Race report Prudential RideLondon-Surrey 100

Användarvisningsbild
Andreas Selstam
HCK-medlem
Registrerades: 11-05-23 19:07
Kontakt:

Race report Prudential RideLondon-Surrey 100

Inläggav Andreas Selstam » 14-08-12 19:12

Här kommer en kort RR från landsvägsportivet Prudential RideLondon-Surrey 100. Blev några bilder också men de finns på min blog längst ner ...

- - -

selfie.jpg
selfie.jpg (336.48 KiB) Visad 1006 gånger

Jakob 1:17 - Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan

My ass, säger jag bara. Dödsregnet från helvetet var väl en mer korrekt beskrivning av hur det var att plöja över 10 mil i centrala London och söderöver tidigt i söndags morse.

Klockan ringde baskemig kl. 4 på morgonen. På med uniformen efter en grundlig chamois-insmörjning, fixa ett par mackor, en yoghurt och en kopp te - det gällde att hålla tungan rätt i mun - chamois på mackan och smör i skrevet hade inte varit en bra start på dagen!

Min chaufför för morgonen (tack för allt Nick) fick sig en kopp te han med och sedan bar det iväg till London för att hoppa av på mitt utpekade avlämningsställe på Royal Albert Way alldeles bredvid London City Airport.

Väl där var det bara att hoppa upp på cykeln och jaga ifatt snubben som var framför - en trevlig holländare som jag rullade in till centrala London tillsammans med. Lite här och var satt det "To the start"-skyltar som det bara var att försöka följa. Ganska snart började det komma cyklister lite härochvarifrån så tillslut var vi en 60-70 man som rullade tillsammans mot Stratford och Queen Elizabeth Olympic Park där starten skulle gå. Någonstans på vägen tappade jag bort min "Orange"-skylt och trodde jag cyklat fel så jag snurrade ett extra varv innan jag tillslut hittade rätt. Jag var inte ensam.

Av med ett torrt klädombyte och skor på lastbilen som stod och väntade (man fick med en vattentät påse - engelsmännen kan det här med regn) och sedan rullade jag till min startfålla. Hela tio minuter hade jag tillgodo innan fållan stängdes.

Väl där började jag samtala lite med folk runt omkring mig. Den allmäna konsensunsen kan sammanfattas i två punkter:
- Jäkla bra att de hade toaletter vid startfållorna!
- Det kommer regna!

Min start var kl. 06.32 och målet var att vara hemma igen innan halv tolv för då skulle det "riktiga" regnet komma. Den väderprognosen visade sig vara lika mycket värd som en tuggummi som man trampat ner i asfalten - jäkla yr.no.

Starten gick, en speaker manade på oss och vi rullade ut i ett rätt friskt tempo. Det fanns ingen som helst anmodan till klungor utan det var var och en för egen maskin. Inte förrän på andra sidan Blackwall Tunnel längs med A12 hittade jag ett gäng på 3-4 personer som jag hakade ihop med. Efter det var det små gäng som blandades, byttes, hoppades till medan det rullade på i ganska bra fart.

Det tog drygt 45 minuter av cyklande innan himlen sedan öppnade sig. Vi hade då hunnit ett par mil söderut och de första motluten började så sakteligen komma. Och regnet blev bara värre och värre. Jag tog av mig glasögonen för det gick inte att se handen framför mig och efter första stigningen började det gå utför och regnet slog så hårt i ansiktet att jag var tvungen att antingen vrida ner huvudet mot marken och stirra ner på mina fötter eller sätta på mig glasögonen igen. Det fick bli glasögonen på. Bromsverkan nerför var i princip noll men tack och lov var det gott med avstånd mellan cyklisterna.

Här någonstans, efter ungefär halva loppet, började jag fundera lite på var alla uppförsbackarna hade tagit vägen. Detta gnagde mig resten av loppet men jag fick inte förrän jag kom i mål reda på att de stängt av både Leith Hill och Box Hill - helt enkelt för att vädret var så dåligt. Beslutet togs redan innan vi startade men speakern verkade ha glömt att tala om det för oss. På grund av detta blev det inga 100 miles den här gången - bara lite drygt 86. Lite besviken var jag faktiskt, men kändes ändå helt okej.

De sista 40 minuterna in mot mål var det riktigt trögt. Fick själv dra igång ett helg gäng med gubbar som låg efter mig och två andra i en riktigt lång svans. Det går svagt nerför en hel del av vägen tillbaks mot London och The Mall vilket gjorde det lätt att hålla upp hastigheten. Regnet och vattenmassorna till trots lyckades vi hålla drygt 40km/h i någon sorts halvkonstruerat partempo-med-svans ända in på slutspurtsträckan vid The Maul. Jag såg ingenting runt omkring mig, inga vyer, inget Buckingham Palace, bara den jäkla mållinjen som skulle göra att jag fick byta om och bli torr igen. Spurten längs the Mall blev "en rysare" mellan mig och min parkamrat och jag har ingen aning om vem som var först över eller vilket nummer han hade. Vet bara att jag kom in på raksträckan i över 70 knyck och gick på rött hela vägen in i mål - riktigt nöjd!

Efter att ha hämtat min påse, fått min medalj sökte jag skydd under ett parasoll i Meet and Greet-zonen - ringde min chaufför och ägnade efterföljande timme åt att försöka hitta honom. Till slut gick det och efter att ha bytt om hans van åkte vi och spenderade eftermiddagen med tjejerna på ett shopping mall i Stratford. Det var för övrigt nästan lika tufft som att köra hela loppet!

Sammanfattningsvis var det helt underbart med helt avlysta vägar. Det stod folk och vinkade med vimplar framför refugerna och folk stod, regnet till trots, och hejjade på nästan längs med hela vägen. Det var fantastiskt roligt även om man var blöt. Repris nästa år blir det, om inget annat kommer i vägen!

För övrigt så var det jag och Marianne Vos!

http://blog.selstam.nu/2014/08/12/prudential-ridelondon-surrey-100-race-report/

- - -
// Andreas

-> Min träningsblog

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "HCK Motion Arkiv"