Västkusten runt igen den 5/1-2014

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Västkusten runt igen den 5/1-2014

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-12-27 18:51

Hej allihop!

Åke och jag planerar att cykla Västkusten Runt den 5/1.

Vilka vill hänga på? Martin du var intresserad kommer jag ihåg. Ju fler desto roligare.

Elisabeth Hedberg lovar att vara ciceron på på östra Orust :D

Låt oss använda Daniels Gps spår.

:D Stefan

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: Västkusten runt igen den 5/1-2014

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-28 08:29

Ja, det ska vara intressant att höra vad ungarna tycker om rundan :-)

Bild

Idag ska jag belöna mig med en nördlördagspass (hos Veloform). Min dotter sa att jag fick ta med mig hennes hembakade kakor (bara hon slapp följa med).

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-12-28 09:52

Hej Daniel!

Du skall få en rapport.

Kaka till Anders på Veloform låter som en bra ide och gott om tid så får man allt fixat.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 13-12-28 23:25

Testa gärna att svänga höger precs innan Skredsvik och köra via Hogstorp och gamla E6:an. Tror det är en bättre väg.

Sedan har jag fundering på att ändra i Trollhättan, se bild. (streckad linje är tidigare dragning). På så vis får vi ett par broar till och några fler höjdmeter #-o
Bilagor
Trollhättan1.jpg
Trollhättan1.jpg (63.38 KiB) Visad 3168 gånger

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-12-29 00:12

Hej Jonas!

Har du en Gps fil med den nya dragningen. Så testar vi.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-29 07:34

Stefan, jag kan justera rutten jag har i datorn. Jag förstår poängen med att svänga av lite före kyrkan i Skredsvik, men det är lite synd att ni missar Melins mekaniska (på toppen av den långa backen som börjar ett par kilometer norr om kyrkan) :-)

Är det någon som vet om vi kan lägga upp en fil (GPX, till exempel) till nedladdning via forumet? Jag kan ordna på annat sätt annars, men det är bra om allt finns samlat här, tycker jag.

Det där med en annan dragning i Trollhättan är lysande. Man slipper en mycket skarp höger i slutet av en utförsbacke och tänk ... vad häftigt om man får se fallet!

Daniel

Edit: Jag lyckas inte med en bilaga till inlägg här, men här har du en länk. Se till att du högerklickar eller motsvarande för att ladda ned det ("spara url som") som en fil istället för att bara visa det i browsern:

En reviderad GPX-route

Annars kan jag skicka det via epost.

Det finns ett antal cykelbanor i Trollhättan som GPS kanske vill leda dig in på, men alla följer vägen så ni kan välja när ni kommer dit.

Ni får COOP till höger när ni kommer in till Trollhättan. Det kommer ni att uppskatta.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-30 21:08

Hej igen Stefan,

Här finns "samma" rutt från RideWithGPS.

Enligt Jonas nya förslag

Jag litar mer på den jag gjorde på min egen dator, med Garmins egen mjukvara, i inlägget före det här. Men, men ...

Daniel
---

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 13-12-31 00:49

Jag litar mer på karta och vägskyltar :wink:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-12-31 06:39

I dagsljus, ja :-)

Daniel
---

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 14-01-02 19:36

Hej allihop!

Åke och jag kommer starta klockan 07.00 vid Statoil mitt emot Stigs Center. Vår normala startplats för brevet loppen norrut.

Jag kommer också passera operan innan som kommer vara den officiella start platsen för VKR.

Alla som vill är jättevälkomna att hänga med.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-01-02 22:35

46 anmälda till Barkarby ... hinner ni klämma in det före er runda? Jag måste åka till Danmark söndag på eftermiddagen, så jag kan inte bromsa in er på den här rundan :-)

Daniel
---

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 14-01-02 22:59

Stefan Gunnarsson skrev:Hej allihop!

