Tack Rasmus för ett bra inslag hos GP

Allt mellan himmel och jord. Cykelrelaterat och inte...
Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Tack Rasmus för ett bra inslag hos GP

Inläggav Björn Larsen » 13-08-15 15:36

Rasmus klagar på cykelbanor i Göteborg.
Bra talat Rasmus. Menar vi behöver mera sånt.
Jag har själv skickat in ett par insändare till GP och GT vilka uppmärksammats en vecka utan att något görs efteråt. Du pratade lite om färgade cykelbanor och det är ju något som är ganska vanligt utomlands.
Jag vet inte hur många som sett hur det ser ut i Köpenhamn och andra städer i Danmark, Holland och Tyskland. I danmark har du en helt egen fil förbi centrum och även, så kallade, ringvägar runt om Köpenhamn.
Bild
Här är en bild från Vesterbrogade. Den gatan du kommer ut på när du går från Centralen till Tivoli i Köpenhamn. Cyklarna har lika mycket bredd på cykelbanan som de vanliga bilarna och cykelbanan går direkt ute i trafiken.
Bild
Så här ser cykelbanan ut om du går till vänster från föregående bild. Här är cykelbanorna ofta färgade, precis som du föreslog. Skillnaden här är att dessa är direkt på vägbanan så att de slipper problem med gångtrafikanter.
Bild
Längs de vanliga vägarna har du breda cykelbanor med gott om plats för både barnvagnar och cyklister.
Bild
Här ser du en vanlig cykelbana i Köpenhamnsområdet. Bilarna till vänster här är parkerade bilar och till höger har du gott om plats för gående. Jag tycker våra politiker i Göteborg har mycket att lära av våra grannar.
Skall vi ta ner dem på ett studiebesök?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Övrigt"