Avkortat lopp?

Moderator: Hisingen Runt

Nybörjare

Avkortat lopp?

Inläggav Nybörjare » 11-05-16 20:29

Cyklade enligt GPSen drygt 16 mil i mitt livs första cykellopp igår. Stor eloge till de huttrande flaggvakterna. Men det var lite surt att det blev något fel så att man inte fick komma in i depå vid 10 mil. Vi blev istället utvinkade på sista varvet på Hisingen.

När avbröts egentligen loppet? Jag är nybörjare och inte så snabb. Så det kan inte ha varit efter mig som loppet bröts.

Bansträckningen kändes tyvärr ganska tråkig med industriområden och farlig med rondeller, korningar och farthinder. Men uppe norr om Hisingen var det väldigt fina trakter. Tyvärr måste jag också säga att jag inte uppskattade att halka omkring ett varv kring motorbanan i regnet.

En sak som kan förbättras till nästa år är att ha sopsortering vid depåerna. Känns inte bra att slänga bananskal och plastmuggar tillsammans.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Hisingen Runt
HCK-medlem
Registrerades: 10-12-01 22:19

Inläggav Hisingen Runt » 11-05-17 05:00

När klockan var 12.15 började dom första cyklisterna som skulle cykla 15 mil komma in till Bananpiren och kortade därmed av sitt lopp efter drygt 10 mil. Vi pratade med många av dem och fick veta att kyla, hagel och regn gjorde att merparten hade valt att köra en kortare distans och att endast en mindre klunga fortsatt sista varvet runt Hisingen. Vi gjorde då en besiktning ute vid Ringörondellen och såg med egna ögon att nästan alla cyklister som då kom in valde att gå in i mål förutom någon enstaka cyklist. Vi tog då ett direkt beslut att vinka in alla cyklister till målet eftersom vi tänkte på cyklisternas bästa och säkerheten. Detta skedde ca 12.40. De cyklister som absolut ville cykla vidare skulle få information om att depån vid Frihamnen dragits in vilket skedde klockan 13.00. Detta var alltså en timma innan det virtuella ”repet” skulle dras vid Ringörondellen.

Tyvärr blev det en miss i informationsöverföringen då flaggvakten vid rondellen byttes ut eftersom även samtliga flaggvakter, parkeringsvakter, start- och målpersonal frös och var våta. Den nye flaggvakten vinkade därför vidare ett mindre antal cyklister innan vi insåg att så var fallet. Detta misstag löste vi innan klockan 13.30. Inga cyklister åkte därefter ut på den sista rundan enligt våra uppgifter. Vi fick i målet väldigt många positiva kommentarer över att vi tagit beslutet att minska banlängden.

Vid målet arbetade våra funktionärer otroligt tappert i kyla och regn med att ge cyklisterna en medalj, ett leende och information om massage, mat, fika etc. Vi förstår att det i rådande väder, när man är både trött och kall, har svårt att ta till sig all information men vår erfarenhet är att ett personligt trevligt bemötande är mycket mer värt än många hänvisningsskyltar.

Sopsorteringen lovar vi göra något åt tills nästa år och sedan hoppas vi att alla andra cyklister också tar sitt miljöansvar genom att slänga saker i rätt avfallskärl.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Hisingen Runt 2011 öppet forum"