Åke och jag kommer starta klockan 07.00 vid Statoil mitt emot Stigs Center. Vår normala startplats för brevet loppen norrut.

Jag kommer också passera operan innan som kommer vara den officiella start platsen för VKR.

Alla som vill är jättevälkomna att hänga med.

Stefan har dessutom lovat att ligga först hela vägen eftersom han kan vägen (med hjälp av sin GPS), vi andra behöver "bara" hänga på.

Åke

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-01-03 12:55

Stefan har dessutom lovat att ligga först hela vägen eftersom han kan vägen (med hjälp av sin GPS), vi andra behöver "bara" hänga på.

Åke

Jag tycker du kan vara lite schysst, Åke. Du kan vägen upp till Skredsvik utanvidare. Du kan dra tills ni kommer dit. Sedan låt Stefan ta vid resten av vägen med GPS, framförallt mellan Trollhättan och Kungälv.

Daniel

Edit: Ni har tur! Vinden vänder och kommer norrifrån kl. 13, säger SMHI. Ni kommer att få en riktig fin tur.

Edit igen: I fall backen upp till Valbo-Ryr är för tröttsamt, kan det vara bra att veta att det finns charter:

http://www.reseguiden.se/charter/valbo-ryr-2665686-i

Edit igen (igen): Aj ... jag tittade fel på dagarna och jag behöver inte åka till Danmark förrän måndagkväll, inte söndagkväll. Jag låter den här information stå kvar i en kommentar till ett inlägg så alla redan har läst. Kanske kan det gå obemärkt förbi och jag kan tolka tystnaden som jag vill :-)
---

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 14-01-04 16:48

Hej Daniel, Barkaby går väl idag. Fixar inte det.

Vi ses imorgon Åke. Jag kommer ta bilen till Statoil. Körde nästan 16 mil igår. Kände att det är Ok med 25 mil imorgon.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-01-04 17:31

Jag kommer. Jag cyklar (lugnt) från Lindome. Jag har inte en chans att hänga med er om inte jag är uppvärmd.

Daniel
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-01-04 22:13

Barkarby idag (video):

http://happymtb.org/video/47105/
---

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 14-01-05 16:21

- Hemma igen efter att slagit följe med Randonörerna Åke och Daniel samt någon som hette Per. Dom skulle provköra Västkusten Runt dagen till ära. Jag fick hoppa in med kort varsel eftersom Hr. Gunnarsson tydligen "inte hade benen med sig" sades det.
- Att köra hela Varvet ingick inte i min planering för dagen varför jag tackade för mig, där vägen övergick till cykelväg/led nordost om Henån, och vände tillbaks mot Stenungsund. Fick ihop 113 km på gamle Järnhästen vilket i sammanhanget dock får ses som blygsamt, men jag är nöjd.
- En som inte backade ur idag var däremot Hr. Gunnarsson Senior. Han stod i Svanesund och bjöd på smörgås och varmt Te samt en liten chokladbit därtill - Stort tack till honom (Stefan, du är förlåten)
- Ser fram emot att få höra hur resten av rundan utvecklade sig då det kommer att bli många sega timmar i mörker och förmodligen också regn senare under dagen/kvällen. Vilken beslutsamhet och järnvilja ni besitter, den går inte av för hackor =D>

Tack för idag!
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 14-01-05 22:36

Hej!

Benen höll inte idag pga många mil i fredags i motvind.

Åke och Daniel är i mål efter en kylig avslutning. Per körde på racer och stack ifrån Åke och Daniel på slutet.

Det var skönt att in far kunde vara standard in och bjuda på fika i Svanesund. Ett bra ställe att äta på om det skulle passa i planeringen.

Ser fram emot Daniel och Åkes beskrivning. Skickade SMS till Daniel med frågan: Går det bra VKR hjältar? Daniel bad mig då definiera Bra :D Han var då blåfrusen men på väg att tina på MacDonalds.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-01-05 23:34

Jag kan bara upprepa ... "It ain't no cake walk".

