Tisdag 3 april Tjôtrunda

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Tisdag 3 april Tjôtrunda

Inläggav Motionsgruppen » 07-03-08 21:04

Träningsform: Tjôtrunda.
    Pratglad nivå, tisdag/torsdagkvällar. Ca 50-70 km.
    3-4 bestämda banor söderöver och norröver.
    En ledare( 23-gruppen) övriga ledarlösa.

Bild
Bild

En utskriftsvänlig karta i pdf-format finns att hämta: här
OBS att kartans startplats är felaktig start vid Ericsson och ingen annanstans

Hastighetsgrupper HCK Ledare:

23: Suzanne Gadd

Övriga grupper kör ledarlöst

Startplats: Ericsson

Klockan: 18.00

Distans: 45 km

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Lars Qvist
Registrerades: 05-04-12 19:22

Inläggav Lars Qvist » 07-03-11 23:16

Om man skall vara petig.
Fel startplats på kartan!

/LQ

Användarvisningsbild
Roger Nilsson
Registrerades: 04-09-28 20:17

Inläggav Roger Nilsson » 07-03-11 23:21

Det är en lat kartritare som inte hunnit/orkat fixa detta :oops:

mvh Roger

PS
Den som kommer med förslaget att vi skall byta startplats igen får med mig att göra :wink:
DS

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-03-21 22:35

Detta blir nog min premiärklubbrunda för i år. Jobbar helger. Ska inte säga tyvärr, för det är ett roligt jobb och det ger ju pengar, men jag missar ju alla långrundor och tempotest och sånt...

Användarvisningsbild
Eva-Lena Westlund
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-03-27 20:55
Kontakt:

Inläggav Eva-Lena Westlund » 07-03-26 23:15

Jiipeee!!! Äntligen börjar vardagsrundorna, jag kommer! :D

Och så var det ett möte den kvällen :(

Suzanne Gadd
HCK-medlem
Registrerades: 04-04-06 16:46

Inläggav Suzanne Gadd » 07-04-02 19:15

:D Välkomna till säsongens första kvällsträning ! :D

Tjôtrunda…ja en nygammal träningsform. Aktuell under säsongerna 2004 och 2005. Förra året körde vi mer teknikträning men många medlemmarna ville ha tillbaka tjôtrundorna…så varsågo :wink:

Vi kommer tjôta till välkända rundor så vi slipper att vara alltför vilse i geografin..speciellt 26:an och 29:an där alla kommer bli ledare :P

Checklista:
:idea: Ta med belysning. Det hinner bli skymning innan vi är tillbaka

:idea: Skriv ut kartan om du har möjlighet

:idea: Vätska; gärna 2 vattenflaskor

:idea: Energi; bananer, energikaka eller liknande

:idea: Reservslang; om du får punka

:idea: En cykelpump; för att pumpa upp ovannämnda slang , utifall att...

:idea: Om du har - verktyg och reservdelar du får plats med (multiverktyg, lagningssats, extra pedalkloss, etc etc)

:idea: Läs gärna igenom klubbens träningspolicy www.hisingensck.se/traning/traningspolicy_utomhus.php

Upplägg för 23-gruppen

Uppvärmning fram till Tennishallen i Rävekärr
Lugn och fin körning i uppförsbackarna.....vi cyklar hcksmart..när vi har tagit oss över krönet drar vi på istället. Första och sista milen på rundan skall vara lika kul.
Efter Inseros börja backar med lite större B. Var och en tar backarna i sin takt. Den som kommer först upp, åker tillbaka och hämtar upp resten av gänget =D>
Banan/ gelehallondepå i Landvetter
Nedvarvningen börjar i höjd med Mölnlycke

Härligt vårväder...nästan rensopade vägar..yes nu är vi igång med sköna kvällsträningar \:D/

Suzanne

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-02 20:23

Jag kommer att köra rundan på min enväxlade. Därför kan det bli lite trixigt när vi kommer till lite brantare backar. Inte med farten, utan med att jag då ofta behöver ställa mig upp. Kör vi med "egen körning" i de större backarna blir det inget problem. Vill bara veta om det är planeringen generellt eller bara i ett par utvalda backar?

