GPS : minnesanteckningar

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

GPS : minnesanteckningar

Inläggav Daniel Ridings » 13-05-06 18:28

När vi var i Italien pratade Tore och jag en del. Det framgick att han inte hade lust att köpa en karta över Italien för bara en vecka. Vi köpte ett microSD-kort och jag laddade över en OpenStreet Map (OSM) över Italien till hans GPS. Tore hade försökt använda länkarna jag postade i forumet, utan framgång. Jag är ingen expert. Dessa är mina egna minnesanteckningar, men de kan kanske hjälpa någon annan.

-----
GPS

Här är mitt 1-2-3, och jag är ingen expert. Dessa är mina arbetsanteckningar mer än något annat.

1. Hitta och ladda ner kartor
2. Kopiera gmapsupp.img till “Garmin”-mappen på minneskortet
3. Färdigt

Egentligen, det är allt man behöver göra för att skaffa en OpenStreetMap karta till sin Garmin GPS. Jag har testat med Garmin Edge 800, en cykeldator, och Garmin eTrex Vista HCx, en handhållen enhet.

Hitta och ladda ner kartor

Här finns en uppsjö av alternativ och det kan vara svårt att se skillnaden mellan de olika möjligheterna. Det finns många källor för enskilda länder, men för Super Brevet Scandinavia behöver jag Danmark och de södra delarna av Sverige och Norge. Jag vill ha allt i en enda karta men för just den här säsongen, behöver jag inte hela Skandinavien. Det blir stort. Jag har fastnat för två (tre) källor.

1. Free Maps for Garmin Brand GPS devices
http://garmin.openstreetmap.nl/
2. Velomap
http://www.velomap.org/
3. OpenFietsMap
https://sites.google.com/site/openfietsmap/

Jag skriver "två (tre)" ovan därför att man kan komma åt OpenFietsMap genom den första länken. Velomap och OpenFietsMap är nichade på cykel. I OpenFiets, till exempel, finns Sverigeleden, Gnistleden och andra kända cykelleder. De flesta cykelbanor finns också inlagda och det kan vara bra att veta i okända städer.

Dessa kartor är "Routable", dvs, man kan lägga in punkter här och där och GPS:en sköta om rutan mellan punkterna. Men för att tala om för GPS:en var punkterna finns, så behöver man ett program.

De flesta nättjänsterna lägger upp "spår", inte "en rut (route)". I ett spår finns upp till flera tusen punkter, med 5 till 10 meters mellanrum. I en rut, finns enstaka viktiga punkter: vid korsningar, svängar, osv. GPS:en sköter om arbetet att ta dig från den ena punkten till den andra och talar om när du ska svänga för att komma dit. Återkommer …

Garmin Edge 800 bug

Skillnaden mellan ett spår "track" och en rut "route" skulle inte spela en större roll om inte Edge 800 hade ett fel. Felet består av att någonstans runt 16 timmar eller mellan 300 och 400 km, så kraschar den. Det är inte klart varför. Man vet inte om det är tiden (15–16 timmar) eller om det är storleken på en intern fil som växer så stor vid 300–400 km att den kraschar. Det man vet är just det: att den kraschar. När den gör det, så kan man inte starta upp den igen med mindre än att man nollställer allt. Man går miste om all data som hade spelats in och man går miste om spåret eller ruten man höll på med. Det är lätt att föreställa sig just hur lycklig man blir, mitt i natten mot slutet av en 400km brevet när det händer. Det finns tillräckligt med trösklar som man ska över som det är. Mer behöver man inte.

https://forums.garmin.com/showthread.php?17002-Edge-800-shut-down-after-437km/page7

Edit: jag är skeptisk till beskrivningen av "buggen". I går, 2013-06-08, använde jag min Edge 800 på en 400k brevet, långt över 16 timmar, utan några som helst problem.

Free Maps for Garmin GPS devices

http://garmin.openstreetmap.nl/

Det finns 4–5 steg.

