Hisingen Runt 2011 Feedback

Moderator: Hisingen Runt

oclv

Hisingen Runt 2011 Feedback

Inläggav oclv » 11-05-16 08:28

Har nu kört HR 2011 på den nya bansträckningen. Mina kommentarer:

- Generellt mycket flaggvakter, vilket är bra. Dock så saknades det på ett par viktiga ställen där de absolut skulle vara placerade.

- Hänvisningsskyltarna var också ganska många men det saknades på flera viktiga ställen och det går inte att ha det så. Riktigt dåligt. Vi tvekade flera gånger i våran klunga, trots inläst karta.

- Vägen Kungälv Diseröd var usel. Väldigt mycket hål som dessutom var varningsmålade i en mörk färg i stället för vit. Denna sträcka var det många som svor över i klungan.

- Bananpirens parkering. Det var bara en person som verkade ha koll på parkeringen för hur människor skulle parkera. De andra ropade hela tiden på denne och frågade hur de skulle göra. Det verkade som att det inte informerats till de som stod där, hur de skulle agera. Bilar stog parkerade i olika riktiningar vilket avsevärt försvårade parkering och bidrog till en decimering av antalet tillgängliga platser. En del kritik med till förare som bara parkerar sin bil utan att förstå konsekvenserna.

- Starten genom Eriksberg hade alldeles för mycket fartgupp och kurvor. Det passar inte att köra ett klunglopp här. Speciellt inte i väta.

- Passeringen av 155:an gick smidigare än förväntat

Kungälv - Mål var nog den sämsta sträcka jag cyklat i en tävling någon gång. Många avbrott för trafik och korsning av stora vägar.

- Kaffepriset, 10 spänn för en kaffe? Det känns väldigt snålt när andra tävlingar bjuder på detta.

Bansträckningen: Norra rundan var kanon bortsett från vägen till Diseröd. Södra rundan var bra på den sträckning som vi kört tdigare år.

Skulle vilja ha ett bra svar på varför ni flyttat loppet? Är det för att ni vill ha ett längre lopp och högre status bland motionsloppen?

Har kört 15 år på raken och kommer inte köra nästa år om denna bansträckningen kvarstår. Ett motionslopp skall inte köras i stadsmiljö med farthinder och tvära kruvor. Absolut inte ett "motionslopp" där ni gärna berättar om hur bra cyklister som väljer att köra HR varje år.

//Daniel Fornell

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Anneli

Håller med

Inläggav Anneli » 11-05-16 09:06

Jag är en vanlig motionär och det var 1:a gången jag körde Hisingen runt. Men jag kan bara hålla med i ovanstående åsikter.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Vi får tacka för all bra kritik

Inläggav Björn Larsen » 11-05-16 10:05

Stort tack för de åsikter ni har lämnat. Konkreta och tydliga. Det är många åsikter också i klubben och några av oss kommer att få ännu mer kött på benen för att genomföra förbättringar när ni som cyklar lämnar värdefull information, såväl positiv som negativ.
Välkommen med era åsikter.
Mvh Björn (en av de parkeringsvakter som stod ute i regnet)

Användarvisningsbild
Hisingen Runt
HCK-medlem
Registrerades: 10-12-01 22:19

Inläggav Hisingen Runt » 11-05-16 10:28

Hej Daniel och Anneli!

Tack för input till vårt utvärderingsarbete med Hisingen Runt.

Som svar på frågan om varför vi har flyttat till Bananpiren är det beroende på att det inte finns någon möjlighet till att använda de tidigare parkeringsplatserna på Zenithgården. De grusplaner som fanns där tidigare är numera konstgräs och kan inte användas för att parkera bilar på.

Billy

Mer konstruktiv kritik

Inläggav Billy » 11-05-16 12:52

Hej,

Det var första gången jag körde HR och hade inte full koll på bansträckningen. I höjd med Älvsborgshamnen var det en flaggvakt som inte var på plats vilket gjorde att vi var ett 40 tal cyklister som var på väg till Danmark via Risholmen. Efter att vägen tog slut och vi kört tillbaka stod det en flaggvakt där, det gav oss en extra sväng på 8 km. Jag vill påpeka att jag startade i 12:e startgrupp så om han var sen så var det ordentligt.

Jag har även en fråga om banlängd, stämmer det verkligen att det är 15 mil? Vi var många som hade över 16 mil på våra cykeldatorer och gps:er (borträknat de 8 km extra som vissa av oss hade förmånen att få).

När lägger ni ut tiderna?

