130523 Tjôtrunda

Jag tänker komma och kör gärna i:

23-gruppen
5
26%
26-gruppen
5
26%
29-gruppen
9
47%

Antal röster: 19

Användarvisningsbild
Magnus Krüger
HCK-medlem
Registrerades: 04-07-12 14:44

130523 Tjôtrunda

Inläggav Magnus Krüger » 13-05-12 12:12

Träningsform: Tjôtrunda

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Fartgrupper
Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper:
Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar med en Introrunda.

Cyklister som inte har cyklat med oss tidigare cyklar alltid sin första runda i den lugna gruppen och kan senare gå över till snabbare grupper när de har lärt sig grunderna i att cykla i klunga.
För att cykla med oss så måste du fyllt 18 år eller ha en som har ansvaret för dig på hela cykelrundan.

Är du inte medlem så går det bra att cykla med oss 2-3 gånger men sen vill vi se dig som medlem.

Läs mer om HCKs Träningspolicy, cykla i grupp och tecken vid klungcykling.

Startplats: Klubblokalen
Distans (Km): 54
GPX: http://forum.hisingensck.se/kartor/Kartor_2013/
GPSies: GPSies
Karta (PDF): HCK Klubblokalen 18 Diserod 54.pdf
Banprofil: HCK Klubblokalen 18 Diserod 54 Banprofil.PNG
Riktning: Åtta, börjar medsols

Ledare:
23 Christer G
26 Magnus K
29 Jens R

Klockan: 18:00

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Christer Gustafsson
Webbmaster
Registrerades: 09-08-30 21:43
Kontakt:

Re: 130523 Tjôtrunda

Inläggav Christer Gustafsson » 13-05-23 06:05

Hej cyklist

Ikväll kör vi en tjôtrunda i solsken med svag sydvästlig vind som prognosen lovar.
Vi kommer starta ifrån klubblokalen och köra upp mot diseröd via kungälv.

Checklista:
* Skriv ut kartan om du har möjlighet
* Vätska; gärna 2 st vattenflaskor med vatten alternativt sportdryck
* Energi; bananer, energikaka eller liknande
* Reservslang; om du får punka
* En cykelpump; för att pumpa upp ovannämnda slang , utifall att...
* Om du har - verktyg och reservdelar du får plats med (multiverktyg, lagningssats, extra pedalkloss, etc etc)
* Ett glatt humör :mrgreen:

Varmt välkomna
Hälsar Ledarna
/Christer :hck: :arrow:
:bike: Att inte cykla är att gå för långt!
Svänger gärna höger!

Funbeat | Facebook | Twitter | Blogg | Strava | flickr | Youtube

Johan Brodin
Registrerades: 13-02-13 12:16

Inläggav Johan Brodin » 13-05-23 10:35

Hej

Är medlem men har ännu inte varit med på nån av träningarna. När jag är ute själv och kör 50-80 km kan jag ganska lätt hålla en snittfart runt 30 km/h, vad är anledningen till att jag ska välja den långsammaste gruppen trots detta?

/Johan

Användarvisningsbild
Christer Gustafsson
Webbmaster
Kontakt:

Inläggav Christer Gustafsson » 13-05-23 10:56

Johan Brodin skrev:Hej

Är medlem men har ännu inte varit med på nån av träningarna. När jag är ute själv och kör 50-80 km kan jag ganska lätt hålla en snittfart runt 30 km/h, vad är anledningen till att jag ska välja den långsammaste gruppen trots detta?

/Johan

Hej Johan,
Anledningen att vi uppmanar cyklister att köra en introrunda eller starta i den lugnare gruppen är för att vi inte vet vad för erfarenhet av klungkörning som finns.

Det har enbart med säkerhet för varje enskild person samt gruppen att göra.

Välkommen
Svänger gärna höger!

