Distansrunda söndag 14 augusti Svartedalen runt

Användarvisningsbild
Motionsgruppen
Styrelsemedlem
Registrerades: 07-02-27 21:55
Kontakt:

Distansrunda söndag 14 augusti Svartedalen runt

Inläggav Motionsgruppen » 11-08-08 21:00

Träningsform: Distans

Det här är distansträning, det innebär att du skall ha en behaglig ansträngningsnivå så att du obehindrat kan prata med träningskompisarna under hela rundan.
Med andra ord, det är inte på denna runda som du kör hårt i uppförsbackarna eller spurtar, vill du göra det välkommen till någon av våra intensivträningar istället.

Innan vi startar kommer vi att dela upp oss i följande hastighetsgrupper.

Lugn 23: 20-25 km/h
Medel 26: 25-28 km/h
Snabb 29: 28-30 km/h

Hastigheterna avser ungefärlig snittfart på rundan.

Om du är ny eller inte van vid att cykla i grupp rekommenderar vi att du startar i den lugna gruppen och sen går över till snabbare grupper allt eftersom du känner att formen kommer.

HCKs Träningspolicy

Karta:

Bild

HCK Ledare:
Pierre Karlsson
Anders Hedström
Jens Ronnedal

Startplats:Klubblokalen

Klockan: 10.00

Distans: 118 km

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Kristoffer Creutz
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-02 20:37

Inläggav Kristoffer Creutz » 11-08-11 19:04

Vilket håll körs rundan? Är det Stenungsund på hemvägen?

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 11-08-11 19:08

Tidigare år har den gått Diseröd -> Västerlanda -> Ucklum -> Kareby, osv. Har man tur blir det superskön medvind på platta sträckan upp längs älven!

(Själv jobbar jag så jag dyker inte upp!)

Mattias Zackrisson
HCK-medlem
Registrerades: 11-04-19 23:29

Inläggav Mattias Zackrisson » 11-08-11 22:42

Jag kommer!
MZ

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 11-08-13 12:47

På söndag kör vi en härlig runda på fina vägar norr om Kungälv, SMHI lovar uppehåll och runt 18 grader. Fikastället är Stenungsunds Golfklubb.

Checklista:
* Skriv ut kartan om du har möjlighet
* Vätska; gärna minst 2 st vattenflaskor med vatten alternativt sportdryck
* Energi; bananer, energikaka eller liknande
* Reservslang; om du får punka
* En cykelpump; för att pumpa upp ovannämnda slang , utifall att...
* Om du har - verktyg och reservdelar du får plats med (multiverktyg, lagningssats, extra pedalkloss, etc etc)
* En slant till fika
* Ett glatt humör

Vi ses på sönda!
Hälsar Ledarna

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

försöker

Inläggav Björn Larsen » 11-08-13 14:49

hänga på. Har ordnat lite sol men inte så mycket medvind (ledsen Christoffer)
Mvh Björn

Per Fredin
Registrerades: 11-06-05 13:05

Inläggav Per Fredin » 11-08-13 15:13

Efter att ha deltaget på introrundan idag så är man såklart sugen på att komma ut igen om vädret är bra, men frågan är vad baken och benen säger imorgon.

En kille som kom till klubben på MTB i HCK-dress efter rundan idag sade att rundan imorgon skulle vara på 14-15 mil, men det stämmer ju inte med vad som står här. 15 mil känner jag kan vara för långt, men 12 kanske är ganska lagom för mig i 23-gruppen. Kanske fixar jag 26 grupp, men det får isåfall vara med möjlighet att byta till 23 om det visar sig att självförtroendet är större än prestationsförmågan. Rent krasst så är det väl 23-gruppen som jag skall hålla mig till av flera anledningar.

Om någon kan bekräfta distansen så vore jag glad.
// Per

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 11-08-13 16:37

Per Fredin skrev:Efter att ha deltaget på introrundan idag så är man såklart sugen på att komma ut igen om vädret är bra, men frågan är vad baken och benen säger imorgon.

En kille som kom till klubben på MTB i HCK-dress efter rundan idag sade att rundan imorgon skulle vara på 14-15 mil, men det stämmer ju inte med vad som står här. 15 mil känner jag kan vara för långt, men 12 kanske är ganska lagom för mig i 23-gruppen. Kanske fixar jag 26 grupp, men det får isåfall vara med möjlighet att byta till 23 om det visar sig att självförtroendet är större än prestationsförmågan. Rent krasst så är det väl 23-gruppen som jag skall hålla mig till av flera anledningar.

