Vilken cykel?

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Vilken cykel?

Inläggav Daniel Ridings » 15-09-22 08:14

Ok ... en återkommande fråga. Jag tänker ställa den lite opportunistiskt. Dvs, jag har en agenda.

Agendan är enkel. Vi är ett antal i klubben som cyklar brevetlopp. Men vi vill ha fler. Någon som inte ha cyklat brevetlopp eller varit en "randonneur", kanske undrar om man ska springa ut på sta'n och köpa på sig ett och annat för att kunna vara med. Vi som cyklar vet: "det kan man göra ... men det är inte nödvändigt."

Inför PBP sa jag för mig själv och högt: Efter detta kommer Surlyn att gå i pension. Den kommer alltid att ha sin niche, men jag har andra cyklar jag vill ta fram. De är båda lättare och snabbare. Ja, snabbare. Så är det.

Det fick mig att fundera på vad en annan cykel måste kunna hantera för att kunna ersätta en Surly Cross Check. Jag kan utgå ifrån mina egna erfarenheter, men en som funderar på att komma igång, letar sig ut på nätet. De, nybörjaren, ska veta att detta med randonneurcykling och cyklar kan bli hur nördigt som helst. NÖRDIGT. Se upp.

Jag lärde mig för två år sedan, på 600N, att en bra cykel ska vara en man kan sitta på i ihällande regn i 16 timmar.

Nu var det klart det värsta lopp, vad gäller regn, som jag har kört. Men i år, även om det inte har varit 16 timmar i ihällande regn, har det blivit en hel Super Randonneurserie och lite till i regn, kyla och blåst.

Så mitt bud är: en cykel måste ha stänkskärmar. Det är nästan det enda kravet jag ställer. Stänkskärmar.

Belysning? Faktiskt inte så viktigt i Skandinavien. Man behöver inte börja tidigt i mars utan kan vänta ut dagsljuset. 60-milarna går ganska sent och då har vi hunnit komma in i den ljusa årstiden. Man kommer långt med en batterilampa som håller i 3-5 timmar från XXL eller någon annanstans. Själv har jag dynamo på Surlyn, men inför nästa säsongen, om jag plockar fram en annan cykel, kommer jag inte att kräva dynamonav. Har man väl ställt kravet på stänkskärmar, så finns det risk att det blir konkurrens på fästen på framgaffeln.

Hjul? Christer från Trollhättan (inte Apelgren utan en annan) hade fina Mavichjul på PBP. Bakfälgen sprack kring ett ekerhål. Det är kul med avancerade hjul, men det finns en baksida. Har man bara 20-24 ekrar på hjulet och får problem med ett, är det ett stort problem. Men 32 eller 36 ekrar kan man justera andra för att kompensera den som brast.

Men handen på hjärtat ... det kan vara tråkigt att få ett problem med ett hjul i Sverige, men det är inte hela världen. Man är inte lika långt hemifrån som när man får ett problem i Frankrike, till exempel. Vi kör på fina vägar i Sverige. Duger hjulen till en motionsrunda, så duger samma hjul till ett brevetlopp. Vägarna i Frankrike var ganska påfrestande. Jag fick ett SMS från Christian när vi var ute: vad är ditt bestående intryck hittills? Jag svarade med ett eller annat om ett litet barn i Villaines som tog min matbricka och lotsade mig genom köarna. Christian svarade: Vibrationerna! Ja, det hade jag också märkt. Jag hade lite grövre däck och kunde släppa ut luft. Det var inte fel.

Egentligen gäller samma resonemang hela cykeln. En cykel till en längre söndagsrunda duger fint till brevetlopp.

Väskor och sådant? Tja, ... titta bara på oss. Vi byter hela tiden. Man upptäcker att man har mer skräp med sig än man behöver, man letar fram en mindre väska och till slut ser man Åke med ett halvt kilo marsipan i ryggfickan, en liten boll till regnjacka på styret och inget annat. Man behöver ett par slangar och annat man vill ha med sig om man sticker ut på en runda alldeles ensam och inte kan räkna med att någon annan har något man inte har med sig (en pump, till exempel).

Jag har två Trek: en aluminium cykel och en fin kolfiber Domane 5.2. Vi får se vilken det blir nästa år. Vädret har gjort att Surly fick en mycket kort pension. Om jag ska ha en cykel som jag är 100% trygg med att den inte ger mig problem, så är det Surlyn.

Så om det finns några som undrar om man måste ha speciell utrustning, så är svaret väl "nej." Regnar det inte, så duger säkert den cykeln man redan har. Om man får ont där man inte har haft ont förut efter några timmar, kan man börja trimma in den.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Re: Vilken cykel?

Inläggav Christian Behre » 15-09-23 10:52

Kloka ord, Daniel. Håller med dig fullt gällande skärmar! Blöt rumpa ger ofelbart saddle sores om man skall köra några timmar till. Och allt annat blir blött och kallt.

Skall du cykla långt måste du ha en cykel du kan sitta på länge - och har suttit på länge. En trogen kamrat helt enkelt. Det finns många randonneurer som har gamla harvar, alltså cyklar som har många år på nacken. Men lyckas du trimma in dig på en ny och lätt racer är det ju en fördel. Jag har ju under många år kört på en odämpad MTB på Brevetlopp och PBP. När jag till denna säsongen byggde en ny cykel gjorde jag den så lik som möjligt och behöll det raka styret. Det passar mig men säkert inte så många andra.

Belysning. Navgenerator är så tillförlitlig att jag väljer den även under svenska sommarnätter.

Väskor. Där finns nästan alltid utvecklingspotential. Jag har bytt mellan sadelstolpsväska, ryggsäck och midjeväska och kommer säkert att variera framöver också. Liten styrväska till proviant i farten.

Hjul. Fräscha hjul håller bättre. Senast en fälg sprack för mig var det en 32- eller 36-ekrad fälg. Och den gick inte heller att rikta upp.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Träning/Träningsråd"