1. "Choose your map type"
⁃ Generic Routable: en vanlig karta
⁃ Routable Bicycle (Openfietsmap Lite (fokus på cykeln)
2. Include a TYP file (Optional)
⁃ Jag har aldrig gjort något med detta val
3. Choose a predefined country
4. Perhaps you'd like to add some additional tiles
⁃ Om du väljer detta, kan du lägga till områden i gränsen. Jag började med Danmark och sedan la jag till Sverige upp till norra Värmland, över till norr om Oslo och sedan alla "plattor" ned till Kristiansand
5. Request your map or download it directly.
⁃ Om du valde ett enda land, så ligger det säkert en färdig karta som du kan ladda ned på en gång. Så gjorde jag med Italien. Om du la till extra "plattor", så måste kartan byggas. Då skriver man in sin epostadress.

Nu kan man antingen ladda ned en färdig karta eller beställa en skräddarsydd karta. Om man har beställt en skräddarsydd karta, så får man en epost med en köplats och en uppskattning om hur lång tid det kommer att ta. Det var 60 stycken före mig igår kväll. Tiden uppskattades till 10 timmar men i verkligheten handlade det om någon timme, inte två.

När din karta är färdig, får du en epost med en länk som du kan surfa till och ladda ned det du behöver. Brevet ser ungefär ut så här:

Hi,

Your request for a Garmin map on garmin.openstreetmap.nl is ready.

The server has generated four different configurations of your map:
* _windows.exe = Installer for Garmin BaseCamp/MapSource (Windows).
* _macosx.zip = Installer for Garmin BaseCamp/RoadTrip (Mac OSX)
* _gmapsupp.zip = Combined image for direct manual placement on the GPS device (gmapsupp.img)
* _tiles.zip = A zip file containing the tiles in the request, especially useful for Linux users (e.g. QLandkarte)

Please browse to the website listed below and download the map configuration(s) you're interested in. Your request will be available on the server for 60 hours before it's deleted.

Om man följer länken så kommer man till en sida som ser något ut som denna:

Kod: Markera allt

tiles.txt
osm_generic_windows.exe
osm_generic_tiles.zip
osm_generic_macosx.zip
osm_generic_gmapsupp.zip
63240000_license.txt
63240000.nsi

Man laddar ned minst två av länkarna. Dels en för Windows, MacOS eller Linux (den som heter osm_generic_tiles.zip är för Linux). Dessa installerar man på sin dator för att använda med Basecamp eller Mapsource (från Garmin, de kostar inget).

Den andra filen man laddar ned, oberoende av om man använder Windows, MacOS eller Linux, är "osm_generic_gmapsupp.zip". I ziparkivet finns en fil som heter "gmapsupp.img". Den här filen kopierar man till sin GPS. Den ska ligga på en bestämd plats.

Att kopiera en karta till en Garmin GPS

Här beskriver jag det allra enklaste. Det finns flera sätt att göra det. Ärligt, så har jag inte lärt mig de andra sätten.

Detta förutsätter att du har en Garmin som har en microSD, samma minneskort som de flesta moderna telefoner har. Om du har köpt en karta från Garmin, kommer den på ett sådant kort. Plocka i så fall ur kortet och förvarar det på en säker plats.

Korten är billiga. Jag har kört med 4, 8 och 16gb. En karta över hela Skandinavien tar ca 880 mb.

Garmin enheter väntar sig en bestämd mappstruktur på kortet. Om man har en Edge 800 kan man fixa det lätt.

När man har plockat ut en befintlig kort (om du har köpt kartor) och stoppat in det nya kortet:

1. Gå till: Menu -> Verktygsnyckeln -> System -> Dataregistrering
2. Ändra från "Spela in på intern lagring" till "Minneskort"
3. Starta tidsuret (ett träningspass) och låt passet gå 30 sekunder eller så.

När man gör det, skapar Edge 800 mappstrukturen automatiskt, om den inte redan är på plats.

När du kopplar Edge 800 till datorn, uppför den som en liten externdisk eller flashminne. Kortet heter förmodligen "NONAME". När du öppnar disken, ser du en mapp som heter "Garmin". Du ska kopiera "gmapsupp.img" till mappen "Garmin". Gör en säker borttagning av den externa enheten. Färdigt. Nu har du kartan på cykeldatorn och det har bara kostat dig priset av ett minneskort (man kan ha flera för olika kartor) och lite tid.