Nej, alltså jag får några bonusmil i och med att jag cyklar hemifrån till klubblokalen men det brukar stämma någorlunda med sträckan från klubblokalen.
Det du skall tänka på om det är första rundan över sju mil är att käka en ordentlig frukost i ottan, mackor, havregrynsgröt och massor med vätska.
De flesta faller på att de inte tryckt i sig ordentligt med kolhydrater(långsamma) till första rundan. Långsamma kolhydrater har du i fullkorn, havregryn och den sortens föda. Så ett par mackor av fullkorn, en rejäl portion havregrynsgröt, ett duktigt glas vatten plus en kaffe så skall du se du är redo. Kan även hjälpa med några bars typ swebars i bakfickan i fall att.
Försök lära dig att utnyttja framförvarande cyklister så att du låter någon annan dra fartvinden. Det vill säga växla fort och lägg dig bakom tills du känner mer vad din kapacitet är så skall du nog komma runt.
Vi ses imorgon.
Mvh Björn

Användarvisningsbild
Johan Lomander
Registrerades: 09-04-21 08:42
Kontakt:

Inläggav Johan Lomander » 11-08-13 17:57

Någon som är sugen på att köra rundan med snitt 32-33km/h? Om inte hänger jag med 30 gruppen en stund i alla fall...
Kan du fortfarande prata har du 60% kvar att ge!!
http://www.jaylo.se

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-08-13 18:01

Björn Larsen skrev:Långsamma kolhydrater har du i fullkorn, havregryn och den sortens föda. Så ett par mackor av fullkorn, en rejäl portion havregrynsgröt, ett duktigt glas vatten plus en kaffe så skall du se du är redo. Kan även hjälpa med några bars typ swebars i bakfickan i fall att.
Vi ses imorgon.
Mvh Björn

Hej Björn och tack för tipsen!

En stadig frukost äter jag alltid och den innehåller nästan alltid en rejäl portion havregrynsgröt. Några mackor skall jag väl också kunna få ned och vatten... men kaffe brukar jag undvika på morgonen då min mage inte alltid tycks gilla det så tidigt på dagen. Jag hoppas att det kan fungerar bra även utan kaffe. :wink:

Om kroppen min känns okej imorgon när klockan ringer och vädret inte försämras så kommer jag med stor sannolikhet.

Mvh, Per
Senast redigerad av Per Fredin 11-08-14 09:08, redigerad totalt 1 gång.
// Per

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 11-08-13 18:33

Per Fredin skrev:Efter att ha deltaget på introrundan idag så är man såklart sugen på att komma ut igen om vädret är bra, men frågan är vad baken och benen säger imorgon.

Jag brukar räkna 5 mil till Stenungsund, så 118 km för den här rundan låter helt rimligt.

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 11-08-13 19:59

- Möter upp (en förmodad 29-grupp) vid Fars Hatt i Kungälv 10.40
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Användarvisningsbild
Jonas Lindqvist
HCK-medlem
Registrerades: 07-05-31 22:01

Inläggav Jonas Lindqvist » 11-08-13 20:03

Tänkte köra imorgon.

Stefan Brännö Karlsson
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-03 15:43

Inläggav Stefan Brännö Karlsson » 11-08-13 20:58

Jag planerar köra imorgon ...men distanstempo 29 grupp....
Lite sliten efter en vecka med mycket cykling :cry: , skall ta en lugn vecka fram till Velofondo Kungsbacka. :twisted:
"Man måste träna för att orka träna" citat Gunde Swan

Johan Pedersen
HCK-medlem
Registrerades: 11-04-29 15:08

Inläggav Johan Pedersen » 11-08-14 09:39

Skulle varit med men mitt knä är knas. Måste vila i två veckor enligt min sjukgymnast. Ha så kul!
I am Specialized.

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 11-08-14 15:50

Tack för en härlig runda i 29+ Gruppen. Tyckte ni körde riktigt bra idag. Fick ihop totalt 135.8 km när jag kom hem till Stenungsund igen. Känns fint så här dagen efter Tjörrundan, som förresten gick riktigt fort i år (39km/h i snitt)
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-08-14 16:18

Kanske kommer jag skriva lite mer om denna min första distansrunda när jag har återhämtat mig, för nu är det enda jag kan och vill säga...

