Openrunner tips

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Openrunner tips

Inläggav Daniel Ridings » 15-08-02 09:57

Mot bättre vetande kan man få för sig att använda openrunner.com. PBP-organisationen använder det. Fransmän använder det. Ingen annan (nåväl, Christian) använder det. Fattar vinken? Fransmän och ingen annan ...

Men allvarligt. Jag har fått frågan om man ska ladda ned TRACK eller ROUTE. Jag tänker använda en äldre Garmin etrex Vista, så jag har inget val. Jag måste ladda ned "route". Jag tror inte att det spelar en roll om man använder Garmin 8xx (800 eller 810). En internätpersonlighet, HåkanC, menar att track fungerar precis lika bra med Edge modeller (han har 1000). Så det gör det väl.

Använder man route, ska man se upp för något.

Openrunner lägger ut exakt 50 punkter för att rita upp en rutt. 50 punkter är exakt vad dessa, åtminstone etrex, vill ha. Mindre går bra, fler går inte alls.

Om man tittar i Basecamp (man måste ha Basecamp eller något liknande för att föra över till en etrex ... men Edge, Oregon osv kan man kopiera en gpx fil till minneskortet utan att passera Basecamp eller Map Source) om man tittar och ser att det föreslagna rutten tar en annan väg än vad var tänkt, kan man vara frestad att lägga in en punkt för att tvinga rutten tillbaka till originalet. Gör inte det. Då överskrider man 50 punkter och många enheter kan inte längre "follow road".

Men 50 punkter, som Openrunner lägger ut, har man säkert många som inte behövs eller så ligger punkterna helt i onödan. Det går alldeles utmärkt att flytta punkterna i efterhand, i Basecamp, dit du vill ha dem, istället för att lägga till en ny punkt.

Upp till 50 punkter, kan du "följa vägen" i alla apparater. 50+ punkter kan medföra att ruttfunktionen inte längre kan "följa vägen" utan tar dig fågelvägen från punkt till punkt och du får räkna ut själv vilken väg duger.

En liten "se upp". Har din rutt redan 50 punkter, lägg inte till något nytt. Man kan lätt se det. Openrunner numrerar dem: RPT001, RPT002 ... RPT050. Inga vettiga namn, förstås. Det är ju franskt.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Träning/Träningsråd"