Nu har jag skrivit för mycket. Finns det intresset kan vi diskutera mer. Själv har jag bestämt mig för Garmin etrex Vista HCx, en utgående model som, för randonneurer, är bättre än den nya modellen. Den kostade runt 1.400 SEK från en handlare på eBay. Den levererades på 4 dagar från UK.
Senast redigerad av Daniel Ridings 13-06-09 12:45, redigerad totalt 1 gång.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: GPS : minnesanteckningar

Inläggav Daniel Ridings » 13-05-09 06:15

BeGe skickade mig en PDF med det som han alltid har tagit fram: översiktskarta, lite mer detaljerade kartor och sedan det som hjälpte mest, stämpeltider och platser. Det där sista är en riktig pärla och sparar mycket tid. Tabellen ser så enkelt ut med några rader med plats och tider i den ordningen man ska köra, men den är väldigt välgenomtänkt. Jag kommer till det.

För mig är poängen att få en GPS att tala om för mig när jag ska svänga, helst 100 meter i förväg. Kanske det allra viktigaste är att den hojtar till om jag missar en sväng, dvs, om jag är "Ur kurs". Jag har fått Edge 800 att fungerar fint några gånger. För det mesta har jag lyckats få den att hojta om jag missar en sväng, men jag har sällan lyckats få den att visa upp fina pilar som pekar på en sväng som är på gång. Jag tror att jag vet varför (man måste ställa in något för varje runda, inte bara en gång för alla).

I princip ska man ha ett program (eller en webbtjänst) som ritar upp en runda mellan kända hållpunkter. Resultatet ska man föra över till sin GPS-enhet som, förhoppningsvis, använder samma logik för att rita upp samma färdväg mellan samma hållpunkter. Om programmet eller webbtjänsten är inställd för "cykel", dvs, är inställd på att välja vägar som är bäst för cykel, och kartan i GPS-enheten är inställd på att hitta bästa väg för "motorcykel" eller för "bil", så kan de två, programmet och gps-enheten, komma fram till helt olika resultat, med det ena ute på E6 när den andra vill ta dig via gamla riksvägen.

Man kan komma förbi problemet genom att föra över en "track" (ett spår) till enheten. Då används ingen logik för att leda dig från ena punkten till en annan, utan ett fast spår skapas. Men, om jag förstår det rätt, kan du då inte få fina "snart är det dags att svänga" meddelande. Du måste titta på datorn hela tiden för att konstatera att den vägen du kör på är samma som spåret som lades upp. Jag tror att den kan meddela när du är "Ur spår", men jag är osäker.

Mer om en stund ... nu ska jag dricka mitt kaffe ... (tillbaka: rättare sagt, inget kaffe ... efter att ha förgäves försökt att lista ut vad hittekatten som har flyttat in vill äta idag ...)

Garmin Basecamp (Mac och PC)

Basecamp är Garmins nya program för att skapa ett antal "hållpunkter" (waypoints) och ordnar upp dem i listor för att skapa en runda som ska navigeras. Jag använder orterna från bladet med stämpeltider, även orterna som inte behöver stämplas. De ska ju passeras.

För att göra livet lite enklare för mig (i början, kanske surt i längden) numrerar jag dem så att de sorteras i en lista i samma ordning som på BeGes. 001 Statoil, Fässberg, 005 Frölunda, 010 Askim, 015 Skintebo osv osv. Jag lämnar lite plats för att behöva peta in något extra ifall programmet försöker leda mig in på en väg som inte var tänkt.

Man skapar dessa punkter genom att klicka på rätt plats på kartan och namnge dem. Gör kartan så stor som möjligt så att du inte klickar på fel sida av en korsning. Det blir lite U-svängar om man gör det. Programmet tar dig slaviskt till och förbi den punkten du har bett om.

Det är lite tjatigt att växla mellan "waypoint-verktyget" som lägger ut punkter när du nuddar kartan och "hand-verktyget" som gör att du kan flytta kartan till nästa området du vill markera. Man lär sig att använda tangentbordet istället för den tjatiga musen ("H" och "W" för "hand" och "waypoint").

Dessa läggs upp i en lista. Då och då kan man markera hela listan, högerklicka på den och välja "Create Route from Selected Waypoints" för att kontrollera att man inte hamnar på E6 eller är ute och cyklar.

