Distansrunda söndag 28 augusti Backamo

Per Fredin
Registrerades: 11-06-05 13:05

Inläggav Per Fredin » 11-08-29 18:12

Styrelsen skrev:Vilka fartgrupper som finns på respektive runda bestäms dels av rundans karaktär och på vilka cyklister som följer med. Dock finns det alltid en lugn grupp. Vill du veta vilka fartgrupper som kommer finnas på en viss runda kan du läsa mer om rundan på forumet.

Hej Thomas Backelin!
Jag menar på inget sätt detta som hård kritik mot klubben, men min erfarenhet som ny i klubben är att även om det står 23, 26 och 29-grupp på forumet före rundan så är det ingen garranti för att en 23-grupp kommer skapas. Därmed är det ni påstår ovan delvis fel ur en nybörjares synvinkel. På forumet kan man före rundan omöjligt få svar på om en 23-grupp kommer köras.

För att en 23-grupp skall skapas så krävs det fler än en person och en ledare. Klubben kommer väl aldrig tvinga folk som vill köra i 26-grupp att hänga med en 23-grupp bara för en nybörjares skull? Därmed och särskilt nu sent på säsongen (när alla är starka) så är det alltså inte självklart att det finns en verkligt lugn grupp.

Vid den hittills enda distansrunda som jag har varit med på så skapades ingen 23-grupp och jag trodde att jag skulle klara 26-gruppens fart utan större problem. När det efter hand visade sig att 26-gruppen skulle komma att snitta över 29 km/h fram till fikat så anade jag att jag riskerade få slut på orken innan vi var hemma. Trots det så kom väggen helt oväntat på ett flackt parti och jag kände mig ganska värdelös för en stund.
Nu löste sig min första distansrunda bra till slut trots allt och jag är djupt tacksam för prövningen :D och den support jag fick, men att det alltid finns en lugn grupp...
Jo tjena! :roll:

/ En nybörjare som är biten...

PS.
Jag kom i mål på acceptabla 48:25 på Midnattsloppet. Missade mitt mål (SUB47), men med tanke på förutsättningarna och den relativt begränsade träning jag fått till sedan jag började igen så är jag nöjd. (Löpning om någon undrar)
Skall ge mig nöjet att cykla mer nu igen, om vädret vill.
// Per

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Karl Engström
HCK-medlem
Registrerades: 11-04-26 14:17

Inläggav Karl Engström » 11-08-29 20:50

Trivs utmärkt i klubben och skall ingenstans men måste som nybörjare tyvärr samtidigt instämma i mycket av det Per skriver.

Per Fredin skrev:På forumet kan man före rundan omöjligt få svar på om en 23-grupp kommer köras.

För min del kommer det inte bli aktuellt att delta i en runda av lite tuffare karaktär om jag redan från början vet att jag inte kommer kunna hålla 26-tempo och samtidigt inte kan få besked i förväg om huruvida 23-gruppen blir av. Helt enkelt för att det tar död på glädjen att känna sig som ett drivankare trots att man kör så hårt man orkar.

Per Fredin skrev:Klubben kommer väl aldrig tvinga folk som vill köra i 26-grupp att hänga med en 23-grupp bara för en nybörjares skull?

Eller så är detta exakt vad som i praktiken sker då en hel 26-grupp måste sänka tempot pga att någon som egentligen ville åkt i 23-an inte hänger med.

Styrelsen skrev:Vilka fartgrupper som finns på respektive runda bestäms dels av rundans karaktär och på vilka cyklister som följer med. Dock finns det alltid en lugn grupp.

Även min erfarenhet är att detta inte alltid stämmer. Antingen för att antalet 23-or är såpass få att de inte utgör någon egentlig "grupp" eller för att såpass många oväntade deltagare dyker upp och vill köra 26-an att majoriteten måste prioriteras i form av ytterligare en grupp av det senare slaget. (Med det som utgångspunkt kan man alltså dra slutsatsen att om man vill köra i 26-an så kan man strunta i att anmäla sig för den blir alltid av ändå, ibland på bekostnad av 23-gruppen. Vem vet, kanske finns fler som har listat ut den saken...)

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 11-08-29 21:54

Jag trivs också utmärkt i klubben och har dragit mig det längsta från att lämna motionssektionen och gå över till race. Detta för att jag trivs så bra.

I en så pass stor förening som vi är kan man nog räkna med massor av tyckare och tänkare, samt en hel del förståsigpåare. Vi har också alla olika erfarenheter och olika ambition med cyklingen. Min ståndpunkt, t.ex. har alltid varit att tempot, d.v.s. km/h är totalt irrelevant. Att ligga bakom en riktigt stark cyklist i 35 och bara behöva dra korta, korta stunder är lättare (för mig) än att dra själv i 30. Blåser det kantvind är ansträningsnivån mycket högre än med eller motvind, i alla fall för mig i klunga. Snitthastighet är extremt väderberoende och naturligtvis beroende på vilka cyklister man åker med. Passet till Backamo och tillbaka hade vi i snabbgruppen ett högt snitt - men det berodde ju på några urstarka som ville dra länge. Ingen av dem muttrade när jag inte längre kunde dra - men min ansträningsnivå sjönk något när jag slapp ta vind. Men snittet förändrades inte - det blev ju fortfarande högt p.g.a. de cyklister som satte farten.
Nåväl, jag har ofta kört i 29 gruppen under mina år i Hisingen och oftast har vi hållt ihop utan gnäll. Ibland långt över 30 (faktiskt över 35 när det var helt vindstilla och många riktigt starka cyklister med) och ibland 27. Oftast dock högre än 29. Personligen anser jag inte detta som något helt galet utan handlar om vilka cyklister som är med. De som är starka kan dra längre och öka farten. Men för klubben kan det naturligtvis innebära problem - det blir ju rejäla hopp mellan olika grupper. Effekten blir att 23an aldrig håller 23, 26an 29 och 29an 32... Känns det igen?
Det är svårt att bygga ett motionskoncept på ansträngningsnivå - den skiljer sig ju extremt, och det som är jobbigt för mig är lätt för en annan. Det blir därmed svårt att sätta ihop grupper.
Jag tror att det är en god idé att behålla dagens struktur. Att ha en grupp som är lugn/nybörjare, en mellangrupp och en småtuff är rätt väg att gå. Kanske att intervallen mellan de hastigheter man säger sig att köra borde ökas - säg en 29grupp som har som mål att köra 28-32. Eller att försöka få till att ha ledarledda snabbgrupper 32+, men jag förstår ju att det inte är särskilt lätt att engagera ledare.
I dag finns det ju dock möjlighet att köra snabbare än de grupper som finns och jag tycker att vi blivit bättre på att hålla hastigheterna det senaste året. Kanske för att många starka cyklister väljer att köra ledarlöst i snabbgrupper. Då "slipper" 29an dessa farthissare.
Men, min poäng är trots allt, att jag tror att det finns riktigt många i motionsklungorna som är kapabla att köra i 30+ på distanspassen. I alla fall i klungkörning...

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 11-08-29 23:06

Så länge jag varit med i klubben (sex år) har detta varit ett ständigt återkommande problem. Och jag har befunnit mig i båda ändar av det, så att säga, så jag vet hur det upplevs från olika håll.

När jag började i klubben hade jag stora problem att hänga med i lugna gruppens tempo. Minns inte om den hette 23 specifikt på den tiden, men det var ingen större skillnad i ambition i alla fall. Efter ett tag blev jag i alla fall bättre och tyckte att 23-gruppen inte var nån utmaning längre, och jag ville gå upp till 26-gruppen. Men jag vågade inte eftersom det gick så snabbt i den. Och med snabbt menar jag att det inte stannade vid 26 så ofta.

Men, till slut så var jag ändå i form nog att pröva på och sen flyttade jag nog aldrig ner till 23 igen. Ungefär samma sak upprepade sig men mellan 26 och 29.

I dag är en 29-grupp för långsam för mig om jag ska få nån distansträning. Hellre då än att dra upp snittet i en strikt 29-grupp är det bättre att bilda en snabbgrupp som filtrerar ut de som annars skulle ha dragit upp snittet.

För lösningen på problemet är att alla bestämda fartgrupper verkligen håller snittet. Möjligen med undantag för situationer där det är väldigt få deltagare och alla i gruppen känner varandra väl nog för att kunna lägga farten på rätt nivå för alla. Det är ju det fina med att cykla i grupp, detta att man lär känna varandra!

När alla grupper håller snittet så blir det mycket lättare för folk att växla mellan fartgrupperna för att pröva på ett högre tempo. Om man testar och klarar av det, ja då vet man automatiskt att det går bra även nästa gång, så länge grupperna håller farten strikt. Men för att våga byta måste man kunna lita på att det är just så strikt.

Fast den som är med i en grupp där farten springer iväg uppåt har ändå ett visst eget ansvar, tycker jag. Om man känner att det går för fort så måste man tvinga sig till att säga ifrån, hur mycket det än bär emot.

För att ett system med strikta fartgrupper ska funka måste man ha en "säkerhetsventil" uppåt i form av en snabbgrupp. I enstaka fall kanske till och med två, de gånger vi räknar in 60-80 personer vid starten.

Att träna med Race är inte nödvändigtvis ett lockande alternativ. Race-distanspassens upplägg annonseras inte ut i förväg (mer än tid, plats och datum) och vad jag förstår så är det rätt liten variation i rutterna där. Poängen med en distansrunda är inte bara träning, anser jag, utan minst lika mycket gemenskap, trevliga omgivningar och kanske en mysig och mumsig fika på en vacker plats. På vanliga söndagsrundor träffar man alltid på nya människor, känns det som, men jag har en känsla av att Race-distanspassen består av ett urval av en ganska liten skara som inte ändras så mycket från vecka till vecka.

Personligen anser jag att det vore betydligt bättre om Race-gängets distanspass helt enkelt utgjorde snabbgruppens ryggrad på de vanliga söndagsrundorna. Det skulle dessutom vara en bra plattform för nyrekrytering till Race. Men jag vet också att vissa i Race är starkt oeniga med mig på den punkten, så det lär inte hända...

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 11-08-29 23:06

Per Fredin skrev:
Vid den hittills enda distansrunda som jag har varit med på så skapades ingen 23-grupp och jag trodde att jag skulle klara 26-gruppens fart utan större problem.

Nu löste sig min första distansrunda bra till slut trots allt och jag är djupt tacksam för prövningen :D och den support jag fick, men att det alltid finns en lugn grupp...
Jo tjena! :roll:

Per!!! Jag var med som deltagare på denna runda och jag vet till 100% att ledarna frågade om det fanns någon som ville köra i 23 tempo och INGEN svarade ja på den frågan!!!!
Skyll INTE på ledarna eller klubben, hur dumt hade det inte varit om en ledare hade kört helt ensam i 23 tempo!!!

/Eive 8)

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-05-18 18:56
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 11-08-30 05:34

Rasmus Olsson skrev:Personligen anser jag att det vore betydligt bättre om Race-gängets distanspass helt enkelt utgjorde snabbgruppens ryggrad på de vanliga söndagsrundorna. Det skulle dessutom vara en bra plattform för nyrekrytering till Race. Men jag vet också att vissa i Race är starkt oeniga med mig på den punkten, så det lär inte hända...

Problemet med detta förslaget är nog att de som kör i 29-gruppen ++ är så mycket bättre tränade än Race-gruppen. Inget distanspass jag har kört med dem har i alla fall snittat 35-36 km/tim (även om det inte är helt ovanligt med Race'are som ibland har problem att hålla igen, även undertecknad). Ska man köra distans så är det ju viktigt att just också köra distans annars blir det ju någon annan typ av träning. Inget fel i det men då ska man ju inte heller kalla det ett distanspass utan snarare snabbdistans.
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

bra diskussion

Inläggav Björn Larsen » 11-08-30 06:59

Och jag tycker det ligger en hel del i vad alla säger.
Klubben växer väldigt mycket nu och, som Rasmus och Christoffer skriver, dessa diskussioner har funnits i flera år men det blir ju ändå mer när klubben växer. Vi kanske ska lägga in en motion till motionsgruppen eller styrelsen.
Mvh Björn

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 11-08-30 07:54

Man kan ju diskutera vad som är distans. Klarar man 3-4 timmar med snittpuls under ca 75 % av max, så anser åtminstone jag att det är distansträning. Vad än snittfarten hamnar på.

Snabbdistans, ja då får allt pulsen krypa upp runt 80 % och drygt det. Och kanske runt två timmar snarare än 3-4.

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 11-08-30 08:39

Rasmus Olsson skrev:Man kan ju diskutera vad som är distans. Klarar man 3-4 timmar med snittpuls under ca 75 % av max, så anser åtminstone jag att det är distansträning. Vad än snittfarten hamnar på.

Snabbdistans, ja då får allt pulsen krypa upp runt 80 % och drygt det. Och kanske runt två timmar snarare än 3-4.

Jag håller med dig om det Rasmus! Problemet är väl att flera beskriver det som att de ligger långt över denna gräns och därför blir träningen eventuellt ett distanspass för några medans det blir något helt annat för de andra. Under Raceträningarna är detta (naturligtvis) också ett problem (eller en utmaning :wink: ) men det är väldigt tydligt att de starkare får anpassa sig till de svagare.
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 11-08-30 08:52

Sen har jag inte varit med på nån runda som snittat över ca 33 km/h vad jag kan minnas. 35-36 är nåt helt annat...

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 11-08-30 10:00

Jag kanske överdrev snittet en liten aning men problemet med avhängda cyklister kvarstår ändå.
the Oltre movie

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-08-30 10:37

Eive Wallman skrev:Per!!! Jag var med som deltagare på denna runda och jag vet till 100% att ledarna frågade om det fanns någon som ville köra i 23 tempo och INGEN svarade ja på den frågan!!!!
Skyll INTE på ledarna eller klubben, hur dumt hade det inte varit om en ledare hade kört helt ensam i 23 tempo!!!

/Eive 8)

Hej Eive,
Det låter som att du är arg på mig för att jag belyser ett problem ur mitt perspektiv som nybörjare i klubben?
Jag skyller varken på ledarna eller klubben, jag belyser bara ett problem som inte bara jag har upplevt och som jag för alla andra nybörjares skull hoppas går att lösa. Uppenbart är det få nybörjare som vågar åka med på distansrundorna och med facit i hand borde kanske även jag ha tillhört den skaran under denna sensäsong.

Jag minns precis vad som hände vid den distansrundan och precis lika absurt som att en ledare skulle köra 23 tempo ensam så hade det varit absurt att jag skulle köra 23-tempo själv tillsammans med en ledare. Som ny så fanns det inte i min vildaste fantasi att jag ensam med en ledare skulle köra i en "23-grupp", så när ingen annan efterfrågade den gruppen så kunde jag inte med att efterfråga en heller. Med facit i hand så borde jag kanske ha gjort det ändå, så det är mitt eget fel. Frågan är dock hur den 23-gruppen hade sett ut och om den verkligen hade varit lättare att åka med än den stora 26-gruppen.
Som sagt så trodde jag att 26-gruppen skulle hålla sig runt 26 i snitt, vilket jag var hyfsat säker på att jag skulle klara över distansen. Om något så hade jag hoppats på en 23-grupp att falla tillbaks till om det visade sig att tempot i 26-an blev för högt. Vid fikat borde jag kanske med facit i hand ha efterfrågat att en 23-grupp skulle skapas med mål att köra lite lugnare hem, men det gjorde jag inte. Även detta var mitt misstag, inte ledarna och inte klubben.

Ledsen att jag rört om i grytan, igen! :oops:
// Per

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 11-08-30 10:59

Per:
Jag är inte arg, men det är lätt att skylla på idiellt arbetande ledare, som i detta fall aggerade helt korrekt. Skäller man på folk som ställer upp idiellt så kommer många att avhålla sig från sådana uppdrag. Resultatet blir att vi får färre ledare. Om ledarna däremot aggerat felaktigt så skall de givitvis ha kritik, men det skall kanske inte ske inför allmänheten!!!

OM du hade begärt en 23 grupp så hade antagligen fler åkt med i den gruppen. Oftast vågar folk inte räcka upp handen. Och som Thomas påpekar så har 23 gruppen prioritet dvs finns det bara en ledare och det finns fok som vill åka i 23 tempo så blir de andra grupperna ledarlösa...

/Eive 8)

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-08-30 11:11

Hej igen Eive,

Notera att jag inte skyller på ledarna!
Jag tror bara att klubben kan dra lärdom av hur folk uppenbart tänker (inte minst vi nybörjare) och därmed förenkla en del.

I efterhand så är det klart att man kan tänka sig att det hade blivit så som du säger, att en 23-grupp hade växt sig större om någon efterfrågat den trots att kanske bara en hade sagt ja vid direkt förfrågan. Så skedde vid en senare tjôtrunda jag var med på.

Ett sätt att undgå detta problem med "skamkänsla" hos nybörjare (och uppenbart även andra) är kanske att man inför rundan inte öppet frågar om någon vill köra 23-grupp utan istället säger att "Karl" är ledare för 23-gruppen och om då ingen ansluter sig till denna ledare så vet man säkert att ingen känner sig tvingad att köra i en snabbare grupp.

Skulle det kunna fungera?
Senast redigerad av Per Fredin 11-08-30 16:47, redigerad totalt 1 gång.
// Per

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-08-30 11:27

Per Fredin skrev:Hej igen Eive,

Notera att jag inte skyller på ledarna!
Jag tror bara att klubben kan dra lärdom av hur folk uppenbart tänker (inte minst vi nybörjare) och därmed förenkla en del.

I efterhand så är det klart att man kan tänka sig att det hade blivit så som du säger, att en 23-grupp hade växt sig större om någon efterfrågat den trots att kanske bara en hade sagt ja vid direkt förfrågan. Så skedde vid en senare tjôtrunda jag var med på.

Ett sätt att undgå detta problem med skamkänsla hos nybörjare är kanske att man inför rundan inte öppet frågar om någon vill köra 23-grupp utan istället säger att "Karl" är ledare för 23-gruppen och om då ingen ansluter sig till denna ledare så vet man säkert att ingen känner sig tvingad att köra i en snabbare grupp.

Skulle det kunna fungera?

Per, det är svårt att få detta att avlöpa helt smidigt. Det är ju precis som Eiwe säger många som inte vågar räcka upp handen eller tala om att de vill köra 23. Nu har vi ju faktiskt ett gäng äldre deltagare i klubben som skulle må bra av att hänga på och säkert skulle delta i en sådan grupp. Det var vad jag såg på denna rundan. Om detta skall fungera så måste det tas ett beslut att det alltid skall finnas en 23 grupp på varje runda. Man kunde ju då göra så att : om det inte deltager någon som vill köra så sakta i denna grupp kunde man ju på vägen uppgradera något till 26.
Det kanske kunde fungera.

Karl Engström
HCK-medlem
Registrerades: 11-04-26 14:17

Inläggav Karl Engström » 11-08-30 11:56

Eive Wallman skrev:Per:
OM du hade begärt en 23 grupp så hade antagligen fler åkt med i den gruppen.

Detta har jag vid åtminstone ett tillfälle provat utan framgång. Och jag var heller inte den enda som ursprungligen ville köra 23. Blev 2 st 26-or istället, den ena av mer nybörjarkaraktär och i något lugnare tempo. Inget problem den gången och jag förstår varför det blev som det blev. Men faktum kvarstår - det räcker inte alltid att begära 23 för att den skall bli av.

Är nyfiken på hur allokeringen av ledare går till? Finns alltid minst en ledare för varje fartgrupp på plats? Om inte - har aktuell status anslagits på forumet (tänker på om någon som annonserats som ledare blivit sjuk eller fastnat på jobbet)? Tillämpas någon form av buffert, alltså någon med ledarkompetens som agerar reserv och kan hoppa in och täcka upp om oväntat många dyker upp? Är tillgången på ledare i fas med det det förmodat ökande behovet? Tillämpas mån av plats för de som inte anmält sig i förväg? Osv..?

Skall väl för att undvika missförstånd säga att jag för egen är 100% nöjd med hur samtliga ledare har agerat då jag deltagit. Ni är kanon allihop!

Björn Larsen skrev:Om detta skall fungera så måste det tas ett beslut att det alltid skall finnas en 23 grupp på varje runda.
En variant kunde vara en kombinerad grupp för 23-or och de som ej anmält sig i förväg och inte får plats i 26/29. Snittfart 23 km/h. Större chans att 23-an blir av, ökat incitament för samtliga att anmäla sig i förväg.

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 11-08-30 13:09

Och mig veterligen är det synnerligen ovanligt att någon blir avhängd i motionsklungorna också. Som Johan redan påpekat trodde vi alla att Thanos valde att åka med 29:orna istället för oss. Annars brukar vi, trots ledarlösa rundor vara ytterst noga med att inte hänga av någon.

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 11-08-30 15:04

kristoffer creutz skrev:Och mig veterligen är det synnerligen ovanligt att någon blir avhängd i motionsklungorna också. Som Johan redan påpekat trodde vi alla att Thanos valde att åka med 29:orna istället för oss. Annars brukar vi, trots ledarlösa rundor vara ytterst noga med att inte hänga av någon.

Jag uttryckte mig dåligt! Jag tror (vet) också att ingen hängs av (i alla fall medvetet). Vad jag menar är att om man (som jag läst om ett flertal gånger och också upplevt på någon runda) varje gång man går fram och drar och pulsen hoppar upp på "sket-rött" bara för att man ska orka blir det inte längre distansträning. Jag ska inte tjafsa om detta längre men jag tror inte att Race-arna har något emot att köra distans på de vanliga rundorna men min erfarenhet är att 29++-grupperna kör hårdare och snabbare än Race-distansrundorna.
the Oltre movie

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 11-08-30 19:44

Hej allihop,

Jag skulle vilja belysa hur det är att vara ledare i HCK och varför det ibland inte blir riktigt rätt :( För det första tycker jag att det är en ära att få vara ledare i HCK. Jag träffar så mycket härliga människor både nybörjare och erfarna cyklister och jag tror faktiskt att cyklister är det trevligaste människor man kan umgås med :D

HCKs mål är att vi skall ha ledare till alla rundor och helst till alla 3 grupper. Idag är vi ca 20 ledare som ställer upp ideellt och som försöker kombinera att vara ledare dessutom träna själva. När vi är ledare måste vi fokusera på gruppen. För att få en egen utveckling och tycka det är kul att vara ledare måste vi även hinna med att få delta i en grupp utan att leda. Detta medför att vi inte alltid har ledare till alla grupper men som det tidigare är skrivet så skall 23 och 26:an prioriteras.

Lika kul som det är att vara ledare lika svårt är det ibland. Det skall ni veta att det är inte roligt när vi kommer hem och snittet är för högt :oops: och om det dessutom finns någon i gruppen som jag försent märker inte har mått bra då blir kvällen inte kul :cry: :cry: :cry:
Många samtal blir det bland oss ledare för att vi skall peppa varann att forsätta även om det blivit fel. Vi är jätte medvetna om problemet och har det som nr 1 på vår agenda men det är lätt att sitta och prata på ett möte men när vi står i verkligheten med en stark pigg grupp som knappt går att hålla igen är det inte lika lätt. Ibland finns det ett litet missförstånd när det gäller farten och det är att den skall hållas konstant vilket gör att någon har blivit irriterad för att det går för fort. Vi måste komma ihåg att det är ett snitt vi skall försöka hålla.
Jag vet dessutom att det finns flera duktiga ledare och utmärka cyklister som slutat pga att kritiken inte har känts kul.

Det jag ber er alla om är att hjälpa oss. Hjälp oss när det blir fel genom att säga till när det går för fort. Våga säga till när du inte mår bra eller när säkerheten inte känns ok. Stötta genom att inte dra upp tempot. Våga utmana dig själv och pröva nästa fartgrupp när det känns för långsamt. Det sista vi vill är att kränka någon och målet att alla skall med står att ledare bakom.

Sist men inte minst om det är en ljuvlig dag, utan backar, ingen vind och en glad grupp så tror jag personligen att det alltid kommer vara svårt att hålla igen gruppen men det har jag försökt lösa genom att ofta (kanske för ofta) fråga varje gruppmedlem hur dom mår och om det känns bra. Snälla våga berätta för oss så skall vi göra allt för att bli bättre. \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-08-30 22:17

Hej Aina,
Jag säger inget mer eftersom allt jag säger bara blir fel på ett eller annat sätt. :oops:

Jag lyfter hatten för alla ledare som gör sitt absolut bästa för att göra våra cykelrundor både nyttiga och trevliga. Återigen ett stort tack till Jens och övriga som räddade min första distansrunda från att också bli min sista. \:D/
// Per

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-09-02 17:50

Karl Engström skrev:
Per Fredin skrev:Klubben kommer väl aldrig tvinga folk som vill köra i 26-grupp att hänga med en 23-grupp bara för en nybörjares skull?

Eller så är detta exakt vad som i praktiken sker då en hel 26-grupp måste sänka tempot pga att någon som egentligen ville åkt i 23-an inte hänger med.

Inför kommande distansrunda så vill jag bara göra en reflektion kring det Karl skrev ovan.

Jag tror aldrig att en enskild svag individ vid brist på en 23-grupp kan tvinga en 26-grupp att köra så lugnt som en 23-grupp normalt hade gjort. Den svagaste länken kommer nämligen alltid göra vad den kan för att inte hindra gruppens framfart onödigt mycket genom att köra lite hårdare än vad som anses optimalt för distansträning samt genom att undvika att gå fram och dra. Hur en distansrunda skall kännas vid ett lagom tempo vet knappast nybörjaren, särskilt inte den som är van vid främst högintensiv träning från andra sporter och dessutom kanske saknar erfarenhet av långa cykelrundor.

På min första distansrunda så hade jag en snittpuls på 77% upp till fikat och nästan 79% hem, medan flera här menar att 70% eller åtminstone under 75% kan anses lagom för distansträning. Vid en så låg ansträngningsnivå som 70% finns det under en ganska lång tid (några timmar) goda möjligheter för den oerfarne cyklisten att kompensera bristande cykelerfarenhet med lite högre intensitet och alltså missa behovet av att efterfråga en lägre hastighet innan det är för sent. Med lite tur så håller det hela vägen, men om/när individen väl har "gått in i väggen" så kommer den med största sannolikhet sedan fortsätta att ge allt den kan för att inte vara ett onödigt stort hinder för gruppen.

Alltså den nybörjare som känner sig tvungen att köra i en snabbare grupp för att ingen annan vill köra i den lugna gruppen kommer inte självklart tvinga den snabbare gruppen att köra så långsamt som den lugna gruppen hade gjort. Den kan teoretiskt göra det, men det är högst osannolikt. :)
// Per

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 11-09-02 18:03

Går tyvärr inte att mäta allt i puls. När benen tar slut kan ingen puls i världen rädda dej.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 11-09-02 18:16

Per, har du gjort ett maxpulstest? Om inte, vad baserar du dina pulsprocenter på?

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-09-03 13:38

Sant det du säger Jens, pulsen säger inte allt. Men det är ju logiskt mycket mer troligt att benen tar slut om man går med högre belastning än vad som anses hållbart över lägre tid. :)
Långt ifrån alla har dock pulsmätare, så det är ingen lösning för att begränsa hastigheten under träning. Som Rasmus påpekar så har inte heller alla bra koll på sin maxpuls och frågan är om ens jag har det.

Jag har inte genomgått något riktigt maxpulstest och har därför antagit en maxpuls som är rimligt mycket över den högsta puls jag har uppmätt under intensiv löpträning. Om min verkliga maxpuls är 190 som jag antagit eller något högre spelar mindre roll eftersom jag inte förmått pressa mig själv högre än 185. Flera jag har talat med (och vad jag läst) menar att det inte är många slag kvar till absolut max när det tar emot på allvar.

Sedan finns det de som menar att man skall utgå från den maxpuls man erhåller vid den aktuella sporten och isåfall är kanske mina procentsiffror här väl låga eftersom jag maximalt kommit upp till 175 i puls vid cykling innan benen blev stumma på distansrundan med er till Svartedalen.

Men nej... Jag vet inte min fysiologiskt korrekta maxpuls.
// Per

Återgå till "Äldre"