Kullar i närheten av Gbg/Hisingen?

Kim-Andreas Æbelø
HCK-medlem
Registrerades: 13-04-03 17:27

Kullar i närheten av Gbg/Hisingen?

Inläggav Kim-Andreas Æbelø » 13-04-04 08:57

Hej. Jag är ny här i HCK och Gbg. Kan någon rekomendera några kullar som är bra att träna på i cykelavstånd (landsväg) från Gbg/Hisingen?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Re: Kullar i närheten av Gbg/Hisingen?

Inläggav Aina Illiano » 13-04-04 10:34

Hej,

Om du vill ha ren backträning så finns Ramberget i närheten eller skatås där man cyklar upp till en tv mast. Om du vill och cykla en backig runda så kan du cykla mot Härskogen, Landvetter, Eskilsby. En fin backig runda är Nationaldagsloppet. Sök på deras hemsida för att hitta en karta. Alla dessa rundor kommer HCK köra så du kan även hitta kartor på forumet under rubriken klubbens träningsrundor/kartor och rundor

Lycka till o hoppas vi få se dig på många rundor framöver :D

Ciao Aina
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Kim-Andreas Æbelø
HCK-medlem
Registrerades: 13-04-03 17:27

Inläggav Kim-Andreas Æbelø » 13-04-04 10:54

Tack! Det var precis va jag sökte. Kollade på google street wiev, och det ser bra ut. Tilmed rigtig bra väder ;)

Jag kommer på introrundan och alla andre pass jag hinner :)

Mvh
Kim

Användarvisningsbild
Peter Takacs
Registrerades: 05-09-30 16:53

Inläggav Peter Takacs » 13-04-04 12:48

Eskilsby är nämnd.
Finns lite backar på denna runda inkl Eskilsby som jag la upp under helgen. Bla Eskilsby, Benarby och inte att förglömma Bårhult. Den sista suger till.

http://www.bikemap.net/route/2033230#la ... ts_terrain
Förvara alltid deo och liniment åtskilda :'(

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 13-04-07 09:14

Om man kör uppvärmning ut till Jonsered finns där en backe. Vägen heter Härkeshultsvägen. Den är ca 900m lång och har en uppskattad snittlutning på runt 8-9%. Brukar köra upp och ner för den tills man inte längre tar sej hela vägen upp så har man lagomt med krafter kvar för att precis ta sej hem sen. Brukar räcka med 5-6 ggr för mej.

Annars är som sagt Nationaldagsloppen bra backiga rundor i 2 olika distanser. Annars gillar jag även vägarna runt Lygnern som är med på loppen Kungsbacka Gran Fondo, men det är lite längre att ta sej dit. Där finns bl a Sätilabacken som är 3km lång med en uppskattad snittlutning på runt 5-6%.

Vill man ha backträning i väldigt brant backe ska man ta sej till Landvättersjön mellan Mölnlycke och Landvätter. Finns en backe som heter Hultebacken som har en maxlutning på 24%. Totalt tror jag att backen är ca 700m lång med 3 branta etapper varav den första är brantast. För min del handlar det inte om repetitioner om jag ska ta den backen, är glad om jag tar mej upp en gång.

Användarvisningsbild
Thomas Westlund
Registrerades: 04-01-04 00:24

Inläggav Thomas Westlund » 13-04-09 13:34

Jens Ronnedal skrev:Vill man ha backträning i väldigt brant backe ska man ta sej till Landvättersjön mellan Mölnlycke och Landvätter. Finns en backe som heter Hultebacken som har en maxlutning på 24%. Totalt tror jag att backen är ca 700m lång med 3 branta etapper varav den första är brantast. För min del handlar det inte om repetitioner om jag ska ta den backen, är glad om jag tar mej upp en gång.

På en av mina tidiga rundor körde vi via Jonseredbacken och Härkeshult till Hultebacken som vi skulle köra ned för mot Landvettersjön. Men när vi skulle köra ned så var det flera som vägra och gick ned när dom såg hur brant det var.
It´s never to late to try

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 13-04-09 14:04

Thomas Westlund skrev:
Jens Ronnedal skrev:Vill man ha backträning i väldigt brant backe ska man ta sej till Landvättersjön mellan Mölnlycke och Landvätter. Finns en backe som heter Hultebacken som har en maxlutning på 24%. Totalt tror jag att backen är ca 700m lång med 3 branta etapper varav den första är brantast. För min del handlar det inte om repetitioner om jag ska ta den backen, är glad om jag tar mej upp en gång.

På en av mina tidiga rundor körde vi via Jonseredbacken och Härkeshult till Hultebacken som vi skulle köra ned för mot Landvettersjön. Men när vi skulle köra ned så var det flera som vägra och gick ned när dom såg hur brant det var.

hehe, jo, jag kan hålla med om att den inte är mycket roligare nerför än uppför om man inte gillar farligheter. :twisted:

Användarvisningsbild
Peter Takacs

Inläggav Peter Takacs » 13-04-10 23:17

Hultebacken är väl den vid Bårhult som är med på rundan jag länkade till.

Nedför är inte roligt. Testat en gång och då vågade jag knappt röra frambromsen för risk för kullerbytta och bakbromsen låste bakhjulet utan att stanna cykel. Det kostade mig ett däck :oops:

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 13-04-10 23:33

Peter, japp det stämmer. Men överhuvetaget när man är på två hjul har man dålig bromsverkan på bakhjulet. Så förutsättningen om man ska kunna få stopp snabbt eller köra kontrollerat i en nedförsbacke är att man lär sej att använda båda bromsarna ihop. Tillfällen då man med fördel endast använder fram eller bakbroms ser jag som lätträknade.

Frambromsen har väldigt stor bromsverkan och den blir ännu större i nedförsbacke. Att då undvika att använda den p g a rädslan att åka över styret låter rent livsfarligt om man befinner sej i backar som Hultebacken. Det man får göra är att öva upp sin känsla för hur hårt man kan bromsa innan bakhjulet lättar och lära sej att kompensera genom att flytta vikten bakåt på cykeln (rumpan bakom sadeln). Att hitta gränsen för hur hårt man kan bromsa med bakbromsen är enklare. Så fort det börjar sladda släpper man lite.

Användarvisningsbild
Peter Takacs

Inläggav Peter Takacs » 13-04-11 00:03

Jens. Jag är väl medveten om det.
Jag ville förmedla lutning och jag tror inte det var mycket mer än normal gånghastighet när bakbromsen inte räckte till. Alltså inte en inbromsning.
Det är några år sedan nu och förhoppningsvis har min bromsteknik förbättrats.

Återgå till "HCK Motion Arkiv"