Jotunheimen Super Randonnée

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Jotunheimen Super Randonnée

Inläggav Christian Behre » 14-03-29 09:39

Häng med på ett äventyr! 600 km i den norska fjällvärlden, längs Sognefjordens grönskande dalar och över sex karga fjälltoppar och däremellan upp, upp, upp och ner, ner, ner genom blandad natur. Drygt 10 000 höjdmeter. Maxtid 50 tim.
Åke och jag körde en jungfrutur i aug 2013. Banan är öppen att köra hela året, men det är bara perioden midsommar-början aug som är snöfri. Veckan efter att vi körde ifjol låg snön på Valdresflya. I år planerar jag att köra i början av juli.
Jag vill ha flera äventyrslystna randonneurer med mig! Det kan behövas en rygg att ligga bakom på de (få) platta partierna och någon som ropar uppmuntrande i de lååånga stigningarna!

Se rutten på www.openrunner.com. Uppe till höger i rutan för "Search routes" skriver du in SRdN. Det står för Super Randonnée de Norwège, vilket var ursprungsnamnet. Sedan är det bara att drömma sig bort, låta sig begeistras och förfasas - och sedan kryssa för i almanackan. Vi fixar resa och upplägg tillsammans!

Christian Behre

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Per-Åke Classon
HCK-medlem
Registrerades: 10-04-05 19:08

Re: Jotunheimen Super Randonnée

Inläggav Per-Åke Classon » 14-04-01 08:58

Jag hänger med!

Per-Åke

Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare
Registrerades: 08-05-05 17:14

Inläggav Gabor Kugler » 14-04-01 10:38

Jag är också sugen. Men allt hänger på datum.
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 14-04-01 18:04

Sugen men det hänger på hur mycket i början av juli vi snackar om.

Åke

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 14-04-03 19:06

Jag är klart intresserad, men det beror på datumen...
När spikar du datumen och hur många dagar beräknar du för detta lilla äventyr?
Martin

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 14-04-03 20:31

Härligt att ni är intresserade!

Min semester börjar 5 juli. Helst kör jag veckan därpå, någonstans 7-11 juli. Hade tänkt att vänta in väderprognosen, så man undviker värsta regnovädret. Regnar gör det ändå. när man kommer över 1000 m.ö.h.... Men det vore skönt att ha bra väder resten av turen. Hänger ju lite på hur många vi blir och hur fullt det är på tänkbara övernattningar också. Det är lättare att hitta övernattning för ett fåtal cyklister, men roligare om vi blir flera!

Det finns olika sätt att lägga upp loppet på, då starttiden är valfri. T.ex.:

Alt 1. Avresa Gbg mån 9.00. Framme i Gudvangen 18.00. Övernattning och start på tis morgon. Cykling tis + ons. Hemfärd ons eller tors.

Alt 2. Start på mån kväll. Cykling till tis natt. Övernattning t. ex. Beitostölen. Målgång ons kväll. Hemfärd tors.

Alt 3-5. Andra lösningar!

Val av starttid påverkar om man får fjällövergångar i mörker eller inte. Det är inte optimalt. Även om nätterna är korta är det inte så roligt att köra uppför eller utför i både regn, kyla och mörker.

Christian B

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 14-04-21 17:29

Jag är intresserad. Ta med mig i fortsatt diskussion. Har lite flexibilitet den vecka Christian föreslår så jag stödjer tanken att vänta in dagar med bra väder.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 14-04-24 05:59

Jag har nu gjort en bokning på Gudvangens camping 7-8 juli. En stuga på sex bäddar, alt. ett par mindre stugor. Då har vi i alla fall möjlighet att välja på två olika dagar att starta på - den andra övernattningen avbokar vi (måste göras minst två dagar i förväg).

Stefan Flink

Inläggav Stefan Flink » 14-05-10 21:16

Det finns två rutter för SRdN som i stort är lika men skiljer sig på två punkter:
- ridewithGPS (Daniel's): Som Åke refererar till i en annan tråd och som verkar följa hans berättelse.
- www.openrunner.com: Denna slutar i Flåm och går inte upp mot Kjolsfossen som Åke körde och har istället en tarm efter ca 468 km som gör att rundan ändå blir 600+ km .
Vilken ska man köra efter för att det ska bli officiellt eller kan man välja?
Vad krävs för bevis? Bara vanligt stämpelkort eller GPS spår.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 14-05-11 11:46