Nu är det viktigt att man använda samma karta i datorn som man har i GPS:en. På en karta finns "attribut" kopplade till vägar. Ett attribut kan vara "duger till cykel" eller "grus" osv. Mjukvaran, båda i datorn och i GPSen, använder dessa för att räkna ut en bra väg. Om du har olika kartor, kan du få olika förslag och det kan komma som en sur överraskning när du sitter på cykeln i regnet.

Openfietsmap

http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Det är den här jag testar nu. "N2"-paketet är hela Skandinavien. Om en väg i den här kartan har attributet "motorväg", så betyder det "den här vägen är det allra bästa för cykel". Riktiga motvägar har attribut "cykelförbud". Det gör att programvaran aldrig föreslår en farlig väg.

Sveriges alla led är markerade (Sverigeleden, Ginstleden, Bohusled osv osv). Cykelbanor finns med (det hade jag varit glad för första gången jag försökte forcera Halmstad med inget annat än en 1:100000000 karta i handen). Matställen, kyrkor (jag brukar fylla på vatten på kyrkogårdar), och mycket annat som är lämplig för cyklister är markerat.

Man behöver ladda ned två saker: en installation för datorn och en installation för GPS:en.

Det finns en beskrivning på hur man installerar (man packar upp och kör ett program som talar om för Basecamp att kartan finns) och man kopierara "gmapsupp.img" till mappen "Garmin" på sin GPS.

Det finns några "gotcha's" ... jag har råkat ut för de flesta. Om intresset finns, eller om ni råkar ut för något, kan jag kanske hjälpa.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-05-13 08:35

Lite mer minnesanteckningar med erfarenheter från lördagens brevet (300).

Ok, jag kunde vägen och jag behövde inte en GPS, men det är just därför jag ville testa GPS. Jag ville se hur den uppför sig på känd mark ... kan vara bra att veta om man är beroende av den på okända platser.

Metoden:

1) Jag använde Basecamp från Garmin för att lägga upp rundan. Det är ett grattis program från Garmin för att lägga upp ett antal punkter (waypoints) och sedan rita en rut "Route" mellan punkterna.

2) Som punkter använder jag samma platser som finns på BeGes blad med stämplingstider.

3) Jag använde Openfietsmap. Det berättade jag om ovan. Den är hårdvinklad för cykling istället för att köra bil.

När man använder punkter, waypoints, så ritar man inte upp en karta, sväng för sväng, som man gör med de flesta webbtjänster. Man lägger ut strategiska punkter som gör att Basecamp väljer den mest logiska vägen från punkt till punkt.

Sedan jämför jag ruten som Basecamp kommer fram till med kartan som BeGe ritade. Om det finns skillnader, lägger jag in extra punkter för att tvinga Basecamp att rita om till BeGes karta. Det behövde jag göra på två platser. Dels i Seglora eftersom BeGes karta tog en liten mindre väg runt samhället och dels i Borås, för att komma upp på cykelbanan.

När man är nöjd med ruten som Basecamp har kommit fram till, så skickar man den till GPS:en.

Här finns en "gotcha". Det man skickar över till GPS:en är punkterna, "waypoints". Sedan, när man kör rundan, räknar GPS:en ut ruten, på ett ungefär som Basecamp gör. NB: på ett ungefär.

GPS-enheten kanske har en annan uträkning än vad Basecamp har. I lördagens fall hände det på tre ställen och i alla fallen motiverades det av att GPS-enheterna la större vikt på cykelvänliga vägar.

Söder om Svenljunga går banan på 154:an.

Edge 800 kom fram till samma väg.

Etrex Vista HCx tyckte jag skulle ta Västgötaleden från Svenljunga till Axelfors, där den ledde ut på 154 igen. Det var absolut inget dumt förslag, bara annorlunda. Västgötaleden går mer eller mindre parallellt med 154:an just där.

Det andra stället var efter det att man lämnar 154 och fortsätter på den mindre vägen (O1559) ned till Östra Frölunda och Mårdaklev. Bara någon kilometer inne på den mindre vägen föreslog Edge 800 en sväng upp i skogen på en ännu mindre väg. Någon har tydligen markerat den stigen som en utmärkt cykelväg. Den där någon var säkert en MTB-åkare. Jag köpte inte det förslaget.

