Ale Höstklassiker 2005, lördag 26/11, 10:00

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem
Registrerades: 04-11-06 16:22

Ale Höstklassiker 2005, lördag 26/11, 10:00

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-21 02:01

Nån som är sugen på att köra en lite annorlunda runda? :-k

Vi startar från Ale-hallen i Nödinge 10:00. Därefter går färden inåt landet mot Ryd, Starrkärr, Kilanda, Brobacka, Sjövik osv, runtomkring i Alefjäll och Risvedens naturreservat (ska försöka göra en karta).

Rundan är cirka 63km varav hälften är grusväg. Det är dock ganska hög standard på de hårt packade grusvägarna, med väldigt lite löst grus och jämnt underlag. Totalt är det 6 grusvägssektioner som skall avverkas. Många av sträckorna är nästintill tomma på biltrafik vilket gör att man märker naturen runtomkring mycket mer, en upplevelse utöver det vanliga. :D

Utrustning: :bike: Man bör nog ha någon form av slitstarka däck, men i övrigt går det bra med den vanliga racercykeln. IRC Duro, Continental Top Touring eller Schwalbe Marathon är fina däck att köra på off-season. Mountainbike eller cykelcross går också fint naturligtvis.

Hastighet: Så att alla hänger med, distans, lugnt.

Start och mål: Ale-hallen i Nödinge, lördag 10:00, ligger vid Vimmersjön strax bredvid 45:an, parkering bredvid fotbollsplanerna.

Bild

/Kevin
Senast redigerad av Kevin Bladh 05-11-24 21:44, redigerad totalt 3 gånger.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-21 23:51

Här kommer banskissen också!

Bild

/K

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Registrerades: 04-06-11 18:28
Kontakt:

Klassiker?

Inläggav Fredrik Granlund » 05-11-22 22:02

Eftersom den kallas för höstklassiker så antar jag att det är några som burkar köra den här turen varje höst. Vilka är det?

/Nyfiken
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-22 22:29

Nej, den är kallad höstklassiker för att den påminner om klassikertävlingarna på våren, med pavén utbytt mot grusväg. Du har chans att skapa historia och vara med i ursprungsgänget! :D

Men det här är inte sista gången vi kommer att köra grusväg. Till våren blir det definitivt fler sådana här klassiker-liknande rundor på grusväg. Det var hur kul som helst sist jag var ute!

/K

Björn Nilsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-11-01 01:53

höstklassikern

Inläggav Björn Nilsson » 05-11-23 19:31

hej Kevin
Det verkar vara en annorlunda runda mot vad man brukar göra.
Jag hänger på, nyttjar min touring-cykel med skärmar vilket vädret kanske tränger
Björn

Anders Gullman
HCK-medlem
Registrerades: 05-09-05 17:41

Inläggav Anders Gullman » 05-11-23 21:54

Skulle det inte bli fler intressenter om man valde en runda med start närmare stan? Jag är inte ointresserad men drar mig lite för att cykla 3-4 (?) mil till starten.

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Re: höstklassikern

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-24 01:01

Björn Nilsson skrev:hej Kevin
Det verkar vara en annorlunda runda mot vad man brukar göra.
Jag hänger på, nyttjar min touring-cykel med skärmar vilket vädret kanske tränger
Björn

Hej Björn! Touringcykel blir alldeles utmärkt.

Jo, det är en helt annan runda än vad vi brukar köra. Karaktären på rundan blir väldigt beroende av vädret. Är det torrt och stilla så blir det en glidarrunda i härlig lantmiljö. Är det väldigt blött så kan det bli en runda som sållar pojkarna från männen.

På grusvägen kan man inte ligga på rulle som vi normalt gör pga en del tjälskottshål, utan där är det upp till var och en att se var man cyklar någonstans. På asfalten kör vi tvåpar. Om det blir kallt och blött försöker vi hålla uppe farten lite bättre så vi håller oss varma, och kortar ner banan något. Det är inget tvång på skärmar.

Det går inte att fylla på vatten eller mat under rundan. Ta med något att äta.

Det här blir spännande

/Kevin
Senast redigerad av Kevin Bladh 05-11-24 01:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-24 01:16

Anders Gullman skrev:Skulle det inte bli fler intressenter om man valde en runda med start närmare stan?

Jo, men det blir en väldigt lång runda om man ska cykla till Alefjäll/Risveden från stan.

Det är många som är intresserade av att köra, de är lite blyga bara. :wink: Räknade mer eller mindre med att alla kör bil till starten.

/Kevin

Användarvisningsbild
Max Wallén
Registrerades: 05-09-12 21:04

Inläggav Max Wallén » 05-11-24 13:34

Jag gör ett nytt försök med min MTB.
Denna gång med andra däck.

