HCK, Fredrikshof och CK Distans Finska Flech mästare 2011

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

HCK, Fredrikshof och CK Distans Finska Flech mästare 2011

Inläggav Stefan Gunnarsson » 11-05-23 21:48

Åke Haraldsson och jag - Stefan Gunnarsson - begav oss till Finland den 20/5 för att delta i Finlands Flech 2011 tillsammans med Niklas Wennberg från Fredrikshof och Jonas Nilsson CK Distans - Västerås.

Niklas var vår lagledare och hade på ett eminent sätt arrangerat resa med färja till Åbo TOR samt en bansträckning i Finland. Turen började 08.30 den 21/5 som var en timme efter att färjan lagt till i Åbo. Turen gick från Turku (Åbo) (A) via Uusikaupunki (Nystad) (B), Harjavalta (C), Kankaanpää (D), Virrat (E), Valkeakoski (G) och sedan till Tampere (Tamerfors) (I). En planerad tur på 517 km som blev 534 km pga några mindre felnavigeringar i Turku.

Bild

Bild 1 - Karta över färden

Bild

Bild 2 - Niklas, Åke och Jonas.

Sträckan från Turku till Uusikaupunki går i nordvästlig riktning nära den finska västkusten. Det tog en bra stund att ta sig ut ur Turku förbi en mängd rödljus och några små missar i navigeringen. Därefter kom vi ut på landsvägen som ledde mot Uusikaupunki. Vinden tilltog från väst och gav oss sida motvind. Inte mycket lä men benen var pigga och 74 km var snart avklarade. Trafiken var tät och väl framme i Uusikaupunki upptäckte vi att de pågick en rallytävling. Vi stod i kö tillsammans med rallybilarna som rusade motorerna för att hålla liv i sina snålt ställda motorer.

Efter några mackor fortsatte turen till Harjavalta med forsatt tuff sidvind. Ytterligare 83 km avverkade. Vi fick en liten men god hamburgare i Harjavalta och konstaterade att finska var det enda språk som gällde här.

Sedan forsatte vi mot Kankaanpää i ostlig riktning med en underbar medvind till en början. Färden forsatte sedan lite mer mot norr med sidvind igen. De sista 5 km var det rejäl motvind men då klev den starke Jonas fram och drog oss ända fram för att avsluta denna den 78 km etapp. Vi hittade här en fin pizzeria och fick fina pizzor och kebarullar och massor av Joma (dricka). En finska från Tumba undrade om vi cyklat från Sverige. Klockan var nu 17.40 och vi var ca 1.5 timmar före schemat.

Stärkta av maten forsatte vi mot Virrat. Återigen fick vi en fantastisk medvind. Vi kom ut bl a på en säkert 5 km lång flygraka där vi formligen ”flög” fram. Målet var att nå vår nattstämpling i Virat innan alla matställena var stängda. Etappen var 103 km så det kändes tufft. Tack vare den fina medvinden var det plötsligt bara 6 km kvar klockan 22.15. Vi susade in i Virats centrum 22.30 och hittade direkt byns enda kvällsöppna pizzeria som stängde kl 23.00. Nya kebabrullar tryckte vi i oss. Åke klämde i sig en rejäl pizza till sista smulan. Vi andra lämnade lite rester av våra kebabrullar.

Nu hade vi nattpasset framför oss på 140 km. Vi började inventera utrustningen och konstaterade att Åke hade inte fått med sig handskar med långa fingrar. Elände. Hela dagen hade det blåst hårt säkert upp emot 10 m/s i kasten och varit ganska kyligt. Vi körde i stort sett alla med lösa ärmar, ben och väst. Kylan började komma krypande. De två nyfinska killarna på serveringen var dock oerhört service inriktade och grävde fram ett par handskar till Åke när det förstod problemet. Det tog en stund att förklara att 4 st routsilainen skulle forsätta att cykla trots mörker och kyla.

Med våra navdynamor och starka lysen gav vi oss iväg söderut. Vinden hade lagt sig. Solen hade inte helt gått ner när vi lämnade Virrat kl 23.10. Färden inleddes med en rejäl backe. Ingen av oss vågade gå ner i bocken för då hade ätandet i Virrat varit meningslöst. Det visade sig snart att denna backe var inledningen på ca 10 mil backigt Finland. Lanskapet påminde mycket om Dalsland/Värmland mellan Bäckefors och Årjäng. Backarna var dock något kortare. Man blev varm i stigningarna och nerför backarna kyldes vi snabbt ner trots rejäla vindjackor, skoskydd, vantar med långa fingrar mm.

