bestämt 10 km/h eller 35 spelar ingen roll. Förutsättningarna gäller.

Ledaren måste ta ett större ansvar och känner denne att kompetens, pondus eller vilja att korrigera felaktigheter inte finns inombords så avstår man helt enkelt ledarskapet.
Fredrik Follin landvetter sverige

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Torbjörn Öberg
Inlägg: 19
Registrerades: 06-09-12 08:40

Inläggav Torbjörn Öberg » 07-03-26 20:51

Hej!
Detta var andra gången jag åkte runda med HCK, och som mestadels ensammotionär är jag inte helt klar över vad som gäller i klubbträningar i allmänhet och HCK i synnerhet. Förra gången åkte jag med en 29-grupp, min snittfart den dagen var 35 km/h.

När det är min tur att dra försöker jag behålla det tempo som klungan har - klarar jag inte det släpper jag klungan. Och tempot stegrades ordentligt på slutet, om det var sista milen vet jag inte. Och jag hängde med, hörde inte heller några protester, men det blåste en del så vindbruset var påtagligt. Och när jag kom till spets var farten 40 på min mätare. Vilket jag då höll, ända tills vi fick rött alldeles vid parkeringen.

Sen tycker jag att efterdiskussionen var glasklar och i alla fall jag vet vad som gäller i HCK. På söndag hoppas jag åka min tredje runda med HCK, förhoppningsvis utan krascher och galet tempo då...

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Raymond Kvam
Inlägg: 431
Registrerades: 05-04-02 15:45
Ort: Trollhättan

Inläggav Raymond Kvam » 07-03-26 22:31

Vi har tidigare haft två ledare per grupp. Det kändes som att ingen tog åt sig av vad Anders sa i söndags utan ville köra fortare. Jag fick flera gånger säga till de som drog i täten om att hålla igen för att jag inte klarade ta ikapp (redan vid snipen började det). Jag tror vi alla tagit åt oss av kritiken och att det kommer bli bättring.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Suzanne Gadd
HCK-medlem
Inlägg: 2408
Registrerades: 04-04-06 16:46

Inläggav Suzanne Gadd » 07-03-26 22:39

Torbjörn..policyn är glasklar !

Söndagens 26-grupp blev en hybrid mellan 26-29 grupp. Jag cyklade med på dessa villkor och en skön känsla av att bara vara deltagare i gänget Skulle hänga med så länge jag orkade med en avklingande förkylning inombords.

Under de tre senaste åren och framförallt förra året har det varit stenhård marknadsföring om syftet med distansträning. Förutom årets nya medlemmar har i stort sett alla i söndagens gäng varit med på hck:s genomgångar av träningsformer...antingen som deltagare på Mattias Recks föreläsningar eller genomgått 2006 års ledarutbildning

Alla Ni vet att Sverigeliten inom cykling eller vårt eget racegäng aldrig skulle komma på tanken att distansträna med ett snitt över 28- 30 på försäsongen.

Kände mellan Anneberg och K-backa att det gick lite för fort för mig och markerade att jag ville hoppa av…jag visste som sagt om att vi var en hybrid och snittet låg nu runt drygt 28. Dagens ledare Anders gjorde här en snygg markering och fick ner farten på gruppen. Det blev ytterligare några markeringar att hålla igen fram till "tanka av" stället i närheten av Särö.

Här valde jag att hoppa av..kände att jag låg betydligt över de 65-70% av min maxkapacitet eller en pratglad nivå enligt Borgskalan som är distansträningens ramar. Valet berodde också på att jag ville vara ensam med alla tankar och känslor runt Anders olycka. Fick en fin hemfärd.

När jag läser om den fortsatta färden blir det frågetecken..vad i helsikefyr grabbar tog det åt Er ? Duktiga, kloka och erfarna cyklister som visar upp ett sådant blåbärsbeteende. Visst skall hckledarna stävja denna typ av cowboykörning men alla i gruppen har faktiskt ansvar att markera . Självklart skall vi kunna ” leka” och maxa oss men då heter passet intensiv.