Chewed up and spit out

Vill framföra ett litet förlåt till alla er i "26-gruppen" som kanske störde sig lite på att jag inte klarade av att hänga med så bra på hemvägen och inte orkade delta i dragarbetet. Men framför allt måste jag framföra ett stort tack till de hjältar som till slut kom bak och hjälpte mig komma ifatt på Tuvevägen, där jag såg er bli mindre och mindre trots att ni slog av på farten. Kraften var slut och en tår eller två hade kunnat rinna på min kind efter att jag tittade upp och såg den första räddaren komma. TACK till er alla tre som offrade er extra mycket under rundan, utan er så hade jag kastat in handduken och ringt efter en taxi. :!:
// Per

Användarvisningsbild
Christer Gustafsson
Webbmaster
Registrerades: 09-08-30 21:43
Kontakt:

Inläggav Christer Gustafsson » 11-08-14 18:06

Per Fredin skrev:Men framför allt måste jag framföra ett stort tack till de hjältar som till slut kom bak och hjälpte mig komma ifatt på Tuvevägen, där jag såg er bli mindre och mindre trots att ni slog av på farten. Kraften var slut och en tår eller två hade kunnat rinna på min kind efter att jag tittade upp och såg den första räddaren komma. TACK till er alla tre som offrade er extra mycket under rundan, utan er så hade jag kastat in handduken och ringt efter en taxi. :!:

Det är just den andan i klubben som jag föll för när jag kastade mig in i en distansrunda på en 20kg järnhäst och en kropp som vägde en bra bit mer än nu. Jag fick otroligt mycket hjälp och alla var trevliga trots att jag kanske med facit på hand inte ens skulle deltagit i den rundan.

Hoppas det inte avskräckte och att vi får se dig på fler rundor.
/Christer :hck: :arrow:
:bike: Att inte cykla är att gå för långt!
Svänger gärna höger!

Funbeat | Facebook | Twitter | Blogg | Strava | flickr | Youtube

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Jag räknade till 31

Inläggav Björn Larsen » 11-08-14 18:42

Per Fredin skrev:
Vill framföra ett litet förlåt till alla er i "26-gruppen" som kanske störde sig lite på att jag inte klarade av att hänga med så bra på hemvägen och inte orkade delta i dragarbetet. Men framför allt måste jag framföra ett stort tack till de hjältar som till slut kom bak och hjälpte mig komma ifatt på Tuvevägen, där jag såg er bli mindre och mindre trots att ni slog av på farten. Kraften var slut och en tår eller två hade kunnat rinna på min kind efter att jag tittade upp och såg den första räddaren komma. TACK till er alla tre som offrade er extra mycket under rundan, utan er så hade jag kastat in handduken och ringt efter en taxi. :!:

Det är just det vi alltid försöker ordna. Det vill säga så att alla kommer hem igen i ett stycke. Nu fanns ju heller ingen 23-grupp så det är inte du som skall be om ursäkt. 26:an var helt enkelt tvungna att ta det lite lugnare.
Bild
Jag räknade till 31 cyklister men vi fick ju 3 till på vägen så det måste ju blivit 34 sammanlagt. Det var lite varmt på vägen till klubblokalen så det gällde att bunkra upp med mycket vätska. Jag mötte Mikael vid tappen där jag försökte bunkra upp med en "snabbdricka". Mikael kontrade med en "snabbkaffe" så jag tänkte att idag går det fort.
Bild
Vi delade upp oss i två 29-grupper, en med 10 och en med 9 cyklister. Vår klunga innehöll 9 cyklister från början och vi fick igång en växling som fungerade.
Bild
Vid Skår stod en Jan och hade problem med punka. Jan berättade att han hade hängt på den första 29-gruppen från Kungälv och hoppade av här efter en punka. Hans kolsyrepatron räckte inte riktigt till så vi fick hjälpa till med en hederlig handpump. Jan följde med vår grupp och plötsligt var vi 10.
Bild
Strax efter vi svängt av i Västerlanda mot Stenungsund fick en annan Jan ekerbrott och då ingen hade någon eker i fickan var vi tvungna att använda kabelklammor för att fixera den brutna ekern. Vi fick med Janne till fiket och han berättade han skulle försöka cykla gamla e6:an hem och kontakta frugan på vägen. Vi hoppas verkligen du tog dig hem utan problem Janne. Det måste varit jobbigt med ett bakhjul som bara wobblade.
Bild
Jessica cyklade direkt hem till Kållered från fikat, Janne1 försökte ta sig hem på egen hand, Janne2 gick med i 26:an så då var vi bara 7 kvar i klungan. Vi höll dock tempot hem också. Även om jag tappat fixeringen av kransen bak. Den skramlade lite. Jag fick lånat ett verktyg av Fredrik innan jag cyklade hem för att konstatera att jag fått ihop 16 mil denna dag. Jag beräknade denna rundan till 129 kilometer från klubblokalen och tycker den gav allt lite träningsvärk i ena vaden efter den där kraftiga backen man jämt glömmer finns vid Jordal.
Tack Anders och alla ni andra för en rolig tur. Även om vi hade lite strul me hjulen. Vi syns väl på tisdag?
Mvh
eran Björn
Senast redigerad av Björn Larsen 11-08-16 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Anders Hedström
HCK Motion Ledare
Registrerades: 09-09-21 21:16

