Melfar 24

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Melfar 24

Inläggav Martin Bergström » 15-06-01 21:35

Då är det dags!
Åke och jag åker till Danmark för att köra Melfar 24.
På lördag 6/6 kl 10 startar vi båda i RAAM klassen- kör så långt som möjligt på 24 timmar- låter enkelt. Vi kör i RAAM klassen vilket innebär att vi inte får ligga på rulle. Loppet är också en kvalificering för just RAAM. Åke körde så långt som 673,3 km förra året(11:e plats) och är med det kvalificerad att få köra soloklassen i RAAM- imponerande. Jag har fått massor av goda råd från Åke, vilket är bra, men vet att det är styrka som krävs, fysisk och mental.
Rapport kommer efter loppet!

Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Re: Melfar 24

Inläggav Stefan Gunnarsson » 15-06-01 22:39

Lycka till båda två. Ser fram emot rapport.

:D Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Anders Hedström
HCK Motion Ledare
Registrerades: 09-09-21 21:16

Inläggav Anders Hedström » 15-06-02 11:48

Häftigt! Lycka till bägge två!
De e inte lätt att va envis- men de hjälper!

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 15-06-02 17:04

Martin har rätt i att det krävs fysisk och mental styrka men om det skall bli en lång distans så krävs det också tur med vädret. Just nu ser det ut som om det kommer att blåsa en del i Middelfart på lördag och då kommer det att bli svårt, i alla fall för mig, att köra längre än vad jag gjorde förra året. Att köra ytterligare några km är ju såklart ett av målen.

Som Martin skriver så skall vi båda köra i RAAM klassen vilket innebär "no drafting", det är verkligen 24 timmar solo. För att klara kvalificeringen så skall man köra minst 400 miles, eller 643 km på svenska.
Förra året cyklade jag 22:12 av dygnet, jag stod alltså still i målområdet 1:48, vilket ger ett rullsnitt på 30,4. Ambitionen i år är att hålla ungefär samma tempo men minska stopptiden med minst en timme. Lyckas jag med det så kommer jag att köra drygt 700 km.
Viktigaste målet är att köra 644 km, allt över 700 km gör att jag uppfyller andra målet. Funkar inte de så får tredje målet bli att hänga i hela dygnet.

Martin utlovar en rapport efter loppet men om man inte vill vänta så kan man göra som Daniel gjorde förra året, följa loppet live via hemsidan. http://www.melfar24.dk/.
Jag har ingen aning om var Daniel hittade passertiderna men det kan Daniel kanske förklara?

Åke

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-06-02 23:54

Wow så spännande. Lycka till och jag håller tummarna för att ni når era mål
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-03 19:20

Åke Haraldsson skrev:Martin utlovar en rapport efter loppet men om man inte vill vänta så kan man göra som Daniel gjorde förra året, följa loppet live via hemsidan. http://www.melfar24.dk/.
Jag har ingen aning om var Daniel hittade passertiderna men det kan Daniel kanske förklara?

Åke

Just nu minns jag inte själv, Åke, men det ger sig nog när ni kommer igång och sidan är "live". Jag ska berätta om det i så fall. Jag tror att det fanns olika söktjänster för de olika klasserna eller något sådant. Jag minns att jag följde dig och Tony från Malmö.

Lycka till! Hoppas vinden lägger sig någorlunda, men om det blåser, så blåser det kännbart i Danmark och just där.

Daniel

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-06-04 19:27

Daniel Ridings skrev:
Åke Haraldsson skrev:Martin utlovar en rapport efter loppet men om man inte vill vänta så kan man göra som Daniel gjorde förra året, följa loppet live via hemsidan. http://www.melfar24.dk/.

Åke

Just nu minns jag inte själv, Åke, men det ger sig nog när ni kommer igång och sidan är "live". Jag ska berätta om det i så fall. Jag tror att det fanns olika söktjänster för de olika klasserna eller något sådant. Jag minns att jag följde dig och Tony från Malmö.

Lycka till! Hoppas vinden lägger sig någorlunda, men om det blåser, så blåser det kännbart i Danmark och just där.

Daniel

På Melfars förstasida finns nu en stor gul knapp "Resultater live update", det kan vara där man hittar passertider...

Kristian Lindgren
Registrerades: 04-01-23 23:58
Kontakt:

Inläggav Kristian Lindgren » 15-06-05 00:46

Lycka till! Hoppas ni får vädret med er!