Sedan, ca 4 km norr om Östra Frölunda, ville alla, Basecamp, Edge 800 och Etrex, att man skulle över till östra sidan av Ätran, till Sverigeleden, som kom ut just i Östra Frölunda. Jag tog inte den svängen, men när jag tittade över dalen så såg det lite trevligare ut faktiskt. Det såg ut att vara lite liv ... något som inte finns på den vägen västra om Ätran.

Väl inne i sista kontrollen, i Trönningen, kopplade jag in USB-laddaren till Edge 800. Det fungerar fint. Men det man ska tänka på är att den gör en mjuk omstart, utan att tappa något, MEN ... den sätter inte på timern automatiskt. Allt ser fint ut, men klockan tickar inte. Man måste trycka på startknappen igen. Väl hemma vid Statoil i Mölndal var den fulladdad. Så det fungerar fint. USB drar så lite från navet att man inte märker något.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-05-22 21:18

Jag har tagit BeGes "Cue sheet" för 400km N och matat in platserna i Basecamp. Sedan har jag låtit programmet föreslå en rutt. Jag gjorde det som prov bara. När BeGe offentliggör sin karta kan jag jämföra de två och kanske lägga in några punkter för att tvinga Basecamp att komma fram till samma rutt som är tänkt.

Jag klickade inte vid varje korsning, utan bara på orterna som finns på stämpelbladet. Jag bifogar filen som jag exporterade och jag ger en länk till en webbtjänst där jag importerade den. Jag föredrar det som Basecamp exporterar av olika skäl. Huvudanledningen är att när jag laddar in en sådan fil till GPS:en så får jag information om hur många kilometer det är till nästa punkt. När man exporterar från en webbtjänst kan det finnas hundratals punkter så det är rätt meningslöst.

Jag hoppas jag lyckades bifoga filen. Här är länken till webbtjänsten:

http://ridewithgps.com/routes/2520960

Det ska vara intressant att se hur nära det ligger till den riktiga kartan när den kommer ut.

Edit:
Jag har ingen aning om vart filen jag laddade upp via forumet tog vägen.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-09 12:47

I frågan om "buggen" med Garmin Edge 800 som jag skrev om ovan.

Jag är skeptisk till beskrivningen av "buggen". I går, 2013-06-08, använde jag min Edge 800 på en 400k brevet, långt över 16 timmar, utan några som helst problem.

Jag hade "routing" från stämpelkontroll till stämpelkontroll, inte en enda stor bana, om det spelar en roll. Men jag fick inga problem. Allt kom med.
---

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 13-08-16 16:24

Daniel Ridings skrev:I frågan om "buggen" med Garmin Edge 800 som jag skrev om ovan.

Jag är skeptisk till beskrivningen av "buggen". I går, 2013-06-08, använde jag min Edge 800 på en 400k brevet, långt över 16 timmar, utan några som helst problem.

Jag hade "routing" från stämpelkontroll till stämpelkontroll, inte en enda stor bana, om det spelar en roll. Men jag fick inga problem. Allt kom med.

Hejsan Daniel. Gött att se du börjar komma underfund med din cykeldator. Du skriver "bugg" efter 16 timmar. Tyvärr är det så att batteriets livslängd bara varar i 15(17 på den nya 810) så det måste vara det som gör att du förlorar data, den kraschar o.s.v.
Bra länkar du har hittat. Själv har jag använt mycket http://www.openstreetmap.org för området runt Köpenhamn med 810:an. Menar du hittar mycket även runt Göteborg här. Se openmaps.org>>>
Ser du använder basecamp för routning som brukar fungera bra. En annan länk jag använt mycket vid träning är connect.garmin.com. Här kan jag kolla puls, hastighet och även ladda ner sträckorna till en annan gps så att kompisen kan jämföra min form med sin egen. Du har säkert sett Garmin/sharps youtubevideo angående den nya 810:an. Om inte så kika på youtube>>> Mvh Björn

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-08-17 20:22

Hej Björn,

Nej, buggen har inte att göra med batteritiden. Alla som har råkat ut för det har extern laddning för sin 800 och datorn kraschar med ett fulladdat batteri.