Förresten är väl rundan lagd att gå i samma backe som de hemska "svamparna" finns i? Vet inte om det känns så trevligt att cykla grupp just där. Alternativ väg?

Suzanne Gadd
HCK-medlem

Inläggav Suzanne Gadd » 07-04-02 22:25

Bra att Du frågar Rasmus..vi börjar med backarna.

I normallut ( ja ja Rasmus jag vet att det är mycket subjektivt) men ändå så normalt som de flesta tycker,kommer vi hålla ihop klungan.

Din reflexion är utmärkt..för det finns en viss säkerhetsrisk när en cyklist ställer sig upp i t.ex i en backe. Från vår träningspolicy:

Ska du ställa dig upp ur sadeln så bör det också ske så mjukt som möjligt, gärna efter att du har växlat ner till en tyngre växel. Försök att bibehålla trycket på pedalerna samtidigt som du reser dig upp ur sadeln. Reser du dig för fort på en lätt växel skjuter du automatiskt tillbaka cykeln en halvmeter, och har lika automatiskt skaffat dig en ovän eftersom cyklisten bakom bara hade en decimeter mellan sitt framhjul och ditt bakhjul.

Alla ? är till för att lösas...jag säger till Rasmus när vi närmar oss backar, både normala och de med B, så hinner Du lägga Dig sist i klungan. Vi löser detta.

Svamphattarna kör vi förbi. Samma sak här, det kommer bli varning i förtid och vi lägger oss i ett led. Finns utrymme på högra sidan. Känns det för obehagligt hoppar vi helt enkelt av hojarna och går några meter

26- och 29 gruppen kommer få tydliga direktiv var svamphattarna finns.

Kul att få se Dig på träningen Rasmus...välkommen !

Suzanne

Användarvisningsbild
Janne Eklund
Registrerades: 04-06-28 22:52

Inläggav Janne Eklund » 07-04-03 08:01

Kan jag få en närmare beskrivning var på Ericsons område vi startar.

Lars Qvist
Registrerades: 05-04-12 19:22

Inläggav Lars Qvist » 07-04-03 10:40

Janne,
alldeles söder om Ericsson finns en trafikreglerad korsning, Flöjelbergsgatan/Gunnebogatan. Öster om korsningen finns en parkeringsplats (ca 50 m uppför Gunnebogatan).

/LQ

Användarvisningsbild
Janne Eklund
Registrerades: 04-06-28 22:52

Inläggav Janne Eklund » 07-04-03 12:19

Lars Qvist skrev:Janne,
alldeles söder om Ericsson finns en trafikreglerad korsning, Flöjelbergsgatan/Gunnebogatan. Öster om korsningen finns en parkeringsplats (ca 50 m uppför Gunnebogatan).

/LQ

Tackar!!

Användarvisningsbild
Johan Lafin
Registrerades: 05-06-11 11:33

Inläggav Johan Lafin » 07-04-03 12:57

Hej!

Jag kommer!
Känns som om den här banläggningen redan är en klassisk HCK-runda? Backarna mot Eskilsby och vidare är härliga! :-)

Ser ut att bli bra väder med juh!
Vi ses!
Med vänliga hälsningar
Johan

---- IronMan ----
-- 3860 m sim -- 180 km cykling -- 42 195 m löp --
8-)

Suzanne Gadd
HCK-medlem

Inläggav Suzanne Gadd » 07-04-03 16:16

Janne Eklund skrev:Kan jag få en närmare beskrivning var på Ericsons område vi startar.

http://www.hisingensck.se/traning/startplatser.php

Under fliken Motion hittar vi på vänstra sidan klubbens startplatser med fin fina kartor :wink:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-03 21:50

I skön kvällssol trampade 23-gruppen iväg söderut. Redan efter ett par kilometer insåg jag att jag hade fel handskar på mig. Jag frös om fingrarna. Halvvägs in i rundan hade jag ingen känsel där alls, och trots att jag försökte få upp värmen i backarna och på Shell i Landvetter, så tvingades jag bryta loss från gruppen norr om Landvettersjön, så jag vek av mot Partille när de andra fortsatte ner mot Rådasjön. Det blev en kall, mörk* men snabb hemfärd för min del.