Vid två tiden stannade vi för att navigera. Undertecknad bad då om två minuter. Alla undrade vad jag skulle ha två minuter till. Dem använde jag till ett power napp. Det var ca 4 grader nu. Efter denna stund frös jag så jag skakade. Åke skrattade åt mig. När vi sedan satte oss på cyklarna skakade vi så att lysena fladdrade över vägen. Vi blev dock snabbt varma i nästa backe. Ett outtalat faktum var dock att i den finska ödemarken fanns det bara ett alternativ för att hålla sig varm och det var att cykla. Vi cyklade backe upp och backe ner. I dalarna passerade vi ofta en kall dimma som kändes nollgradig. Ibland passerade vi en klippa med ackumlerad värme från dagen som värmde skönt. Vi lovade varandra att aldrig klaga på värme mer.

Vid fyra tiden började solen att visa sig igen och temperaturen steg sakta. På bilden nedan vilar kaptenen Niklas i en dikes ren nära Valkeakoski. Tufft att lotsa Göteborgare i Finland.

Bild

Bild 3 - Lagkaptenen Niklas vilar i dikesrenen

Vi skulle stämpla i Valkeakoski kl 06.30 i ett hotell som öppna kl 06.00. De sista tre milen cyklade vi sakta runt 20 km/h för att inte komma fram för tidigt. Trots detta var vi framme ca 05.40. Kl 05.45 kommer en kvinna in och öppnar receptionen och stämplar våra kort och vi fick en härlig kopp te. Vi satt och nickade till inne i värmen i receptionen. Men blir till sist överens med oss själva att nu skulle vi ta oss ann de sista 39 km in till Tampere där vi skall avsluta vårt lopp vid Scandic hotellet Resendahl. Till en börjar vinglar vi iväg trötta mot Tampere men sakta ökar farten med Låkemotivet Åke i täten. Alla sliter och kämpar. Färden går fort. Vi skall gå i mål senast 08.30 pga att vi fått dispens att starta en halvtimme innan ordinarie starttid för att slippa sitta så länge i Turku innan start. Tidplanen håller väl så inne i Tampere stannar vi en kvart och sover på en solbelyst precis nyvuxen gräsmatta som luktar klöver. Det är livskvalitet! Vi rullar sedan de sista kilometrarna genom Tampere och kommer fram till hotellet ca 8 efter 534 km cyklande mot planerade 517 km. Inga andra cyklar syns. Efter en härlig dusch satte vi oss och åt en härlig frukost och väntade på våra finska cykelkollegor. De kommer tätt på nio snåret. Två lag har dock haft motvind så de kom försent. Två av de 4 finska lagen har cyklat ca 40 mil. Ett lag hade cyklat 43 mil. De sista finska laget hade cyklat ca 47 mil. Anti Pietäli snackade med Niklas på finska i ca 10 minuter och sedan gratulerade han oss till segern. Cermonin var enkel men rakt på som det mesta i Finland.

Erfarenheter: Niklas är en fena på att planera fin rutt, ordna fint färje upplägg och på att snacka finska. Jonas är en stark Västeråsare som aldrig ger upp. Förra åreta hade han kraschat på en 60 milare. Han fortsatte trots detta. Vid sjukhusbesöket efter färden hade de skrivit att han kraschat under ett 60 mils lopp. De skickade då en sjuksköterska till honom för att verifiera att de verkligen skrivit rätt i journalen. Åke är som alltid den som drar mest men att också han behöver vantar med långa fingrar när det är kallt. Stefan behöver lite power napp på ett par minuter för att ta sig genom natten.
Senast redigerad av Stefan Gunnarsson 11-05-24 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Mikael Carlsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Inläggav Mikael Carlsson » 11-05-23 22:23

Så jag har väntat på en berättelse från Finland. Kul läsning Stefan! Blev faktiskt lite hungrig, tror jag ska ta något att äta.
mvh
mc

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-05-23 22:49

Härlig läsning :-)
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Användarvisningsbild
Thomas Westlund
Registrerades: 04-01-04 00:24

Inläggav Thomas Westlund » 11-05-24 08:34

Kul att läsa
It´s never to late to try

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 11-05-24 11:30

Mikael Carlsson skrev:Så jag har väntat på en berättelse från Finland. Kul läsning Stefan! Blev faktiskt lite hungrig, tror jag ska ta något att äta.
mvh
mc

Hej!

Bra kommentar om hungrig. Tänkte lite på Fem böckerna man läste som liten när jag skrev om allt ätande. Då avslutades varje kapitel med att kompisarna åt något.

:D Stefan

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Härlig berättelse...

Inläggav Björn Larsen » 11-05-24 13:55

...jag känner igen det där med att finska är enda språket. Sedan det här med vägskyltar på mindre vägar har man inte uppfunnit i Finland ännu. Kunde ni ta hjälp av en gps eller fanns inte den möjligheten?
Nä här har ni gjort en prestation. Kul story också.
Grattis allihop.
Mvh Björn

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"