Brand- och Polis-SM

Användarvisningsbild
Martin Tornblad
Registrerades: 04-08-27 10:58

Brand- och Polis-SM

Inläggav Martin Tornblad » 06-09-12 20:08

I morgon, 13/9 håller vi tummarna för Kjell Bengtsson och Klas Lüppert som kör Brand- och Polis-SM i tempo. De kör i stort sett på samma bana som där serietävlingen avgörs senare på kvällen, men nästan dubbla distansen 18 km. Mer info här
/Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Eva-Lena Westlund
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-03-27 20:55
Kontakt:

Inläggav Eva-Lena Westlund » 06-09-13 09:17

Lycka till Kjell och Klas!! \:D/

Användarvisningsbild
Johan Sundberg
Registrerades: 05-09-29 12:48

Inläggav Johan Sundberg » 06-09-13 10:19

Kör så det ryker, Klas och Kjell !!

Stefan Thander
Registrerades: 05-08-27 08:49

Inläggav Stefan Thander » 06-09-13 12:51

Några tips till övriga tävlingsarrangörer i länet till hur man fått tillstånd till vändpunkt...?? :roll:

Janne Aarnseth
HCK-medlem
Registrerades: 04-11-08 23:21

Inläggav Janne Aarnseth » 06-09-13 13:48

Stefan Thander skrev:Några tips till övriga tävlingsarrangörer i länet till hur man fått tillstånd till vändpunkt...?? :roll:

Hej Stefan!
Eftersom detta beslut om tillstånd är en allmän handling så kan vem som helst begära ut den. Detta har jag gjort. Följande finns att läsa: "Tävlingen skall arrangeras utifrån överenskommelsen med Björn Hedén, Vägverket Region Väst, om ändrad bansträckning vid vändpunkt korsningen Lv 503/544. Ändringen innnebär att ingen vändning sker på allmän väg. Vändningen flyttas 100 meter tillbaks och kommer att ske in på garageplan strax före korsningen. Vidare kommer polis att finnas på plats."
"När börjar Sommarspinngen?"

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 06-09-13 18:28

"Tävlingen skall arrangeras utifrån överenskommelsen med Björn Hedén, Vägverket Region Väst, om ändrad bansträckning vid vändpunkt korsningen Lv 503/544. Ändringen innnebär att ingen vändning sker på allmän väg. Vändningen flyttas 100 meter tillbaks och kommer att ske in på garageplan strax före korsningen. Vidare kommer polis att finnas på plats."

Och så var vändningen som också funkade hyfsat.
Cyklingen gick också hyfsat tror jag landade på 28 min.
Men det var tyvärr inte snabbaste tiden i H40 så det blir väl att försöka träna mer i vinter och inte ge sig till sommaren och nästa tempolopp i Brand SM. I morgon har jag bara förhoppningar att ta mig runt de 4 varven i skatås........

ps tack för uppmuntran :wink:
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Gäst

Inläggav Gäst » 06-09-24 23:41

Eftersom det handlar om cykeltävling på väg är det länsstyrelsen som tillstyrker vilket jag också anatar är så i detta fall.

Länssstyrelsen för Västra Göraland har beslutat att inte ge tillstånd till cykeltävling med vändpunkt på allmän väg såvida det inte sker i en rondell. Beslut togs för ganska länge sedan och gäller tillsvidare.

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Registrerades: 04-06-11 18:28
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-09-24 23:55

En intressant detalj i sammanhanget är att det verkar gå alldeles utmärkt att få köra med vändpunkt på triathlontävlingar på många ställen i landet, inklusive Västra Götaland.
Jag förstår inte varför det skulle vara mer "problematiskt" med en "ren" cykeltävling...
:?:
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Gäst

Inläggav Gäst » 06-09-25 08:51

Man kan få tillstånd till vändpunkt men kräver polisbevakning.
Jag förstår inte problemet. Vändpunkt på väg är väl inget att föredra.
Finns massor av banor i Göteborgsområdet där mankan använda sig av rondell som vändpunkt

Stefan Thander

Inläggav Stefan Thander » 06-09-25 15:44

"Gäst" skrev:
"Jag förstår inte problemet"

Kanske inte "problem", men följande tankar dyker upp:

I övriga landet anses det trafiksäkert nog att tillåta vändpunkt på väg.

De vägar som "utrustas" med rondell är i allmänhet de med högre trafikbelastning.

Om man eftersträvar specifika distanser så blir det betydligt svårare att hitta bansträckningar där avståndet till rondellen stämmer med lämplig start/målplats.

Traditionella bansträckningar kan inte längre utnyttjas, i vissa fall har banor med decenniers tradition slutat användas.

Många gånger eftersträvar man flacka banprofiler, det kanske inte stämmer med rondellers placeringar.