Det är nog så att Garmin inte har tänkt att datorn ska användas för långa turer (brevetlopp), utan mer för långa etapplopp (250 km eller så) och då finns det inga problem. När jag körde i Örebro (1000 km), kraschade det för en av killarna efter 22 timmar.

Om man startar en ny loggning vid varje kontroll (de ligger på runt 60-100 km) så går det hur fint som helst. Det är när man försöker logga ett helt lopp på många (ingen vet hur många exakt) timmar att man får problem. Det är så jag kommer runt problemet. Man kan sedan lägga ihop alla segment till ett enda i Garmins Basecamp eller något annat. Då går man miste om pulsinformation och lite annat, men man kan se hela loppet (banan) som ett. Jag har bara gjort så en gång. Jag har inte så stort behov av att se hela loppet som ett enda. Det räcker med kontroll till kontroll för min del. Det var Bengt S. i Stockholm som tipsade om det sättet att komma runt det.
---

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 13-08-18 07:23

O.k, jag förstår. det är när du routar en bana som är längre den kraschar. Ja det är helt riktigt. Skall du routa en bana som är längre med massor av småvägar händer det att minnet i Edgen inte hänger med och du kan göra som föreslaget. Ett annat sätt kan vara att använda en enklare metod för din Garmin genom att använda vanliga vägar för bil eller motorcykel. Det vill då säga att du cyklar vid sidan om motorvägen men får fortfarande rätt riktning.
Klicka meny->inställningar->navigation->bil/motorcykel.
Och när det gäller GPS för PBP är det nog dags att hitta någon form av dynamo som kan ge ström för enheten så att den fungerar mer än 15 timmar.
Jag har annars haft en edge 810 igång nästan ett dygn innan jag behövde ladda den. Men det är klart då arbetade den inte utan låg stilla på ett bord.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-08-18 07:44

---
O.k, jag förstår. det är när du routar en bana som är längre den kraschar. Ja det är helt riktigt. Skall du routa en bana som är längre med massor av småvägar händer det att minnet i Edgen inte hänger med och du kan göra som föreslaget.
---

Nja, du har inte förstått helt. Jag routar aldrig mer än kontrollpunkt till kontrollpunkt (80 - 100 km) med ganska välplacerade "way points". Så när jag lägger upp en runda (brevetrunda) består den av lika många "routes" som kontroller.

Det är när du försöka att logga längre brevetlopp som den kraschar.

Detta är ett välkänt problem. Garmin vill inte erkänna det, men du kan få veta mest av att läsa i Garmins eget forum:

https://forums.garmin.com/showthread.ph ... fter-437km
---

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 13-08-18 09:48

?
Senast redigerad av Björn Larsen 13-08-18 11:55, redigerad totalt 2 gånger.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-08-18 10:20

Björn Larsen skrev:Nej, Daniel. Jag förstår nog inte riktigt.

Där är vi överens. :-)

En route är ett vägval som föreslås av din edge. Skall du sedan slå ihop flera router kan den bli lite tvär.

Jag tror att ditt problem är att du inte kan hålla isär en "route" och en "log".

Samtidigt, om du lägger flera favoriter så får den för mycket att jobba med.

Garmin Edge 800 klarar upp till 200. Det är en kombination: inte för många, och inte för långt mellan dem. Jag håller mig till max 50 och aldrig långt emellan.

Du vet, den har inte så mycket arbetsminne och jag kommer ihåg Christer Hedberg försökte även han att routa långa sträckor som PBP men fick ge upp på grund av att minnet inte klarar det. Det de föreslår på Garmin är att du, precis som din kompis i Stockholm föreslog, dela upp sträckan på flera routes så att du byter route när du nått ett ställe.

Det är inte det jag skrev, Björn. Vi nollställer loggningen, inte "route". Det blir ju automatiskt en ny route om du har en route från kontroll till kontroll. Men du måste också nollställa loggningen. Det är loggningen som kraschar 800, inte "routing".

Menar det brukar fungera till sträckor upp till 20 mil. Du ser ju flera av Garmin/sharps cyklister som trackat långa sträckor som du sedan kan ladda ner för att följa eller jämföra dig med.