Användarvisningsbild
Daniel Booberg
HCK-medlem
Registrerades: 13-05-13 22:47

Inläggav Daniel Booberg » 13-05-23 16:04

Hallå!
Jag kommer och kör i 23-gruppen då det är min första tur i grupp. Är inte medlem men planerar på att bli.

Mvh
/Daniel

Användarvisningsbild
Lisa Carlsson
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-14 15:04

Inläggav Lisa Carlsson » 13-05-23 16:08

Tänkte dyka upp idag!

Användarvisningsbild
Mikael Ljungström
HCK-medlem
Registrerades: 12-07-07 20:17

Inläggav Mikael Ljungström » 13-05-23 17:13

Jag kommer och Kör i 23 gruppen.

Emil Holt
HCK-medlem
Registrerades: 11-11-08 22:54

Inläggav Emil Holt » 13-05-23 21:08

Får tacka för en fin runda i Jens 29-grupp.
Ber om ursäkt för att ha hakat på tåget uppför backen mot golfbanan efter Backa, kommunikationen brast.

Ångrar lite att jag inte hakade på gänget upp mot Diseröd, benen gillat några extra mil och dessutom hade jag kunnat åka med min sambo som var ute med fartträningsgänget hem. Där var det tydligen långt sämre samkörning.

Användarvisningsbild
Magnus Krüger
HCK-medlem
Registrerades: 04-07-12 14:44

Inläggav Magnus Krüger » 13-05-23 22:23

Vill tacka alla som jag fick leda i 26 gruppen. =D>
Vilket härligt gäng och det flöt på jättebra.

Magnus

Användarvisningsbild
Christer Gustafsson
Webbmaster
Kontakt:

Inläggav Christer Gustafsson » 13-05-23 22:25

Tack för en trevlig runda i 23-gruppen.
Perfekta förhållanden (kanske liiiite kallt) och duktiga, starka & snabba velicopedryttare med exemplarisk klungkörning =D>

Återigen tack för sällskapet 8)
Svänger gärna höger!

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 13-05-23 23:24

Emil, kan inte påminna mej om att det hänt nån gång tidigare när jag varit ledare att jag blivit omkörd och frånkörd av nästan hela gruppen i en uppförsbacke och dom inte ens haft vett nog att vänta där backen tar slut. Sånt som man hoppas på att man inte behöver uppleva igen. Skönt att höra att du inte heller tyckte att det var ok.

Känns inte heller helt ok att flera lämnar gruppen för att man inte är nöjd med distansen då det är väldigt tydlig information inför rundorna gällande just detta.

Jag upplever det som väldigt tråkigt när vissa vill cykla som en grupp och vissa bara hänger med så länge det passar en som individ.

Men jag ser fram emot tisdag då jag åter igen är ledare i 29-gruppen då alla kommer för att köra den rundan som är bestämd i det tempot som är bestämt och att vi kör den i en grupp som håller ihop i riktig HCK anda. :wink:

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Registrerades: 11-05-23 19:07
Kontakt:

Inläggav Andreas Selstam » 13-05-24 13:07

Utan att ha varit med på rundan, men sett och hört lite diskussioner, tycker jag man skall fundera på ett par saker.

Tydligen hade "utbrytarna" annonserat i förväg att det var så de hade tänkt och frågat gruppen om det var okej - något som de verkar ha tolkat som att det var. Här måste tydlighet vara en faktor både från deltagare och ledare - något det inte verkar vara i det här fallet.

Om gruppen OCH ledare är överens om att höja tempot eller dela gruppen i delar så tycker jag det är okej också. Enda som inte är okej där är att man drar iväg ett gäng utan att ha kommunicerat det klart och tydligt - om det inte rör sig om en spurt till fikat - eller bråttom till toalett. ;)

Och nu kommer jag inte ihåg exakta lydelsen för årsstämmans beslut om 32-grupper men så vitt jag förstod skulle klubben verka FÖR snabbgrupper - och även om formen för dessa kanske inte är spikade eller ens testade så låt de som vill cykla lite fortare göra det - men återigen under någorlunda kontrollerade former.

