140622 Distans

Jag kommer och cyklar gärna i:

23-gruppen
1
8%
26-gruppen
4
33%
29-gruppen
7
58%

Antal röster: 12

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

140622 Distans

Inläggav Motionsgruppen » 14-03-15 18:12

Träningsform: Distans

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Fartgrupper
Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper:
Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar med en Introrunda.

Cyklister som inte har cyklat med oss tidigare cyklar alltid sin första runda i den lugna gruppen och kan senare gå över till snabbare grupper när de har lärt sig grunderna i att cykla i klunga.
För att cykla med oss så måste du fyllt 18 år eller ha en som har ansvaret för dig på hela cykelrundan.

Är du inte medlem så går det bra att cykla med oss 2-3 gånger men sen vill vi se dig som medlem.

Läs mer om HCKs Träningspolicy, cykla i grupp och tecken vid klungcykling.

Startplats: Ericsson
Distans (Km): 127
GPX: HCK Ericsson 13 Eskilsby Ravlanda.gpx
GPSies: GPSies
Karta (PDF): HCK Ericsson 13 Eskilsby Ravlanda.pdf
Banprofil: HCK Ericsson 13 Eskilsby Ravlanda.PNG
Fika:

Ledare:
23
26 Christer
29 Bo

Klockan: 10:00

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Fabbe
Registrerades: 14-06-16 14:51

Re: 140622 Distans

Inläggav Fabbe » 14-06-16 15:03

Hejsan,
om rundan blir av på sön så hakar jag gärna på den lugna gruppen. Jag cyklade med HCK 1-2 ggr för ca 5 år sedan. Gör gärna en repris på det i år :)
Ser fram emot detta!

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Registrerades: 11-05-23 19:07
Kontakt:

Inläggav Andreas Selstam » 14-06-20 10:44

Kommer och kör 29'an! Eller kan vi hoppas på en 33:a?
// Andreas

-> Min träningsblog

Reine Lindqvist
Registrerades: 05-01-09 08:07

Inläggav Reine Lindqvist » 14-06-20 19:33

Kommer på söndag! 29 eller 33 :)
Reine

Mats Gärdfors
Registrerades: 14-05-19 20:52

Inläggav Mats Gärdfors » 14-06-21 18:13

Kommer imorgon söndag. Kör 29:an.

Användarvisningsbild
Niklas Mattsson
HCK-medlem
Registrerades: 12-05-23 08:20

Inläggav Niklas Mattsson » 14-06-21 18:47

Kommer och flåsar i 33:an om det blir nån. Annars 29:an.

Användarvisningsbild
Daniel Svensson
HCK-medlem
Registrerades: 12-04-30 19:15

Inläggav Daniel Svensson » 14-06-21 21:09

Det verkar nog som att även jag dyker upp och kör i den snabbare gruppen
Danne "Fläng" Svensson

Anders Hedström
HCK Motion Ledare
Registrerades: 09-09-21 21:16

Inläggav Anders Hedström » 14-06-21 21:34

Jag kommer och håller mej i 26an. Får ta det lite lugnt när jag testar nya inställningar på cykeln.
De e inte lätt att va envis- men de hjälper!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-21 22:04

Jag kommer, och kör _inte_ 33+.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-21 22:14

Kollade just banan ... om dessa som vill köra 33+ och inte har det snittet när de kommer i mål, ... then they're wimps. :-) :-)

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Andreas Selstam » 14-06-22 15:40

Daniel Ridings skrev:Kollade just banan ... om dessa som vill köra 33+ och inte har det snittet när de kommer i mål, ... then they're wimps. :-) :-)

35,2

:)
// Andreas

-> Min träningsblog

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Andreas Selstam » 14-06-22 15:49

Det var en lättsam 29-grupp som rullade iväg utan ledare. Och alla vet vad som händer med en ledarlös 29-grupp?

Eftersom det inte stod någon fika på turen så jagade vi fik, och hungriga 29-gruppare cyklar fort. Fram till Bertshult där vi hade räknat med att få tag i lite fika efter att ha jagat varandra upp till Ubbhult var väl snittet drygt 34, men eftersom det var stängt så ökades gruppen ansträngningar och vi jagade rätt på Bykrogen i Hindås istället.

Några valde att avvika här för att rulla hemåt istället.

Efter att ha tankat i Hindås sprätte alla till å det grövsta och körde grupptempo till Rävlanda (~47-ich) och sedan blev det mest dragkamp mot motvinden till Anneberg då det började svida rent ordentligt.

Summa summarum, drygt 13 mil, 35 i snitt och alla såg härligt glada ut!

Underbart att så många var med! =D>

Disclaimer: Det här =var= ingen vanlig 29-runda med HCK. Vanliga 29-rundor brukar gå i 29/30-tempo. [-o<
// Andreas

-> Min träningsblog

Reine Lindqvist

Inläggav Reine Lindqvist » 14-06-22 18:18

Tack för rolig runda!
Reine

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-22 19:28

Andreas Selstam skrev:
Daniel Ridings skrev:Kollade just banan ... om dessa som vill köra 33+ och inte har det snittet när de kommer i mål, ... then they're wimps. :-) :-)

35,2

:)

Jag är säker på att du vet, men man räknar inte snittet efter cykeldatorn, utan avståndet delat med antal timmar ni var ute. Stannade ni någonstans, så sjunker ju snitthastigheten. :-)

Grattis! Det var en fin dag idag.

Daniel

Edit: Lilian tyckte synd om oss som hade cyklat så långt och öppnade butiken. Vi fick kaka, vaniljsås, kaffe och värme.
---

Användarvisningsbild
Niklas Mattsson
HCK-medlem
Registrerades: 12-05-23 08:20

Inläggav Niklas Mattsson » 14-06-22 20:11

Ja det var bra tryck på pedalerna idag. Mycket sköj. Tack alla.