Alla nya medlemmar och även gamla skall känna sig trygga i att vi håller de utlovade snitthastigheterna runt 23, 26 och 29..helt självklart och glasklart.

Suzanne

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Inlägg: 1064
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Inläggav Motionsgruppen » 07-03-26 22:52

Hej,

Det var mycket tråkigt att läsa om de två olyckorna som hände igår på rundan.
Vi i motionsgruppen har just börjat arbetet med att ta fram en krishanteringsplan för HCK.

Vi hoppas att Anders och Eva tillfrisknar på bästa sätt och att de är alltid välkomna till HCK!

När det gäller hastigheter är HCKs policy glasklar:
23-gruppen: Lugna gruppen är för dig som vill ta det lite mer lugnt och stilla (ca 20-25 km/h). Vi siktar mer in oss på att ha det trevligt på rundan, men samtidigt få en bra träning. Vi brukar köra en aning kortare runda än övriga grupper.
Ledaren för lugna gruppen ser till att ingen blir ifrånkörd.

26-gruppen: Här håller vi normalt en snitthastighet på runt 25-27 km/h. Ambitionsmässigt så följer vi de riktlinjer som finns för rundan.

29-gruppen: I snabba gruppen samlas våra "fartkanoner" och de som verkligen vill köra hårt. Hastigheten på rundorna brukar cykla i cirka 29 km/h och deltagarna är vana att cykla i klunga.


Mer finns att läsa under våra träningspolicys
http://www.hisingensck.se/traning/trani ... tomhus.php

Mvh
Motionsgruppen gm Henrik N

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Eva-Lena Westlund
HCK Motion Ledare
Inlägg: 2213
Registrerades: 05-03-27 20:55
Kontakt:

Inläggav Eva-Lena Westlund » 07-03-26 22:53

Precis som Suzanne skriver, alldeles glasklart!

Har talat med huvudledaren i kväll och fått veta att han och hans co-pilot efter rundan gjorde fullständigt klart för gruppen att det hade gått alldeles för fort på slutet.

Hoppas nu alla tar åt sig av detta och framför allt att vi skänker Anders Hallberg en förhoppning om ett snabbt tillfrisknande!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Anders Gullman
HCK-medlem
Inlägg: 98
Registrerades: 05-09-05 17:41
Ort: Göteborg

Inläggav Anders Gullman » 07-03-26 23:25

="Motionsgruppen"]Hej,

Vi i motionsgruppen har just börjat arbetet med att ta fram en krishanteringsplan för HCK.


Ett mkt bra initiativ tycker jag.

Kanske borde man ta upp säkerheten lika väl som man pratar snitthastighet både före och efter rundorna.
Körde vi säkert el. prioriterade vi säkerheten - en fråga att ställas
likaväl som vilken snitthastighet vi hade? (Ett samband kan ju förstås finnas).
Inte alltid så "trevligt" att prata om risker/säkerhet och prevention men bättre än att stoppa huvudet i sanden.
Jag förstår att söndagens vägbulor var mkt förädiska så detta inlägg skall ses mer allmänt.


När det gäller hastigheter är HCKs policy glasklar:
23-gruppen: Lugna gruppen är för dig som vill ta det lite mer lugnt och stilla (ca 20-25 km/h). Vi siktar mer in oss på att ha det trevligt på rundan, men samtidigt få en bra träning. Vi brukar köra en aning kortare runda än övriga grupper.
Ledaren för lugna gruppen ser till att ingen blir ifrånkörd.

Mvh
Motionsgruppen gm Henrik N


Har hastigheten ändrats från 24 (föregående säsong) till 23?
I så fall bra - kanske med extra betoning på att det skall vara en lugn grupp?

Hoppas förstås också att Anders´ rehabilitering blir kort och lyckosam.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Suzanne Gadd
HCK-medlem
Inlägg: 2408
Registrerades: 04-04-06 16:46

Inläggav Suzanne Gadd » 07-03-27 16:06

Har precis talat med Göran Lundahl som är gatudirektör inom Mölndals Stad.