Just my $0.02 ...
// Andreas

-> Min träningsblog

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 13-05-24 13:37

Att ställa frågan innan tog jag som ett bra initiativ. När det inte passade alla i gruppen och då istället flera väljer att lämna gruppen mitt i rundan tycker jag inte är ok.

Jag har absolut inget emot att det bildas 32-grupper och var själv ledare för en sådan grupp i söndags och jag tyckte det fungerade bra. Dock måste man respektera att 29'an inte sporadiskt får bli 32'a utan endast då det kommunicerats i förväg.

32-grupper kan man på eget initiativ bilda ledarlöst vid varje tillfälle men vi har än så länge ingen policy som säger att det kommer finnas ledare för snabbare än 29. Men väljer man att inte bilda en sådan grupp tar jag det som att man är nöjd den rundan med att köra 29-tempo. Men allt för ofta väljer man hellre att köra sönder en 29'a än att bilda snabbgrupp.

Användarvisningsbild
Christer Gustafsson
Webbmaster
Kontakt:

Inläggav Christer Gustafsson » 13-05-24 13:45

Andreas Selstam skrev:
Här måste tydlighet vara en faktor både från deltagare och ledare
Kommunikation och tydlighet är mycket viktigt //CG

Enda som inte är okej där är att man drar iväg ett gäng utan att ha kommunicerat det klart och tydligt
Håller jag fullständigt med om //CG

så vitt jag förstod skulle klubben verka FÖR snabbgrupper - och även om formen för dessa kanske inte är spikade eller ens testade så låt de som vill cykla lite fortare göra det - men återigen under någorlunda kontrollerade former.
dock får gruppens samtliga deltagare respektera beslut i gruppen även om det är minoritet när det är en 23, 26 eller 29-grupp som annars blir lidande //CG

Just my $0.02 ...

För de som vill ha lite extraträning på våra ordinarie rundor där en snabbare fartgrupp ej är annonserad kan få putta mig i uppförsbackarna ;)
Svänger gärna höger!

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Registrerades: 11-05-23 19:07
Kontakt:

Inläggav Andreas Selstam » 13-05-24 13:50

Jens Ronnedal skrev:Att ställa frågan innan tog jag som ett bra initiativ. När det inte passade alla i gruppen och då istället flera väljer att lämna gruppen mitt i rundan tycker jag inte är ok.

Men då tolkar jag dig Jens som att det brustit i kommunikation och tydlighet, och då är det bra, anser jag, att det kommer upp för då finns det en förbättringspotential.

Turens olyckliga tveksamheter grundar sig alltså i en kommunikationsmiss och inte illvilja eller avsaknad av HCK-anda eller hänsyn till övriga deltagare i gruppen.

Och för att vara tydlig så anser jag inte att ansvaret faller uteslutande på ledaren utan på gruppen i sin helhet. Vi är ju del av samma klubb och jag hoppas alla arbetar för att göra klubben bättre!
// Andreas

-> Min träningsblog

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 13-05-24 14:17

Andreas Selstam skrev:
Jens Ronnedal skrev:Att ställa frågan innan tog jag som ett bra initiativ. När det inte passade alla i gruppen och då istället flera väljer att lämna gruppen mitt i rundan tycker jag inte är ok.

Men då tolkar jag dig Jens som att det brustit i kommunikation och tydlighet, och då är det bra, anser jag, att det kommer upp för då finns det en förbättringspotential.

Turens olyckliga tveksamheter grundar sig alltså i en kommunikationsmiss och inte illvilja eller avsaknad av HCK-anda eller hänsyn till övriga deltagare i gruppen.

Och för att vara tydlig så anser jag inte att ansvaret faller uteslutande på ledaren utan på gruppen i sin helhet. Vi är ju del av samma klubb och jag hoppas alla arbetar för att göra klubben bättre!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Återgå till "Äldre"