Men, vad vet väl jag, det är väl bäst att bara anpassa sig...

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-09-25 19:40

Anonymous skrev:Man kan få tillstånd till vändpunkt men kräver polisbevakning.

På den triathlontävling i Västra Götaland jag körde i somras såg jag inte till någon polis vid vändpunkten. Varför behövs det då på en renodlad cykeltävling? Är det månne tillståndsmyndigheterna som är okunniga om vad de ger tillstånd till och vilka likheter resp. skillnader som finns mellan olika idrotter?

Gäst

Inläggav Gäst » 06-09-25 23:53

Hade triathlontävlingen tillstånd????

Är det månne så att MCK har svår att hitta banor och därför gör man inga nya tävlingar föruom tempo som man altid gjort....

Flacka banor...VM var inge flack...sluta gnäll..fixa en tävling istället. Finns för få tävlingar i Sverige

Användarvisningsbild
Fredric Engelke
Registrerades: 04-10-14 17:30

Inläggav Fredric Engelke » 06-09-26 08:53

För få tävlingar...hm det är ju svårt att få folk till de få tävlingarna som finns.

PS. Skriv ditt namn, så blir det lättare att ta dig på allvar.

Användarvisningsbild
Fredrik Bistedt
Registrerades: 05-11-11 14:08

Inläggav Fredrik Bistedt » 06-09-26 09:02

Ny i debatten...

Fredrik vad menar du med "svårt att få fok". Folk som cyklar eller som hjälper till med arrangemang.

Cylister: Erbjuder man en bra tävling är jag övertygad om att det kommer cyklister.
Funktionärer: Fler ungdomar, fler föräldrar.. klubbarna måste bli större

Stefan Thander

Inläggav Stefan Thander » 06-09-26 10:39

Anonymous skrev:Hade triathlontävlingen tillstånd????

Är det månne så att MCK har svår att hitta banor och därför gör man inga nya tävlingar föruom tempo som man altid gjort....

Flacka banor...VM var inge flack...sluta gnäll..fixa en tävling istället. Finns för få tävlingar i Sverige

Sluta gnäll? - att jämföra VM med huvudsakligen "gubbtävlingar" (själv gubbe) kanske inte är helt verklighetsförankrat.

"ordna fler tävlingar" - tja att kräva rondell istf för vanlig VP kankse inte direkt är främjande för fler tävlingar...

I MCKs fall har man t ex funderat på ett tempolopp mellan Lindome o Kungsbacka (o använda Kunsbackarondellen), men då krävs TVÅ tillståndsavgifter pga man korsar länsgräns...

Användarvisningsbild
Fredrik Bistedt

Inläggav Fredrik Bistedt » 06-09-26 12:13

många som har emot backar varför är det så?
Även gubbar måste väl kunna cykla i backar. och ärligt talat så mycket backar har vi inte i Sverige.

Vill inte gubbarna cykla i backar tycker nog jag man ska differentiera tävlingarna, tävling för cyklister som tränar och en tävling för dom andra dom som vill ut på en snabbare utflykt, sitta i klungan och ha det bra...

Två tillstånd... kostar 1650 SEK extra..med fler sponsorer och fler anmälda är det väl inget problem..om det blir en mkt bättre tävling..varför avstår man???

Användarvisningsbild
Fredric Engelke

Inläggav Fredric Engelke » 06-09-26 12:33

Håller med dig Bistedt om att det måste bli fler ungdomar, föräldrar och större klubbar.

Med svårt att få folk menar jag både cyklister och arrangörer. Flera lopp har varit nära att ställas in år, en del har ställts in och många har gått med underskott pga av för få cyklister, men även på grund av för få funktionärer.

Däremot har du missuppfattat "backdebatten". Vi pratar tempo, inte linje. Så glöm det där med att sitta i klungan och ha det bra...Visst kan även tempolopp vara backiga, men många tempohästar tycker nog om snabba tempobanor där man kan hitta en bra rytm och få en hög medelhastighet.

Varför avstår man? Tja, you tell me...vad hände med Kvibergs GP? (En kanontävling som jag hoppas återkommer!).

Nästa år för vi hoppas på en tävlingshelg med linje, GP, tempo och backtempoprolog!

Stefan Thander

Inläggav Stefan Thander » 06-09-26 13:54

Fredrik Bistedt skrev:många som har emot backar varför är det så?
Även gubbar måste väl kunna cykla i backar. och ärligt talat så mycket backar har vi inte i Sverige.

Vill inte gubbarna cykla i backar tycker nog jag man ska differentiera tävlingarna, tävling för cyklister som tränar och en tävling för dom andra dom som vill ut på en snabbare utflykt, sitta i klungan och ha det bra...

Två tillstånd... kostar 1650 SEK extra..med fler sponsorer och fler anmälda är det väl inget problem..om det blir en mkt bättre tävling..varför avstår man???