Bulorna ,som även går under namnet svamphattar, är en innovation från Holland.

Stretseredsvägen ( backen ) är markerad som en 30 km sträcka. Man har problem med bilar som inte håller hastigheten. Ett annat problem är att traditionella farthinder upplevs av busstrafiken och dess resenärer som " jobbiga". Utifrån detta pespektiv har man letat efter ett alternativt farthinder.

De holländska svamphattarna på verkar en vanlig personbil men inte bussarna.

Berättade för honom att denna sträcka är mycket frekventerad av cyklister som är på väg ut på runda eller på väg hem och att de nya bulorna är svåra för oss upptäcka pga dålig markering.
Han fick också klart för sig om söndagens tråkiga olyckan ,vars konsekvenser vi ännu inte vet.

Berättade att vi har full förståelse att det kan behövas farthinder men utifrån cykelperspektiv måste de nya svamphattarna markeras mycket tydligare innan det blir en ny olycka.

Detta tog han åt sig och antecknade. Han ville skicka med budskapet att Mölndals Stad verkligen vill värna om cyklister och vår säkerhet.

Nu är det bara att hålla tummarna att det går från antecknande till handling. Om det inte är gjort före påsk så får det bli ett nytt samtal :?

Suzanne

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Anders Höier
Inlägg: 70
Registrerades: 05-03-31 22:17
Ort: Öjersjö

Inläggav Anders Höier » 07-03-27 18:51

Fredrik Follin skrev:

I snacket efteråt på Ericssonparkeringen så var det tydligt att vissa tyckte det var småfräckt att köra tokfort samtidigt som man var väl medveten om att det var distansträning. Men "alla hängde ju med" och "kalvar på grönbete" var två parafraser som på något sätt då skulle motivera tokkörningen...NOT!

I fortsättningen anser jag att den som är ledare/värd för rundan skall bära en tröja eller motsv som indikerar "ledare" och som samtidigt ger honom eller henne statusen som sådan. Den som inte vill sträva efter att cykla som gruppen bestämt anser jag kan köra någon annanstans. Är det bestämt 10 km/h eller 35 spelar ingen roll. Förutsättningarna gäller.

Ledaren måste ta ett större ansvar och känner denne att kompetens, pondus eller vilja att korrigera felaktigheter inte finns inombords så avstår man helt enkelt ledarskapet.


Hej Fredrik med flera som tyckt till om söndagens distansrunda angående farten och ledarens insatser.

Regerna är solklara 26-gruppen skall komma in med ett snitt av 26 km/tim, vi hade 28,6 km/tim enligt min mätare, vilket var på tok för mycket. Jag som ledare tar på mig delar av ansvaret för detta, men alla deltagare i gruppen har ett ansvar att hålla den fart som gäller för respektive grupp. Jag borde ha stoppat gruppen och förtydligat reglerna för alla, detta tar jag på mig. Jag och Jonas försökte vara tydliga med detta vid vår uppsummering av rundan och jag mins speciellt att vi betonade att det gick alldeles för fort och om man vill köra i dessa farter skall man välja 29-gruppen (nu hade vi ju ingen ledarled 29-grupp, vill man ändå köra så fort får man bilda en egen grupp utan HCK-ledare i de fall en sådan inte finns).

Vad det gäller ledar tröja är det ingen som har tagit upp tidigare, men detta är en fråga vi kan väcka i ledargruppen, om vi skall bära sådana. Det som gäller (vad jag vet) är att alla måste vara observanta på vem som är ledare och vi var tydliga att markera detta innan rundan startade.

Vad det gäller om jag är lämplig som ledare får andra avgöra det, jag skall göra mitt bästa för att justera de brister jag hade i söndags till nästa gång jag är ledare eller co-pilot. Vill bara sända med att det liggar ett ansvar på alla i gruppen att hålla farten för respektive grupp och respektera vad ledarna ger för direktiv samt i övrigt hålla de regler vi bestämt i vår träningspolicy.