Kristian

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 15-06-06 21:49

Jag bröt efter 10 timmar, men Åke trampar på!
Jag kände redan igår att det var lite av förkylning på gång, kände mig lite småhängig.
Så efter 10 timmar, med lätt halsont och efter att ha tömt maginnehållet i ett dike så la jag av (Jag behöver inte banta och nu är jag nerbäddad i en skön hotell säng med rejäl halsont.) Det är trist att "vika ner sig" men det var inget att göra.
Om loppet, så länge jag var med. Vi startade kl 10 med vinden i ryggen, lätt molnighet som övergick i sol och varmt. Samtidigt ökade vinden, vi började med ca 25 km medvind, lätt och trevligt, när vi sen vände hemåt var det som att köra in i en vägg. Dagsrundan som gäller mellan kl 10 och 20 är på 55 km. Jag han med 5 rundor, Åke var ute på nr 6 när jag bröt. Nu är Åke ute på nattrundan som är ca 15 km.
Åke får rapportera senare.

Martin

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem

Inläggav Aina Illiano » 15-06-06 21:57

Synd Martin men riktigt bra att du bröt när du inte mår bra. Krya på dig så att du kan cykla snart igen :D

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-06-07 13:00

För min del finns det inte mycket att rapportera.
Som Martin skriver så var det blåsigt.Hängde i rätt bra ändå och var effektiv vid stoppen, men vid ca 22:30 kom John blund på besök, han trivdes så bra så han flyttade in. Vid 1:00 tiden tog jag beslutet att det inte är värt att sitta och halvsova på cykeln, då hade jag redan tagit ett par powernaps ute på banan. John blund vägrade att flytta så någon gång ca 20 - 30 minuter efter brytbeslutet vek jag ner mig och satte mig i bilen för att sova. 43 mil någonting blev det.

Åke

Kristian Lindgren
Registrerades: 04-01-23 23:58
Kontakt:

Inläggav Kristian Lindgren » 15-06-07 15:23

Kloka beslut av er båda! Varken förkylning eller sömnighet är bra kombinationer med cykling. Och bra kört så länge det varade!

Kristian

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem

Inläggav Aina Illiano » 15-06-07 16:27

Åke, jag undrade om något hade hänt när jag såg resultatet. Inte för att det är dåligt för både Gary och jag tittar avundsjukt på 43 mil på 15 tim och skulle gärna vilja klara det, utan för att jag trodde att du önskade nå längre. Jag är såååååå glad att du inte körde längre. Varje gång man tar ett beslut pga egen eller andras säkerhet så känns det oerhört bra. Tack ändå för en spännande kväll där vi kunde följa dig live.

By the way även jag har tagit nytt beslut idag då vi körde 125 km istället för långa VKR. Det berodde inte på trötthet utan på att jag skydde regnet :oops: :oops: :oops: :oops:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-08 09:48

Du gjorde rätt, Åke. Att somna på cykeln är ingen hit, framförallt när det finns andra cyklister runtom vars säkerhet man riskerar, inte bara ens egen.

Jag startade 40-milaren på kvällen i lördags, och hade jag haft en bil i närheten, hade jag nog gjort samma sak. Det blev en 20-minuters tupplur i Dannike istället, på gräsmattan invid kyrkan. Jag vaknade dels av larmet i uret och dels av en omtänksam bilist som hade stannat och ville vara säker på att allt var ok.

Vinden var jobbig här i Sverige. I Danmark var det säkert ännu värre.

Den här sommarens väder skapar ett element i vår planering som vi inte har behövt ta så mycket hänsyn till, under så många tillfällen, förut. Det måste lägga sig någon gång (tror jag) och jag hoppas det gör det i tid för SR i Norge.

Vi ses på vägarna ... när det är klarblå himmel, vindstilla och 20 grader ... och inte en enda gång dessförinnan. :-)

Daniel

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 15-06-08 15:05

Hej!

Bra jobbat. Skönt att höra att ni tar "vuxenbeslut".

Jag håller tummarna att vädret skall bli super för era riktigt stora utmaningar som PBP och det norska äventyret.

:D Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 15-06-08 21:16

Tack för allt stöd.
Trots att det var rätt att bryta, såväl för Åke som för mig (rejält förkyld) så känns det "skit" att inte kunna fullfölja- Vilka följer med på Melfar24 2016?
Ja, strax dags att ladda för Norge och Jotunheimen Super Randonne, det får bli mycket backträning när förkylningen släpper. Fortsättningen följer på annan tråd!

Martin

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"