Åke och jag bestämde sätta stopp i Kungälv. Han hade redan cyklat vägen ned till Statoil och jag hade cyklat motsvarande avstånd in till Statoil, så vi fick ihop våra 262 km.

Just nu är jag nyduschad med en flaska Gammel Dansk framför mig. Det räcker att jag jag sniffar korken för att bli knockad.

Vi var väldigt ojämna från början. Stefan hade inte haft tillräckligt återhämtningstid och var väldigt klok att göra som han gjorde och bryta.

Per hade sommarracern i titan med sommar däck. Åke hade, sin vana trogen på vintern, MTB med dubbdäck (för det, den som inte vet hur mycket dubbdäck bitar sig fast i asfalt). Han fick inget grattis, inte i utförsbackar och inte i medvind. Han väntade snällt in mig här och där och överallt. Randonneurer är olika vad gäller styrkan, envishet och förmågan, men de har gemensamt att de alla är mycket sympatiska.

Jag hade vintercyckeln, Surly Crosscheck (stål) med stabila däck och klena ben.

Vi träffade på Lars lite söder om Stenungsund. Han hade också järnhäst (MTB) och grovt mönstrade däck ... med vilka han gled elegant uppför backarna på Orust hur elegant som helst.

Backarna ... de låg kvar där jag lämnade dem för någon dryg vecka sedan. Ni kan läsa om de där. Backen upp till Valbo-Ryr var inte lika krävande (brutal) som det första intrycket förra veckan, men då hade vi fått in oss lite mat i Hogstorp och jag visste vad som skulle komma. Men som helhet, sträckan mellan Gamla E6 och Ellenö eller kanske Väne-Ryr ... den är tuff. Vi började fundera på hur man kunde forma om den här rundan (förlänga den) till en killer 400 brevet eller en 600 brevet med stil. Den här banan är bra för brevetlopp men vi undrade vad motionärerna kommer att tycka.

Vi fick problem med energi, men Åke hade ett vältaget förråd pastasallad och wraps av polarbröd. Det behövdes.

I Trollhättan var vi bägge rätt möra och det regnade så vi skippade slingan in till stan. Åke hittade en kombination av gel, mat, bars som fungerade. Jag fick en mycket tung dipp på hemvägen. Regnet var kallt och benen svarade inte. Lite söder om Lilla Edet körde en bil rätt in i en stor vattenpöl på andra sidan vägen och det blev fullträff. Jag dränktes från topp till tå.

Längs vägen tänkte jag flera gånger på min danske vän Kenneth, som jag träffade först på 600-brevet (norröver). Han är mycket förtjust i den svenska naturen och backar också. Den här rundan måste han få cykla.

Nu är jag trött. Jag tror nog att jag tänker mig båda en och två gånger innan jag kör den här rundan igen utan ett brevetkort i plastpåsen eller någon annan belöning :-)
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-01-06 07:17

Några detaljer som jag glömde eller inte skrev eftersom jag hade sett information från andra, men en vill jag nämna ändå.

Det är bara att instämma i Lars uppskattning för det underbara teet, choklad, och smörgås och inte minst, pratstund som Stefan hade ordnat via sin pappa. Han hade packat sin cyckel med en termos och en ryggsäck och stod vid T-korsningen i Svanesund. Det var en fin känsla att rulla fram och förstå att här skulle man få något varmt. Det smakade så gott!

Där träffade vi också Elisabeth Hedenbergh. Hon hade gärna följt med, har jag hört, men behövde städa hemma. :-)

En kille susade förbi (had förmodligen kommit med färjan) och Per såg sin chans att åka med någon i ett annat tempo. Han spurtade uppför backen där och det var det sista vi såg honom. Hoppas han kom runt på rundan.

För övrigt, borde alla mina framtida inlägg granskas av en moderator som filtrerar ut dumma förslag :-)

Daniel
---

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"