20 mil är kort i sammanhanget. Det har aldrig varit ett problem. 38 mil är inte heller ett problem. Längre än så har inte jag vågat. Andra jag har cyklat med har vågat ... och Edge 800 kraschar.

Se mer på connect.garmin.com>>>
Jag har själv routat banor runt öresund på 15-20 mil utan problem. Då har jag förstås inte lagt in så många favoritplatser eller kontrollpunkter som du skriver.
Och det är ett känt problem att om du lägger in för mycket på din routning så får den problem.

Du måste lära dig skillnaden mellan routing och logging. Routing är inte ett problem och jag har aldrig påstått att det är det. Det är meningslöst att skriva mer Björn, förrän du har förstått skillnaden mellan routing och logging och har förstått att routing inte är ett problem.
Hur hade det varit om du istället routar banan bara till kontrollpunkten och sedan lägger en ny från denna till nästa? Då byter du route när du nått kontrollpunkt och sedan fortsätter på nästa. Jag menar du skall ju ändå stanna och stoppa i dig kolhydrater.
Ett annat problem jag kan tänka mig här är att du har laddat in för mycket kartor. Kartorna tar mycket plats och om du laddar till exempel friluftskartan Pro V3 så får du med en hiskelig massa språkfiler som, även de, tar plats. Några fuskar med detta genom att installera den stora kartan med alla språkfiler för att sedan ta bort de språkfiler som inte behövs. Det är ett sätt att spara plats.
Det är riktigt som du skriver att img-filerna är kartor och att dessa tar upp till 1Gb i plats.

????? Var har jag skrivit det? Det där med IMG osv vet jag inget om. Du är ute och cyklar :-) :-)

På det kommer sedan uppdateringar, firmware, språkfiler och en hel del annat. Kan därför vara nyttigt med ett extra sd-kort i din edge där du kan flytta över kartor eller filer du inte använder för tillfället och sedan ladda in dem varefter du behöver dem.
Nej, jag håller med dig Daniel. Edgen är inte riktigt anpassad för PBP. Tror det är en för dålig marknad för dessa användningsområden. Kanske du skulle använda en zümo istället. Dessa är något större och anpassade för motorcyklar. På en 220 har du möjlighet att byta batteri och den accepterar 500 waypoint eller favoritplatser samtidigt som den är gjord för längre sträckor.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-08-18 10:45

Björn, det är kanske lättare att förstå problemet om du tänker så här:

1) Glöm allt det där med routing
2) Routa inte med Edge 800. Stäng av den. Det har inte med problemet att göra.
3) Gå ut och cykla 500 eller 600 km, utan routing. Cykla bara och logga till ett extra minneskort. Det kortet får gärna vara stort, 8 gb.
4) När du har cyklat och loggat 600-800 km, kommer Edge 800 att krascha, någon gång. Ingen vet varför. Det kan beror på tiden, det kan beror på storleken på loggfilen. Ingen har sett en gemensam nämnare. Man vet inte (om du har läst på Garmins forum). Det händer på långa lopp ... utan routing. Routing har inte med det att göra. Använd gärna en papperskarta för att hitta din väg och använd Edge 800 enbart för att spara ett spår (track) på var du har varit. Då kraschar det. Minneskortet kommer inte att vara i närheten av att vara fullt.

Om man använder eTrex Vista HCx, en gammal modell, så går det fint. Den loggar kontinuerligt, men den skriver en ny logg (automatiskt) för varje dag.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-10-01 20:39

Jag håller på med ett försök att sammanfatta vad jag har lärt mig i år vad gäller navigering med GPS.

GPS och brevetlopp

Det är ett "Google doc". Jag gör inte anspråk på att vara expert. Det handlar bara om hur jag har gjort i år, mitt första år med GPS. Om någon vill skriva in rättelser eller lägga till, så kan jag öppna dokumentet med skrivrättigheter, inte för alla, men för den som vill.

Jag har inte språkgranskat det. Jag brukar göra flera skriv- och rena språkfel som jag ser i efterhand, men jag är lat. Det gör jag senare.

Daniel
---

Återgå till "Träning/Träningsråd"