Köpa cykel

Allt mellan himmel och jord. Cykelrelaterat och inte...
Användarvisningsbild
Sofia Birgersson
HCK-medlem
Registrerades: 09-03-31 10:09
Kontakt:

Köpa cykel

Inläggav Sofia Birgersson » 13-03-12 12:49

Hej,
vi fick en förfrågan via hemsidan enligt nedan. Jag har svarat lite generellt så gott jag kan men tänkte att jag postar frågan här så kan ni gärna komplettera eller kommentera om det är något ni inte håller med om.

/Sofia

Hej!
Skall köra Vätternrundan för första gången och undrar om ni har några bra
tips på vad jag ska tänka på när det gäller att köpa cykel?
Vart vänder jag mig här i Göteborg för att få bästa service?

Hej,
kul att du ska cykla Vätternrundan, ska du cykla med HCK?
Det viktiga när man köper en cykel är att du får en modell och storlek som passar för just din kropp. Det finns modeller som är speciellt utvecklade för kvinnor men då det är en större variation mellan olika kvinnor än mellan män och kvinnor behöver du inte köpa en damvariant. Många i HCK och även jag handlar cyklar och tillbehör hos Cykelcity på Övre husargatan. De är mycket kunniga och hjälper dig att hitta rätt, när du valt ut en cykel ställer de in den åt dig så att du sitter bra på den. Andra butiker är Sportspec och Sportson.

Det finns cyklar i ett brett prisintervall och materialet i ramen, komponenter samt vilka hjul man väljer påverkar priset mest. Det vanligaste är ramar i antingen aluminium eller kolfiber där aluminium är billigare. Ramar i kolfiber väger generellt mindre och ger en annan känsla än alu. Många köper sin första cykel i alu och om man fastnar för cykelsporten kan man sedan byta upp sig till kolfiber.
Komponenterna blir bättre ju mer pengar du lägger. De två märken som är vanligast är Shimano och Campagnolo.

Det finns sidor på internet där du kan skriva in dina mått och på så sätt se vilken ramstorlek du ska ha. Det kan vara till hjälp om du vill köpa begagnat eller beställa från någon butik online.

Mvh Sofia

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Re: Köpa cykel

Inläggav Björn Larsen » 13-05-18 08:32

Ger ett par länkar här. Det är riktigt som du skriver Sofia att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika, cyklar och tjejer/killar.
En lite äldre sida är "How To Fit Your Custom Bicycle" från The colorado cyklist>>>
Här är en artikel om längden på vevar från Sheldon Brown>>>
litegrand om styret från samma författare>>>
bikebuster har en räknare där du skriver in längd i grenen och hela din längd>>>>
sedan finns det mycket mer att läsa ute på nätet.
Jag är ingen fena på sram eller campagnolo. Jag skulle föreslå shimano 105 eller ultegra till att börja med. 105 är något billigare men är en bra växel till att börja med om den sköts.
Hoppas du hinner träna några mil innan.
Mvh Björn

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Övrigt"