Inläggav Anders Hedström » 11-08-14 19:43

Tack allihop för en härlig men lite strulig 29-runda. Kändes att det var längesen jag tog en långrunda idag. Det blev ju inte bättre av att jag ledde gänget till Jörlanda med någon mil extra :oops: . Tillbringade resten av eftermiddan i soffan!
Bra kämpat allihop och jag hoppas vi ses nästa träning!
De e inte lätt att va envis- men de hjälper!

Användarvisningsbild
Johan Lomander
Registrerades: 09-04-21 08:42
Kontakt:

Inläggav Johan Lomander » 11-08-14 19:59

Tack för en trevlig runda idag, lite lattjo i backarna och bra jämn fart i övrigt. Kanonpass för att köra bort lite syra från igår. Jag fick ihop ett snitt på 33,9km/h fram till fikat och ett något långsammare snitt hem på 31,4km/h. Totalt 125km.

Bra kört allihopa!!
Kan du fortfarande prata har du 60% kvar att ge!!

http://www.jaylo.se

Användarvisningsbild
Gert Larsson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 11-03-29 06:28

Inläggav Gert Larsson » 11-08-14 20:41

Anders Hedström skrev:Tack allihop för en härlig men lite strulig 29-runda. Kändes att det var längesen jag tog en långrunda idag. Det blev ju inte bättre av att jag ledde gänget till Jörlanda med någon mil extra :oops: . Tillbringade resten av eftermiddan i soffan!
Bra kämpat allihop och jag hoppas vi ses nästa träning!

Tack för att du tog på dig den felorienteringen men vi var två som tack och lov inte valde orientering som sport.
Tack för en bra ledd runda//Gert

Jan Johansson
HCK-medlem
Registrerades: 09-11-04 12:56

Inläggav Jan Johansson » 11-08-14 22:53

Hej!
Trotts det wobland bakhjulet gick det bra att cykla från fiket och hem till Torslanda.
Det måsta vara en genväg att köra gamla E6, för strax innan Kungälv kom snabbgruppen och körde om mig.

Tack Anders och Björn för hjälpen jag fick av er.

Per Fredin

Inläggav Per Fredin » 11-08-15 10:34

Såhär dagen efter så vill jag tacka för en fin distansrunda med 26-gruppen. Upplevelsen hade för min del kunnat vara många gånger bättre, men räkna med att jag deltar fler gånger.

Eftersom jag tidigare denna säsong mest tränat löpning och aldrig själv har cyklat längre än 40 km, så kanske det inte var helt förvånande att krafterna sinade på slutet. Särskilt inte då det inte fanns någon 23-grupp att falla tillbaks till efter fikat och 26-gruppen gick med en snittfart på 29,3 km/h ut och 27,8 km/h hem enligt min GPS-baserade mätning! Hur stämmer detta med övrigas cykeldatorer?

Som jag sade till några på fikat så hade jag aldrig hängt med ut om jag på förhand visste att jag skulle behöva pressa mig såhär på denna min första längre distansrunda. Omöjligt för mig nu att veta hur mycket lugnare tempot skulle behövt vara för att jag skulle hålla hela vägen, men nu klappade jag ihop fullständigt efter tuvekorset.

Vid tuvekorset blev jag avhakad och hur jag än kämpade och slet så såg jag bara luckan öka, vilket var extremt jobbigt även psykiskt. Så det var bara att gå ned i bocken, undvika att titta framåt på det som blev mer avlägset och sikta på att ta sig hem för egen maskin, varpå tempot sjönk ytterligare.
Ja tyvärr hann tanken på fortsatt solocykling komma eftersom jag inte längre såg det som sannolikt att någon skulle komma bak och hjälpa mig. Den assistansen räknade jag nog med skulle kommit långt tidigare med tanke på hur uppenbart det vid det laget bör ha varit för alla att jag var slut redan efter Kungälv. Därmed var det en känslofylld stund när jag tittade upp och såg den första hjälten komma mot mig från andra hållet... Äntligen lite draghjälp!
När jag fick en rygg att gå på så ökade farten från dryga 20 till 30 km/h. En stund senare anslöt gruppledaren (som tidigare tacksamt assisterat i flera backar) och en till som kunde dra mig framåt. Efter att helt slut ha fått ligga och pressa i vinden själv i nästan 2 km så var jag vid det här laget så slut i benen att varje "motlut" var mördande.