Och Daniel, HCK:s motionsrundor räknar alltid med rullsnitt :-) Min dator visade runt en halvtimmes paus inkl. fika och cykelkrångel.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-22 20:23

Niklas Mattsson skrev:Och Daniel, HCK:s motionsrundor räknar alltid med rullsnitt :-) Min dator visade runt en halvtimmes paus inkl. fika och cykelkrångel.

Det är helt riktigt. Men å andra sidan, har inte HCK några motionsrundor som går i 35+ i snitt, så det är riktigaste att använda ett ärligt mått för sådana. :-) Det är Race som gäller, och de stannar inte för att fika mitt i racet ;-)

Daniel
---

Användarvisningsbild
Carl Johan Göbel
HCK Motion Ledare
Registrerades: 12-05-25 08:57

Inläggav Carl Johan Göbel » 14-06-22 23:27

Hej hej

Efter att som svensk åter igen intagit Koenigsbourg lite norr om Riquewihr i Alsace, som uppvärmning inför de franska delarna av alperna, kände jag för att kika in och se vad som händer där hemma. Då gör det ont i mitt nyfunna HCK-hjärta att läsa detta dravel.

Så vitt jag vet så är en 29grupp alltid en 29grupp oavsett om den är ledarledd eller inte. För det finns alltid dom som är nybörjare i en 29, och vad jag har lärt mig så är det väl meningen att alla skall med, eller har detta ändrats? Det är inte kul att läsa om att folk har hoppat av längs vägen! Om sådant händer kanske det är dags att fråga sig själv varför.

Är det så att ni vill köra fortare så kanske vi borde skapa en snabbare grupp utan ledare med frifart, så vi inte tappar de motionärer som bara vill njuta av en lite snabbre runda än 26:an.

Som ny ledare hoppas jag, och även tror att flera äldre ledare är av samma mening, så vi kanske borde träffas och diskutera detta.

Väl mött/ Carl Johan Göbel, på väg mot Alpe d' Huez :)

Stefan Norman
Registrerades: 07-08-12 14:26
Kontakt:

Inläggav Stefan Norman » 14-06-23 15:25

Även jag tackar till årets roligaste runda i "29'a" gruppen. Kul med sådana här turer med lite frihet under ansvar.

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Andreas Selstam » 14-06-23 16:52

Några klargöranden.

För mig är HCK-anda att alla skall med, det var det första mantrat som nöttes in på de allra första rundorna och något som Eive deklarerade högljutt och entusiastiskt på min introrunda.

Vi gjorde en inventering av gruppen som rullade iväg, hade koll på att alla orkade även om några låg på gränsen. Ständiga frågor till de som såg ut att kämpa om allt var okej, om de behövde vila, eller bara stå över ett par förningar. Det är vad jag själv kallar respekt för gruppen och dess deltagare och är inget dravel på något sätt. Det är HCK-hjärta i min bok.

Min uppfattning är att alla som var med "njöt" och hade roligt och de som avvek tidigare gjorde det för att någon mådde illa och den andre hakade på för att den som mådde dåligt inte skulle behöva rulla hem ensam. Respekt! =D>

Oao!
// Andreas

-> Min träningsblog

Reine Lindqvist

Inläggav Reine Lindqvist » 14-06-23 17:20

Andreas: din beskrivning är väldigt lik min bild av gårdagens runda. Håller även med Stefan - var en av de roligaste distansrundorna på länge :)

Är lätt (även för sk "ledare") att döma andra och kalla saker för strunt och dravel. Är svårare att sätta sig in i vad som verkligen hänt. Första regeln för styrning av organisation: "om du inte vet var du är så spelar det oftast ingen roll hur du styr dit du vet att du vill"

:D
Reine

Niclas Ylvén
HCK-medlem
Registrerades: 08-10-03 21:17

Inläggav Niclas Ylvén » 14-06-23 19:55

Om det finns intresse även nu på söndag provar vi samma koncept igen. Därefter gör vi en utvärdering tillsammans med motionsgruppen för att se om det blir någon fortsättning. Nästa runda blir den sista inför semestern.

Några förtydligande som är viktiga:

1. Det här är ingen 29-runda, och vi ska heller inte kalla den så eftersom ett av huvudsyftena med den snabba gruppen är att leksugna och snabba cyklister inte ska dra upp tempot i 29an. Den finns alltså kvar och forsätter att köra i 29km/h och inget annat.

2. I den här gruppen går det undan och man bör vara tränad för rundor i spannet 33-36km/h.

3. Snabbfika! Slappa får man göra hemma i TV-soffan.

/Niclas Ylvén

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-25 06:35

Jag ville bara retas lite. Ingen ska ta illa upp.

Men egentligen hade jag velat åka 29 i söndags, men jag förstod mycket väl att det inte skulle bli så. Viljan finns att hålla ihop, men jag hade inte klarat så värst mycket mer än 29-30, kanske, men det hade inte varit en distansrunda, för mig. Och jag var kanske rätt ensam i den kategori. Att det skulle ändå bli distans för er andra är helt ok och jag hade ingen lust att vara orsaken till "håll igen".

En klar fördel med HCK är att det är många som åker och det finns gott sällskap i många grupper, så vilken fart jag åker i spelar inte så stor en roll.

Handen på hjärtat så höll inte 26-gruppen 26 heller och det var lite olyckligt. Mina siffror stämmer inte, för att jag satte på datorn innan jag åkte hemifrån. Det vara nog ganska nära, men kunde ha varit lite lugnare.

Daniel
---

Återgå till "Äldre"