Mvh,

Billy

Niklas Olsson
Registrerades: 09-07-26 20:38

Skyltar kvar

Inläggav Niklas Olsson » 11-05-16 15:23

Det står tre st hänvisningsskyltar kvar vid korsningen Jordfallsvägen-Ellesbovägen strax söder om Kungälv. Cyklade, annars hade jag plockat med dom själv

Användarvisningsbild
Hisingen Runt
HCK-medlem

Re: Skyltar kvar

Inläggav Hisingen Runt » 11-05-16 16:28

Niklas Olsson skrev:Det står tre st hänvisningsskyltar kvar vid korsningen Jordfallsvägen-Ellesbovägen strax söder om Kungälv. Cyklade, annars hade jag plockat med dom själv

Tack för engagemanget!

Vi kommer att plocka in dessa skyltar.

Användarvisningsbild
Hisingen Runt
HCK-medlem

Re: Mer konstruktiv kritik

Inläggav Hisingen Runt » 11-05-16 18:54

Billy skrev:Hej,

När lägger ni ut tiderna?

Mvh,

Billy

Vi har under dagen lämnat tillbaka en massa hyrt material, tagit igen oss lite och ska under kvällen ta tag i start- och sluttidsproduktionen. Så senast imorgon kommer detta dokument att läggas ut.

Karin

Reflexion och konstruktiv kritik.

Inläggav Karin » 11-05-16 19:48

Detta var mitt tredje Hisingen runt, körde tio-milaren mestadels ensam men ibland först i spontanbildade grupper där jag tydligen höll ett lagom tempo för folk att vila sig i :) Jag kom runt på 4:30, 110 km enligt min cykeldator.

Starten - kul med ny startplats!
Oljevägen - bedrövlig väg men eftersom jag inte låg i någon klunga så gick det ok.
155-korsningen – flaggvakten stod borta vid cyklerödljuset och blåste i visselpipa och viftade med röd flagga (vad ville han egentligen?) – när de flesta gick ut i bilfältet och tog sig över där. Uppstod en hel del tveksamheter just där.

Sen var det fint och bra som vanligt, lite trafik, roliga vägar, depåstopp och sen genom Kungälv och upp mot Romelanda (hagelskur!) och ner till Kode.
Kodedepån – varför lägger man en depå på en tappstation som redan utan cyklister är trång för bilisterna att ta sig ut/in på? Och dessutom före en vänstersväng över en väg där det kör mycket bilar? Det finns gott om plats efter att man passserat järnvägen, det hade varit mycket lugnare ifall depån hade varit nånstans där.

168 – trodde jag skulle vara mycket jobbigare att cykla på, men Marstrandsborna visade fin hänsyn!
Sen kom man in mot Ytterby, hamnade tyvärr bakom några långsammare cyklister, men eftersom det var mycket trafik i båda riktningarna så fick jag vackert ligga lugnt bakom. Sen var det dåligt skyltat, svårt att se skyltarna då jag hade full sjå med att hålla koll på alla bilar, andra cyklar + att vägrenen var otäckt smal bitvis.

Kungälv – jag vill aldrig igen cykla på Ytterbyvägen genom Kungälv mitt på en söndag!!! Bilarna kör långsamt, och det är många övergångställen med människor som inte förväntar sig högvis av cyklister.

Efter Ingebäck var det inge’ roligt längre – hemsk cykling rakt av fram till Transportgatan. Att ta sig ner till Kärravägen tillsammans med mängder av bilar och långtradare med siktet inställt på E6:an var otäckt. Sen var det väl hyffsat lugnt, fram till rondellen …, sen direkt efter den så skulle man ta en käck vänstersväng rakt ut över vägen för att ta sig in på Tagenevägen, rena mardrömmen för när jag kom där så var det en strid ström av bilar som inte visade särskilt mycket hänsyn till en ensam cyklist. Fick stå på vägrenen och invänta nästa gäng cyklister för att våga mig över. Jag kanske är feg, men även en försiktig cyklist ska få känna sig trygg.

Tagenevägen – konstaterade att cykelbanan såg ut att vara bättre att cykla på, det var hur mycket brunnslock som helst i körbanan.
Sen var det skönt att byta sida och komma bort från all trafik, Import/export-gatorna var långa men målet var nära!
Målgången – kul med ett varv på bilbanan. Sen fick jag gå omkring och leta en stund innan jag frågade var maten fanns, varför ingen stor skylt?

Att banan var dragen med hjälp med gbg trafikkkontor för att undvika tjälskott förstår jag inte vad det var för vits med, när det på sina ställen var fullt med potthål som är otäcka att dunsa ner i + ovan nämnda olämpliga cykelvägar.