Ännu så länge är det den som Åke körde 2013. Den ligger på Openrunner.com. Skriv in SRdN och välj Ramsøy-Myrdal. Jag hade i våras en konversation med den norske arrangören. En viss ändring av bansträckningen övervägdes, men jag har inte hört att det har blivit något. Jag återkommer så fort jag har fått bansträckningen bekräftad.
För dokumentation vid kontrollerna gäller antingen en vanlig stämpel med signatur i Brevetkortet eller fotodokumentation där man ser både skylt med ortsnamn och din cykel med nummerlapp. Det går också om man ser ett lokalt kännetecken som ett kafé eller liknande. Kyrka, tunnel, bro, vägvisare etc. funkar säkert också. Du får synas på bilden också men det viktiga är cykeln med nummerlapp!
Jag sänder med reglerna. Där såg jag just att för Randonneur gäller att man håller sig till en förutbestämd starttid, vilken kan ändras fram till en vecka före start. Där föll ju lite min tanke på att vänta in bra väder. Om man inte kör som Tourist. Anmälan till arrangören skall göras senast 30 dagar före stipulerad starttid, så det närmar sig.

Läs igenom reglerna, studera kartan, fundera på upplägg (jag har några förslag). Kanske skall vi träffas och snacka oss samman någon av de närmaste veckorna.
Bilagor
SR ORGANISER INFORMATION.docx
(14.65 KiB) Nerladdad 82 gånger
REGLEMENT DES SR OCTOBRE 2012 ANGLAIS.docx
(15.91 KiB) Nerladdad 83 gånger

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-05-12 09:14

Var försiktig med den kartan jag la upp. Jag gjorde det efter bästa förmågan innan Åke körde. Även då var inte rundan 100% säker från alla håll och om det har hänt något sedan dess, vet Christian och Åke. Min karta var bara arbetsmaterial.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 14-05-13 06:40

Jag måste tyvärr dra mej ur, det smärtar, men tiden funkar inte.
Martin

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 14-05-17 17:27

Fortfarande inget svar ifrån den norske arrangören. Jag föreslår att vi tar en planeringsträff i det närmaste, då anmälan skall skickas en månad före planerad start.
Hur många skall till funktionärsträffen för Västkusten Runt 19 maj, hotell Rubinen kl. 18? Kan vi i så fall ta ett snack efteråt? Eller också i samband med själva Västkusten Runt. Jag kommer sannolikt att vara vid start/mål.

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 14-05-19 11:02

Christian.
Jag kommer att vara på plats i kväll, mitt deltagande på SR är dock fortfarande ett ?

Åke

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 14-05-21 21:24

Jag har nu fått bekräftat av den norske arrangören att det är förra årets bana som gäller. Nu får vi snacka ihop oss om planeringen. Som det ser ut nu är det bara Gabor Kugler, Stefan Flink och jag som planerar att köra ~7-8 juli och Jan-Erik Berggren och Per-Åke Classon någon vecka senare. Kanske kommer någon norrman med på tåget. Någon mer?
Stefan och Gabor, kan ni skicka era mailadresser till mig: [email protected]

Stefan Flink

Inläggav Stefan Flink » 14-05-27 11:15

Hej

Jag måste hoppa detta. Har fått tillbaks ett problem med knä (överbelastning).
Känns som om 10 000 hm inte är det bästa då.
Om det blir bra så kanske jag kan kan följa som turist. Jag mailar dig Christian.
:(

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 14-06-01 09:10

Då intresset verkar vara svalt är planen nu att köra tillsammans med Jan-Erik och Per-Åke med start 17 juli. Är det trots allt någon som vill med, så tag kontakt på e-mail. Fortsatt planering kommer mestadels att ske internt utanför HCK:s Forum.

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-14 20:46

Någon resa till Jotenheimen blev det, av olika anledningar, inte förra året, men nu gör vi ett nytt försök.

Jag, Christian Behre och Martin Bergström har skrivit in 25-28/6 i våra kalendrar. En dansk norrman vid namn Johnny Stausholm är också sugen på att hänga med.
Tanken är att vi åker upp på torsdagen en 25:e, cyklar fredag-lördag och eventuellt en stund på söndag. Resten av söndagen ägnas åt att ta sig hem. Säger väderleksrapporten att det är olämpligt att cykla, det kan bli snö, så får vi skjuta på resan.

Jag har varit i kontakt med Jens som sköter det administrativa kring loppet och bokat in oss tre men det skulle vara kul om vi blir några fler.

Åke

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-04-22 10:57

Planerna för detta speciella äventyr går vidare, parallellt med att Brevetloppen genomförs.