/Max
There is a fine line between 'hobby' and 'mental illness'.

Användarvisningsbild
Johan Nord
HCK-medlem
Registrerades: 05-09-15 20:41

Inläggav Johan Nord » 05-11-24 20:04

Lugnt distanspass är ju nåt jag verkligen är i behov av så jag dyker upp på MTB:n. Skall försöka hinna byta till semi-slicks så att hojen rullar, åtminstone lite, lättare.

/Johan

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-24 21:31

Kartan ovan har uppdaterats och rundan justerats ner till ~63km, vilket är en bättre längd på den här rundan.

Lite vägbeskrivning om man kommer söderifrån: Man svänger av 45:an efter Ale Torg (McDonalds mm), på skylten står det Ryd och Nödinge kyrka. Sen följer man kartan ovan.

Vi ses

/Kevin

Anders Gullman
HCK-medlem
Registrerades: 05-09-05 17:41

Inläggav Anders Gullman » 05-11-25 18:15

Kevin Bladh skrev:
Anders Gullman skrev:Skulle det inte bli fler intressenter om man valde en runda med start närmare stan?

Det är många som är intresserade av att köra, de är lite blyga bara. :wink: Räknade mer eller mindre med att alla kör bil till starten.
/Kevin

OK - men det var just det jag menade - det blir en lång runda - därför skulle jag föredra en 8-10-mils-runda med start närmare stan.
Det kanske kommer...

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-26 09:16

Jaha, det här var ju ett riktigt skitväder. Har full förståelse för om folk hellre stannar hemma en sån här dag. Annars ses vi 10:00.

K

Användarvisningsbild
Roger Nilsson
Registrerades: 04-09-28 20:17

Inläggav Roger Nilsson » 05-11-26 09:59

Detta är väl inget bara lite snöblandat och 0 grader , vi ses

/Roger

Användarvisningsbild
Aron Mathiasson
Registrerades: 05-11-06 17:16
Kontakt:

Inläggav Aron Mathiasson » 05-11-26 13:58

Jag kom tyvärr lite sent men ni var ju kvar men försvann och jag och en man från Lygnen han aldrig ikapp så vi visste inte hur man skulle svänga i korsningarna sen så vi fick ta en egen runda på ca 3 mil.
Lite tråkigt att inte hinna ikapp men men

Användarvisningsbild
Kevin Bladh
HCK-medlem

Inläggav Kevin Bladh » 05-11-26 15:20

Och nu, några bilder från rundan...

Bild

Skämt åsido, så dåligt var det inte alls faktiskt. Fyra man gav sig iväg i snögloppet från Nödinge SK:s hemmaarena. Man får tacka för det utomordentligt trevliga sällskapet. Det var både banker, räntor, hästar, kaffe och annat som avhandlades. Max var vikingen idag och cyklade från Mölndal. Allt flöt på bra, inga punkteringar. Vi får se vad man kan hitta på med en sån här runda till våren.

Hemskt synd att ni två eftersläntrare aldrig kom ikapp. Vi väntade en stund och körde extra långsamt första biten, men när det är snöblandat regn så går det inte att vänta så länge, det blir för kallt.

MVH
/Kevin

Användarvisningsbild
Roger Nilsson
Registrerades: 04-09-28 20:17

Inläggav Roger Nilsson » 05-11-26 16:54

Kevin ; kul idé
Jag var kanske lite tveksam hur kul detta skulle bli när vi startade i det snöblandade regnet. Men eftersom detta var mkt upp och ner så steg snart temperaturen i kroppen att det sedan halvägs blev uppehåll gjorde inte saken sämre. Björn visade ju också i praktiken hur bra det är att ha med sig en rejel väska på touring hojen , termos med kaffe, gôtt.

Nu väntar bara cykelvården , skitig är bara förnamnet

Användarvisningsbild
Johan Nord
HCK-medlem
Registrerades: 05-09-15 20:41

Inläggav Johan Nord » 05-11-26 17:29

Som den andre av eftersläntrarna får jag tacka Aron för trevligt sällskap.

Som redan omnämnts så fick välja väg på känn i korsningarna förutom den första där vi kunde fråga en lastbilschaffis om han hade sett er och det hade han.

Ett tips, i all välmening, hade varit för tätgänget att vända om vid första korsningen och möta upp oss. Antagligen hade det inte krävts så många minuters cykling "åt fel håll" innan vi varit återsamlade.

Att man inte vill stå still och vänta när det är nån plusgrad och snöblandat regn är fullt förståeligt.

Nästa gång skall jag passa tiden !

/Johan

Återgå till "Äldre"