Saknades:
- Stora tydliga skyltar med rejäla pilar så att man i god tid kunde se vart man skulle
- Kilometerskyltarna fanns inte i år
- Flaggvakter, vissa korsningar hade mått bra av mer än en. Det är inte riktigt att flaggvakten måste stå och skrika vart man ska cykla efter första svängen (minns inte vilka korsningar detta hände i, men mer än en iallafall)
- Information om att/varför/när 150-km loppet var avbrutet

Sen var flaggvakten på gamla E6:an in mot stan lite kul också ”Nu är det bara en mil kvar” skrek han, när det är två …..Det kanske var ett skämt, men för de som inte hade koll på avståndet så kändes det nog lite jobbigt. Ibland när jag kom till korsningar utan skyltar (ex. innan Kareby så var avtagsvägen mot Arnebo utan skylt), så var jag glad att jag cyklat så mycket i dessa trakter och visste vart jag skulle.

Jag vet att allt arbete är frivilligt och att alla gör sitt bästa, så en stor eloge till alla som ställer upp och jobbar!

Slutsummering:
Flytta tillbaks starten till Björlanda, dra banan lite kors och tvärs över Hisingen på alla de fina småväger som finns, samma runt Kungälv. Att cykla inne i centrala Göteborg var inte roligt! Speciellt inte då man är trött sista milen in till mål – att då behöva slåss med trafiken också förutom sin egna demoner är inte så roligt.

Användarvisningsbild
Hisingen Runt
HCK-medlem

Inläggav Hisingen Runt » 11-05-17 05:16

Sommaren 2010 insåg vi i arbetsgruppen för Hisingen Runt att parkeringen på Zenithgården inte kommer att kunna användas för att parkera på längre på grund av omläggning från grus till konstgräs, och därmed blev Trulsegårdsskolan inte ett alternativ som startplats för Hisingen Runt 2011. Arbetsgruppen hade ett flertal gånger fått påpekande om att vi skulle öka tillgängligheten för cyklister genom att ligga mer centralt. Ett argument som i gruppen fick motargument om att cykelmiljön inte är den bästa genom de gupp, rödljus mm som man måste förhålla sig till och därmed minska farten. Trafikregler måste vi dock alla hålla oss till och att få avstängda vägar för ett motionscykellopp är inget som görs i Sverige, inte ännu i alla fall.

Samtidigt med detta funderade arbetsgruppen på att eventuellt öka banlängden då många cyklister är mer vältränade och vill ha mer mil i benen inför Vätternrundan. Arbetshypotesen blev då 50, 100 och 150 km. Startplatsen blev spikad till Bananpiren under senhösten och lämpliga banor togs då fram. Visserligen mätte de några kilometer mer än arbetshypotesen, men det skulle ju kunna kommuniceras. Efter möte med tillståndsgivare förändrades banorna lite, och längd lades till. Bara några kilometer, visserligen, men arbetshypotesnamnen bestod (50, 100 och 150). Vintern kom och var sträng och bister vilket resulterade i mycket potthål och därför ändrades banorna igen. Nu till dess slutgiltiga sträckning. Tyvärr var vi i arbetsgruppen så inrutade i att säga 50, 100 och 150, och hade kommunicerat detta i broschyr etc, så reflektionen var inte med oss.
Detta är historien bakom de längre banorna och givetvis inser vi att det skulle ha kommunicerats på ett helt annat vis, eller kortat ner banan. Och vi kan alla förstå frustrationen, speciellt i söndagens regnoväder, över att stå i t ex Svankällan, tro att det är ca en halv mil kvar och inse att det är det verkligen inte.

Vad det gäller potthål har dessa minskat drastiskt i antal under de antal provcyklingar som har genomförts, och i ett väldigt gott samarbete med Trafikkontor och Trafikverket. Den gångna vintern har producerat väldigt mycket skador på våra vägar. Vi har fått mycket olika reaktioner på antalet potthål, där många spontant har sagt att det verkligen har märkts att antalet hål har minskat. Och även ett antal cyklister som har klagat på att hålen har varit många.

Hannes

Bifall

Inläggav Hannes » 11-05-18 09:10

Hej! Först och främst vill jag verkligen tacka alla frivilliga som var inblandade, kan inte ha varit roligt att stå flaggvakt i hällregn och halv storm.

Som motionär är det trevligt att stå och trivas en stund i depåerna, även där var bemötandet bra, men jag måste få säga att en kopp kaffe hade gjort susen. Det bjuds i alla andra lopp vi kör under säsongen. Även pastasalladen tyckte vi var i minsta laget i år. Jag bidrar gärna med 350 spänn till er verksamhet, men man vill gärna ha lite "valuta för pengarna" under loppet också.

Vidare tycker jag att Bananpiren var en häftig start-/målplats, men som andra redan sagt kändes bansträckningen lite "krystad" på vägen ut och tillbaka. Har dessvärre inga bättre förslag, men det vore skönt om det gick att förbättra till nästa år.

Nästa år vill jag gärna ha solsken, 22 grader varmt och vindstilla. Det kan ni väl ordna?! :)

Återgå till "Hisingen Runt 2011 öppet forum"