* Satte på ny framlampa från Biltema i går. Nya batterier också. Tände lampan vid Shell i Landvetter. I Partille var lampan redan "brun" i ljusfärgen och när jag rullade in utanför lägenheten var ljuset från den knappt synligt. Skitpryl...

Själva rundan var dock trevlig och mysig. I de värsta backarna kom vi också ikapp den snabbare gruppen! :D

Suzanne Gadd
HCK-medlem

Inläggav Suzanne Gadd » 07-04-04 05:51

Ja herregud vad Du frös om händerna Rasmus...kreativiten i gruppen var stor för att hjälpa till...allt från pannband, mössor till handskar att låna ut till de nedfrysna händerna:wink:

Ja nu är vi igång med kvällsträningen....17 personer kom denna kväll med kalla vindar men en skön sol....många nya ansikten och flera gamla kändisar.
Vi fördelade oss med 9 till 23:an+ vår liggist Jörgen och resten bildade en 26:a med Johan Lafin som håll i dirigentpinnen.

Tjôtrundan blev snarare än introrunda i klungteknik för 23-gruppen...verkligen kul att se alla " nya" som på ett galant sätt tog in alla finesser för en säker klungkörning...det gjorde Ni riktigt bra gänget !
Snittet blev 23.4 km /h.
Apropå introrunda...nästa kommer lördag den 14 april.

Hur gick det för Herr Olsson och hans enväxlade cykel i backarna ?...det där löste Rasmus genom att konstant vara först uppför backarna :D ...Din lilla rackare...Du har tjuvtränat bra i vinter =D>

Suzanne

Jörgen Holmsbo
HCK-medlem
Registrerades: 06-06-10 11:31

Inläggav Jörgen Holmsbo » 07-04-04 07:19

Tack 23-gruppen för en skön lugn tur med en del backar. Som jag brukar säga där jag ligger efter klungan: Det är härligt att se andra jobba på också :)
Ibland önskar man bara att man kunde ställa sig upp i backarna och trampa på som ni andra

Jag lämnade klungan i Landvetter för att fortsätta hemåt mot Hindås. Totalt 50 km och ett snitt på 24km/h. Lugnt och bra!

/Jörgen, liggist

Användarvisningsbild
Johan Lafin
Registrerades: 05-06-11 11:33

Inläggav Johan Lafin » 07-04-04 08:29

Hej!

Som en flock hungriga rådjur på grönbete... ;-) så kändes det när vi drog iväg mot Kållered i bra tempo. Lite fri fart i backarna vid Greggered och upp mot Eskilsby gjorde att de starka benen fick släppas loss lite :-)

Vill inte tjata allt för mycket, men det gäller att hålla igen i uppförsbackarna och inte öka ansträngningen allt för mycket. Man ska få med sig alla över krönet och SEN trampa på utför. När man ligger först får man hålla lite koll över axeln och se så att alla hänger med i backarna. Detsamma gäller vid start efter stopp och vid korsningar/sväng/rondell, se till att hela klungan är med innan man sätter upp marschfarten igen. Vi är alla lite ringrostiga men mot slutet så gick det riktigt bra!

Kissepaus och lite växeljustering gjorde att 23-gruppen helt plötsligt var i kapp oss. Rullsnittet låg ändå på 26,5 och alla kändes fräscha.

Fin och disciplinerad klungkörning tog oss i lagom snabbt tempo ner till Landvetter, en efter en troppade av klungan och åkte hemåt på sina egna vägar.
Hemkomst i skymningen och det var tur att man hade tagit på sig vinterkläderna (riktiga vantar Rasmus, riktiga vantar ;-) )för nu var det kyligt värre.
Tack alla för trevligt sällskap! Vi ses snart igen!

Några bilder från dagens tur, från starten och en liten kissepaus innan Eskilsbybackarna:

Bild
Bild
Bild
Bild

Vi ses!
Hadegött!
Med vänliga hälsningar

Johan

---- IronMan ----

-- 3860 m sim -- 180 km cykling -- 42 195 m löp --

8-)