Som det nu ser ut planerar Åke Haraldsson och Martin Bergström och kanske någon mer att starta fre 26 juni ~03.00. Det är en snabbgrupp som siktar på målgång på lördag kväll efter 40-45 tim.

Jag inser min begränsning och väljer ett annat upplägg: start tors 25 juni, ~kl. 19.30. Detta för att kunna utnyttja alla 51 tim. Målgång blir då också på lördag kväll.
Jag ser gärna att någon mer lockas av mitt upplägg. Det är en fördel att köra tillsammans med någon, särskilt som en del sträckor är både extremt krävande och ödsliga. Jag behöver mycket mat, så en hel del stopp på matställen blir det. En del kommer jag att ha med i en ryggsäck. Sovstopp planeras också.
Blir du lockad och nyfiken, så dra dig inte för att höra av dig!

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 15-06-08 21:32

Det närmar sig!

Jag var nere i Danmark och gav mig på Melfar24 i helgen och fick ge mig efter 10 timmar, nu är jag rejält förkyld men hoppas att jag snart kan sitta på cykeln igen och köra lite backträning- det kommer att behövas inför den stora utmaningen. Min tröst är att Åke är på semester och "latar" sig i en vecka. Han sa att han inte skulle cykla på semestern- nu har jag chansen att hämta in lite. Om allt funkar kommer Åke eller jag att ha en Spot GPS tracker med oss (Daniel R lånar välvilligt ut sin) så att ni kan följa våra långsamma klättringar i Norge. (Jag har kommit överens om att Åke kör med Spot uppför och jag nerför- fast jag är inte överens med Åke om detta)

Fortsättning följer, vi åker upp till starten 25/6.
Som det ser ut nu år det "de rutinerade" Christian och Åke och "nybörjaren" Martin som kommer att köra.

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-12 07:34

Hej Martin!

Lycka till, alla tre! Det blir en utmaning, en utmaning som överstiger mitt självförtroende. Jag tittade på banan senast igår på randonneurs.no

Spot ... det är bara att hämta.

För alla andra, ni kan följa dem på den här länken:

http://share.findmespot.com/shared/face ... RMzvzNkvZ6

Just nu finns min 40-milare från i helgen där. Men det försvinner efter 7 dagar, i tid för att få carte blanche för bergsgetterna.

Hoppas ni får hyggligt väder.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Nu kan vi följa dem ...

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-26 08:13

SPOT tracking

Nu kan vi följa dem. Det är Åke som har SPOT. Jag vet inte om han och Christian åker tillsammans eller om de höll sig till planen och Christian startade igår kväll.

Åke har åkt ca 10 mil nu.

Daniel

Anna-Lena Kilborn Arvérus
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-05 19:56

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 15-06-29 09:36

Hur gick det för er? Hoppas ni kom i mål ordentligt!

/ Anna-Lena

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-06-29 14:12

Jo tack, för mig gick det helt enligt plan. Jag startade tidigt på fredag morgon och var i mål lördag kväll, 39 tim 29 min efter start. Christian som verkligen gillar att cykla var ute ytterligare "några straxar", som det heter på Norska.

Jag skrev en berättelse efter det att vi kört rundan för två år sedan (viewtopic.php?f=193&t=11579#.VZEvgPww-70) och vet hur mycket jobbigare den är än vad som framgår av texten så jag var förberedd. Jag hade också tur med vädret och klarade mig helt utan regn. Sommar nere vid fjorden, meterhöga snövallar uppe på topparna gjorde att det var svårt att klä sig rätt.
Både jag och Christian har varit lite bekymrade över väderleksrapporterna innan start som lovat både snö och minusgrader så ingen av oss hade en tanke på solskydd vilket gett mig, som kör utan glasögon, lite "kråkfötter" runt ögonen.
Christian kommer förmodligen summera sina tankar i en text så där har vi något att se fram emot.

Åke

Anna-Lena Kilborn Arvérus
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-05 19:56

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 15-06-30 07:05

Oj, vilken pärs! Vi har kört bil i de där områdena. Från Oslo via Lillehammer och Trollstigen till Geiranger och sen via Sognedalen till Bergen, inklusive ett och annat berg. Säkert några av de berg ni kört på. Alltså, man cyklar inte på de vägarna. Jag hade i alla fall blivit väldigt förvånad om jag träffat på en cyklist.

Fast nu har ni bevisat att man kan. Hur mycket tränar man för att klara något sådant?

/ Anna-Lena

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"