Anders Höier

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2213
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-03-27 22:25

Jag vill bara hjälpa till att påpeka att ett snitt på 26 på en platt runda med ingen vind är nåt helt annat än ett snitt på 26 på en backig runda en dag när det blåser 6-8 sekundmeter. Den senare motsvarar utan vidare en runda motsvarande 30-tempo en lugn dag. Jag har sagt det förut och jag säger det igen - snittet måste vara ett snitt som bara ska uppnås en närmast vindstilla dag på en platt runda. Blåser det måste man tänka på det, och dra av på tempot rejält.

De långsammare i varje grupp är förmodligen också personer som har en mindre aerodynamisk sittställning, så de straffas dubbelt - dels genom den högre ansträngingen totalt, men dessutom också mer i förhållande till andra i gruppen. För 23-gruppen är det därför, som jag ser det, ÄNNU viktigare att dra av på takten rejält när det blåser!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Martin Tornblad
Inlägg: 1133
Registrerades: 04-08-27 10:58
Ort: Majorna

Inläggav Martin Tornblad » 07-03-27 22:44

Låter som en bekant diskussion.... ](*,)
Håller med dig helt Rasmus. Det skall ju vara en jämförbar ansträngningsnivå och inte hastighet mellan rundorna.
Ibland verkar det som det är fler som vill komma och cykla fort på distansträning än på intensiv/intervall-pass. :shock:
/Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Inlägg: 2213
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-03-27 22:54

Martin Tornblad skrev:Ibland verkar det som det är fler som vill komma och cykla fort på distansträning än på intensiv/intervall-pass. :shock:


Vilket ju säkert kan bero på att distansrundorna ligger på helgerna och det är då som de flesta är lediga på ett helt annat sätt än på vardagskvällar.

De som vill köra mer intensivt bör gå upp en fartgrupp i stället för att köra i sin "vanliga" och där driva upp tempot (medvetet eller omedvetet).

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Martin Tornblad
Inlägg: 1133
Registrerades: 04-08-27 10:58
Ort: Majorna

Inläggav Martin Tornblad » 07-03-27 23:11

Rasmus Olsson skrev:
Martin Tornblad skrev:Ibland verkar det som det är fler som vill komma och cykla fort på distansträning än på intensiv/intervall-pass. :shock:


Vilket ju säkert kan bero på att distansrundorna ligger på helgerna och det är då som de flesta är lediga på ett helt annat sätt än på vardagskvällar.

Säkert så, men fortfarande underligt med det i beaktande.
Vill man tvunget köra både intensivt och lugnt vid ett tillfälle i veckan så blir det inte lätt att anpassa sig till en distansgrupp.
/Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Inlägg: 550
Registrerades: 04-06-11 18:28
Ort: Skellefte, men bor i Mölndal
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 07-03-27 23:33

Martin Tornblad skrev:Säkert så, men fortfarande underligt med det i beaktande.
Vill man tvunget köra både intensivt och lugnt vid ett tillfälle i veckan så blir det inte lätt att anpassa sig till en distansgrupp.

Då får man väl "rusa av sig" på lördagen istället eller köra själv.

Om inte gruppens träning passar så får man byta grupp eller köra själv, eller som Joe Friel sammanfattar det bland sina träningsråd: "Train with groups infrequently"...
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Lars Qvist
Inlägg: 210
Registrerades: 05-04-12 19:22
Ort: Trädgårdsstaden

Inläggav Lars Qvist » 07-03-28 00:34

Tråkigt att läsa om Anders!
En sak man bör göra om man har med sig sin mobil på klubbens rundor eller om man cyklar själv:

Lägg in ett nummer i mobilen dit man skall ringa om det händer något.
Numret läggs in i namnlistan under "ICE" (In Case of Emergency).
Detta är ett internationellt förfarande.

Vidare bör man ha en lapp i fickan med namn och ev noteringar om medicineringar (tex allergier)

Jag är med i ett amerikanskt snickar-forum. Där finns en rubrik "Accident Survey". Hit rapporteras olyckor och andra händelser som kunde bidragit till skador. Vi kanske skulle ha något liknande på vårt forum?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:



Återgå till "Äldre"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster