Distansrunda söndag 28 augusti Backamo

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Distansrunda söndag 28 augusti Backamo

Inläggav Motionsgruppen » 11-08-08 21:43

Träningsform: Distans

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper.

Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van vid att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar i den lugna gruppen och sen går över till snabbare grupper allt eftersom du känner att formen kommer.

HCKs Träningspolicy

Karta:

Bild
En utskriftsvänlig karta i pdf-format finns att hämta: här

HCK Ledare:
Rolf Gustafsson
Joakim Adolfsson
Magnus Kruger

Startplats:Klubblokalen

Klockan: 10.00

Distans: 152 km

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 11-08-25 22:23

Jag är på. Kör gärna i en snabbgrupp. Säg 32-33

Användarvisningsbild
Jonas Lindqvist
HCK-medlem
Registrerades: 07-05-31 22:01

Inläggav Jonas Lindqvist » 11-08-26 09:36

Kommer och lägger mig på Creutz hjul.

Användarvisningsbild
Joakim Adolfsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-27 10:48

Inläggav Joakim Adolfsson » 11-08-26 09:51

Kommer som ledare för en av grupperna
Ingen backe är brant nog

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 11-08-26 13:45

Jonas Lindqvist skrev:Kommer och lägger mig på Creutz hjul.

Kommer också, lägger mig då på Jonas hjul.
Som vanligt när rundan går norrut möter jag upp er i Kungälv (Fars Hatt)
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Per Fredin
Registrerades: 11-06-05 13:05

Inläggav Per Fredin » 11-08-26 13:47

Jag skulle vilja hänga med på söndag, men jag kommer vara lagom sliten efter Midnattsloppet sent på lördagen och bör nog vila i någon dag. Vill dock fråga om 26- och/eller 23-gruppen kommer att köra en avsevärt kortare runda?

Vädret ser väl dock inte så lovande ut och motiverar med lite tur vilodagen. :P
// Per

Användarvisningsbild
Erik Jedvik
HCK-medlem
Registrerades: 09-08-13 17:07

Inläggav Erik Jedvik » 11-08-26 16:39

Om inte vädret blir för bedrövligt så kommer jag gärna och kör med er som kör lite snabbare.

//Erik
Vincit Qui Patitur

Användarvisningsbild
Thanos Pinakas
HCK-medlem
Registrerades: 10-06-29 23:02

Inläggav Thanos Pinakas » 11-08-26 18:16

Ansluter mig till 32/33-gruppen och lägger mig på Lars hjul :)

Min avatar försvann förresten av någon anledning och trots försök att lägga in en på nytt (i rätt storlek och pixlar) hände det inget, även om mina inställningar "uppdaterades". Tekniskt fel verkar det som, rätt tråkigt att sakna cykelbild i ett cykelforum...
Senast redigerad av Thanos Pinakas 11-08-26 22:14, redigerad totalt 2 gånger.
Greek Islands Cycling
greekislandscycling.wordpress.com

Användarvisningsbild
Peter Takacs
Registrerades: 05-09-30 16:53

Inläggav Peter Takacs » 11-08-26 21:33

Per Fredin skrev:Jag skulle vilja hänga med på söndag, men jag kommer vara lagom sliten efter Midnattsloppet sent på lördagen och bör nog vila i någon dag. Vill dock fråga om 26- och/eller 23-gruppen kommer att köra en avsevärt kortare runda?

Vädret ser väl dock inte så lovande ut och motiverar med lite tur vilodagen. :P

Jag är i stan under helgen och är sugen att cykla med HCK men då jag måste tillbaka till Småland och hinna med några timmar på jobbet så är 15 mil för långt för mig.
Jag har cykeln med mig. Blir det en inofficiell kortare runda med 26 grupp så dyker jag upp. Annars så blir det nog så att jag tar en egen runda söder om Gbg.
Förvara alltid deo och liniment åtskilda :'(

Användarvisningsbild
Fredrik Stikkelorum
HCK-medlem
Registrerades: 11-05-20 20:26

Inläggav Fredrik Stikkelorum » 11-08-27 13:42

dyker förmodligen upp,åker nog med snabbgruppen.
/Fredrik "Stikkan" Stikkelorum :hck:

Cykling och mat i mass annars e de kass

Användarvisningsbild
Johan Lomander
Registrerades: 09-04-21 08:42
Kontakt:

Inläggav Johan Lomander » 11-08-27 17:12

Jag kommer och kör i snabbgruppen!!

//Johan
Kan du fortfarande prata har du 60% kvar att ge!!
http://www.jaylo.se

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 11-08-27 19:22

Jag kommer nog och cyklar i en 29-grupp. Ser ut att bli duktigt med motvind på hemvägen. Jag tror att det är denna runda som tidigare kallats för "Den långa tunga rundan".

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-08-28 06:17

Jens Ronnedal skrev:Jag kommer nog och cyklar i en 29-grupp. Ser ut att bli duktigt med motvind på hemvägen. Jag tror att det är denna runda som tidigare kallats för "Den långa tunga rundan".

Ja, det beror på lite. Menar Lygnerns vänner har en sådan som går söderut.
Jag försöker dyka upp. Det kommer att blåsa 12-15 m/s från sydväst så vi kommer att få duktig sned motvind på vägen hem.
Mvh Björn

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem

Inläggav Lars Björkman » 11-08-28 08:18

- Kommer att få häftig motvind så det är mycket möjligt att ni är före mig till Kungälv idag. Står jag inte vid Fars Hatt så fortsätt bara så möts vi på vägen norrut (Åker från Stenungsund c:a 9.40)

Användarvisningsbild
Thanos Pinakas
HCK-medlem
Registrerades: 10-06-29 23:02

Inläggav Thanos Pinakas » 11-08-28 13:04

??? Det verkar som om jag missade något för att snabba gruppen hade idag nåt slags tempo-ambitioner. Som jag ser det, har man för avsikt att cykla sub 4 (genomsnitt 39+ efter 1 mil), skriver man det på forumet eller säger man det på plats så vi andra kan planera därefter. På söndagsrundan för två veckor sedan, så fort någon cyklade 40+ för mer än 500 meter ropades det av vissa att sakta ner, det hänger liksom inte ihop... Uppenbarligen är det inte särskilt kul att ropa efter folk eller vänta 10-minuter tills nästa grupp ansluter (egentligen stannade jag för att min cykeldator var på väg att tappas, men eventuellt hade jag ändå droppat av, jag trivs inte särskilt mycket med att spurta 15 mil i sträck). Jag körde till slut solo med genomsnitt just vid 32.

Kanske inför nästa säsong kan man införa en ny formaliserad 32-hastighetsgrupp (ledarlös?) så folk tar det mer seriöst. Efterfrågan verkar det finnas i alla fall :)
Senast redigerad av Thanos Pinakas 11-08-28 19:00, redigerad totalt 1 gång.
Greek Islands Cycling
greekislandscycling.wordpress.com

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 11-08-28 18:14

Ledsen att det blev så här Thanos. Jag är absolut ingen ledare och ville egentligen bara samla en grupp som ville köra fortare än 29-gruppen. Redan vid start insåg jag att det kommer att gå fortare, med tanke på vilka cyklister som var där (jag fick ligga på hjul sista sex milen för att överhuvudtaget ta mig hem!), så jag är inte en av dem.
Jag skulle önska en formaliserad 32 grupp, gärna med ledare och samma "krav" som de övriga motionsgrupperna. Idag blev det ju en del svårigheter för gruppen att hålla ihop - du var inte ensam.
I övrigt var det en trevlig runda som jag upplevde som grymt hård. Fick som sagt ge mig de sista sex milen och lägga mig bakom Mikko, Peter, och några till som drog som lok i motvinden! Tack för ett grymt pass och en riktig läxa i att man borde träna mer!

MVH:
Kristoffer Creutz
Vågar inte skriva snittet här...

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem

Inläggav Lars Björkman » 11-08-28 18:30

- Ja, idag gick det undan värre, vädret till trots. Känns att kroppen fått sig en rejäl genomkörare. Har precis kollat på Vueltan och fått se en Fredrik Kesiakoff i storform. 10:a på etappen och 4:a totalt - Det här blir intressant...
- För övrigt hoppas jag att Jonas L. kom hem ordentligt efter det lilla missödet strax efter L:a Edet.
- Tack för idag, vi syns framöver.

Användarvisningsbild
Johan Lomander
Registrerades: 09-04-21 08:42
Kontakt:

Inläggav Johan Lomander » 11-08-28 18:33

Tack för ett bra pass idag, i snabba gruppen gick det fort och vi splittrades lite de sista 4-5 milen efter överenskommelse. Grymt bra kört allihopa, många som var imponerande starka!!

Själv låg jag på en snittpuls på 70% max så lite för högt för distans men vinden gjorde såklart sitt. Märkte också att en köttbullmacka och vatten inte räckte som energi då jag var ganska tom när jag kom hem.

Tyvärr hade vi en olycka efter fikat och Jonas fick använda en livlina och ta sig hem, hoppas du inte blev allt för kall och att hjulet blir användbart igen.

Angående snitthastigheter så hade jag ett snitt på 37,5km/h till fikat eftersom det var medvind, eftersom vi ville ha ett snitt runt 33 var vi ju tvungna att trycka på där det går lätt. Hemåt gick självklart snittet ner något eftersom det var ganska kraftig vind. Snittet hem låg på 33,6km/h vilket ger ett totalsnitt på 35,5km/h. Hade vi haft ett snitt på 32-33km/h rakt igenom kan jag lova dig att det oavsett hade blivit hårt i vinden eftersom vi då hade behövt köra ungefär så fort som vi faktiskt gjorde. Eftersom detta var en ledarlös "snabbare" klunga så tryckte vi på, dock försökte jag att kommunicera med alla som åkte med så att ingen skulle behöva åka ensam ifall orken tröt.

Jag fick uppfattningen att du skulle invänta 29 gruppen och åka med dom istället? Jag är ledsen att det blev fel och att du fick åka själv.
Kan du fortfarande prata har du 60% kvar att ge!!

http://www.jaylo.se

Användarvisningsbild
Fredrik Stikkelorum
HCK-medlem
Registrerades: 11-05-20 20:26

Inläggav Fredrik Stikkelorum » 11-08-28 18:53

vill tacka alla i snabbgruppen för en underbar tur,synd bara att jag inte orka hela vägen,men sånt e livet.tack för att ni körde skiten ur mig,det behöver man ibland.hoppas bara jonas kom hem utan större problem.
/Fredrik "Stikkan" Stikkelorum :hck:

Cykling och mat i mass annars e de kass

Användarvisningsbild
Jonas Lindqvist
HCK-medlem
Registrerades: 07-05-31 22:01

Inläggav Jonas Lindqvist » 11-08-28 19:15

Tack för idag. Det blev ett hårt och snabbt pass med, för mig, race-tempo.

Jo, det kändes lite snöpligt att gå i backen strax efter vi vänt hemåt. Det som hände var att jag inte lyckades parera för framförvarande bakhjul som också fick parera. Ingen gjorde illa sig, bara mitt bakhjul som blev snett och ocyklingsbart. Gick tillbaks 3km till Ströms och hejade på 29'an och 26'an på tillbakavägen. Fint väder och varmt (just då) så det var inga problem.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

ja det var lätt dit och kämpigt hem

Inläggav Björn Larsen » 11-08-28 19:22

Bild
19 räknade vi in till start idag. En grupp ville cykla vrålsnabbt, och så var vi några som ville klara hela sträckan utan att någon storknade, vi fick även till en 26:a.
Bild
På vägen upp hade vi ju bra medvind så det var bara att sträcka på ryggen och lägga i en hög växel. Här passerar vi Stenungsund. Vi fick en deltagare som tappade sin GPS vid Jörlanda och vi väntade ett bra tag innan man hittade den. 26 gruppen hann ifatt oss och vi var tvungna att ordna en bra fart för att hinna ifatt dem i sin tur. Vi och 26 gruppen sällskapade till Backamo. Vi fick en liten regnskvätt vid Svenshögen men den fixade vi genom att några tog på sig regnkläder. Det tog bara en halv minut efter att regnkläderna var på så slutade det att regna. Mycket effektivt sätt att få slut på regnet.
Bild
Uppe vid Backamo skildes vi åt igen och vi körde över Ucklum hem. Denna bit blev kämpig och efter 12 mil fick några av oss problem med energin. Vi var tvungna att fika ännu en gång på café nyfiken på västra gatan i Kungälv. Jag tyckte inte det var några problem och menar det gjorde gott med den extra våffla jag åt på Backamo. När vi senare kom till klubblokalen upptäckte vi att vi fått fler kilometer än de 150 som var meningen. Jag fick själv 187 kilometer när jag kom hem så det måste varit runt 160 kilometer cykelturen var från klubblokalen. Ja, det känns i låren i allafall och nu gäller det att få i sig lite protein och kolhydrater för att vara i form igen i morgon.
Tack allihop för en rolig runda. Se nu till att stretcha allihop ikväll så ni tar er ur sängen i morgon bitti.
Mvh eran Björn

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-08-28 20:24

Fick förmånen att ligga bakom 29 gruppen på Tuvevägen vek av vid Norrleden. Verkar som om ni hade en trevlig runda :lol:

Bild

En liten filmsnutt finns här :wink: Filmsnutt:wink:
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 11-08-28 21:04

Thanos: Tyvärr så har inte alla samma filosofi när det gäller distansträning. Vissa vill bara få mil i benen på en lång runda utan att man nån gång går på max. Vissa vill simulera tävling varje gång dom sätter sej på cykeln.

Dom grupperna där vi har ledare försöker vi alltid att se till att hastighet hålls. Vi försöker anpassa oss så att alla hänger med utan att gå på max.

Många säger att det inte finns någon idé att på ett distanspass hålla ett snitt över 30km/h därav våra hastighetsgrupper.

Om man väljer att hänga med i de hastighetsgrupper där vi har ledare får man anpassa sej efter dessa hastigheter och väljer man att hänga på i ett ledarlöst snabbgäng får man nog räkna med att snittet kan bli väldigt högt.

Dock håller jag med dej att det är tråkigt att man inte håller de hastigheterna man siktat in sej på. Det är inte alltid grupperna med ledare lyckas med det heller. Men går det över den beräknade hastigheter har det ofta att göra med att väderförhållanden för dagen var mycket goda.

Hur man en dag med väder som denna kan hamna så pass mycket över det beräknade kan ju alltid diskuteras innan man hänger på ett sånt gäng igen.

Vi i 29-gruppen hade iaf en fin runda. Med tanke på att gruppen var liten (6 pers) och den hårda vinden så hamnade vi på ett snitt runt 28 tyckte jag hörde nån säga.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-08-29 07:03

Kjell Bengtsson skrev:Fick förmånen att ligga bakom 29 gruppen på Tuvevägen vek av vid Norrleden. Verkar som om ni hade en trevlig runda :lol:

Bild

En liten filmsnutt finns här :wink: Filmsnutt:wink:

Var det du Kjell :shock: ? Jag kände inte igen dig. Du får skriva Kjell på ryggsäcken eller någe annat så vi ser vad det är på G.
Jodå, vi fick en bra 29 grupp hela vägen upp till Backamo. Det var bra också ända till Kareby på vägen hem. Då tröttnade några. Kan hända det beror på att man inte är van vid längre sträckor än 12 mil på söndagsrundorna. Annars fick vi ju klungan att fungera mesta tiden med fina växlingar. Det hade varit väldigt kämpigt att cykla med mindre klunga i den motvinden.
Det var hiskeligt vad min cykelväska ser stor ut på bilden till videon :wink:
Tack för videon Kjell.
Mvh Björn

Användarvisningsbild
Styrelsen
Styrelsemedlem
Registrerades: 04-12-01 23:58

Inläggav Styrelsen » 11-08-29 17:01

HCK tillhandahåller ledare i 23, 26 och 29 gruppen. Ni som är motionärer och vill köra fortare får göra detta men cyklar då inte under HCK ansvar. Ni har även möjlighet att cykla tillsammans med våra duktiga cyklister i Race eller varför inte en rejäl runda med våra randonneurer, Våra motionsledare gör allt vad de kan för att lovad hastighet i våra tre grupper skall hållas. Alla är välkomna till våra rundor, men kolla vår policy när det gäller fartgrupper:

23-gruppen: Lugna gruppen är för dig som vill ta det lite mer lugnt och stilla (ca 20-25 km/h). Vi siktar mer in oss på att ha det trevligt på rundan, men samtidigt få en bra träning. Ledaren ser till att ingen blir ifrånkörd.

26-gruppen: Här håller vi normalt en snitthastighet på runt 25-27 km/h. Ambitionsmässigt så följer vi de riktlinjer som finns för rundan. Ledaren ser till att ingen blir ifrånkörd.

29-gruppen: I snabba gruppen samlas våra "fartkanoner" och de som verkligen vill köra hårt. Hastigheten på rundorna brukar cykla i cirka 29 km/h och deltagarna är vana att cykla i klunga. Ledaren ser till att ingen blir ifrånkörd.

Vilka fartgrupper som finns på respektive runda bestäms dels av rundans karaktär och på vilka cyklister som följer med. Dock finns det alltid en lugn grupp. Vill du veta vilka fartgrupper som kommer finnas på en viss runda kan du läsa mer om rundan på forumet. Är det något som är oklart ta gärna kontakt med någon av oss i styrelsen / Thomas Backelin, Ordförande i Göteborgs trevligaste cykelklubb

Återgå till "Äldre"