Draghjälpen och sista "utförsbacken" återladdade visst lite krafter, så jag förvånade även mig själv när jag inför avvikandet direkt hem istället för att gå till klubblokalen ryckte ut från gruppens bakkant för att kunna vinka farväl till alla. Vet inte om det sågs av alla som kände sig träffade eller om mitt plötsliga krafttillskott kanske fick någon att se rött efter att jag bara någon kilometer tidigare varit den som inte hade några extrakrafter och sinkade gruppens framfart. :(

Jag var nog den sista som trodde att jag skulle klappa ihop såhär fullständigt när jag blev uthängd efter dryga 115 km, men jag hade heller ingen anledning att tro att jag skulle hålla hela vägen efter att vid halvdistans redan börja tappa mycket i backarna.
Om detta avskräcker mig? Nja, jag hoppas nu naturligtvis att jag snabbt kan höja min nivå så att nästa gång inte blir en förnedring som jag ändå ser det. Visst nu fanns det som sagt ingen 23-grupp, men vem fasen vill vara den som sinkar en hel 26-grupp där ingen annan behöver köra långsammare?

Vad har jag lärt mig av denna runda?
1. Begär att få slippa gå fram och dra om tempot är högre än önskat även om det för stunden känns helt okej. Det är bättre att ligga i rygg och spara än att gå fram och försöka begränsa farten. Med facit i hand så borde jag sparat den energin redan från start.
2. Om man blir sliten, undvik att falla tillbaks mot gruppens slut, för om man droppar därifrån så är man totalt beroende av andra för att få sin situation framförd till de som bestämmer tempot längst fram (fungerade sådär igår tycker jag) och ryggarna att gå in bakom försvinner direkt. Detta kom jag den hårda vägen att inse är lättare sagt än gjort när gruppen uppenbart har svårt att sätta sig in i hur sliten man som individ kan vara. Såklart hade jag kunnat förmedla detta bättre och tidigare, men på slutet bör alla ha insett hur det låg till ändå.
3. Se till att få i dig vatten och energi utmed vägen, detta orkade jag tyvärr inte tänka på efter att orken började tryta. Helt enkelt av rädsla för att förlora kontakten när jag låg längst bak. Eftersom man helst bara skall (och som nybörjare bara får) dricka när man ligger längst bak så inser ni själv hur svårt det är att kombinera med punkt 2, att undvika ligga längst bak.
4. Det är oerhört viktigt att våga och inte minst orka hålla tillräckligt kort avstånd till framförvarande. Jag var lite för försiktig i början, men med tiden kändes detta bättre och förutsägbarheten i gruppens hastighet var högst bidragande till detta. Mot slutet blev dock mig egen hastighet så ryckig att jag hade svårt att hålla avståndet utan att lägga ned mer energi på att hålla avståndet istället för att låta det variera lite. Det blev en mycket svår balansgång som innebar att alltför mycket investerad energi bromsades bort.

Tyvärr fick jag inte koll på några namn under turen, så jag hoppas att vi ses igen. :D
// Per

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 11-08-15 11:44

Jag tycker du kämpade på bra Per. Det var lång distans för dej i förhållande till hur långt du cyklat innan. Och att göra det direkt efter en lång runda dagen innan gör det inte lättare. Det är lätt att man ligger och tar lite onödigt mycket vind och att man inte kör på rätt växlar hela tiden när man är ny. Och det gör att man gör slut på onödigt mycket kraft också.

Tycker du har ringat in den vanligaste problematiken bra när man är den tröttaste i en klunga. Vanligaste misstaget många gör är att man vill ligga sist för att man inte vill ligga och dra när man kommer längst fram. Överlägset jobbigaste stället att ligga i en klunga när man är trött är längst bak. Bättre att "gå med runt" och kommunicera med de andra att man inte vill ligga och dra utan att man bara ligger längst fram några sekunder för att sedan låta nästa ta över.

Att den tröttaste är den som äter och dricker minst är också ett vanligt problem. Att göra till en vana att iaf dricka regelbundet är viktigt. Att inte vänta tills men känner sej törstig utan att hela tiden ta en slurk. Och känner man att man är törstig och glömde dricka när man var längst bak så kanske man ska se till å dricka ändå när man kommer på det fast man är väldigt försiktig med flaskan och avståndet till andra.

Du har ingen anledning till att känna dej avskräckt. Om du fortsätter cykla med oss räknar jag med att du kommer att vara en av dom som cyklar i den snabba gruppen nästa år.

Välkommen åter!

Återgå till "Äldre"