Tja, jag väger 64 kg så då kan du ju gissa om jag föredrar tempo lr linje med backar... :lol:

Största problemet med tävlingar är nog att inte alla klubbar har ngn som dig (allvarligt menat), En driftig tävlingsledare som hellre ser möjligheter än problem löser det mesta. Folk kanske inte anmäler sig frivilligt som funktionärer, men om ngn frågar dem så ställer nog de flesta upp, men det krävs att "någon" frågar (och lägger mycket tid före själva tävlingen).

Tänk om GCF /lr genom klubbsamarbete/ kunde anställa ngn som tävlingsledare för distriktens samtliga arr, inkl motionsloppen, vilken bas o vilka möjligheter...

Janne Aarnseth
HCK-medlem
Registrerades: 04-11-08 23:21

Inläggav Janne Aarnseth » 06-09-26 15:00

Stefan Thander skrev:Tänk om GCF /lr genom klubbsamarbete/ kunde anställa ngn som tävlingsledare för distriktens samtliga arr, inkl motionsloppen, vilken bas o vilka möjligheter...

Kanske ett Kommissarie-jobb? :wink:
"När börjar Sommarspinngen?"

Användarvisningsbild
Fredric Engelke

Inläggav Fredric Engelke » 06-09-26 15:09

Nu har ju den här tråden (Brand&Polis-sm) spårat ur totalt...men vi kör väl på tills moderatorn får spader.. :D

Vill bara flagga för att det anordnas utbildningar för att bli tävlingsledare. Se tex www.mck.se under utbildningar 2006-2007.

Utan att lova för mycket tror jag att det finns goda möjligheter att få bidrag till kursavgiften.

edit länk till utbildningar:
http://www.mck.se/chris/medlem/2006/SCF_utbildning.pdf

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-09-26 20:14

Anonymous skrev:Hade triathlontävlingen tillstånd????

Det utgår jag ifrån. Jag tvivlar på att någon arrangör skulle våga köra en såpass stor tävling utan erforderliga tillstånd...

Vem är du då?

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 06-09-26 20:33

Fredric Engelke skrev:Nu har ju den här tråden (Brand&Polis-sm) spårat ur totalt...men vi kör väl på tills moderatorn får spader.. :D

Kör på ni bara ;)
Mitt inlägg får väl bli följande – en cykeltävling kunde fixas med vändpunkt trots att det sägs att det egentligen inte får göras. Bra! Då är det ju bara att visa på den tävlingen nästa gång man söker tillstånd.
Är koppen halvfull eller halvtom? Det är bara en inställningsfråga ;)
.

___O
-\ <,
(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Användarvisningsbild
Fredrik Bistedt

Inläggav Fredrik Bistedt » 06-09-27 01:00

Jag gör gärna fler och större tävlingar..men orkar inte dra ihop folk...

Utbildning. Tycker GbgCF måste utbilda fler kommissarier både MTB och Lvg. I dagsläget är det bara jag som är kommissarie. Lasse Feiff och Björn Rosander står visligen med i licenslistan men bara för av GCF inte meddelat SCF att dessa två inte är aktuella för uppdrag.
Dessutom borde målkameraskötare finnas inom distriktet. Handslaget finns. Kommunen har utbildningsbidrag.

På tävlingsledarfronten är det ganska tunnt i distriktet. Jag är inte formellt utbildad men vet vad som krävs. Varje klubb borde kunna mönsta tävlingsledare.

Personligen ville jag ha bidrag av GCF till sjukvårdkurs (6000 SEK) men fick nobben..lite trist...

Vad gäller få cyklister till tävlingar så ska man nog inte ge sig. Man ska inte ställa in tävling. Själv går jag i valet o kvalet att ställa in Master Classic. Inga anmälningar och inga funtionärer.... Så vil ni ha tävlingen anmäl er. Antingen som cyklist elelr funktionär.

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 06-09-27 07:13

Fredrik Bistedt skrev:Själv går jag i valet o kvalet att ställa in Master Classic. Inga anmälningar och inga funtionärer.... Så vil ni ha tävlingen anmäl er. Antingen som cyklist elelr funktionär.

Väldigt långt från ämnet för den här tråden, men okej...
En reflektion kring Master Classic. Jag är visserligen inte i målgruppen för den tävlingen, men hur är det med marknadsföringen av tävlingen? Det är inte precis så att man känner att man fått överväldigande mycket reklam om det. Jag vet att tävlingen finns men mer än så är det inte. Hur mycket har ni pushat om den? Funkar det med reklam? Ja...
.

___O

-\ <,

(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Användarvisningsbild
Stefan Olgarsson
HCK-medlem
Registrerades: 05-06-16 16:02
Kontakt:

Inläggav Stefan Olgarsson » 06-09-27 10:24