Puls/maxpuls

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Puls/maxpuls

Inläggav Daniel Ridings » 17-01-13 10:46

Usch, så här efter en höst med cykelförbud i några veckor (när vädret var fint) och inaktivitet (när vädret var kasst), julhelgen, försöker jag komma i form igen.

Jag har aldrig varit pigg på cykla på is, så dessa köldgrader stoppar mig från att cykla. Istället går jag på gym med roddmaskin och löppbandet.

Jag kommer upp i åldern och jag har märkt sedan ca 59-60 att kroppen åldras, bland annat puls.

Jag sänkte maxpuls på min pulsmätare från 185 till 170. Varifrån jag fick 185 vet jag inte med säkerhet. Jag minns att jag såg att jag hade en puls på 182 en gång och var klart utanför komfortzonen, så jag drog till med några slag till. Men det var några år sedan.

När jag har den på 170, kommer jag upp i "98%" på pulsmätaren (167 bpm), men jag känner att jag har mer att ge. Den nivån känns som lite lägre än vad jag skulle sträva efter i intervaller, dvs 167 bpm, inte "98%". Jag har intrycket av att 98% är "spyfärdig".

Det var ganska ansträngande ... jag gissar 14-15 på Borgskalan. Jag gissar att klockan borde ha visat 80-85% (lite lat var jag, så väldigt ansträngande var det inte, men jag hade inte kunnat hålla den nivån i 20 minuter, det tror jag inte).

Jag satte "maxpuls" på klockan på 180 nu.

Tänker jag rätt? Jag brukar inte använda pulsklockan på cykeln, även om den finns där. Jag känner av hjärtat klart nog ändå. Men jag vill kunna hitta en "fettbränningsnivå" inomhus för att kunna bygga upp formen igen på ett lugnt sätt.

Daniel

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Örjan Hansson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 09-04-18 19:47

Re: Puls/maxpuls

Inläggav Örjan Hansson » 17-02-06 16:59

Om du vill "bara" hitta fettförbränningsnivå så ligger det precis innan du blir för andfådd för att kunna prata obehindrat. När det blir tyst i en klunga går det lite för fort för optimal fettförbränning/distanspass-fart.
Leda är att inte cykla.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: Puls/maxpuls

Inläggav Daniel Ridings » 17-02-12 19:37

Örjan Hansson skrev:Om du vill "bara" hitta fettförbränningsnivå så ligger det precis innan du blir för andfådd för att kunna prata obehindrat. När det blir tyst i en klunga går det lite för fort för optimal fettförbränning/distanspass-fart.

På mig låter det lite högt. Enligt klockan kommer jag till det stadiet runt 85% och 85% känns lite för högt för att vara fettbränning. Jag ska kanske skruva upp "taket" lite på vad jag har ställt som maxpuls. Då skulle jag registrera det lite tidigare.

Men jag minns det där med en tystgrupp. Blev det tyst, var det dags att titta runt för att se om alla var med.

Tack!
Daniel

Återgå till "Träning/Träningsråd"